کد خبر: ۵۲۰۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۲
خوشا شیراز و «وضع بی‌مثالش»

آیا پزشکی هم یک «وضع بی‌مثال» برای شیراز محسوب می‌شود؟

اگرچه طی سال‌های اخیر رشد چشم‌گیر شیراز در حوزه‌های پزشکی با اقبال اعراب منطقه مواجه شده است و سالانه از بیش از 52 کشور، برای درمان به این شهر سفر می‌کنند اما در داخل، هنوز پزشکی، یک «وضع بی‌مثال» برای شیراز محسوب نمی‌شود.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه؛ «خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش»؛ این «وضع بی‌مثال» شیراز دقیقا چیست؟ آن‌گونه که گفته‌اند و آن‌طور که می‌شود به عینه دید، سرسبزی و هوای مناسب  و باغ‌ها و مواردی از این دست «وضع بی‌مثال» شیراز هستند. در این میان، می‌تواند ابنیه‌های تاریخی و حرم‌های مطهر امام‌زادگان را هم لیست کرد. اما با همه این‌ها، آیا «وضع بی‌مثال» شیراز فقط همین موارد است؟

به نظر می‌رسد حالا «وضع بی‌مثال» شیراز باید بیشتر از قبل جامعیت داشته باشد. یکی از موارد بسیار مهم در این زمینه، پتانسیل بالفعل شده‌ی پزشکی شیراز است که اگرچه تا کنون برجسته شده اما هم‌چنان شیراز را کمتر به عنوان قطب پزشکی ایران و بیشتر بر اساس همان ویژگی‌های گردش‌گری و مذهبی‌اش می‌شناسند.

شیراز حالا در حوزه‌‌هایی چون پیوند قرنیه و جراحی‌های فوق تخصصی چشم، پیوند مغز استخوان، جراحی‌های پلاستیک، درمان ناباروری، پوست و مو، دیالیز، درمان شکاف کام و لب و بسیاری از حوزه‌‌های درمانی دیگر توانایی‌های خاصی دارد. با همه این‌ها اما شیراز قطب پیوند ایران و در لیست چند شهر برتر جهان در این زمینه است و در جراحی جنین هم تنها مرکز در خاورمیانه محسوب می‌شود.

اما این‌ها را چه کسانی می‌دانند؟ اگرچه طی سال‌های اخیر رشد چشم‌گیر شیراز در حوزه‌های پزشکی با اقبال اعراب منطقه مواجه شده است و سالانه از بیش از 52 کشور، برای درمان به این شهر سفر می‌کنند اما در داخل، هنوز پزشکی، یک «وضع بی‌مثال» برای شیراز محسوب نمی‌شود. این مسئله، وظیفه دانشگاه علوم پزشکی شیراز را در بعد تبلیغات داخلی و حتی خارجی سنگین‌تر می‌کند تا بتواند این چهره شیراز را برجسته‌تر از قبل سازد. البته قطعا در این زمینه سایر نهادها هم‌چون میراث فرهنگی، شهرداری، استانداری و ... نیز دخیل هستند چرا که می‌توانند شرایط را برای بهبود «توریسم درمانی» شیراز بیشتر از قبل فراهم سازند؛ امری که دستغیب نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است هم‌چنان در سطح شعار باقی مانده است.

سخنان دیروز رئیس جمهور در هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی نیز موید این مساله است که باید اراده‌ها را معطوف کرد تا شیراز دوباره و بیشتر از همیشه به قطب پزشکی بودن خود ببالد؛ انتظاری که دکتر روحانی این‌گونه بیان کرد: «یک وقتی شیراز برای کشورهای منطقه به عنوان قطب پزشکی بود؛ مخصوصاً در زمینه چشم‌پزشکی. همه می‌گفتند برویم شیراز. باید برگردیم به آن دورانی که همه بگویند ایران».
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۲
0
من به عنوان یک پزشک از رییس جمهور محترم به خاطر این یاداوری متشکرم ولی با ذکر مثال وبیان خاطره ها بیشرفتی در حوزه توریسم درمانی حاصل نمی شود .سرمایه گذاری دراین حوزه از طرف بخش خصوصی و حمایت دولت می طلبد اگر توریستی به شیرازبیاید چندین شغل مستقیم وغیر مستقیم برای مردم شیراز به ارمغان می ایدواین مهم مختص گروه پزشکی نیست .