کد خبر: ۵۰۳۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۲
همزمان با میلاد موسس مذهب و مکتب

تاج ملائکه بر سر 50 طلبه علوم دینی/ 7 قرن است که سفره درس امام باقر و امام صادق در شیراز گسترده است

روحانیت با ولایت و امامت پیوند خورده؛ چون خودش از شئون رهبری و امامت است و طبیعتا باید در زمینه ولایت و رهبری گام بردارد.

شیـــرازه - همزمان با برگزاری جشن باشکوه میلاد نبی مکرم اسلام(ص) و رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق(ع) در حوزه علمیه مولی‌الموحدین(ع) 50 طلبه این حوزه به دست نماینده ولی فقیه در فارس معمم شدند. عمامه که به فرموده پیامبر تاج ملائکه است نمادی مقدس از روحانیت و تقوا در اسلام است. 

در این مراسم جعفر قادری و ضرغام صادقی نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی؛ آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویر احمد؛ سردار سجادیان، فرمانده نیروی انتظامی فارس و برخی دیگر از مدیران شهری، استانی و همچنین برخی چهره های برجسته مذهبی حضور داشتند.

غریو در این باره نوشت: آیت الله ایمانی در ابتدای این مراسم در بیان ضرورت تربیت افراد شایسته برای بیان معارف و فقه دین اسلام؛ گفت: این ضرورت در آغاز بعثت و تشکیل حکومت اسلامی مطرح شد، یعنی هنگامی که خطاب یا ایها الذین آمنو آمد که بعد از انعقاد حکومت اسلامی بود دستور به تربیت طلاب و کسانی در عرصه در علوم دینی و اسلامی داده شد. آیه جهاد نیز آیه فراخوانی افراد به معارف دینی به پیامبر بود ویکی از تفاسیر این آیه این است که باید جمعی معارف دینی را از پیامبر بیاموزند و به دنبال آن امر انذار را در جامعه انجام دهند.

ایشان ادامه داد: همزاد حکومت اسلامی حوزه های علوم دینی ایجاد شد و رئیس حکومت رئیس حوزه علمیه هم بود؛ پیامبر هم فرمانده و هم مدرس علوم حوزوی بود.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه اگر تربیت طلاب به هدف تبیین معارف اسلامی نباشد ناقص و عقیم است؛ تصریح کرد: پرورش طلاب باید در زمینه بازگو کردن حقایق دینی قرار بگیرد تا ارزش پیدا کند.

آیت الله ایمانی افزود: این فراگیری و آموزش باید تحت امر ولایت و رئیس حکومت باشد. روحانیت با ولایت و امامت پیوند خورده؛ چون خودش از شئون رهبری و امامت است و طبیعتا باید در زمینه ولایت و رهبری گام بردارد.

ایشان با بیان اینکه جامعه امروز در شرایطی است که طلاب باید به سلاح روز و نیاز زمان مسلح و آشنا باشند؛ گفت: امروز نیاز دنیای اسلام فوق العاده گسترده و نیاز دنیای بشریت بی اندازه است.همه مشتاقند که ببینند اسلام چه می گوید؛ مملکتی که توانست 2500 سال نظام سلطنتی را به هم بریزد و بر ویرانه های آن نظام اسلامی را ایجاد کند چه می گوید؛ این نیاز را باید حوزه های علمیه پاسخ دهند.

امام جمعه شیراز در ادامه با تاکید بر اینکه امروز حوزه های علمیه باید هدفمند و هدف محور باشند؛ بیان کرد: طلبه ای که وارد حوزه میشود باید بداند چه می خواهد؛ برای چه تربیت می شود و جامعه از او چه انتظاری دارد. تمام مدیران مدارس حوزوی در ایران اعم از شیعه و سنی باید بدانند نیاز امروز جامعه اسلامی و بشری چیست و طلبه باید چگونه به این نیاز پاسخ دهد.

آیت الله ایمانی در بخش دیگری از سخنانش ورود خود به فارس را نشستن سر سفره ای با قدمت 700 سال دانست و گفت: سفره علوم حوزوی در شیراز 700 سال قبل گسترده شده که کمتر شهری در ایران از این سابقه برخوردار است.

وی ادامه داد: مدرسه منصوریه سابقه ای حدود 700 سال دارد و در این مدت بزرگانی از علمای شیعه و دانشمندانی برجسته فقه اهل بیت را بیان و بازگو نمود ه اند.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه شیراز جامع علوم یقینی و عقلی است؛ گفت: مدرسه خان با سابقه ای بیش از 300 سال برای علوم عقلی و نقلی شکل گرفت و در وقف نامه آن به علوم نقلی و عقلی با هم اشاره شده که کمتر مواردی به اینصورت به چشم می خورد.

آیت الله ایمانی تاکید کرد: در قرن معاصر بزرگانی چون نوالدین محلاتی به دنبال بزرگانی چون شهید دستغیب ، آیت الله ابوالحسن حدائق حوزه های علمیه استان را تغذیه و آنچه مورد نیاز حوزه های علمیه بود را به آن ها عرضه کردند.

ایشان افزود: مبانی فقهی از سوی آیت الله محلاتی؛ مبانی علوم اجتماعی از سوی آیت الله سید نورالدین هاشمی؛ مبانی فداکاری از سوی مرحوم دستغیب و مبانی معرفتی از سوی آیت الله حدائق در حوزه های فارس ارائه شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه در عرفان، فقه و اصول و تطبیق فقه و اصول با نیاز جامعه و... در شیراز سفره ای با عظمت تر و غنی تر از همه جا قرار دارد؛ تصریح کرد: شیراز در علوم حوزوی صاحب مکتب و فکر و اندیشه است. اگر توفیقی هست و هدفمندی می بینیم به برکت حضور این بزرگان است و نقایص تقصیر کسی است که در این جایگاه است.

امام جمعه شیراز در ادامه بیان کرد: کسانی که امشب معمم می شوند از نظر مدرک؛ در مقایسه با دانشگاه معادل مدرک کارشناسی؛ کارشناسی ارشد و بعضی هم دکتری را دارند و هیچکدام مدرکشان از کارشناسی پایین تر نیست.

آیت الله ایمانی تاکید کرد: البته مدارک حوزوی ریشه دار است و نباید آن را تطبیق داد اما برای روشن سازی این نکته را ذکر کردم.
نماینده ولی فقیه در فارس در بخش پایانی سخنانش ضمن تاکید بر عدم استفاده از امکانات دولتی در اداره و اجرای امور حوزه های علمیه گفت: دولت در ساخت و ساز مدارس اعتباراتی پیش بینی کرده که مثل نمک آش به مدارس علمیه عدد کمی می رسد اما در اداره امور هیچ اعتباری از سوی دولت منظور نشده و به مصرف نرسیده است.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲
0
سلام خدا بر روحانیون و طلبه ها که حافظان دین هستند
صوت المستضعفین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲
0
هولوکاست هسته ای و جشنی که باید در اسرائیل برپا شود
http://mostazafin.tv/latest-video/video/1318_