کد خبر: ۵۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۲

طرح ارتقای کیفیت نان در استان فارس اجرا می شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: با هدف عرضه نان مرغوب به مردم ، طرح ارتقای کیفیت نان در این استان و شیراز اجرا می شود.
به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا؛ علی همتی، درجلسه هم اندیشی بررسی راهکارهای اجرایی ارتقای کیفیت نان واحدهای خبازی شهر شیراز ، بیان داشت: مواد اولیه، نیروی انسانی و شرایط فنی و بهداشتی واحدهای نانوایی از جمله عوامل اصلی تاثیر گذار برکیفیت نان است.

وی افزود:با وجود این که نان اولین رتبه در سبد مصرفی خانواده های ایرانی از نظر ارزش تغذیه ای را دارد اما متاسفانه نان تولیدی در فارس و و به ویژه شهرستان شیراز از کیفیت پایینی برخوردار است و حجم زیادی از نان تولیدی هرسال به دلیل پایین بودن کیفیت به صورت ضایعات درآمده و ضرر و زیان بسیاری را به همراه دارد.

همتی ادامه داد: این در حالی است که تنها با افزودن مواد بهبود دهنده به آرد و غنی سازی آن می توان کیفیت نان تولیدی را به حد قابل ملاحظه ای افزایش داد و از تبدیل این نعمت گرانبها به شکل ضایعات به طور قابل توجهی پیشگیری کرد.

او گفت:هم اینک درشهرستان شیراز بیش از 800 واحد نانوایی وجود دارد و از اتحادیه نانوایی های شیراز می خواهیم تا نان سبوس دار به مردم عرضه کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اضافه کرد: باید آرد سبوس دار به واحد های نانوایی شهرستان شیراز تحویل شود چرا که استفاده از این نوع آرد ، ارزش غذایی و کیفیت نان را بهبود و افزایش می بخشد اما متاسفانه نانوایان برای جلب مشتری بیشتر به استفاده از آرد سفید بدون سبوس روی آورده اند چرا که نان تولید شده از این آرد، ظاهری سفید و مشتری پسند دارد .

وی ادامه داد: استانداردسازی واحدهای نانوایی هم نیازمند عرضه تسهیلات است، بنابراین ارائه وام و تسهیلات حمایتی به نانوایان می تواند نقش بسزایی در استانداردسازی دستگاه ها و تجهیز واحدهای نانوایی که از عوامل موثر بر کیفیت نان است داشته باشد.

همتی گفت: برای افزایش کیفیت نان، باید فضای رقابتی میان سیلوها، گندمکاران و نانوایان ایجاد شود و نانوایان با خرید بهترین نوع گندم ، نان مرغوب در اختیار مصرف کنندگان قراردهند.
نظرات بینندگان