کد خبر: ۵۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۲

سایه مرگ هلندی بر سر نارون‌های شیراز

با هر برف و بادی، درختی هست که در شیراز بشکند، از ریشه در بیاید یا حتی از وسط به دو نیم شود، برف و باد هم از شیراز دست‌خالی عبور نخواهد کرد!

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، یکی از مشکلاتی که سال‌ها است دامن‌گیر شیراز بوده و هست، شکستن درختان در پی وقوع هر طوفان و برف شدیدی است، درختانی که سن و سالی از آنها گذشته و علی‌رغم این‌که سایه‌شان را بر سر شهروندان می‌اندازند اما شهروندان در حق‌شان کم‌ لطف‌تر از همیشه هستند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شیراز در این خصوص گفت: اغلب درختان نارون در شیراز دچار مرگ هلندی که یک بیماری خاص فضای سبز است، شده‌اند.

دکتر محمدی‌نیا در حاشیه جلسه هم‌اندیشی مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان در شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: بیماری مرگ هلندی، بیش از هر آسیبی موجب شکستن درختان نارون در شیراز می‌شود.

  بیماری مرگ هلندی، شایع‌ ترین بیماری انواع درختان نارون در سراسر ایران به‌شمار می‌رود که به‌عنوان یکی از مشکلات مهم در بروز خشکیدگی درختان این‌گونه، مد نظر قرار دارد.

ناقل بیماری سوسکی از خانواده Scolytidae ( سوسک آمریکایی پوست نارون و سوسک اروپایی پوست نارون) است که با تغذیه از درختان بیمار، اسپورهای قارچ عامل بیماری را در معده خود ذخیره کرده و یا این اسپورها را که به اندام‌هایش چسبیده‌اند، به درختان سالم منتقل می‌کند.

اسپورهای این قارچ به محض ورود به سلول‌های درخت میزبان شروع به تکثیر و جوانه‌زنی کرده و به سرعت به سمت بخش‌های بالایی و خیلی به کندی به سمت قسمت‌های پایینی درخت منتقل می‌شوند.

قبل از اینکه عامل بیماری کاری کند، سیستم دفاعی درخت میزبان برای مقابله، شروع به ترشح تیلوز در آوندها می‌کند و بدین ترتیب علاوه بر اینکه جلوی انتشار اسپورهای قارچ را می‌گیرد با مسدود کردن سیستم آوندی از طریق ترشح تیلوزها منجر به اختلال در سیستم انتقال آب و مواد غذایی و درنتیجه خشکیدگی و زرد شدن برگ و نهایتاً منجر به مرگ درخت می‌شود.

علائم این بیماری، اواخر بهار و اوایل تابستان با زردی و پژمردگی برگ‌ها در یک یا چند شاخه از چتر درخت نمایان می‌شود و برگ‌های آلوده به سرعت قهوه‌ای و خشک می شود.

به‌ تدریج علائم بیماری در سایر شاخه‌های بزرگتر نیز مشاهده شده و در اغلب موارد کل درخت تا پایان تابستان خشک می‌شود.

اما آلودگی‌هایی که در اواخر تابستان به‌وجود می‌آید به کندی پیشرفت کرده و فقط شاخه‌های معدودی ممکن است بروز کند. هر چند پیشرفت بیشتر بیماری معمولاً در فصل رویشی بعد دیده می‌شود و درختانی که به شدت آلوده شده است در فصل جاری از بین می‌رود و آن‌هایی که زمستان را سپری کرده‌اند معمولاً تا پایان فصل رویشی بعد خشک خواهند شد.

شاخه‌های آلوده همراه با تغییر رنگ قهوه‌ای در آوندهای چوبی خارجی است که این تغییر رنگ را در شاخه‌های کوچک و بزرگ و تنه و گاهی ریشه درخت می‌توان دید. در درختان مرده و در حال مرگ دالان‌های لاروی حشره ناقل در زیر پوست تنه و شاخه‌های بزرگ مشاهده می‌شود.

کارشناسان معتقد هستند برای کنترل و پیشگیری از توسعه این بیماری، به محض تشخیص باید تمام درختان مرده و در حال مرگ را از محل خارج و تمام شاخه‌های آلوده را در مراحل اولیه بیماری هرس کرد و حتی پیوند ریشه‌های مجاور به درختان آلوده را با حفر کانال یک متری و یا با فومیکاسیون خاک که نوار باریکی از ریشه‌ها را بکشد جدا و ناقل را نیز با سم‌پاشی یا گرفتن حشرات با تله‌های فرمونی، کنترل کرد.

به گزارش ایسنا، مدیر عامل پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شیراز همچنین علمیات عمرانی در برخی معابر را موجب وارد شدن آسیب بعضا جدی به ریشه‌های درختان و سست شدن آنها دانست.

دکتر محمدی‌نیا همچنین لزوم توجه به غرس درختان متناسب با شرایط آب و هوایی شیرا و مقاوم‌تر، تاکید و تصریح کرد: اوکالیپتوس به هیچ عنوان درخت مناسبی برای استفاده در فضای سبز شهری نیست.

مرگ هلندی

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری شیراز گفت: تعداد درختان نارون بیمار را در شیراز شناسایی کرده و بخشی از آنها نیز درمان شده اند.

دکترمحمدنیا گفت: از سال 89 بررسی برای شناسایی درختان مبتلا به مرگ هلندی به شکل جدی در دستور کار قرار گرفت و همزمان کار آزمایش برای یافتن درمان مناسب نیز اجرایی شد.

محمدنیا با بیان اینکه مرگ هلندی یک بیماری مهم آوندی و عامل آن یک قارچ است، گفت: این بیماری به وسیله سوسک چوبخوار و اتصال ریشه ها و حتی وسایل هرس نظیر اره و قیچی باغبانی، منتقل می شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از درختان نارون در شیراز به این بیماری مبتلا شده اند، گفت: این بیماری به وسیله باد پراکنده نمی شود و شرایط آب و هوایی نیز روی آن تاثیری ندارد.

محمدنیا گفت: آبیاری مناسب، تقویت گیاه، هرس اصولی، استفاده از حشره کش‌ها، قطع ارتباط بین ریشه‌های درختان، استفاده از روش تزریق برای کنترل قارچ درون آوندها و کشت واریته‌های مقاوم، از راه‌های مبارزه با این بیماری است.

مدیرعامل فضای سبز شهرداری شیراز گفت: آثار این بیماری از سال 85 در شیراز مشاهده و مطالعات و تحقیقات نیز همزمان توسط یک تیم آغاز و حتی مقاله‌ای هم به بیستمین کنگره گیاه پزشکی کشور ارائه شد.

محمدنیا خاطرنشان کرد: در سال 89 و پس از بررسی راهکارهای مختلف برای مقابله با بیماری، تزریق سم به عنوان یکی از موثرترین راهکارها انتخاب و روی درختان مختلف آزمایش شد تا تاثیرات آن مشخص شود.

وی اضافه کرد: در ادامه کار یکی از سموم آزمایش شده، موجب درمان کامل درختان با آلودگی کمتر از 50 درصد و متوقف شدن بیماری در درختان با آلودگی 50 تا 70 درصد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با استفاده از این نوع سم، آلودگی در درختانی که بیش از 70 درصد آلوده شده بودند نیز متوقف یا با تاخیر روبرو شد.

محمدنیا با تصریح اینکه علمیات تزریق سم از سال 90 به شکل گسترده بر روی درختان در شیراز انجام شد، گفت: در سال 90، تزریق برای یک هزار و 200 اصله درخت مبتلا انجام شد و در سال 91 به 3 هزار اصله درخت تزریق سم انجام شد و امسال نیز یک هزار اصله درخت باقیمانده را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

نظرات بینندگان