کد خبر: ۴۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۲
جلیلی در حماسه بصیرت تاکید کرد:

اگر فتنه ۸۸ به‌وجود نمی‌آمد، جای سئوال داشت!

با این الگوی عملی که جمهوری اسلامی از رابطه مستحکم بین جمهوریت و اسلامیت و ولایت فقیه به مردم جهان نشان داد، اگر فتنه 88 به‌وجود نمی‌آمد جای سئوال وجود داشت.
سعید جلیلی در همایش "حماسه بصیرت” در مشهد با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران یک نظام بر مبنای ولایت فقیه شکل گرفته که اجازه نمی‌دهد آرای مردم وِتُو شود، تاکید کرد: در اینجا است که می‌گوئیم، با این الگوی عملی که جمهوری اسلامی از رابطه مستحکم بین جمهوریت و اسلامیت و ولایت فقیه به مردم جهان نشان داد، اگر فتنه ۸۸ به‌وجود نمی‌آمد جای سئوال داشت.

برای تحقق هر اندیشه‌ای، باید مردم را با آن همراه کرد

به گزارش شیرازه به نقل از رصد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: افتخار این را داریم شیعه پیشوایانی هستیم که در بالاترین شکل همراه پیامبر(ص) بودند و در تحقق ارزش‌ها و اهداف پیامبر(ص) را یاری می‌کردند. مسئله مهم این است که امامان ما در تمام سال‌های حیات شان، آن‌گونه که شایسته بود، تلاش و مجاهدت داشتند.

جلیلی تصریح کرد: تمامی این مجاهدت ها برای یک هدف و ارزش متعالی بوده است، به خوبی می‌بینیم که خطبه‌ای که امام حسن(ع) پس از صلح در حضور معاویه بیان می‌کند، شجاعت و بیان احکام دین و آرمان‌های دین بوده و این نظیر همان مجاهده‌ای است که امام حسین(ع) در کربلا انجام داده و آن ارزش‌ها را مطرح کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان این مطلب که” هر مقطعی از حیات ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه حیات سیاسی آن بزرگواران می‌تواند، الگویی کامل برای ما محسوب شود.” خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) در ضمن صلح نامه می‌فرمایند، اگر می‌بینید امروز من در این شرایط قرار گرفته‌ام، به خاطر عدم همراهی مردم است، پس نشان می دهد یکی از مهمترین مباحث این است که اگر می‌خواهید اندیشه‌ای را محقق کنید باید مردم را با آن همراه داشته باشید.

گرامیداشت محرم و صفر، تکریم مبارزه در راه خداست

وی تصریح کرد: گرامیداشت محرم و صفر در واقع تکریم مبارزه و مجاهدت در راه خداست، بنابراین اگر ملت ما هر سال این دو ماه را گرامی‌ می‌دارد برای زنده‌ نگه‌داشتن مبارزات حق با باطل و ظلم است. البته  در دهه اول محرم مجاهدت‌های امام حسین (ع) و در دهه پایانی ماه صفر مبارزات و مجاهدت‌های پیامبر اکرم(ص) و امام حسن(ع) و امام رضا(ع) تکریم و بزرگ داشته می‌شود که تمام این موارد به نوعی تکریم مجاهدت‌ها در شکل عالی آن است.

وی تاکید کرد: صرف یک اندیشه و یا بزرگداشت یک امام معصوم (ع) کافی نیست، زمانی به بهترین شکل خود می‌توان مبارزات را تحقق بخشید که شرایط لازم وجود داشته باشد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه "اگر می‌خواهیم اندیشه‌ای محقق شود به یکسری شرایط خاص نیاز دارد.” گفت: اینکه شرایط لازم برای مبارزه و مقاومت چگونه ایجاد می‌شود، می بایست اظهار کرد که هر اندیشه ای، قطعا مزاحم‌هایی دارد که به مقابله با آن بر می‌خیزند و حتما کسانی وجود دارند که نمی‌توانند اندیشه دیگری را قبول کنند.

وی افزود: نه تنها اندیشه بلکه تاریخ ملت‌ها و کشورها این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد، اگر در کشوری مردمی بودند که می‌خواستند از حقوق خود دفاع کنند همواره مزاحم و معارض‌هایی وجود داشته است. چرا که قدرت هایی وجود داشته اند که منافعی رابرای خود تعریف و براساس این منافع سایر کشورها را چپاول می کردند و مشاهده می کنید در طول تاریخ هیچ گاه استکبار اندیشه سایر کشورها را قبول نداشته است.

جلیلی تصریح کرد: اگر بخواهید در یک حوزه‌، اندیشه‌ای را محقق و از یک حقوق دفاع کنید، این حوزه و محیط پاستوریزه نیست و هجمه‌های فراوانی علیه آن وجود دارد.

  NPTبرای همه، نه فقط کشورهای زورگو

جلیلی خاطرنشان کرد: در کشور خودمان می‌بینیم که در طول تاریخ اتفاقاتی رخ داده و ایران محل تاخت و تاز قدرت‌های دیگر بوده است؛ ۲۰۰ سال پیش در دوران فتحعلی شاه معاهده مفصلی منعقد شد و در آن بر سر حفظ منافع انگلیس بحث می‌شود، جالب اینجا است که در این معاهده درباره منافع انگلیس صریح و شفاف صحبت شده و در مورد منافع مرتبط با ایران دوپهلو و مبهم صحبت شده است.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: می بایست درکی درست از شرایط و مختصات امروز خود داشته باشیم، چراکه با نداشتن این درک نمی‌توانیم حق خود را شناخته و وظیف شرعی مان را انجام دهیم.

وی به شکل گیری برخی مناسبات بعد از جنگ جهانی دوم اشاره و یاد آوری کرد: بعد از این جنگ، برخی کشور های قدرتمند با اتکا بر قدرت امتیازاتی برای خود قائل شدند، بر این مبنا یکسری امتیازات مانند امتیاز وتو و یا حق داشتن تسلیحات هسته ای را در NPT  برای خود وضع کردند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام خاطرنشان کرد: این انحصارات براساس عدالت و حقیقت نبوده بلکه تنها براساس قدرت شکل گرفته است، چراکه نگاه استکبار منطقی و استدلالی نیست.

جلیلی تصریح کرد: این منطق تنها یک رفتار چند قُلدر و زورگو نیست که بنا به دلایلی قدرت را در اختیار دارند و از موضع حاکمان عمل می‌کنند، بلکه در کنار آن برای خود استدلالی درست کرده اند و آن را از یک مبنای تئوریک گرفته اند. این کشورهای مستبد و جنایتکار جهانی، توانسته‌اند به وسیله همین مبانی تئوریک به این رفتارهای خود، شکل منطقی بدهند.

 

نیاز به لیبرالیسم برای مبارزه با امپریالیسم طنز است

وی بیان کرد: از محیط‌های ما هم‌اکنون این موضوع بیرون می‌آید که اگر می‌خواهیم با امپریالیسم مبارزه کنیم به لیبرالیسم نیازمندیم، این موضوع به نظر بنده طنز است، چراکه کسانی آمده‌اند مناسبات را بر مبنای قدرت به صورت تئوریک شکل داده‌اند تا با اسم جمهوری و آزادی فعالیت‌های خود را در جهان انجام دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "متاسفانه این مبانی در دانشگاه‌های ما در حال تدریس است” افزود: تئوری‌های این مبانی به گونه‌ای در دانشگاه‌های ما مطرح می ‌شود که برخی می گویند، این تئوری‌ها خوب و منطقی است و متاسفانه ما در این نقطه قرار داریم.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: در صحبتی که با یکی از مسئولان کشورهای اروپایی داشتم این مسئله را مطرح کردم که در این دو، سه قرن اخیر که این‌قدر ادعای پولاریسم و لیبرالیسم دارید، واقعا چرا در کشور‌های شما مثل انگلیس و آمریکا، حزب سومی وجود ندارد و تنها قدرت میان ۲ حزب جابه‌جا می‌شود و با هم فقط تفاوت تاکتیکی دارند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام اظهار کرد: اگر شما امروز رفتاری می‌بینید که از حقیقت، عدالت و حقوق انسان‌ها فاصله دارد بر یک مبنای تئوریک شکل گرفته که هنرمندانه توانسته‌اند به گونه‌ای جلوه دهند تا این حد که اگر کسانی حقوق شان ضایع شود، آن را قبول می‌کنند.

وی افزود: در همین زمان خاص که مناسبات قدرت و ثروت شکل گرفته و ساز وکارهای رسانه‌‌ای نظیر مبارزه با تروریسم و حقوق بشر را به نفع خودشان شکل داده اند، یک باره انقلاب اسلامی ظهور پیدا می کند.

جلیلی تصریح کرد: امروز انقلاب اسلامی در همه زمینه‌ها حرف دارد و تبدیل به یک الگو شده است؛ امروز نشان داده ایم الگوی انقلاب اسلامی روی کاغذ نیست بلکه یک الگوی عملی بوده و نه تنها محقق بلکه موفق نیز شده است، نه تنها مقاومت بلکه پیشرفت هم کرده است.

اگر فتنه ۸۸ به‌وجود نمی‌آمد، جای سئوال داشت

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران یک نظام بر مبنای ولایت فقیه شکل گرفته که اجازه نمی‌دهد آرای مردم وِتُو شود، تاکید کرد: در اینجا است که می‌گوئیم، با این الگوی عملی که جمهوری اسلامی از رابطه مستحکم بین جمهوریت و اسلامیت و ولایت فقیه به مردم جهان نشان داد، اگر فتنه ۸۸ به‌وجود نمی‌آمد جای سئوال وجود داشت.

جلیلی تاکید کرد: در سال ۸۸ جریانی در کشور به‌وجود آمد که یک اندیشه متعالی و نظام متعالی شکل گرفت و نشان داد در کنار این نظام، مردمی هستند که اگر در زمان امام حسن(ع) بودند، این امام عزیز را همراهی و کمک می کردند و نمی گذاشتند ایشان این جمله دردناک که "شما مردم با همراهی نکردن، نگذاشتید حکومت کنم” را بیان کنند.

 دبیر سابق شورای امنیت ملی با بیان اینکه در سال ۸۸ کنگره آمریکا ۴۰۰ میلیارد دلار جهت ایجاد فتنه و آشوب بعد انتخابات در کشور ما تصویب کردند، خاطرنشان کرد: اوباما سه ماه بعد، در صحن علنی مجلس چگونگی هزینه کرد آن را گزارش داد.

 عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تصریح کرد: مردم ما در سال ۸۸ اجازه ندادند فتنه‌ای از سوی آمریکا در کشور شکل بگیرد، ۹ دی یکی از نقاط درخشان در تاریخ ملت ایران محسوب می‌شود.

۹ دی قدرت الگوی انقلاب اسلامی برای تجویز به جهان اسلام را نشان داد

جلیلی با اشاره به هوشیاری مردم در خلق حماسه بزرگ ۹ دی، بیان کرد: ۹ دی نقطه‌ای روشن است که قدرت الگو بودن انقلاب اسلامی که می‌توان امروز برای جهان اسلام تجویز کرد، را نشان داد، اینکه مردم می‌توانند انتخاب کنند و نظام حافظ رای مردم است.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود: بعد از ۹ دی مشاهده می‌شود که بازهم دشمنان ما به این مسئله می‌رسند که با چنین مردمی که خود تصمیم‌گیرنده بوده و بر مبنای یک الگوی موفق عمل می‌کنند، مواجه هستند؛ از همین جهت آن ها تصمیم می‌گیرند که مردم را مورد هدف قرار دهند، تا به این جا می رسد که صحبت از تحریم‌های فلج‌کننده به میان می آید تا شاید بتوانند با اعمال فشار مردم را از نظام دور کنند.

جلیلی تصریح کرد: جمهوریت نظام ما توانست در عرصه سیاسی اندیشه اسلام ناب خود را به بهترین شکل نشان دهد و مانع پیاده‌سازی توطئه‌ها شود.

دفاع از حقوق هسته‌ای به معنی دفاع از تمام حقوق ملت ایران است

وی تاکید کرد: پس از خلق حماسه سیاسی عرصه مهمی که امروز مانده عرصه اقتصاد است که مقام معظم رهبری نیز به مسئله تحقق حماسه اقتصادی تاکید فراوان دارند، باید توان جمهوریت نظام را در عرصه اقتصادی روی کار بیاوریم تا چشم طمع دشمنان کور شود.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تاکید کرد: تعداد سانتریفیوژها که دشمنان ما بر روی آن مدام صحبت می‌کنند به خاطر این است که نمی‌خواهند ملتی از حقوق خود برخوردار باشد، نظام ما به دلیل اینکه دفاع می‌کند باید از حقوق هسته‌ای برخوردار باشد، این دفاع از حقوق هسته‌ای به معنی دفاع از تمام حقوق ملت ایران است، این مسئله نظیر زمانی بوده که برای دفاع از خرمشهر تلاش می‌کردیم، باید گفت که در آنجا دفاع از خرمشهر و اروند، به منزله دفاع از همه کشور بوده است.

جلیلی افزود: امروز هم اگر به یک حق خود تکیه می‌کنیم و می‌گوئیم انرژی جزو حقوق ماست به خاطر این بوده که دفاع از همه حقوق ملت ایران را مدنظر داریم، چرا که اگر دشمن بتواند در یک بخش از حقوق ما تعرض کرده و نفوذ یابد، از همان قسمت برای نفوذ در بقیه حقوق، سوء استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: امروز ما تجربه موفقی را پشت سرگذاشته‌ایم و البته باید گفت در این شرایطی که ما تجربه موفقی داشته‌ایم برخی تجربه ناموفق نیز داشته‌اند، در همین یکی دو سال گذشته در جریان بیداری اسلامی مشاهده می‌کنیم کشورهایی که خواستند از حق خود دفاع کنند چه فرجامی برای آن‌ها حاصل شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال در مشروطه یا ملی شدن نفت، دلیل این که ما به سرانجام درستی نرسیدیم،  این بود که به جای تکیه به ظرفیت و اندیشه و رهبری دینی، به سفارت انگلیس تکیه شد، بنابراین فرجام تکیه بر سفارت انگلیس مشخص است.

بهترین هدیه به دشمن!

وی  با بیان اینکه "اگر می‌خواهیم ثبات نظام و دولت را حفظ کنیم، باید با نگاه به افق تمدن اسلامی پیش برویم؛” اذعان کرد: مسیر امروز کشور مسیری است که ما با مبارزه فقط مقاومت نکرده ایم، بلکه پیشرفت های بسیاری به دست آمده و مهمترین تهدید و بهترین هدیه به دشمن که می‌تواند در مسیر پیشرفت کشور وجود داشته باشد این است که برخی تصور کنند، مبارزات ما اثری نداشته و سبب پیشرفت ما نداشته و نمی‌شود.

دبیر سابق شورای امنیت ملی تصریح کرد: نظام ما نوپا نبوده بلکه درخت تنومندی است که با توان خود توانسته به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام عنوان کرد: در ارتباط با حق هسته‌ای رهبر انقلاب همیشه بر  دو موضوع تاکید داشته اند. موضوع اول، دفاع از حقوق هسته‌ای و عدم عقب‌نشینی از آن است و موضوع دوم ایستادگی در برابر زیاده‌طلبی‌های دشمن است. این بدین معناست که باید چرخه سوخت هسته‌ای در کشور وجود داشته باشد و این امر جزو حقوق ما محسوب شده و آمریکا باید بداند که نمی‌تواند برای حقوق ما شرط گذاشته و آن را محدود کند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید این ایده که گفتمان اسلام ناب و آنچه در این ۳۵ سال از پیروزی انقلاب، در کشور به ارمغان آمده است را به خوبی تجمیع کنیم، و از آن برای استفاده در آینده و شتاب دادن خودمان استفاده کنیم.

حماسه سیاسی ۲۴ خرداد بزرگترین مجازات فتنه‌گران بود

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در ادامه با تاکید بر اینکه اگر موفقیت‌هایی در پرتو اندیشه‌های اسلام در کشور داشته‌ایم به خاطر پشتیبانی و انتخاب مردم بوده است، گفت: مردم ما امروز برای انتخاب جمهوریت و اسلامیت خود، حاضرند جان خود را فدا کنند و ۹ دی نیز برهمین مبنا ظهور پیدا کرده است.

جلیلی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم همراهی مردم با نظام وجود داشته باشد باید مردم را در زمینه‌های مختلف روشن کرده و شفاف‌سازی کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: فتنه یعنی فضایی غبارآلود که تشخیص حق و باطل در آن سخت است، بزرگترین مبارزه با فتنه شفاف‌سازی بود اینکه نشان داده شود چه کسانی دروغ می‌گویند و چه کسانی رای مردم را بر نمی‌تابند و مخالف رای مردم هستند.

جلیلی خاطرنشان کرد: انتخابات اخیر نشان داد نظام ما پاسدار حق مردم بوده و آرای مردم را حق‌الناس می‌داند، حماسه سیاسی که ۲۴ خرداد ۹۲ خلق شد مهر باطلی بر فتنه بود و بزرگترین مجازات فتنه‌گران بود.

نظرات بینندگان