کد خبر: ۴۹۵۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۴ دی ۱۳۹۲

با 40 اثر مطرح‌ درجشنواره‌ فیلم‌عمار آشنا شوید

اگر قصد تماشای آثار این جشنواره را دارید و هنوز نسبت به آنها شناختی کسب نکرده‌اید، خواندن این گزارش را از دست ندهید.
به گزارش شیرازه پس از افتتاحیه رسمی چهارمین دوره جشنواره عمار که دیروز انجام شد٬ اکران‌های عمومی آثار رسیده به این جشنواره از امروز در اقص نقاط کشور و از جمله استان فارس آغاز شده است. اگر قصد تماشای آثار این جشنواره را دارید و هنوز نسبت به آنها شناختی کسب نکرده‌اید، خواندن گزارش مفصل رجانیوز را از دست ندهید:

فیلم داستانی «درختان حماسی» (مرتضی علی عباس میرزایی)

«درختان حماسی» ده دقیقه‌ی پایانی زندگی شهید نواب‌صفوی و یارانش را به تصویر می‌کشد. این فیلم کوتاه که شنیده‌ها از قوت فنی بالای آن حکایت دارد، محصول دیگری از «خانه‌ی فیلم داستانی انقلاب اسلامی» است که سال گذشته با دو فیلم داستانی «و دیگر هیچ نبود...» (محمدباقر مفیدی‌کیا) و «11=1+1» (سید محمد طباطبائی) در سومین دوره‌ی جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار درخشید.

نکته‌ی جالب در مورد کارگردان جوان این اثر آن است که ساخت فیلم انتخاباتی «محمد غرضی» در انتخابات سال جاری بر عهده‌ی وی بوده است. این فیلم برای نخستین بار در جشنواره‌ی عمار رونمایی می‌شود.

مستند «نبرد خاموش» (مصطفی رضوانی)

مستند دوستان «مصطفی رضوانی» را با مستند مشهور «مهار نشده» با موضوع انرژی هسته‌ای می‌شناسند که تا به حال چندین بار از رسانه‌ی ملی پخش شده است. «نبرد خاموش» بعد از «مهار نشده» جدی‌ترین مستند «رضوانی» به شمار می‌رود که این بار موضوع حساس «تحریم‌ها» را سوژه‌ی خود قرار داده است.

«نبرد خاموش» با محوریت قرار دادن یک فعال رسانه‌ای به عنوان راوی، که به علت تحریم‌های یک‌سال اخیر و بالا رفتن قیمت کاغذ، تعطیلی نشریه سینمایی‌اش را تجربه کرده است، در پی پاسخ به آثار و پیامدهای پدیده‌ی «تحریم» برمی‌آید. راوی در این مسیر به بررسی وضعیت بازار دارو و صنعت‌نفت پس از فشارهای اخیر غرب می‌پردازد و سپس با گریزهای متناوب به متن جامعه، پای درددل اقشار مختلف جامعه می‌نشیند.

دانلود

یکی از جذابیت‌های این مستند، فرازهای به شدت انتقادی و جسورانه‌ی آن است که به کم‌کاری مدیران دولت پیشین در قبال تحریم‌ها می‌پردازد. «دکتر مسعود میرکاظمی» وزیر بازرگانی و نفت در دولت نهم و دهم، «محمد شریعتمداری» وزیر بازرگانی دولت اصلاحات و «صادق واعظ‌زاده» رئیس سابق بنیاد ملی نخبگان به همراه برخی فعالان صنعت نفت و دارو، از جمله کارشناسانی هستند که در «نبرد خاموش» با آنها گفتگو شده است.

«نبرد خاموش» محصول دیگری از موسسه‌ی مستندسازی سفیر است.

فیلم داستانی «لکه» (محمدباقر مفیدی‌کیا)

یکی از جنجالی‌ترین آثار جشنواره‌ی عمار چهارم، قطعاً فیلم داستانی «لکه» خواهد بود. «محمدباقر مفیدی‌کیا» -از برگزیدگان جشنواره‏ی سوم عمار با فیلم داستانی «و دیگر هیچ نبود»- امسال نیز با یک فیلم داستانی جذاب و جنجالی با نام «لکه» در جشنواره‌ی عمار حضور خواهد داشت. فیلمی که شنیده‌ها حکایت از مضمون به شدت سیاسی و ملتهب آن دارد.

«لکه» به مسائل سیاسی روز و همچنین ماجرای فتنه‌ی 88 می‌پردازد. در این فیلم، بازیگران سرشناسی چون فرخ نعمتی، علی سلیمانی و رهام تدریسی و همچنین فریبا کوثری به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم داستانی «لکه» برای اولین بار در جشنواره‌ی «عمار» به نمایش در خواهد آمد و زمان آن در حدود 30 دقیقه خواهدبود.

مستند «زندگی زیر پوست من» (بهروز نورانی‌پور)

مستند 33 دقیقه‌ای «زندگی زیر پوست من» داستان زندگی دختری به نام «فریبا معصومی» است که با معلولیت شدید جسمی دست‌وپنجه نرم می‌کند، ولی در عین حال به زندگی امید فراوان دارد و با همین ویژگی می‌تواند با اندک توانایی‌هایش برای خانواده‌ی خود کسب درآمد کند. این مستند که از شبکه‌ی سه سیما نیز پخش‌شده است، -پیش از این در بخش مستند اشراقی جشنواره‌ی شهید آوینی مورد تقدیر قرار گرفته است.

گفتنی است که «بهروز نورانی‌پور» با ساخت مستند «جنایت در سکوت» (با موضوع یک خانواده‌ی آسیب‌دیده‌ در اثر بمباران شیمیایی در سال‌های جنگ)، جوایز بسیاری را از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده و اکنون مشغول ساخت نخستین فیلم بلند داستانی خود به نام «بوی قیر داغ» است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که به لحاظ قوت فنی و جذابیت سوژه، «زندگی زیر پوست من» یکی از مستندهای مهم جشنواره‌ی امسال خواهد بود.

مستند «داوطلبین عزیز» (محمدحسن یادگاری)

پس از «میراث آلبرتا 2»، این مستند آخرین ساخته‌ی موسسه‌ی «آرمان مدیا» محسوب می‌شود که همچنان یک موضوع دانشگاهی را دستمایه‌ی ساخت مستند قرار داده است.

«داوطلبین عزیز» به موضوع فرهنگ مدرک‌گرایی در جامعه می‌پردازد. این مستند داستان پسری است که در کنکور قبول شده، اما رتبه‌ی خوبی به دست نیاورده است. او نمی‌خواهد به دانشگاه برود، اما خانواده‌اش معتقدند او باید انتخاب رشته کند و به سوی دانشگاه رهسپار شود. راوی داستان یکی از اقوام این فرد است که خانواده‌ی پسر از او در این زمینه کمک می‌گیرد. راوی خود در کنکور کارشناسی ارشد قبول شده است و از جانب چندین آموزشگاه پیشنهاد همکاری دارد...

دانلود

گفتنی است «احسان حدادی» پرتاب‌گر دیسک و رکورددار فعلی پرتاب دیسک ایران و آسیا یکی از افرادی است که به فراخور موضوع مدرک‌گرایی در این مستند حضور دارد.

«داوطلبین عزیز» را «محمد حسن یادگاری» کارگردانی کرده است. تهیه‌کنندگی این مستند را «محسن اخوان» برعهده دارد و «محمدحسن یادگاری» و «حسین شمقدری» نویسندگان فیلمنامه‌ی آن هستند. این مستند برای نخستین بار در جشنواره‌ی عمار رونمایی می‌شود.

مستند «جای خالی» (کمیل سوهانی)

مرکز مستندسازی «سفیر» با ساخت مستند «جای خالی» به سراغ یک موضوع اندیشه‌ای رفته و سوژه‌ی «فرهنگ عمومی» را دستمایه‌ی ساخت مستند کرده است. در خلاصه روایت مستند «جای خالی» آمده است: «یک هنرجوی پرواز پاراگلایدر که در عین حال فیلم‌ساز نیز هست و در مواجهه با معضلات فرهنگی جامعه‌اش، تصمیم می‌گیرد مستندی با موضوع «فرهنگ عمومی» بسازد...»

در «جای خالی» با بسیاری از اساتید علوم انسانی از طیف‌های مختلف که برخی از آن‌ها برای نخستین بار جلوی دوربین قرار می‌گیرند، پیرامون موضوع «فرهنگ عمومی» گفتگو شده است.

«جای خالی» اولین ساخته‌ی «کمیل سوهانی» است و تهیه‌کنندگی آن را «محمد صادق باطنی» -سازنده‌ی مستند مشهور «دوپینگی‌ها»- انجام داده است. این مستند برای نخستین بار در جشنواره‌ی عمار رونمایی می‌شود.

دانلود

لازم به ذکر است که چندی پیش، این مستند برای حجه‌الاسلام والمسلمین «قاسمیان» -رئیس حوزه‌ی علمیه‌ی مشکات و خطیب مشهور- اکران خصوصی شد و ایشان در مورد این مستند عنوان کرد: «مستند «جای خالی»، گام اول و اعتمادسازی است و باید در ادامه، ورودی جسورانه‌تر به موضوع فرهنگ عمومی داشت.»

مستند «چند شاخه گل مریم» (محمد قاسم‌پور)

این مستند یک روز از زندگی زوجی که با بیماری ام‌اس دست‌وپنجه نرم می‌کنند را به تصویر کشیده‌است.

نمایش دقیق مستند از آشپزی‌کردن و غذا خوردن، رانندگی و خرید کردن، وزنه زدن و ورزش کردن و این زوج مبتلا به بیماری ام‌اس، با عث شده‌است تا «چند شاخته گل مریم» یک نمایش کامل از تلخ و شیرین زندگی بیماران ام‌اسی باشد. این مستند خوش‌ساخت، در هفتمین جشنواره‌ی سینماحقیقت هم حضور داشت.

فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» (سهیل سلیمی)

هر چند که این فیلم چندی پیش در سالگرد واقعه‌ی 11 سپتامبر از رسانه‌ی ملی پخش و با استقبال مخاطبان روبرو شد، اما «سهیل سلیمی» کارگردان جوان این فیلم، جشنواره‌ی عمار را بهترین جا برای دیده شدن فیلمش می‌داند.

در «فرشتگان قصاب» شاید بیش از هر نکته‌ای نام «حسن عباسی» به عنوان مشاور فیلمنامه جلب‌توجه کند. این فیلم ضدصهیونیستی که اولین تجربه‌ی کارگردانی «سهیل سلیمی» محسوب می‌شود، به موضوع قاچاق اعضای بدن در افغانستان توسط نهادهای بین‌المللی می‌پردازد که پایان غافلگیرکننده و ماورایی‌اش، باعث جذابیت دوچندان آن شده است.

دانلود

مستند «ملی بدون کارت» (محمدعلی شعبانی)

این اثر مستندی در مورد «امیر سینک» جانباز 50 درصدی هشت سال دفاع مقدس است که از هندوستان برای شرکت در جنگ، عازم ایران می‌شود. اما او این روزها با مشکل نداشتن سند هویت دست و پنجه نرم می‌کند و با وجودی که دو پا و کلیه‌ی خود را در جنگ ایران از دست داده است، مسئولان حاضر نیستند به او حتی کارت ملی بدهند...

این مستند چهارمین اثر «محمد علی شعبانی»مستندساز جوان و فرزند «مرتضی شعبانی» مستندساز پیشکسوت کشورمان محسوب می‌شود. «ملی بدون کارت»توسط خانه‌ی مستند انقلاب اسلامی ساخته شده است.

انیمیشن بلند «9:20 در بوشهر» (محمدامین همدانی)

داستان اين انیمیشن بلند در مورد کاروان حمل سوخت انرژی اتمی است که از شيراز به سمت بوشهر در حال حرکت است و بايد در ساعت 9:20 اين محموله را به نماينده‌ی نيروگاه تحويل دهد. در اين مسير، تلاش برخی سرويس‌های جاسوسی و رسانه‌ای از جمله BBC فارسی برای توقف و منفجر کردن اين محموله و حواشی آن، داستانی جذاب را برای این انیمیشن رقم زده است.

انیمیشن بلند «9:20 در بوشهر» محصولی از موسسه‌ی آوینی است که در بخش فیلم‌های اول سی‌ویکمین جشنواره‌ی فیلم فجر نیز حضور داشت.

دانلود

مستند «به رنگ زندگی» (میلاد مهدوی)

«به رنگ زندگی» چه به واسطه‌ی نام «آزاده نامداری» به عنوان تهیه‌کننده‌ی این اثر و چه از حیث سوژه، یکی ازپرحاشیه‌ترین مستندهای این دوره‌ی جشنواره خواهد بود.

این مستند که از تولیدات شبکه‌ی دوم سیماست، روایتگر داستان زندگی طلبه‌ی جوان و همسر 28‌ساله‌‌ی اوست که هشت فرزند دارد. این مستند، زندگی ساده، شلوغ و سرشار از عشق و محبت این خانواده‌ی پرجمعیت را به تصویر کشیده ‌است. شاید هنوز برای بسیاری سوال باشد که چگونه می‌توان با این هزینه‌های سرسام‌آور، زندگی بیش از یک یا دو فرزند را اداره کرد. «به رنگ زندگی» می‌تواند پاسخ مناسبی برای این سوال باشد.

دانلود

فیلم سینمایی «خاک‌ومرجان» (مسعود اطیابی)

«خاک و مرجان» در عین ارائه‌ی تصویری به شدت واقعی از شرایط امروز زندگی مردم افغانستان، نمایشی تلخ و در عین حال مطابق با حقیقت از تبعات تسلط ده ساله‌ی آمریکایی‌ها بر افغانستان و فجایع انسانی سالهای اشغال این کشور است. این فیلم ضد آمریکایی از ساخته‌های «مسعود اطیابی» است که پس از اکران اخیر خود در سینماها، در چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی عمار حضور پیدا کرده‌است.

دانلود

مستند «نیمه دوم» (مقداد رحیمی حاجی‌آبادی)

دلایل رای نیاوردن اصولگراها در انتخابات ریاست جمهوری 92 در قالب مستند «نیمه‌ی دوم» در جشنواره‌ی عمار حضور خواهد داشت.

این مستند روایت پاسخ مردم به دو سوال اساسی است؛ یکی اینکه به چه کسانی رای داده‌اند و دیگری اینکه دلایل رای دادن آن‌ها چه بوده‌است. البته در «نیمه‌ی دوم» اشاراتی هم به مباحثی همچون فتنه و تحلیل‌های غلط خواص شده‌است. زمان این اثر 60 دقیقه است.

«مقداد رحیمی حاجی آبادی» کارگردان این مستند که پیش از این با مستند «مزیت دوم» در سومین دوره‌ی جشنواره عمار مورد تقدیر قرار گرفته است، در این مستند به روستاهای منطقه بندپی بابل، فردوی کهک، ترک آباد اردکان و چند روستا از سربیشه‌ی خراسان جنوبی سفر کرده و نظرات مردم در مورد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری را جویا شده است.

دانلود

مستند «پاکدشت» (علی ملاقلی‌پور)

این مستند داستان یک روز از زندگی مادر سه شهید را به تصویر می‌کشد که در شهر پاکدشت زندگی می‌کند. مادری که همسر و تمام پسرهایش را با دستان خودش به سمت جبهه‌های حق علیه باطل می‌فرستد و حتی به این هم بسنده نمی‌کند و خودش نیز به سوی جنوب کشور برای خدمت به رزمندگان رهسپار می‌شود.

«پاکدشت» محصول شبکه‌ی دوم سیماست که به واسطه‌ی نام فرزند مرحوم «رسول ملاقلی‌پور» به عنوان کارگردان و همچنین «آزاده نامداری» به عنوان تهیه‌کننده، از مستندهای پرحاشیه‌ی جشنواره‌ی چهارم خواهد بود.

مجموعه انیمیشن «آتو» (سربازان بین‌الملل) (عباس عسکری)

مجموعه انیمیشین ایرانی «ATO» که با عنوان «سربازان بین‌المللی» و ظرف مدت 20 ماه تولید شده، محصولی از شرکت «فراسوی ابعاد» است.

به گزارش فارس، این مجموعه به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» و با موضوع پروپاگاندای دروغین آمریکا پیرامون مقولاتی مثل تروریسم، مبارزه با سلاح هسته‌ای و بحران سوریه ساخته شده است.

دانلود

انیمیشن اپیزودیک «آتو» که یک کارتون سه‌بعدی رایانه‌ای است، در قالب 10 قسمت 5 دقیقه‌ای تهیه شده و سناریوی آن نیز با استانداردهای قدرت نرم و مقولات استراتژیک پیرامون جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است.

مستند «سازمانی برای جدایی» (ایمان گودرزی)

یک مستند تکان‌دهنده پیرامون گروهک منافقین با محوریت سختی‌های زندگی مادری که فرزندش 11 سال پیش برای کار به کشور ترکیه و بعد آلمان رفته است، اما به یکباره از اردوگاه اشرف سر در می‌آورد...

تصویربرداری از اردوگاه اشرف در عراق و همچنین استفاده از تصاویر آرشیوی جذاب، به روند مستند کمک شایانی کرده‌است. گفتنی است که در کارنامه‌ی «ایمان گودرزی» آثار متعددی در مورد گروهک منافقین دیده‌ می‌شود که از جمله‌ی این آثار می‌توان به مجموعه مستند 15 قسمتی «رویای سیاه» اشاره کرد که برای پخش از شبکه‌های سیما ساخته‌شده است.

مستند «تولدت مبارک» (مهدی زمان‌پور کیاسری)

«مهدی زمان‌پور کیاسری» خالق مستند زیبای «مشتی اسماعیل»، امسال نیز با یک مستند در جشنواره‌‌ی عمار شرکت خواهدکرد. «تولدت مبارک» آخرین ساخته‌ی برنده‌ی جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم الجزیره محسوب می‌شود که به زندگی شهید «احمدی‌روشن» از بدو تولد تا زمان شهادت می‌پردازد. «زمان‌پور» ادعا کرده است که با فرم خاصی به زندگی شهید احمدی‌روشن پرداخته‌است.

مستند «سرگردون» (محمد طالبی طادی)

«سرگردون» که چندی پیش با عنوان جنجالی‌ترین مستند سال در شبکه‌ی نمایش خانگی توزیع شد، در چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی عمار شرکت دارد.

«سرگردون» به ماهواره و تأثیرات آن بر خانواده‌های ایرانی می‌پردازد. اما نقطه‌ی تمایز این مستند با دیگر مستندها این است که این تأثیرات منفی از زبان بازیگران مشهور سینما همچون اشکان خطیبی، رامبد جوان، مصطفی زمانی، لعیا زنگنه و... بیان می‌شود که صحبت‌هایشان راجع به ماهواره شنیدنی است.

جالب است بدانید که این مستند را «محمد طالبی طادی» پسر ابوالقاسم طالبی ساخته است.

دانلود

مستندهای «پیمان‌های پنهان» (محسن اسلام‌زاده و محسن اصغرزاده)

مستند «پیمان‌های پنهان» یک مستند بحران از وقایع دردناک سوریه است که توسط «محسن اسلام‌زاده» و «محسن اصغرزاده» و به تهیه‌کنند‌گی مرکز مستندسازی حقیقت ساخته شده است. این مستند 30 دقیقه‌ایبه داستان مردم عادی که در سوریه به دفاع از این کشورمشغولند، می‌پردازند. «اصغرزاده» و «اسلام‌زاده» سال گذشته با مستند «اندیشه‌ی حیات» برگزیده‌ی جشنواره‌ی عمار شدند.

مستند «مسافر ایران» (محسن یزدی)

این مستند در مورد یک مادر شهید لبنانی است که بعد از سال‌ها، برای اولین بار جهت زیارت مزار پسرش به ایران آمده است. پسری که سال‌ها پیش به عشق امام خمینی (ره) برای پیوستن به رزمندگان ایرانی در جنگ عراق به ایران می‌آید و و در عملیات والفجر 8 به شهادت می‌رسد. او در سفری که به ایران دارد، با مادر یک رزمنده‌ی مفقودالاثر، یک مادر شهید ژاپنی و یک مادر ایرانی که پسرش در لبنان شهید شده است، دیدار می‌کند. این مستند از آن جهت جذاب است که بسیاری در ایران از وجود شهدای غیر ایرانی در 8 سال دفاع مقدس، آگاه نیستند.

«محسن یزدی» کارگردان این مستند، به دلیل سابقه‏ی فعالیت‏های رسانه‏ای‏اش در خبرگزاری‏ها، برای اهالی رسانه‏ چهره‏ی شناخته شده‏ای محسوب می‏شود که البته دستی هم در حوزه‏ی مستندسازی دارد و پیش از این با مستند «99 درصدی» با موضوع جنبش 99 درصدی در آمریکا، موفق به تصاحب فانوس سومین دوره‏ی جشنواره‏ی مردمی فیلم عمار شده است.

فرقه‌های سری (اسماعیل حاج‌حیدری)

«فرقه‌های سری» مستندی است خوش ساخت که در 13 قسمت حدودا 40 دقیقه‌ای توسط اسماعیل «حاج حیدری» و به سفارش معاونت سیما تهیه شده است و به موضوع جذاب فرقه‌های مخوفی چون فراماسونری می‌پردازد؛ موضوعی که البته خیلی زود با کج‌سلیقگی برخی به یک بحث زرد وبلاگی در حد و اندازه‌ی جستجوی افراطی نشانه‌های شیطان‌پرستی و فراماسونری در دکورهای فلان سریال طنز داخلی یا فلان انیمیشن خارجی تقلیل یافت.

اما «فرقه‌های سری» خوشبختانه از حیث برخورداری از تحقیقات مفصل و نیز استفاده از کارشناسان مجرب، در دام این بحث‌های زرد حول و حوش مبحث فراماسونری نیفتاده است.مصاحبه با بیش از پنجاه کارشناس که نیمی از آن‌ها را افرادی غیر ایرانی تشکیل می‌دهند، سبب شده است تا مستند روندی کند و خسته کننده نداشته باشد.

لازم به ذکر این مستند از شبکه‌‌ی مستند سیما پخش شده‌است.

دانلود

مستند «به پشت تابلو نگاه کن» (محسن برمهانی)

این مستند داستان سه زن از سه نسل متفاوت است که همسران‌شان هریک به نوعی مفقود شده‌اند و همچنان خبری از آنها نیست. کشتار مسلمانان کشمیر تقریبا از دهه‌ی 80 میلادی آغاز شده و طی 20 سال گذشته حدود هشت هزار مرد این منطقه مفقود و بیش از 60 هزار نفر توسط پلیس هند کشته شد‌ه‌اند. مردم این منطقه علاقه‌ی زیادی به مردم ایران و رهبر معظم انقلاب دارند.

محسن برمهانی –برنده‌ی فانوس بلورین دومین جشنواره‌ی عمار به خاطر مستند «کریم»- این مستند را به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته است.

مستند «مصاف 1» (محمدعلی حاجی‌عبدالوهاب)

این مستند که نتیجه‌ی بیش از دو سال تحقیق و پژوهش میز سیاسی مرکز مستند «سفیر» است، به تاریخ سیاسی سال های۶۸تا۸۸جمهوری اسلامی ایران پرداخته و ریشه‌های حوادث سال۸۸را مورد بررسی قرار می‌دهد. مصاحبه با افراد مطرحی چون: «محمدحسین صفارهرندی»، «صادق زیباکلام» و ... از «مصاف» یک مستند جذاب ساخته‌است.

مستند سیاسی «مصاف» که قسمت‌ دوم آن نیز درحال تدوین است، در ایام انتخابات در دانشگاه‌های بزرگ کشور به نمایش درآمد و با استقبال فراوان دانشجویان و دانشگاهیان روبه‌رو شد.

دانلود

مستند «ملخی که غول شد» (محمد تقی فهیم)

«ملخی که غول شد» مستندی است پژوهشی که در قالب سه روایت به سرنوشت روزنامه‌ی کیهان از بدو تاسیس تا پیروزی انقلاب می‌پردازد. اولین روایت توسط هوشنگ توکلی-بازیگر- براساس اسناد حکومتی و سندهای موجود در مکتوبات منتشر شده انجام می‌شود، دومین روایت آن از کارکنان و بازنشسته‌های کیهان نشأت گرفته که از دغدغه‌ها و تجارب خود در زمان اشتغال‌شان درآنجا سخن می‌گویند و آخرین روایت مربوط به خاطرات سناتور «مصباح‌زاده»، مالک قدیمی کیهان است که در آن «مهدی فقیه» نقش «مصباح‌زاده» را بازی می‌کند.

همچنین این اثر به نقش روزنامه‌ی کیهان در کودتای 28 مرداد، تاثیر بر رویدادهای انقلاب و بحث اعتصاب روزنامه‌ها که توسط اعضای کیهان انجام شده می‌پردازد.این مستند با حمایت مرکز گسترش سینمای تجربی در 80 دقیقه و طی 12 ماه ساخته شده است.

«ملخی که غول شد» را «محمد تقی فهیم» منتقد سرشناس سینمای ایران و دبیر فرهنگی سابق روزنامه‌ی کیهان ساخته است.

فیلم تلویزیونی «همسنگار» (احسان عبدی‌پور)

بعد از اینکه فیلم «تنهای تنهای تنها» با تحسین فراوان رسانه‌ها و منتقدان سینمایی روبرو شد، بسیاری کنجکاو شدند تا آثار قبلی «احسان عبدی‌پور» کارگردان این فیلم را ببینند. حالا «عبدی‌پور» با یکی از تله‌فیلم‌هایش در چهارمین جشنواره‌ی عمار شرکت کرده است.

داستان این تله فیلم مربوط به محاصره‌ی آبادان و خرمشهر است که مردم هیچ راه خروجی جز «بهمنشیر» ندارند؛ فردی به نام شریف در خارک متوجه ماجرا می‌شود و برای کمک به مردم، لنجش را به دو دوست قدیمی می‌دهد تا به آنجا بروند، اما در راه بازگشت برای لنج در دریا اتفاقاتی رخ می‌دهد و لنج متوقف می‌شود... داستان فیلم از یک ماجرای واقعی گرفته شده است.

مستند «میراث آلبرتا 2» (حسین شمقدری)

«میراث آلبرتا۲»، روایت اروپایی و قست دوم مستند مشهور «میراث آلبرتا»ست که به موضوع مهاجرت نخبگان می‌پردازد. قسمت نخست این مستند در میان جامعه‌ی دانشگاهی با استقبال فراوانی روبرو شده بود. گروه مستندسازی «آرمان مدیا» در «میراث آلبرتا، روایت اروپائی» برای بررسی دقیق‌تر پدیده‌ی مهاجرت، به کشورهای مختلف اروپایی سفر می‌کند و با نخبگان و دانشجویان و اساتید ایرانی هم‌کلام می‌شود. «حسین شمقدری» فرزند «جواد شمقدری» کارگردان این مستند است.

گفتنی است اکران‌های دانشگاهی این مستند همانند قسمت نخست آن، با استقبال بی‌نظیری از سوی دانشجویان روبرو شده است.

دانلود

انیمیشن «پیام راشل کوری 2» (فرهاد عظیما)

کارگردان انیمیشن تحسین‌شده‌ی «نبرد خلیج فارس» که کیفیت بالای آن در جشنواره‌ی سوم عمار تعجب همگان را برانگیخت، امسال هم با انیمیشن «پیام راشل کوری2» در این جشنواره شرکت خواهد کرد.

این انیمیشن با یک نگاه استراتژیک، ماجرای جنگ جهانی غرب با ایران را به تصویر می‌کشد. داستان جسورانه و آینده‌نگر این انیمیشن در کنار قوت فنی آن، باعث شده تا بسیاری منتظر تماشای این انیمیشن باشند. شاید جالب باشد بدانید که صداوسیما حاضر به پخش این انیمیشن نشده است و این اثر، برای اولین بار در جشنواره‌ی عمار رونمایی می‌شود.

دانلود

مستند «آخرین روزهای زمستان» (محمد حسین مهدویان)

مجموعه‌ی مستند تماشایی «آخرین روزهای زمستان» را که سال گذشته از شبکه‌ی یک سیما پخش می‌شد، احتمالاً دیده‌اید. یک مستند بازسازی جذاب و تأثیرگذار از زندگی سردار شهید «حسن باقری» که مادر شهید باقری در مورد آن به تیم سازنده‌ی مستند گفته بود: « شما غلامحسین مرا زنده‌کردید.»

حالا «محمد حسین مهدویان» با تهیه‌ی یک نسخه‌ی سینمایی از این مستند، آن را به چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار فرستاده است. هر چند که او پیش از این، با همین نسخه در سی ویکمینجشنواره‌ی فیلم فجر هم عنوان بهترین کارگردانی را تصاحب کرده بود.

دانلود

مستند «یک عاشقانه‌ی آرام» (مریم‌السادات مومن‌زاده)

«مریم‌السادات مؤمن‌زاده» یکی از مستندسازان گروه مستند شبکه یک تلویزیون است که به تازگی «یک عاشقانه‌ی آرام» را به سفارش این گروه ساخته است.این مستند روایتی است از ماجرای یک دختر بی‌سرپرست در بهزیستی که پس از خارج شدن از آنجا اتفاقات جالبی برایش می‌افتد.«یک عاشقانه‌ی آرام» پس از پخش از شبکه‌ی یک با استقبال فراوان مخاطبان همراه شد.

گفتنی است که «مومن‌زاده» پیش از این، با مستند جذاب و تأثیرگذار «قصه‌ی حورا» در جشنواره‌ی دوم فیلم عمار مورد تقدیر قرار گرفته بود.

دانلود

مستند «شاید دست‌مان به ماه برسد» (مجید صدیقی)

«شاید دستمان به ماه برسد» مستندی است با موضوع دفاع مقدس که به زندگی و شخصیت «جواد کافی موسوی» می‌پردازد.

«جواد کافی موسوی» همان نوجوان 14 ساله‌ی نجف آبادی است که تصویرش برای اولین بار توسط دوربین شهید آوینی و برنامه‌ی روایت فتح بر روی آنتن رفت. این نوجوان در حال گریه کردن، خواستار اعزام به جبهه بود که شهید آوینی آن را به تصویر کشید.

این مستند 30 دقیقه ای با طراحی و کارگردانی «مجید صدیقی» و تهیه کنندگی معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس طی 3 ماه ساخته شده است.

مستند «گاو خشمگین» (مهدی نقویان)

«گاو خشمگین» به بررسی تاریخی اقتصاد آمریکا پرداخته‌است. این فیلم دهه به دهه، عقب رفته و اقتصاد آمریکا را بررسی کرده ‌است. این مستند در صدد اثبات این نظریه است که هروقت آمریکا با رکود اقتصادی مواجه می‌شود، دولتمردان آمریکایی، این کشور را درگیر جنگ می‌کند تا از رکود جلوگیری شود.

با توجه به موضوع جالب این مستند و سابقه‌ی خوب «نقویان» در ساخت مستندهای سیاسی (مانند «نگهبان آرا» و «انتخاب دهم» که در جشنواره‌ی دوم و سوم عمار برگزیده شدند)، می‌توان انتظار داشت که «گاو خشمگین» مستند قابل تأملی خواهد شد. این مستند برای نخستین بار در جشنواره‌ی عمار به نمایش درمی‌آید.

مستند «مردی با آرزوهای دوربرد» (محسن مقصودی)

مستند «مردی با آرزوهای دوربرد» به زندگی و رشادت‌های دانشمند و سردار شهید «حسن تهرانی مقدم» -پدر صنعت موشکی ایران - می‌پردازد. جالب است بدانید که پخش این مستند در آستانه‌ی دومین سالگرد شهادت سردار «تهرانی مقدم» با واکنش شدید رسانه‌های صهیونیستی روبرو شد. این واکنش‌ها، مربوط به قسمتی از مستند بود که در آن، انیمیشن شبیه‌سازی پاسخ موشکی ایران به تهدیدات اسرائیل در پاسخ به جنگ روانی رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر حمله به ایران، به نمایش درآمد. «مردی با آرزوهای دوربرد» به‌تهیه‌کنندگی محسن مقصودی –مجری و تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی «ثریا»- ساخته شده است.

دانلود

مستند «صبحانه‌ای با طعم مرگ» (محمدعلی شعبانی)

این مستند به کارگردانی «محمدعلی شعبانی» تولید شده و به زندگی خانواده‌ای می‌پردازد که در شهریور سال 1361، منافقین به قصد ترور پدر خانواده، به درب منزل آنها می‌آیند، اما به جای پدر، مادر و فرزند خانواده و دو تن از اقوامی که در آن ساعت در خانه آنها میهمان بودند، را به شهادت می‌رسانند. مستند «صبحانه ای با طعم مرگ» با مضمون انسانی به ریشه‌های شکل‌گیری سازمان مجاهدین خلق پرداخته ‌است.

فیلم سینمایی «بزرگ‌مرد کوچک» (صادق صادق دقیقی)

این فیلم درباره‌ی شهید «بهنام محمدی» نوجوان 13 ساله‌ی حماسه‌سازی است که در جریانمقاومت مردمی خرمشهر در مهر 1359 به شهادت رسید. داستان فیلم به اوایل جنگ و حمله‌ی عراق به خرمشهر باز می‌گردد. شهید «محمدی» در ابتدا به دست نیروهای عراقی می‌افتد و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد، اما اعتماد عراقی‌ها را جلب کرده و مواد غذایی و مهمات دشمن را به نیروهای ایرانی می‌رساند...

«بزرگ‌مرد کوچک» برگزیده‌ی بیست و ششمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان است. این فیلم در بخش فیلم‌های اول جشنواره‌ی سی و یکم فجر هم حضور داشت و چندی پیش اکران شد.

مستند «دریای ما» (یاسر طالبی)

«یاسر طالبی» -برگزیده سومین دوره‌ی جشنواره مردمی فیلم عمار امسال به خاطر مستند دیدنی «آب شهر»- امسال با مستند «دریای ‌ما» در بخش نقد درون‌گفتمانی این جشنواره شرکت کرده است.«دریای ما» مستندی است که به شیوه‌ی سفرنامه‌ای به بررسی آلودگی‌های میکروبی، شیمیایی و نفتی دریا می‌پردازد و برای به تصویر کشیدن بخش‌هایی از آلودگی نفتی، گروه مستند به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرده‌اند.

مستند «یک شناسایی ناتمام» (سید محمد میرکانی)

«محمود شهبازی» موسس تیپ 27 محمد رسول‌الله در اصفهان به دنیا آمد، در همدان ساکن شد و سال 61 در جبهه‌ی جنوب به شهادت رسید. مستند «یک شناسایی ناتمام» زندگی و سال‌های حضور این شهید در جبهه را روایت می‌کند.

این مستند که ساختار روایتی غیرخطی دارد، داستان زندگی و رشادت‌های این شهید است که در عملیات‌های بیت المقدس و فتح‌المبین حضوری موثر داشت. «میرکانی» پیش از این تجربه‌ی ساخت تعداد زیادی مستند با موضوعات دفاع مقدسی داشته است.

مستند «قربانگاه زائران» (مقداد رحیمی حاجی‌آبادی)

مستند «قربانگاه زائران» به واقعه‌ی حج خونین سال 66 می‌پردازد که در آن صحنه‌های دردناک این ماجرا از زبان حاضرین و افرادی که درگیر با مسئله بوده‌اند، روایت می‌شود. یکی از جذابیت‌های این مستند، مصاحبه‌ و خاطرات منتشرنشده‌ی مرحوم «حاجی ذبیح الله بخشی» است.این مستند با مدت زمان 45 دقیقه در چهارمین جشنواره فیلم مردمی عمار شرکت کرده‌است.

دانلود

مستند «لبیک» (وحید امیرخانی)

این مستند که در هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی سینماحقیقت مورد تحسین قرار گرفت، ترکیبی از تصویر و موسیقی است و هیچ دیالوگی در آن وجود ندارد. «لبیک» حکایت راهپیمایی زائران امام حسین(ع) از نجف تا کربلا در اربعین حسینی است.

آغاز این مستند با تصاویری از قبرستان وادی‌الاسلام در نجف اشرف و پایان آن با تصاویری از حرم امام حسین(ع) است. موسیقی اختصاصی این مستند توسط آریا عظیمی نژاد، آهنگساز مطرح کشور ساخته شده‌است.

لازم به ذکر استمستند «لبیک» در هفتمین جشنواره «سینما حقیقت» نامزد دریافت سه جایزه شد: بهترین کارگردانی فیلم کوتاه، بهترین کارگردانی بخش دینی و آئینی و بهترین فیلمبرداری، که در بخش فیلمبرداری، مهدی آزادی توانست جایزه‌ی این بخش را به خود اختصاص دهد.

دانلود

مستند «خاطراتی برای تمام فصول» (مصطفی رزاق‌کریمی)

مستند تحسین‌شده‌ی «خاطراتی برای تمام فصول» روایتگر داستان تعدادی از جانبازان شمیایی دفاع‌مقدس است که سی سال پیش در کشور اتریش تحت درمان قرارگرفتند و بر روی مردم آن کشور تاثیرات خاصی را گذاشته‌بودند.

«مرتضی رزاق‌کریمی» -کارگردان این مستند- که آن زمان در اتریش حضور داشته، توانسته‌ است تصاویر جالب و تکان‌دهنده‌ای را از این جانبازان ثبت و ضبط کند. وی همچنین سال‌ها بعد دوباره به سراغ همین جانبازان و درمانگاه محل درمان آنها در اتریش رفته است و صحنه‌ها و خاطرات جالبی را رقم زده است.

«خاطراتی برای تمام فصول» حدود یک ماه پیش جایزه‌ی بزرگ هفتمین دوره‌ی «سینما حقیقت» را به خود اختصاص‌داد.

دانلود

مستند «فریادهای روهینگیا» (جواد مزدآبادی)

فیلم مستند «فریادهای روهینگیا» که به موضوع نسلکشی مسلمانان میانمار میپردازد، در۵کشور قطر، مالزی، تایلند، لائوس و میانمار تصویربرداری شده است.

در این مستند۶۱دقیقه‏ای که مراحل سخت تولید را پشت سرگذاشته، در حین تصویربرداری اتفاقات عجیب و غریبی برای گروه فیلمسازی رخ می‌دهد؛ که از جمله‌ی این حوادث میتوانبهتیراندازی به گروه فیلمسازی در مرز لائوس و میانمار و همچنین عبور از جنگل‌های مخوف و باتلاق‌های خطرناک کشور لائوس برای رسیدن به کمپ‌های مسلمانان میانمار را متذکر شد. تمامی این صحنه‌های خطرناک و بسیار جذاب و دیدنی در مستند به تصویر کشیده شده است.

«جواد مزدآبادی» که ببیشتر از مستندسازی با کارگردانی چند سریال تلویزیونی شناخته می‏شود، این «مستند بحران» را کارگردانی کرده است. تهیه‌کننده‌ی «فریادهای روهینگیا» نیز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲
0
خیلی عالی بود
خدا قوت
طهماسبی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲
0
سلام
این گزارش کامل ، جالب و خواندنی است