کد خبر: ۴۷۴۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۶ آذر ۱۳۹۲

چه آفت هایی شجــــره طیبه بسیج را تهدید می کند؟

حالا کم کم سفره بسیج به وسعت همه ایران پهن شده بود و دایره عضوگیری هم به همین نسبت. همه اقشار جامعه برای عضویت در این نیرو و سهیم شدن در دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن بسیج شدند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، حسین برجی: وقتی 32 سال قبل نطفه بسیج در ایران اسلامی شکل گرفت، کمتر کسی فکر می کرد اکنون این نیرو فقط در ایران بیش از 20000000 عضو داشته باشد.

گرچه سابقه این حرکت اجتماعی به صدر اسلام بر می گردد و چیز جدیدی نیست اما شکل گیری سیستمی و تشکیلاتی آن به 5 آذر سال 58 بر می گردد. امام خمینی (ره) در این رابطه چنین می فرمایند:« قضیه بسیج، همان مساله ای است كه در صدر اسلام بوده است، چون مقصد ما اسلام است، باید هر جوانی یك نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر كسی در هر شغلی كه هست مهیا باشد برای جلوگیری از كفر و هجوم بیگانگان».

همین مبنا کافی بود تا سربازان خمینی صدامیان را که قصد فتح تهران در کمتر از سه روز در سر داشتند، هشت سال تمام پشت دروازه های خوزستان زمین گیر کردند. وقتی خیل عظیم بسیجیان به خط مقدم جبهه ها رسیدند، دیگر کسی پشت میدان مین نمی ماند، کمبود امکانات، تجهیزات، سلاح و... مانع حرکت نبودند، وضعیت جنگ تغییر کرد. پیروزهای پیاپی نشان از تزریق یک نیروی پرنشاط و چالاک به بدنه تدافعی جبهه ها داشت. شاید بتوان گفت بسیج و تفکر آن، سرنوشت جنگ را تغییر داد.

شعله های آتش جنگ که فرو کش کرد. بسیجی ها عرصه را خالی نکردند. سنگر سازندگی میقات بعدی این مدافعان انقلاب بود. مردم چهارگوشه ایران آن چهره های آفتاب سوخته را از یاد نخواهند برد. کسانی که برای عمران و آبادانی شهرها بخصوص مناطق جنگ زده روز و شب نشناختند.

حالا کم کم سفره بسیج به وسعت همه ایران پهن شده بود و دایره عضوگیری هم به همین نسبت. همه اقشار جامعه برای عضویت در این نیرو و سهیم شدن در دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن بسیج شدند.

وقتی تاکتیک های دشمن برای مقابله با نظام اسلامی از جنگ فیزیکی به جنگ نرم و فرهنگی تغییر پیدا کرد ظرفیت عظیم بسیج این بار نیز سد سختی برای استکبار شد، گرچه به دلیل عفلت برخی سیاسیون به خاطر عدم شناخت صحیح از قدرت بسیج، دشمن توفیقاتی در این زمینه پیدا کرد اما بزرگترین تشکل مردمی با ورود جدی به این عرصه نگذاشت موضوع چالش های فرهنگی به پاشنه آشیلی برای نظام اسلامی تبدیل شود.

ورود بسیج به موضوع امر به معروف و نهی از منکر مصداق خوبی در خصوص این موضوع است. آن زمان که بسیج در این موضوع متولی بود، همه دستاوردهایش را به خاطر دارند اما بعد از مدتی بسیج را کنار زدند تا امروز همه بگویند جای این شجره طیبه در خیابان‌های به تصرف درآمده توسط بد حجاب‌ها خالی است.

حضور بسیج در موضوعات نظامی، سازندگی، اجتماعی و فرهنگی خلاصه نشد. بی تردید سهم بسیج در پایان دادن به آشوب های سال 88 فتنه گران سهم عمده ای است. بسیجیان با لبیک به ندای مقتدایشان امام خامنه ای(مدظله العالی) با جذب حداکثری و دفع حداقلی نگذاشتند کشور به لبه پرتگاه رسیده، سقوط کند. چندین شهید و جانباز در طول 8 ماه فضای غبارآلود تقدیم نظام کردند، تهمت ها شنیدند و جفاها کشیدند اما در دفاع از حریم ولایت و نظام عمارگونه در میدان ماندند.

اکنون چتر بسیج آنقدر بزرگ است که تمام آحاد جامعه را در بر می گیرد. افتخارات و دستاوردهای آن مایه مباهات همه است و بارها فعالیت هایش مورد تایید و ستایش رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است و به تعبیری باید گفت بسیج در یکی از طلایی ترین دوران حیات خود قرار دارد که می تواند ابزاری قدرتمند برای تحول و پیشرفت جامعه اسلامی و حرکت به سمت گشودن دروازه های تمدن اسلامی به حساب آید.

هر چند رسیدن به این جایگاه مهم است اما حفظ و ارتقای آن مهمتر. نیرویی که 20 میلیون عضو دارد بسیار باید مواظب خوبی هایش باشد. تشکیل عظیم بسیج باید بداند به واسطه نقشی مهمی که در جامعه اسلامی دارد تمام حرکاتش زیر ذره بین است. کارکرد این نیرو در کشور طوری است که نمی توان آن را در دایره گروه ها، جناح و احراب سیاسی تعریف کرد. نقش این نیرو در بحث های سیاسی به وسیله رهبر معظم انقلاب تبیین شده است.«بسيج سياسى است، اما سياست‌زده نيست، سياسى‌كار نيست، جناحى نيست...» موضعی که بسیج تاکنون آن را علی رغم تمهت های ناروایی که از خناسان شنیده، حفظ کرده است. البته هر جا که از اصول، انحرافی را مشاهده کرده بر خود جایز دانسته و می داند که تذکر دهد اما دخالت نمی کند.

طبیعی است که حفظ این موضع آسان نیست و نیاز به مراقبت دارد. بسیج چندین میلیونی باید نگاهش بیشتر معطوف به تعميق معنويت و ايمان‌افزايي، عمق بخشيدن به بصيرت و بينش‌هاي سياسي و نيز عمل بموقع و انقلابي باشد نه ارائه آمار و تاکید بر تعداد و کمیت. باید مراقب بود که بسیج دچار آمار زدگی نشود.

روزمرگی آسیب جدی دیگری است که بسیج را تهدید می کند، نیروی اصلی مدافع انقلاب، نباید اجازه دهد در قاب ها محصور شود، بلکه بایستی با اتخاذ یک راهبرد برای پیشبرد هر چه بهتر ماموریت های محوله و فرعی و اصلی کردن اقدامات خود، تاثر گذاری خود را دائمی کند.

اين يك تکليف بردوش مدافعين انقلاب است که امروز خود، جامعه و جهان را بيش از گذشته بشناسند و از خوبی هایشان به شایستگی مراقبت کنند.

انتهای پیام/523/2

نویسنده :
حسین برجی
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۲
0
چشم حاجی حسین حواسمون رو جمع می کنیم
ابوذر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۲
0
رهبر معظم انقلاب:دوری از افراط و تفریط از ضروریات حرکت بسیج است