کد خبر: ۴۸۳۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۲
آیت الله حائری شیرازی:

برخی هوای کثیف و عدم بارش باران را به پای اسلام می‌گذارند!/سرنوشت ما در ژنو رقم نمی‌خورد

دست به تیر و پتک بردن مسئله‌ای را حل نمی‌کند اما دست به قلم بردن حلال مشکلات است

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در جمع "کارگروه تدوین منشور اخلاقی فعالان بسیجی رسانه های استان فارس" با اشاره به اهمیت اخلاق در رسانه‌ها اظهار داشت: در ابتدا باید مبنای انسان‌شناسی خود را مشخص و با مطالبی برهانی و واقع‌گرایانه و نه احساسی و عاطفی و ایده‌آلیستی محض و هدفمند و نه بی‌هدف مبنای خود را روشن کنیم.

وی افزود: باید بدانیم که انسان چیست و اخلاق، جامعه، سیاست او چگونه باید باشد، چراکه ما موجودی هستیم که خداوند وی را زمامدار خود آفریده و می‌تواند مالک نفس خود باشد.

امام جمعه پیشین شیراز با بیان اینکه چنانچه دین خود را به این مالکیت که امانت خداوند است ادا کنیم مالکیت نفس بالفعل پیدا می‌کنیم و زبان و چشم و قلم ما در اختیار خودمان قرار می‌گیرد.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه کسی که مالک زبان و قلم خود است، چیزی را که نمی‌داند نمی‌گوید و نمی‌نویسد و خودخواهی‌ او زمامدارش نمی‌شود.

چیزی را که به صحت آن یقین نداریم بر قلم جاری نکنیم

این استاد اخلاق تصریح کرد: مبنای اخلاق رسانه‌ای همین است که چیزی را که نمی‌دانیم بر قلم جاری نکنیم بلکه با تحقیق، فراخوان، استفهام و استعلام به میدان افکار بیاوریم تا همگان روی آن قضاوت کنند.

آیت‌الله حائری با بیان اینکه باید با انتقاد بر نظرهای مختلف آنها را بتراشیم و پرداخت کنیم، ابراز داشت: همان‌طور که فیروزه را از میان سنگ معدن بیرون می‌کشیم، با نقد خود حواشی و زائده‌ها را زدوده و لب مطلب را نمایان کنیم.

وی با بیان اینکه حرف دین ما با علم هماهنگ است تصریح کرد: زمانی کلیسا در مقابل نظریه کرویت زمین و حرکت آن به دور خورشید مقاومت کرد و عاقبت در مقابل علم شکست خورد و از همان زمان لائیک سر درآورد.

آیت‌الله حائری با بیان اینکه هر جا که نظافت نباشد، ایمان نیست، خاطرنشان کرد: نباید ناپاکی هوا و آلودگی‌های موجود در کشور به نام اسلام تمام شود.

منابع طبیعی احیای زمین‌ها را محدود و متوقف نکند

وی با اشاره به اینکه برخی به بهانه احیای زمین میلیاردر شدند، بیان کرد: منابع طبیعی با ناشی‌گری و با این بهانه جلو احیای زمین‌ها را می‌گیرد و می‌بینیم که روز به روز جنگل‌ها و منابع طبیعی ما رو به نابودی می‌رود.

این استاد اخلاق با بیان اینکه منابع طبیعی باید مالکیت مشروط را تعریف کند تا بعضی‌ها با نابودی درختان زمینه را برای ساختمان‌سازی فراهم نکنند، تصریح کرد: اینکه واگذاری زمین‌ها را متوقف کنند منتج به نابودی منابع و درختان می‌شود.

رسانه‌ها مسائل را نقد کنند و زود نیز قانع نشوند

آیت‌الله حائری بروز این مشکلات را ناشی از نقد نکردن رسانه‌ها و زود قانع شدن آنها دانست و گفت: اصحاب رسانه باید ناپاکی هوا را نقد کنند و مطالبه‌گر پاکی‌ها باشند چراکه دیگران هوای کثیف، عدم بارش باران و فرسایش خاک و کویرزایی را به پای اسلام می‌گذارند.

دست به قلم بردن بسیاری از مسائل را حل می‌کند

امام جمعه پیشین شیراز با بیان اینکه باید با نقدهای خود فیروزه گران‌بها را از دل سنگ کم‌قیمت بیرون بکشید و حق و ناحق ترکیب شده را از یکدیگر جدا کنید، اظهار داشت: دست به تیر و پتک بردن مسئله‌ای را حل نمی‌کند اما دست به قلم بردن حلال مشکلات است.

وی برجسته نویسی را پر زحمت‌تر از کند و کاری دانست و گفت: بالا نگه داشتن حق و کندن اطراف آن از ناحق برجسته نویسی است.

آیت‌الله حائری با بیان شعر «زهد آن نیست که تو مالک چیزی نشوی / زهد آن است که چیزی نشود مالک تو»، بیان کرد: خداوند ما را آزاد آفریده و ما نباید خود را اسیر کنیم، نباید مملوک شهوت و مال شویم.

وی با اشاره به اینکه باید مالک قدرت خود شویم، ابراز داشت: اسرائیل مملوک نژاد خود و آمریکا دربند چیزهایی است که به اسارت آنها درآمده است.

بهانه به دست صهیونیست‌ها ندهیم

این استاد اخلاق با تاکید بر اینکه نباید بهانه به دست اسرائیل بدهیم، گفت: صهیونیست‌ها قصد دارند آمریکا را به جنگ با ما بکشانند که در این صورت ما و آمریکایی‌ها ضرر می‌کنیم همان‌گونه که انگلیس‌ها با آلمان رفتار کردند.

رسانه‌ها افراط و تفریط‌ها را نقد کنند

آیت‌الله حائری گفت: در دولت‌ قبل چیزی را در زمینه هسته‌ای ندادند و چیزی را نیز نگرفتند، اما با روی آوردن مردم به گفتمان اعتدال، باید این مشی اجرایی شود و زیر سئوال بردن یکدیگر دور از انصاف و اخلاق است.

سرنوشت ما در ژنو رقم نمی‌خورد

وی با توصیه اینکه مردم با یک راهپیمایی دیگر با رهبری معظم تجدید بیعت کنند و اتحاد و انسجام در جامعه حکمفرما شود تصریح کرد: این‌گونه اختلافات لکه ننگ است و در ژنو سرنوشت ما رقم نمی‌خورد بلکه سرنوشت ما در گرو اختلاف و یا اتحاد ما است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲
2
خدا به ایشان طول عمر دهد
در هر نطق ایشان میتوان نکته ای را برداشت کرد
احسان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲
2
سلام ما خدمت استاد اخلاق ایران زمین توفیق ایشان را ارزومندیم