کد خبر: ۵۰۸۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۲

چرا سهم لامرد از اعتبارات دو درصد نفت و گاز، بیشتر از مهر است؟

 به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، این سوالی است که این روزها زیاد شنیده می شود. شاید دلیل اصلی شیوع این ابهام از آنجا آغاز شد که فرماندار جدید شهرستان مهر پس از آنکه به سمت مقام عالی دولت در این شهرستان نائل آمد، توسط برخی ها که نان خود را در اختلاف و دودستگی بین شهرستانهای لامرد و مهر می دانند دوره شد و با القائات پیاپی و اطلاعات سراسر کذبی که این افراد طبق عادت دیرینه شان به خورد مردم و مسئولان جدید می دهند، در نهایت جناب آقای فرماندار چنین تصور کردند که سهم قانونی مردم مهر در حال چپاول است.

 با این توصیفات، فرماندار تازه نفس مهر ناگزیر شد به میدان بیاید و البته ای کاش ایشان ابتدا از مطلعین، صحت و سقم این گفته ها را جویا مي گشت و تحقیقی پیرامون علت عدم تساوی سهم دو شهرستان انجام داده و سپس اعلام دادخواهی می نمود. در هرحال، فرماندار محترم شهرستان مهر شروع به انتقاد از شیوه توزیع اعتبارات دو درصد نفت و گاز نمود و در جلسات مختلفی پای این موضوع را به میان کشیده و آن را ناعادلانه دانست.

 سید محمد موسوی در همایش علمی چالش‌ها و فرصت‌های توسعه مهر در مورد تخصیص اعتبارات دو درصد نفت‌ و گاز به این شهرستان تصریح کرد: اگر اعتبارات دو درصد نفت و گاز عادلانه تخصیص پیدا کند بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

 همچنین وی در مراسم معارفه شهردار جدید مهر، سهم این شهرستان از دو درصد اعتبارات نفت و گاز را بسیار ناچیز دانسته و اظهار داشت: در حق شهرستان مهر تاکنون اجحاف شده است.

تکرار این گفته ها در محافل مختلف سبب گشت فضای همدلی و وحدتی که با تلاش های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و دیگر بزرگان منطقه به وجود آمده، مجددا رو به تیرگی و اختلاف بگذارد؛ لذا این روزها از هر کوی و برزن این سوال شنیده می شود که براستی چرا سهم لامرد از اعتبارات دو درصد نفت و گاز 32 میلیارد تومان و سهم شهرستان مهر تنها 6 میلیارد تومان است؟!

 بر همین اساس لامــــــــرود به عنوان رسانه ای مستقل و مردمی که تفرقه و خصومت را عامل اصلی عقب ماندگی و عدم پیشرفت مادی و معنوی این خطه محروم می داند، سعی دارد با روشنگری و رفع ابهامات پیرامون این موضوع، گام هایی که در راستای اختلاف و دودستگی برداشته می شوند را ناکام بگذارد. لذا در این مطلب پیش از آنکه فضای وحدت بین دو شهرستان بار دیگر رو به التهاب بگذارد، توضیحات مختصری پیرامون نحوه توزیع اعتبارات دو در صد نفت و گاز و علت عدم تساوی سهم شهرستان های لامرد و مهر به محضر مردم شریف دو شهرستان ارائه داده و امیدواریم با درایت و آینده نگری مردم همیشه در صحنه این منطقه انقلابی و شهید پرور، انسجام و وحدت آحاد ملت حفظ گشته و بار دیگر نشان دهند که برخی به اصطلاح نخبگان و خواص كه سعي دارند مسئولين خدوم نظام را نسبت به يكديگر بدبين كرده و آنها را به بيراهه بكشانند، از مردم فهیم این خطه فرسنگ ها عقب تر بوده و امت شریف اسلامی اجازه نمی دهند این بدخواهان، فضای مثبت و انسجام بخش حال حاضر بين دو شهرستان را به سوی دشمنی و عناد سوق دهند.

 اما پاسخ به این شبهه: همانطور که مستحضرید از سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج دولت موظف گشت دو درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت‌خام و گاز طبیعی را به‌ شهرستانهای نفت‌خیز و گازخیز اختصاص دهد. طبق این قانون، استان فارس نیز همچون سایر استان های نفت خیز و گازخیز کشور، اعتبارات دو درصد نفت و گاز را دریافت می کند و متناسب با میزان نفت خیز و گاز خیز بودن شهرستان ها، یعنی با توجه به این که هرکدام از شهرستان ها چه مقدار از حوزه های نفتی و گازی را در محدوده ی جغرافیایی خود دارند، سهم اعتبارات آنان مشخص می گردد.

همانطور که گفته شد تنها دلیل تفاوتِ اعتبار این دو شهرستانِ همجوار، این موضوع است که حوزه های گازی موجود در محدوده ی شهرستان لامرد بسیار بیشتر از شهرستان مهر است. در اینجا برای آنکه موضوع بیشتر روشن شود لازم است توضیحاتی پیرامون ميادين گازی شهرستان های لامرد و مهر ارائه گردد.

چنانچه مستحضرید منطقه عملیاتی پارسیان داراي ماهيتي كاملا متفاوت با پالایشگاه پارسیان است. منطقه عملیاتی پارسیان وظیفه استخراج گاز از میادین گازی و انتقال آن به پالایشگاه پارسیان را بر عهده دارد و پالایشگاه نیز وظيفه انجام فرآورش بر گاز دریافتی از منطقه عملیاتی پارسیان را بر عهده داشته و پس از انجام اين عمليات، گاز فرآورش شده را به خطوط لوله گاز سراسری ارسال کرده و آماده مصارف خانگی و صنعتی می نماید.

 در خصوص تخصیص دو درصد نفت و گاز، پالایشگاه پارسیان از آنجا که تولید کننده گاز نیست و تنها عملیات فرآورش را انجام می دهد، هیچ محلی از اِعراب ندارد و تنها عملکرد منطقه عملیاتی پارسیان است که حائز اهمیت بوده و مشخص می کند چه میزان گاز و مایعات گازی در طول سال از هر شهرستان استخراج گشته است.

 منطقه عملیاتی پارسیان دارای 4 حوزه گازی مستقل با نام های تابناک، هما، وراوی و شانول است که ظرفیت هر یک از این میادین گازی، متفاوت با دیگری است. پیش از ادامه مطلب لازم است ابتدا با شرکت بهره بردار منطقه عملیاتی پارسیان آشنا شویم. در حالی که پالایشگاه پارسیان متعلق به شرکت ملی گاز ایران است، منطقه عملیاتی پارسیان زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران و مشخصا از مناطق وابسته به شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است. (توضیح بیشتر آنکه شركت بهره‌برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي يكي از سه شركت زير مجموعه شركت نفت مناطق مركزي ايران مي‌باشد كه داراي 7 منطقه عملياتي به نام های نار و کنگان، آغار و دالان، پارسیان، سرخون و گشوی جنوبی، سروستان و سعادت آباد، خشت و همچنین میدان گازی دی و سپید زاخور می باشد كه در استان‌هاي فارس، بوشهر و هرمزگان واقع شده‌اند)

 

 

حال که چارت تشکیلاتی منطقه عملیاتی پارسیان به خوبی مشخص گشت، برای آنکه هیچ ابهامی در خصوص میزان استحصال گاز از حوزه های گازی 4 گانه منطقه عملیاتی پارسیان به وجود نیاید، مستقیما به سراغ پایگاه اینترنتی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی به عنوان شرکت مافوق و بهره بردار منطقه عملیاتی پارسیان می رویم. پایگاه اینترنتی رسمی شرکت زاگرس جنوبي در قسمت مناطق عملیاتی و در توضیحات ارائه شده در خصوص منطقه عملیاتی پارسیان آورده است:

"اين منطقه مشتمل بر چهار ميدان فعال عملياتي تابناك‌، هما‌، وراوي و شانول مي باشد‌.

 الف) میدان گازی تابناک: میدان گازی تابناک در جنوب غرب شهر لامرد واقع شده و در سال 1378 کشف گردیده است. تاکنون 36 حلقه چاه در این میدان حفاری شده است. هم اکنون توان تولید روزانه گاز و مایعات گازی این میدان به ترتیب برابر 37 میلیون متر مکعب و 19781 بشکه می باشد.

ب) میدان گازی وراوی: این میدان در سال 1385 به بهره برداری رسیده که دارای 11 حلقه چاه می باشد. توان تولید روزانه گاز این میدان 5/8 میلیون متر مکعب و توان تولید مایعات گازی آن 1440 بشکه است .

ج) میدان های گازی شانول/ هما: این میدان ها در سال 1385 راه اندازی شده و به ترتیب دارای 13 و 17 حلقه چاه می باشند. توان تولید روزانه این 2 میدان در مجموع 36 میلیون متر مکعب و توان تولید مایعات گاز آنها 13440 بشکه در روز می باشد"

منبع: http://www.szogpc.com/fa/operationalareas/parsian

همانطور که مشاهده گشت بر مبنای دستگاه های اندازه گیری موجود در 4 حوزه گازی مستقل منطقه عملیاتی پارسیان، میدان گازی تابناک که در شهرستان لامرد واقع شده است (تعداد كمي از چاه هاي آن در پارسيان مي باشد)، به تنهایی قريب به نیمی از توليد روزانه گاز و مایعات گازی منطقه عملیاتی پارسیان را به خود اختصاص داده است. اضافه بر آن میادین گازی هما و شانول نیز که بین شهرستان های لامرد و خنج مشترك هستند، بسيار بیشتر از میدان وراوی که درشهرستان مهر واقع شده است، تولید روزانه دارند.

دلیل تفاوت در حجم استحصال از میادین گازی نیز میزان متغیر حجم گاز در هریک از این میدان ها می باشد. بدین صورت که هرچه حجم گاز قابل استحصال میدانی بالاتر باشد، توان تولید روزانه آن میدان نیز بیشتر می شود. برای فهم بیشتر موضوع، به اطلاعات ذیل که باز هم در پایگاه رسمی شرکت بهره برداری نفت و گاز راگرس جنوبی قابل مشاهده است دقت فرمایید:

 میزان گاز قابل استحصال میدان تابناک 935/ 436 میلیارد متر مکعب می باشد.

میزان گاز قابل استحصال میدان وراوی  41/515 میلیارد متر مکعب می باشد.

و میزان گاز قابل استحصال میادین شانول و هما نیز بترتیب 413 /113 و 324 /137 میلیارد متر مکعب می باشد.

 

چنانچه مشاهده می گردد میزان گاز قابل استحصال میدان تابناک (که در شهرستان لامرد واقع گشته) بیش از 10 برابر حجم گاز قابل استحصال میدان وراوی (که در شهرستان مهر واقع گشته) می باشد! این جدا از میزان گاز قابل استحصال میادین گازی هما و شانول است که آنها نیز بين شهرستان هاي لامرد و خنج مشترك می باشند.

حال چنانچه پیش از این گفته شد، هنگام توزیع اعتبارات دو درصد نفت و گاز، سهم هر شهرستان از تولید گاز و مايعات گازي مشخص گشته و مناطق نفت خیز و گازخیز به همان نسبت اعتبار دریافت می نمایند. با عنایت به توضیحات فوق، بدیهی است از آنجا که شهرستان لامرد سهم بسیار بیشتری در تولید گاز و مایعات گازی داشته است و به دلیل آنکه بخش بسيار زیادی از میدان عملیاتی پارسیان، یعنی حوزه هاي گازي تابناک، هما و شانول در محدوده ی جغرافیایی مصوب و تعریف شده شهرستان لامرد واقع شده اند، لذا به شهرستان لامرد اعتبار بیشتری تعلق می گیرد. این موضوع نه تنها ناعادلانه نیست، که عین انصاف و عدالت است؛ ضرب المثلی قدیمی می گوید: "هرکه بامش بیش، برفش بیشتر!"

و بالاخره مطلب آخر اینکه همانطور که فرماندار محترم مهر استحضار دارند، شهرستان مهر در زمان دولت اصلاحات به شهرستان ارتقا یافته است و مرزهای این شهرستان هم در همان زمان تا جایی که می خواستند و می توانستند گسترش داده شده است، به عبارت بهتر مسئولین محلی و شهرستان لامرد هیچ نقشی در مشخص نمودن مرزهای شهرستان مهر و یا لامرد که امروز چاه های گاز در آن واقع شده نداشته اند.

در پايان لازم بذكر است لامــــــــرود آمادگي كامل دارد تا ضمن دعوت از كارشناسان امر جهت انجام مناظره اي علمي و منطقي، ابعاد مختلف اين موضوع را در فضايي دانشگاهي به بحث و بررسي كارشناسي گذاشته و جزئيات چگونگي توزيع اعتبارات نفت و گاز را روشن نمايد تا هيچگونه شك و شبهه اي در اذهان مردم شريف شهرستان مهر باقي نماند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۲
1
احسنت بر شما که شفافسازی کردید