کد خبر: ۴۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۷ آذر ۱۳۹۲
وزیر بهداشت‌ و درمان در جهرم مطرح کرد

وزارت بهداشت توان حمایت از یک زایمان طبیعی را هم ندارد!/ افزایش جمعیت، تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست

سال گذشته ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص پیدا کرد و در حال حاضر در کشور ما این بیم وجود دارد که نرخ باروری به زیر ۱.۸ نزول کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رشد جمعیت با ابلاغ بخشنامه شدنی نیست، گفت: سال گذشته ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص پیدا کرد و در حال حاضر در کشور ما این بیم وجود دارد که نرخ باروری به زیر ۱.۸ نزول کند.

سیدحسن هاشمی در کنگره بین‌المللی اخلاق تولید مثل اظهار کرد: باید از مادران در طول دوران بارداری حمایت شود و در این راستا نیاز به اصلاح قوانین داریم و نمی‌شود انتظار داشت که زنان در چند شیفت کاری در شبانه‌روز کار کرده همزمان به افزایش جمعیت و تربیت فرزندان بپردازند.

وی گفت: در این زمینه سیاست‌های جدید تدوین شده است که باید مورد اجرا قرار بگیرد، این مهم باید به‌منظور برخورداری از جمعیت مطلوب برای مردم آشکار شود.

مدل‌های جدید جمعیتی در دنیا را باید بومی‌سازی کنیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه طبیعی است که با ابلاغ بخشنامه و سیاست‌گذاری دولت و مجلس این امر شدنی نیست، گفت: مردم و نخبگان باید در این زمینه همکاری کنند و از انتقاد افراد در این راستا استفاده کنیم.

وی با اظهار "باید از تجربه دیگران استفاده کرده اقدامات ما مبتنی بر شواهد و بر اساس مشاهده باشد" گفت: در این زمینه باید از مدل‌های موجود در دنیا استفاده کرده بر بومی‌سازی این مهم نیز توجه داشته باشیم.

افزایش جمعیت در کشور نسخه واحد ندارد

هاشمی با بیان اینکه باید در بحث افزایش جمعیت هرگونه تصمیم‌گیری براساس ملاحظاتی که ضرورت دارد مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: باید حضور وزارت‌خانه‌ها، مراکز علمی، حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اظهار اینکه نرخ باروری در استان‌های کشور تفاوت است، گفت: همچنین مشکلات و علل کاهش باروری در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده در این راستا نمی‌توانیم یک نسخه مستقل برای تمام کشور بنویسیم.

وی همچنین با تصریح به اینکه نباید تأکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با افزایش جمعیت کشور تنها در سخنرانی‌ها خلاصه شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته 1400 میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص پیدا کرد و در مجلس نیز تصویب شد اما از این بودجه هیچ‌چیز عاید وزارت بهداشت نشد.

ارزش‌یابی نرخ رشد جمعیت در دوره‌های 3 تا 5 ساله

هاشمی با بیان اینکه باید این مهم با جدیت عملیاتی و پیگیری شود و در این راستا لزوم کار فرهنگی ضرورت دارد، تصریح کرد: باید سیاست‌ها در این زمینه برای 25 سال آینده تبیین شود و این مهم در دوره‌های 3 تا 5 ساله مورد ارزش‌یابی قرار بگیرد و در صورت نیاز اصلاح شود.

نقد‌ها به زاد و ولد در کشور درست است/ مطالعات جمعیتی مربوط به دهه 60 است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بخش عمده این مطالعات در دهه 60 در وزارت بهداشت انجام شده و سیاست‌ها مبتنی بر پیشگیری و کاهش جمعیت بوده است، برخی افراد بر افسارگسیخته بودن زاد و ولد در کشور نقد دارند و بخشی از نقدهای آنها نیز درست است.

وی اضافه کرد: منتقدان به این طرح، شرایط نامطلوب اقتصادی را دلیل عمده این بحث می‌دانند و امیدواریم با ارائه برنامه اصلی دولت که ایجاد اشتغال است در آینده بتوانیم به روش‌های زیستی بهتری دست پیدا کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه بحث افزایش جمعیت، تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست، تصریح کرد: همه توقع دارند که این وزارت‌خانه در راستای بحث جمعیت کار کند و این مهم با همکاری سایر نهادها امکان‌پذیر است.

هاشمی اظهار کرد: آثار مسائل جمعیتی کشور در دهه‌های بعد مشخص می‌شود، به‌علت عمیق بودن این مسئله باید مردم را قانع کرد که به آینده امیدوار باشند و در این زمینه سیاست‌های حمایتی نیز صورت بگیرد.

وی ایجاد رفاه خانواد‌ه‌ها و زنان کنار امنیت شغلی در جامعه را ضروری دانست و گفت: در این زمینه باید از تسهیلات رفاهی استفاده شود و این مهم در برهه‌ای از زمان به‌صورت شعار مطرح شد و عملی نشد.

هم و غم دولت تولید اشتغال است

هاشمی با بیان "اگر نظام سلامت در این زمینه قربانی این روند شود با مشکلات عدیده روبه‌رو می‌شویم" اظهار کرد: باید مردم را تشویق به افزایش فرزند کنیم و در این راستا مدل‌های مختلف وجود دارد که ضرورت رشد جمعیت کشور در آینده را لازم می‌داند.

وزارت بهداشت هنوز توان حمایت از یک زایمان طبیعی را ندارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هم‌اندیشی‌ها باید به تحقق اهداف پیشِ‌رو کمک کند، بیان کرد: دولت، هم و غم خود را برای تولید اشتغال گذاشته و در این راستا هماهنگی میان دولت و مجلس و سایر ارگان‌های نظام برای ایجاد زیرساخت‌ها لازم است.

هاشمی با اذعان به اینکه وزارت بهداشت هنوز توان حمایت از یک زایمان طبیعی را ندارد، خاطرنشان کرد: باید اجرای سیاست‌های علمی توسط سیاست‌گذاران نه در قالب حرف و شعار بلکه به‌صورت عملی تبیین شود.

انتهای پیام/523/4
نظرات بینندگان