کد خبر: ۵۰۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۲
فرمانده انتظامی فارس:

رسانه‌ها مطالبه‌گر حقوق جامعه باشند/ از مبالغ جریمه یک ریالش به پلیس نمی‌رسد

امیدواریم نگاه درآمدی به این طرح نباشد و طوری نشود که با پول و خریدن مجوز، شمار خودروهای وارد شده به این محدوده چندان تفاوتی را با هم‌اکنون نداشته باشد.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، سردار سیروس سجادیان فرمانده نیروی انتظامی فارس گفته است، قبل از اینکه پلیس باشم، پاسدار انقلابم.

او به خبرگزارس فارس گفته، اگر طرح ترافیک را بدون فراهم آوردن زیرساخت‌ها اجرا کنیم نوعی نافرمانی مدنی را مرتکب شده‌ایم. سجادیان همچنین به عدم همراهی نامناسب صدا و سیما درباره این طرح اشاره کرده و گفته، آنها می‌گویند، قرارداد ما در این زمینه با شهرداری تمام شده و دیگر به این موضوع مهم ورود نمی‌کنیم مگر اینکه قراردادی مجدد تنظیم و مبلغ آن نیز پرداخت شود.

مشروح گفتگوی خبرگزاری فارس با سردار سجادیان به شرح زیر است.

ما پلیس کشور اسلامی هستیم و خود را مأمور و معذور نمی‌دانیم، از این رو با منطق با مردم برخورد کردن و اجرای درست قانون را وظیفه می‌دانیم.

وی با بیان اینکه قدرتی را که مردم به ما سپرده‌اند باید در راستای منافع و رضایت آنان به‌کار گیریم، افزود: هنر مدیر این است که کمترین هزینه را از مردم بگیرد و بیشترین خدمات را به آنها ارائه دهد.

فرمانده انتظامی فارس با اشاره به اینکه شهروندان حق عمومی و اجتماعی دارند، تصریح کرد: مردم حق دارند جای پارک خودرو خود را داشته باشند و اینکه بدون فراهم بودن زیرساخت لازم بخواهیم تنها با جریمه کردن ترافیک را کنترل کنیم، به نوعی ناخواسته عامل نافرمانی مدنی شده‌ایم که مدت‌ها آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد آن در کشورمان هستند.

سجادیان اضافه کرد: زمانی که شهروند جای پارک ندارد در عین حال با تابلوهای مختلف «توقف مطلقا ممنوع» و «حمل با جرثقیل» و ... مواجه می‌شود، چگونه باید هم به کارهایش برسد و هم اینکه مقررات را مو به مو اجرا کند.

وی با بیان اینکه نباید با مدیریت ضعیف، عامل بروز نافرمانی مدنی شد، گفت: باید با در نظر گرفتن امکانات و فراهم بودن زیرساخت‌ها از مردم توقع داشت، چراکه در جامعه اسلامی منطق و مدیریت درست حکمفرماست.

خبرگزاری فارس در راه ارزش‌های انقلاب گام برمی‌دارد

فرمانده انتظامی فارس خبرگزاری فارس را به طور کامل قابل اعتماد دانست و گفت: به‌حق و به‌انصاف، این خبرگزاری با انتشار خبرهای به‌روز، دست اول، با ریشه و مطمئن، ارزش‌های انقلاب و اسلام را ملاک کار خود قرار می‌دهد.

سجادیان ادامه داد: خبرگزاری فارس فراجناحی عمل می‌کند و هدف آن جذب مخاطب با هر قیمت و هزینه‌ای نیست، چراکه در جامعه پویایی، نشاط و تعالی فکری را توسعه می‌دهد و من هر زمان که بخواهم از وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... کشور و جهان مطلع شوم، به سراغ این خبرگزاری می‌روم.

وی تصریح کرد: بدون تردید می‌گویم که حداقل 90 درصد مسئولان نظام خبرگزاری فارس را روزانه مشاهده و از خبرها و مطالب آن استفاده می‌کنند و خود من روزی دو و یا سه بار آن را می‌خوانم.

ارشد انتظامی استان فارس با بیان اینکه خبرگزاری فارس زبان گویای مردم است، ادامه داد: این خبرگزاری ظرفیت آن را دارد که حرف همگان را بزند.

پلیس هیچ سهمی در مبلغ جریمه‌های رانندگی ندارد

فرمانده انتظامی فارس در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با بیان اینکه هر چقدر هزینه تخلف و جرم را بالا بریم، از وقوع آن بیشتر پیشگیری کرده‌ایم، تصریح کرد: مبالغ جریمه‌های رانندگی به طور مستقیم به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و حتی یک ریال آن به پلیس نمی‌رسد و ماموران ما نیز هیچ‌گونه درصدی از قبل جریمه کردن ندارند.

رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی به موضوع 110 بیشتر بپردازند

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا پلیس 110 مانند زمان راه‌اندازی آن با سرعت به موارد رسیدگی نمی‌کند، بیان کرد: از ابتدای سال جاری فوریت‌ها را برای انجام مأموریت پلیس 110 اولویت‌بندی کردیم، چراکه توان بسیاری از ما می‌گرفت در حالی که موارد غیرفوری ضرورتی را برای حضور با سرعت بالا نداشت و موجب کمتر شدن سرعت رسیدگی به موارد اضطراری می‌شد.

سجادیان مواردی مانند سرقت مسلحانه، قتل و درگیری را از جمله ماموریت‌های فوری پلیس 110 برشمرد و گفت: مواردی از قبیل سرقت منزل، دوچرخه و اتومبیل که نیاز به بررسی و صورتجلسه دارد جزو ماموریت‌هایی هستند که در اولویت دوم قرار دارند و به طور مثال حضور در صحنه سرقت از طلافروشی خیابان ملاصدرای شیراز زیر دو دقیقه صورت گرفت و با موفقیت نیر انجام شد.

فرمانده انتظامی فارس ابراز داشت: ماموریت‌های فوری را توسط گشت‌های فوریتی 110 انجام می‌دهیم و موارد دیگر نیز از سوی گشت‌های پیشگیری کلانتری‌ها صورت می‌گیرد که حداکثر بین 10 تا 20 دقیقه به طول می‌انجامد.

وی افزود: در صورت نداشتن ماموریت‌های فوری مواردی را که در اولویت دوم قرار دارند نیز با همان سرعت توسط گشت‌های فوریتی 110 انجام می‌دهیم که البته بیشترین تماس‌های مردم موارد از نوع دوم است.

سجادیان ادامه داد: اقدامات پلیس 110 از شروع تماس‌های مردمی تا به آخر از طرف ما قابل بررسی و نظارت است و سیستم به نحوی طراحی شده که مرحله به مرحله را ثبت می‌کند.

مردم مزاحمت قهوه‌خانه‌ها را به 110 اطلاع دهند

فرمانده انتظامی فارس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه ما به عنوان قهوه‌خانه به کسی مجوز نمی‌دهیم، گفت: در شهر شیراز حدود 40 واحد صنفی به عنوان چای‌خانه وجود دارد که نباید هیچ‌گونه مزاحمتی را برای شهروندان به وجود آورند که در این زمینه مردم می‌توانند به صورت تلفنی موارد را به 110 اطلاع دهند تا برابر قانون با این‌گونه واحدهای صنفی برخورد شود.

وی اضافه کرد: مسئولان این صنف باید تعهدات لازم را از این واحدها بگیرند و بر کارشان نظارت کنند و چنانچه لازم به پشتیبانی انتظامی باشد، ما ورود کرده و در کمک به اتحادیه صنفی مربوطه برابر قانون نسبت به اخطار، اخذ تعهد یا پلمپ واحد متخلف اقدام می‌کنیم.

سجادیان در ادامه تصریح کرد: برخورد ما با قهوه‌خانه‌هایی که اتحادیه صنفی مربوطه بخواهد نسبت به تخلفات آنها اقدام کند مانند اجرای رای کمیسیون ماده 100 است که در پشتیبانی اعمال قانون توسط شهرداری ورود می‌کنیم.

فرمانده انتظامی فارس تصریح کرد: چنانچه قهوه‌خانه‌ها و افراد مراجعه‌کننده به آنها مزاحمتی را برای مردم ایجاد کنند یا مرتکب تخلف و جرم شوند به طور مستقیم مداخله کرده و برابر قانون با آنها رفتار می‌کنیم.

وی در ادامه به آزادی بعضی از مجرمان پس از دستگیری و تحویل به مراجع قضایی اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع تخصصی است و به نظر قضات بستگی دارد که برابر آنچه در قانون پیش‌بینی شده، با آنها رفتار می‌شود.

آموزش فرهنگ شهروندی به عهده کیست

سجادیان همچنین با اشاره به لزوم اجرای درست طرح محدوده ترافیک شیراز بر ضرورت آموزش فرهنگ شهروندی تاکید کرد و گفت: این طرح باید در سه مرحله اجرا شود که نخستین گام آشنایی مردم با بایدها و نبایدهای آن است.

فرمانده انتظامی فارس افزود: مرحله ارشادی طرح محدوده ترافیک در حال اجرا است و هنوز تمام نشده که ضمن گذراندن آن باید نواقص و معایب کار دیده و در رفع آنها تلاش شود چراکه اجرای به یک‌باره طرح بدون در نظر گرفتن مشکلات ناشی از آن، هم ما و هم مردم را با چالش مواجه می‌کند.

وی بر لزوم همکاری رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در مرحله ارشادی این طرح تاکید کرد و گفت: رسانه‌های نوشتاری تا حدودی به اندازه توان خود به این امر پرداخته‌اند، اما صدا و سیمای این استان می‌گوید قرارداد ما در این زمینه با شهرداری تمام شده و دیگر به این موضوع مهم ورود نمی‌کند مگر اینکه قراردادی مجدد تنظیم و مبلغ آن نیز پرداخت شود.

سجادیان با اشاره به اثرگذاری مرحله ارشادی در اجرای موفق این طرح ابراز داشت: به طور مثال زمانی که کسبه خیابان انقلاب به اجرای این طرح معترض شدند با شناساندن فواید آن به آنان و برشمردن مزایایی که می‌تواند برای شهر و شهروندان در بر داشته باشد، با خرسندی به دنبال کارهای‌شان رفتند.

فرمانده انتظامی فارس با اشاره به وضعیت تردد و ترافیک کشورهای پیشرفته بیان کرد: در برخی از کشورها کنترل چراغ راهنمایی در دست شهروندان قرار دارد و در این زمینه شهرداری و پلیس امر رفت و آمد را به خود مردم سپرده‌اند.

وی آموزش فرهنگ شهروندی را بزرگ‌ترین عبادت دانست و تصریح کرد: این امر مهم به عهده کدام ارگان و نهاد گذاشته شده تا با در دست داشتن ابزارهایی که لازم دارد مردم را برای زندگی در شهرها و کلان‌شهرها آموزش دهد و از بار مشکلات فراوان بکاهد.

سجادیان بر لزوم ساماندهی اطراف محدوده طرح ترافیک شیراز تاکید کرد و گفت: ما بدون مردم و جامعه مرده هستیم و پلیس جامعه‌محور باید با منطق با شهروندان سخن بگوید و خود را در این زمینه جای آنان بگذارد.

فرمانده انتظامی فارس با طرح این پرسش که آیا در اجرای این طرح مقدمات رفت و آمد و تردد تمام اقشار را به نحوی که هم شهروند عادی و هم افراد معلول و کم‌توان بتوانند به طور مثال به زیارت حضرت شاه‌چراغ(ع) بروند و از وسیله نقلیه عمومی بهره‌مند شوند، فراهم شده است، اضافه کرد: نباید کار به نحوی صورت گیرد که به طور مثال آنکه با پول، مجوز ورود به طرح محدوده ترافیک این شهر را خریده است، با افزودن به نرخ خدمات خود بر دیگران فشار مالی بیاورد.

وی با تصریح اینکه باید ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس در این محدوده ساماندهی و مشخص شود ادامه داد: برای شروع به فراهم کردن حداقل‌ها در این محدوده و اطراف آن نیاز داریم.

ارشد نیروهای انتظامی فارس با اشاره به مرحله دوم و سوم این طرح که زوج و فرد کردن خودروها و در نهایت اجرای کامل ممنوعیت ورود بدون مجوز به آن است، خاطرنشان کرد: امیدواریم نگاه درآمدی به این طرح نباشد و طوری نشود که با پول و خریدن مجوز، شمار خودروهای وارد شده به این محدوده چندان تفاوتی را با هم‌اکنون نداشته باشد.

سجادیان با اشاره به اینکه ما قصد دخالت در کارهای شهرداری را نداشته و نداریم، گفت: در اجرای مأموریت‌های خود نیاز به فراهم بودن زیرساخت‌ها و حداقلی‌ها داریم.

وی با بیان اینکه معتقد به مدیریت تنهای اتومبیل‌ها نیست و عابران پیاده نیز در ترددهای خود نیاز به مدیریت دارند، گفت: چرا فقط به راننده تاکسی بگوییم در ایستگاه توقف کند اما مسافران منتظر تاکسی که تعدادشان پنج یا 10 نفر و یا بیشتر است، را به ایستگاه ویژه هدایت نکنیم.

فرمانده انتظامی فارس با بیان اینکه نباید تنها هجوم ما به سمت جریمه کردن باشد، اظهار داشت: باید با ابزار رسانه بتوانیم مردم را توجیه کنیم و به سمتی برویم که فقط دوربین‌ها کار کنند و قبض جریمه مستند به در منازل برود چراکه سرسری گرفتن این مهم کار را لوث می‌کند و از اعتماد مردم می‌کاهد.

سجادیان با تأکید بر اینکه هر فرد و یا ارگانی باید تنها کار محول شده به خود را انجام دهد، از شهروندان خواست تا مشکلات، نظرها و پیشنهادهای خود را به رسانه‌ها منعکس کنند تا آنها به عنوان پل ارتباطی با پلیس بازتاب دهنده خواسته‌های شهروندی باشند.

رسانه‌ها مطالبه‌گر حقوق جامعه باشند

ارشد انتظامی استان فارس با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید مطالبات مردم را بازتاب دهند تصریح کرد: در مورد زنان و کودکان خیابانی، معتادان و ... باید از مسئولان پاسخ خواست تا مردم بدانند کجا کم‌کاری می‌شود و در کجا مشکل به وجود آمده است و این‌طور نباشد که در زمینه این‌گونه آسیب‌های اجتماعی فقط نگاه‌ها به یک ارگان باشد.

وی ابراز داشت: من به نیروهای خود می‌گویم زمانی موفق هستیم که کمترین کشفیات مواد مخدر را داشته باشیم البته در صورتی که ترانزیت نشود.

سجادیان در پایان متذکر شد: معتقدم مسائل باید در رسانه‌ها مطرح شود البته به نحوی که حریم و عفت عمومی خدشه‌دار نشود، چراکه قرار نیست هر حرف راستی را بزنیم اما نباید به مردم دروغ گفت و همچنین لازم است مسئولان آستانه تحمل خود را بالا ببرند.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲
2
صدا و سیما پولکی شده و دیگر برای رضای خدا کار نمی کنه و از خط سیاست های کلان اسلام و کشور و رهبری داره به سرعت دور میشه و برعکس داره بی اخلاقی را ترویج می دهد و یک جورهایی شده کمک دهنده شبکه های زشت ماهواره ای
ناشناس
دقیقا همین طوره که این دوست عزیزمان گفته