کد خبر: ۴۹۹۳۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۲

پاسخ معنادار رحیم‌پور به سخنان روحانی؛ این حرف‌ها از دغدغه «ریاست» است نه «حقیقت»

استاد رحیم پور پور ازغدی نسبت به سخنان روحانی در جمع هنرمندان واکنش نشان داد و آن را یک «کاسبی» دانست که از سر ریاست است نه حقیقت.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه؛ دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان چهارشنبه شب در جمع هنرمندان حضور یافت. روحانی در این جلسه اگرچه از موارد بسیاری سخن گفت اما یک جمله او قابل تامل بود:
«هر هنرمندی می‌خواهد به معنای جهان و عمق جهان برسد، اگر بگوییم هنر مرده را زنده می‌کند سخن به گزاف نگفته‌ایم. پس تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی بی‌معناست.»
این جمله اما واکنش استاد حسن رحیم‌پور ازغدی را برانگیخت. وی که دیشب در جشنواره عمار و در سالن شماره 1 سینما فلسطین سخنرانی می‌کرد در پاسخ به روحانی به طور مفصل گفت:

«من معنی این جمله را نمی فهمم که هنر ارزشی و ضدارزشی وجود ندارد! یعنی سینمایی که مروج شرک و خرافه است با سینمایی که مروج توحید و عبادت مساوی است؟ بعضی ها اصلا به این چیزها فکر نمی کنند، به دنبال چیزی هستند که برایش کف بزنند، اینها دغدغه حقیقت ندارند، دغدغه ریاست دارند. اما انبیا دغدغه حق و باطل داشتند. می گویند هنر به ارزشی و ضدارزشی تقسیم نمی شود و هنرمند ارزشی و غیرارزشی هم نداریم. یا این حرف بی معنا است و یا شرک و توحید با هم مساوی هستند. یکی کردن اینها کاسبی است. طبق فرهنگ قرآن شعرا و هنرمندان دو دسته اند، یک دسته اهل اغوا هستند و یک دسته هستند که استثنا می شوند و دنبال ترویج حق و عدل و دفاع از مظلوم اند. آیا شعر دعبل و شاعران انقلابی با شعر شاعران درباری نوکران حکومت مساوی است؟ یکی کردن اینها درست در مقابل خط امام و خط انقلاب و خط انبیا قرار دارد.
 
رحیم پور در تکمیل سخنانش اضافه کرد: اگر گفتیم آدمها را خط کشی نکنیم و آدمها را دفع نکنیم مسئله دیگری است. اهل بیت حتی برای شاعر شراب خوار که شعر عدالتخواهانه سروده است هدیه و صله فرستاده اند. یعنی هنرمندی را که تقوای اخلاقی نداشته و شعری در مسیر تقوا گفته است بدون تأیید فساد شخصی اش، شعرش و هنرش را صد در صد تأیید کرده اند و برایش صله و هدیه فرستاده اند و حتی از او خواسته اند شعرش را تکرار کند و خودشان هم ابیاتی به آن اضافه کرده اند.
 
وی در عین حال در نقد نگاه قبیله ای گفت: باندی نگاه کردن همیشه اشتباه است و همینطور که شما در این رفت و برگشت های سیاسی آدمهایی دیده اید که مثلا یک روز درباره شفای یک مریض از امام رضا فیلم می ساخت و یک روز دیگر درباره سکس و فلسفه! به لحاظ قانون اجتماعی خودی و غیر خودی نداریم، همه خودی اند تا وقتی که قانون نقض نشده باشد. اما به لحاظ ارزشی باید گفت که خود خداوند آدمها را به ارزشی و غیرارزشی تقسیم کرده است. حضرت امیر فرموده اند ما در زمان پیامبر وقتی پرچم حق بالا رفت حتی با نزدیک ترین خویشانمان در افتادیم و گفتیم از این به بعد تقسیم ما بر اساس خون و نژاد نیست و از این به بعد ما از دو امت متفاوت ایم چرا که به ارزش های متفاوت معتقدیم.
 
رحیم پور در توضیح بیشتر درباره این سوال که آیا هنرمندان و سینماگران را می توان به حق و باطل تقسیم کرد یا خیر گفت: یکی از عرصه های تولی و تبری عرصه هنر و فرهنگ است منتها به روش درست. انقلاب هم همینطور بود و دنیا را دو صف کرد. اگر دقت کنیم می بینیم که معاویه هم به امام حسن (ع) ایراد می گرفت که اینها جامعه مسلمین را دو تکه کرده اند.
 
رحیم پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: قرآن می گوید مردم با هم بودند و انبیا آمدند و دو دسته شان کردند. همه اهل فساد و خرابی بودند و پیامبران آمدند دو دسته شان کنند، به بعضی بشرها توهین کردند اما از اصل بشریت دفاع کردند. تفکر اباحه گر می گوید صورت بشر کافی است، اما انبیا می گویند که صیرت بشر مهم تر از صورت اوست.

این پاسخ مفصل و تبیینی استاد رحیم‌پور ازغدی به اظهارات روحانی در دیدار با هنرمندان در حالی صورت می‌گیرد که پیام معروف امام خمینی در خصوص هنر انقلابی نیز مخالف نظر روحانی است:

«تنها هنري مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله و سلم - اسلام ائمه هدي - عليهم السلام- اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت‌ها باشد. هنري زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه‌داري مدرن و كمونيسم خون‌آشام و نابود كننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگي، اسلام مرفهين بي‌درد، و در يك كلمه " اسلام آمريكايي" باشد.»
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲
6
سلام
این اول کار روحانی است باید این حرفها را بزند تا هم بهتر شناخته شود و هم واقعیات خودش را که پشت زبان مسلطش پنهان کرده عیان شود.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲
2
فکر می کردم روحانی اینقدر عقب گرد به عقب باشد. این حرف های تاریخ مصرفش تمام شده و دیگر نمیشود به آن دوران بازگشت. تز فرهنگی دولت هم از این حرف ها معلوم شد.
متاسفم
جنوب
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲
7
جناح راست دیگه حنایش رنگی نداره.....رحیم پور هم که تئوریسین این جناح است....لطفا سکوت تا صبح دولتتان بدمد!!!!!!!!!!!!!!!!!
حسینی
-
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲
1
بحث جناح راست وچپ نیست بحث غیرت دینی و بی غیرتی فرهنگی است باید مراقب بود بی تفاوتی ها و اباحه گری ها غیرت دینی ما را بر باد ندهد
akbar
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲
1
امام فرمودند " هنر دميدن روح تعهد در كالبد انسان هاست" توهمات خاتمي باعث ارشاد مهاجراني و افاضات روحاني مخدوش شدن مرز هنر متعهد و سكولاريستي شد. فاين تذهبون