کد خبر: ۴۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۲

مدیرگروه پژوهش ستادتوسعه علوم شناختی: ایران رتبه سوم فناوری‌های‌شناختی خاورمیانه را دارد

دانشجویان دانشگاه تهران اواسط اسفندماه طرحی به نام «مغز کودک من» را به منظور آشنایی خانواده‌ها با عملکرد مغز کودک اجرا می‌کنند که طرح مشابهی نیز در دانشگاه شیراز می‌تواند قابل اجرا باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، مدیر گروه پژوهش فناوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های‌شناختی گفت: ایران رتبه سوم علوم و فناوری‌های‌ شناختی در خاورمیانه و رتبه سی‌و هشتم در دنیا را دارد که باید در گام نخست به رتبه اول منطقه برسیم.

‌مجید نیلی در سمینار معرفی و ترویج علوم و فناوری‌های‌ شناختی در بیمارستان نمازی شیراز اظهار داشت: با تصویب سند راهبردی توسعه علوم و فناوری‌های شناختی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، به منظور ایجاد هماهنگی در سطح ملی برای اجرای این سند، ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تشکیل شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به وسعت گسترده حوزه علوم و فناوری‌های‌شناختی و چندرشته‌ای بودن آن، حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی را ضروری دانست.

وی افزود: با توجه به نو بودن این حوزه در دنیا و به ویژه در ایران، کشور از نظر تعداد و تنوع تخصص‌های لازم با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

نیلی ادامه داد: توسعه سریع کیفی و کمی علوم و فناوری‌های‌شناختی در کشور و اهمیت ویژه آن در آینده نزدیک در سطوح مختلف کاربردی یک نیاز استراتژیک و ملی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران در چاپ مقالات علمی مرتبط با علوم‌شناختی در شمار ۵۰ کشور نخست دنیا است.

این پژوهشگر تصریح کرد: چاپ مقالات علمی به تنهایی نمی‌تواند معیار علم‌سنجی باشد بلکه محققان و مسئولان باید برای ارتقای این جایگاه، تلاش مضاعف داشته باشند.

وی بیان کرد: علوم‌شناختی حوزه‌ای میان رشته‌ای است که کارکرد مغز و فرآیندهای آن در ارتقای کیفیت زندگی بشر را بررسی می‌کند و بیماری‌های‌شناختی نظیر اتیسم و آلزایمر، تحقیقات فلسفه ذهن، یادگیری و تعلیم و تربیت و علوم اعصاب از رشته‌های‌شناختی تاثیر‌پذیری دارند.

نیلی در ادامه گفت: تولید و توسعه علوم پایه در زمینه مطالعات مغز و کارکردهای‌شناختی، دستیابی و توسعه روش‌های پرورش و تقویت توانمندی‌ها از اهداف مهم علوم‌شناختی است.

بهره‌برداری و توسعه فناوری‌های درمانی، ابزارهای واسط مغز، علوم رایانه، انسان و ماشین و دستیابی و توسعه روش‌های درمان ناهنجاری‌ها از دیگر اهداف این علم بود که وی به آن اشاره کرد.

نیلی خاطرنشان کرد: شناسایی شرایط و ظرفیت‌های موجود کشور، هدفگذاری و برنامه‌ریزی در راستای حمایت از فعالیت‌های علمی توسعه فناوری و کاربردی از وظایف مهم ستاد توسعه علوم و فناوری‌های‌شناختی است.

خانواده‌ها و دانش‌آموزان با علوم شناختی آشنا شوند

رئیس گروه آموزش، ترویج و منابع اسنانی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های‌شناختی هم در این سمینار خبر داد: وزرات علوم و وزارت بهداشت با تشکیل دپارتمان به صورت مشترک در رشته علوم شناختی دانشجو می‌پذیرند.

دکتر حامد اختیاری با تاکید بر اینکه باید دانش‌آموزان از دوران دبیرستان با علوم شناختی آشنا شوند، اعلام کرد: دانشجویان دانشگاه تهران اواسط اسفندماه طرحی به نام «مغز کودک من» را به منظور آشنایی خانواده‌ها با عملکرد مغز کودک اجرا می‌کنند که طرح مشابهی نیز در دانشگاه شیراز می‌تواند قابل اجرا باشد.

وی علوم‌شناختی را در کنار نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی و فناوری اطلاعات را تامین کننده رفاه بشر دانست.

این متخصص علوم شناختی افزود: علوم‌شناختی علم میان‌رشته‌ای و مجموعه ای از دانش‌های روان‌شناسی‌شناختی، عصب‌شناسی‌شناختی، هوش رایانشی، زبان‌شناسی‌شناختی، انسان‌شناسی‌شناختی و فلسفه ذهنی هستند.

وی ادامه داد: علوم‌شناختی به بررسی عملکرد مغز و ذهن به عنوان محل انجام طیف گسترده‌ای از پردازش‌ها از قبیل حافظه، توجه، تمرکز، تصمیم‌گیری، بینایی و غیره می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های انسان در عصر حاضر تحت تاثیر پردازش‌های مختلف مغز قرار می‌گیرد، افزود: علوم‌شناختی برای درمان اعتیاد، آلزایمر، افسردگی، وسواس، ‌ام اس با پیشرفت دانش و فناوری شرایط مطلوبی را فراهم می‌کند.

اختیاری بیان داشت: علوم‌شناختی تنها به درمان بیماری‌ها محدود نمی‌شود بلکه شیوه‌های نوینی برای آموزش و پرورش و تربیت نسل جدید و خلاق را پیش روی محققان و تصمیم سازان و برنامه ریزان قرار می‌دهد.

وی افزود: همچنین تقویت توانمندی مغزی سالمندان، ارتقای توانمندی‌های تصمیم‌گیری و قضاوت مدیران، تصمیم سازان، بهبود توان یادگیری دانشجویان از دیگر اهداف مهم علوم‌شناختی است.

وی بیان کرد: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در صدد سرمایه گذاری‌های جدی برای حمایت از مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌های مادر به ویژه شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز است.

برقراری ارتباط ماشین با انسان؛ رویای دیروز و امروز بشر

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم خواجه نصیرالدین طوسی هم در این سمینار ضمن ارائه مقاله‌ای با عنوان «پنجره‌ای از جنس میکروالکترونیک به دنیای درون بدن» گفت: ریزسیستم‌های قابل کاشت در بدن دنیای جدیدی را در اختیار ما قرار می‌دهند و این ریزسیستم‌ها به کمک علوم شناختی و پزشکی برای ایجاد اندام‌های مصنوعی کاربرد دارد.

دکتر امیرمسعود سوداگر با بیان اینکه یکی از رویاهای دیروز و امروز بشر برقراری ارتباط ماشین با انسان است، افزود: 130 هزار نفر از ریزسیستم‌ها برای بازیابی شنوایی خود استفاده می‌کنند که تا 90 درصد شنوایی را به افراد ناشنوا بازمی‌گرداند.

بنابر این گزارش، چهارمین همایش ترویجی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های‌شناختی با موضوع معرفی و ترویج علوم و فناوری‌های‌شناختی با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار ‌شد.

موضوعات مورد بحث در این همایش معرفی اولویت‌ها و حمایت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های‌شناختی و طیف وسیعی از مسائل مطرح در علوم‌شناختی و توانمندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی استان فارس در این زمینه بود و اساتید، پزشکان و دانشجویان و علاقمندان به علوم‌شناختی در رشته‌های پزشکی، علوم اعصاب، مهندسی پزشکی، کامپیو‌تر، مکانیک، کنترل، فیزیک، زیست‌شناسی، روان‌شناسی، علوم تربیتی، فلسفه، زبان‌شناسی و... در این همایش یک روزه شرکت کردند.

انتهای پیام/523/4

نظرات بینندگان