کد خبر: ۵۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
تولید ملی در خطر؛

بازار در تصرف برنج هندی و سيب پاكستاني

به نظر مي‌رسد يكي از دلايل اصلي رشد شديد واردات ايران از هند در سال‌جاري مربوط به پول‌هاي بلوكه شده ايران در اين كشور باشد كه به نظر مي‌رسد تا اينجاي سال اين پول‌ها به صورت كالاهاي مصرفي وارد ايران شده است.
كيفيت سلامت برنج‌هاي هندي هنوز به تاييد دستگاه‌هاي نظارتي نرسيده است. به نظر مي‌رسد يكي از دلايل اصلي رشد شديد واردات ايران از هند در سال‌جاري مربوط به پول‌هاي بلوكه شده ايران در اين كشور باشد كه به نظر مي‌رسد تا اين جاي سال اين پول‌ها به صورت كالاهاي مصرفي وارد ايران شده است. دبير انجمن واردكنندگان از واردات بي‌رويه برنج گلايه دارد

به گزارش شیرازه به نقل از فردا؛ طبق آمار گمرك ايران واردات ايران از هند در سال 92 رشد بي‌سابقه‌اي داشته و به حدود سه‌ميليارد دلار رسيده است. در 11 ماهه امسال واردات ايران از هند از نظر وزني با رشد 146.33 درصدي به سه ميليون و 121 هزار تن و از نظر ارزشي با رشد 121.32 درصدي به سه ميليارد و 728 ميليون دلار رسيد. رشد شديد واردات از هند باعث شد تا اين كشور در 11 ماهه امسال به سومين مبدا اصلي واردات كالا به ايران پس از امارات و چين تبديل شود. همچنين سهم اين كشور از كل واردات ايران در همين مدت از نظر وزني و ارزشي به ترتيب به 10.69 و 8.71 درصد رسيد.

رشد شديد واردات ايران از هند در حالي است كه صادرات ايران به هند در 11 ماهه امسال هم از نظر وزني دچار افت شد و هم از نظر ارزشي. در اين مدت صادرات ايران به هند از نظر وزني با افت 0.07 درصدي به چهار ميليون 666 هزار تن و از نظر ارزشي با افت 5.36 درصدي به دو ميليارد و 310 ميليون دلار رسيد. برنج، كنجاله سويا، الكترودهاي زغالي براي كوره‌ها، چاي، مكمل‌هاي دارويي، جو، گوشت گاو، محصولات آهني و فولادي، كاغذ، الياف، نخ و محصولات مرتبط با نساجي، دانه كنجد و فرومنگنز عمده‌ترين محصولات وارداتي ايران از هند در 11 ماهه سال‌جاري بودند. ناگفته نماند كه كيفيت سلامت برنج‌هاي هندي هنوز به تاييد دستگاه‌هاي نظارتي نرسيده است. به نظر مي‌رسد يكي از دلايل اصلي رشد شديد واردات ايران از هند در سال‌جاري مربوط به پول‌هاي بلوكه شده ايران در اين كشور باشد كه به نظر مي‌رسد تا اينجاي سال اين پول‌ها به صورت كالاهاي مصرفي وارد ايران شده است.

دبير انجمن واردكنندگان از واردات بي‌رويه برنج گلايه دارد. به گفته مسيح كشاورز، امسال حدود يك‌ميليون و 600 هزار تن برنج به كشور وارد شد كه اگر به جاي واردات بدون مطالعه برنج هندي از سوي شركت بازرگاني دولتي، وزارت جهاد كشاورزي كار را به بخش خصوصي بسپارد شاهد نوسانات قيمت و مشكلات ناشي از واردات بي‌رويه نخواهيم بود. وي با اشاره به اينكه طبق آمار گمرك ايران در سال‌جاري تاكنون حدود يك ميليون و 600 هزار تن برنج وارد كشور شده است، به ايسنا مي‌گويد: گردش مالي واردات برنج كشور سالانه بيش از دو ميليارد دلار است كه اگر فقط 10 درصد از اين گردش مالي به حوزه دانش فني و تكنولوژي توليد برنج اختصاص يابد تحولي عظيم در اين حوزه به وجود مي‌آيد. ايران قبل از انقلاب صادركننده برنج بود و حتي برنج ايران به عربستان نيز صادر مي‌شد اما از بعد از جنگ تحميلي تاكنون ايران نتوانسته صادرات برنج داشته باشد و عمدتا واردكننده برنج بوده است. شركت بازرگاني دولتي در گذشته بدون مطالعه وارد بازار هند مي‌شد و به دليل شيوه غلط خريد باعث ايجاد نوسان زياد قيمت‌ها در بازار مي‌شد در حالي كه بخش خصوصي كاملا با مطالعه وارد بازار شده و همه جوانب را مي‌سنجد و وارداتي نيز كه انجام مي‌دهد كيفي‌تر و به صرفه‌تر است.

عرضه سيب پاكستاني در بازار ميوه

در حالي‌كه توليد سيب امسال دو برابر نياز داخلي بود و بيش از 150 هزار تن از اين محصول صادر‌ شده است بازار ميوه و تره‌بار در آستانه ايام نوروز شاهد عرضه سيب سبز پاكستاني است كه به گفته‌ مسئولان وزارت جهاد كشاورزي، مجوز واردات نداشته است. به گزارش ايسنا، توليد سيب در سال‌جاري به حدود دو ميليون و 800 هزار تن رسيد كه گرچه نسبت به سال گذشته‌اش با كاهش توليد همراه است اما اين ميزان توليد دو برابر نياز داخلي بود و تاكنون بيش از 153 هزار تن از اين محصول به ارزش بالغ بر 87 ميليون دلار به كشور‌هاي مختلف صادر شده است. اما جالب اينكه به‌رغم اعلام مسئولان وزارت جهاد كشاورزي در دولت گذشته مبني بر «صادر نشدن مجوز واردات ميوه به دليل حمايت از توليد مناسب داخلي» و تاكيد وزير كنوني جهاد كشاورزي و معاونانش بر بي‌نيازي از واردات ميوه به‌ويژه سيب و مركبات براي بازار شب عيد، از هم‌اكنون و در آستانه فرا رسيدن ايام نوروز سيب سبز پاكستاني كه كيفيت چنداني هم ندارد، در بازار و ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري عرضه مي‌شود و بازهم مثل هميشه اعلام مي‌شود اين محصولات بدون مجوز وارد شده است كه البته براساس آمار واردات 10 ماهه‌ گمرك جمهوري اسلامي ايران هيچ محموله‌ وارداتي سيب در مبادي رسمي ثبت نشده است.

طبق تاكيد حجتي، وزير جهاد كشاورزي دولت يازدهم نيز در حال حاضر توليد انواع محصولات كشاورزي به‌ويژه ميوه شب عيد مانند سيب و مركبات مناسب است و با توجه به بررسي كارشناسان بخش كشاورزي به نظر نمي‌رسد با وجود آغاز ذخيره‌سازي ميوه شب عيد نيازي به واردات آن باشد.

در اين زمينه پيگيري‌هاي ايسنا از مسئولان فعلي جهاد كشاورزي مبني بر علت واردات و راههاي مقابله با محصولات وارداتي غيرمجاز نتيجه‌اي نداشت.

با توجه به تاكيد مسئولان دولت بر بي‌نيازي از واردات ميوه و تره‌بار براي بازار شب عيد به دليل توليد مناسب اين محصولات، بايد ديد واردات ميوه‌هايي مانند سيب پاكستاني از كدام مبادي رسمي يا غيررسمي صورت گرفته و چرا با اين تخلف آشكار و سرپيچي از قانون مقابله نمي‌شود؟
نظرات بینندگان