کد خبر: ۵۲۶۰۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
«چرا»های شیــرازه و «پاسخ های» نائب رئیس شورای شهر

از حقوق و مزایای شهردار شیراز تا اختصاص یک میلیارد تومان برای تجهیز ساختمان شورا

شیرازه برای بررسی چند و چون برخی موارد مهم و البته برخی ابهامات به سراغ مهندس طالبان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز رفته است.
شیرازه- سرویس اجتماعی؛ روز چهارشنبه گذشته شیرازه برای بررسی چند و چون برخی موارد مهم و البته برخی ابهامات به سراغ مهندس طالبان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز رفت. سوالات این مصاحبه در دو بخش درآمدی و هزینه‌ای بودجه طرح شد قسمت اول آن را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید. آن‌چه در ادامه می‌آید٬ پاسخ‌های طالبان به سوالات بخش هزینه‌ای و البته برخی موارد مرتبط با حقوق و مزایای شهردار٬ کارکنان شهرداری و اعضای شورای شهر است.

طبق قانون موعد تصویب نهایی و ابلاغ بودجه چه زمانی است؟

شهرداری ها تا پایان دی ماه موظف هستند بودجه را بدهند و شوراها هم ظرف یک ماه می بایست آن را بررسی و ابلاغ کنند. با زحماتی که همه اعضای شورا و کمیسیون ها کشیدند، در موعد مقرر بودجه را مصوب کردند و در مسیر تصویب در حال حرکت است. هنوز مراحل اداری تمام نشده است. الان در حال خروج از شوراست تا به مراحل دیگرش یعنی فرمانداری و... برود.

آیا بخش هزینه ای بودجه بر اساس برنامه 5 ساله تنظیم شده است؟ آیا برنامه 5ساله مصوب شورا است؟

برنامه پنج ساله مصوب شورای سوم است. ما به احترام شورای سوم این برنامه را تایید کردیم اما خوب ممکن است در برخی از فصول و مباحث، دوستان مواردی را داشته باشند هرچند برنامه به تصویب رسیده. تمام پروژه هایی که در سال جاری دیدیم از برنامه 5 ساله شهرداری است. ممکن است دوستان مواردی را داشته باشند که در برنامه اضافه شود، لذا یک اعتباری در نظر گرفتیم که بتوانیم در بحث برنامه یک ورودی هم داشته باشیم تا برنامه یک چکش کاری هم توسط شورای چهارم بشود. لذا بخش هزینه ای براساس برنامه است اما خود برنامه هم باید یک سری انعطاف پذیری هایی داشته باشد.

برخی ردیف های بودجه مربوط به پروژه هایی است که مصداق مشخص داشته و موقعیت مکانی معینی دارد مانند: پروژه تقاطع غیر همسطح ستارخان و غدیر، پارک بند ا..اکبر، پارک جمران جنوبی، فرهنگ سرای علمدار. آیا اولویت انجام چنین پروژه هایی در طرح های فرادست و یا طرح های موضوعی مربوطه و یا بر اساس طرح های نیازسنجی و مکان یابی توجیه شده و اولویت بندی شده است؟ اگر نه تشخیص ضرورت و اولویت انجام ان چگونه توجیه شده است؟ آیا شهرداری اجازه هزینه کرد در غیر از موارد مشخص شده در بودجه و یا جایگزینی برخی موارد را دارد؟

بودجه به این شکل مصوب نشده که اولویت اول و دوم و سوم چه باشد. پروژه هایی که مصوب می شود هرکدام در سازمان های شهرداری و مناطق و معاونت ها می رود و پخش می شود. با نظر شهرداری و نظارت کمیسیون ها کار، استارت می خورد و می رود جلو. به تناسب درآمدهای شهرداری پول تزریق می شود به همه پروژههای شهرداری. لذا ما مصداقی به برنامه ها ورود کرده ایم و شهرداری موظف است همه این ها را اجرا کند اما نحوه تزریق پول به پروژه ها به تناسب درآمدهاست. مثلا، هر یک از معاونت ها ده قرار داد می بندند وکار آغاز می شود. پول وقتی می آید تزریق می شود به این پروژه ها. این طور نیست که بگوئیم مثلا این پارک بماند تا اول آن پروژه دیگر انجام شود. شهرداری اگر نتواند برخی پروژه ها را به دلایل خاصی اجرا کند، شورا را توجیه می کند که به این دلیل نتوانستم اما این که شهرداری اجازه داشته باشد که به فراخور حال خودش این را اجرا کند و آن را اجرا نکند، نمی تواند.

این عدم اولویت بندی ممکن است مشکل ساز باشد؟

اگر از مناظر مختلف به شهر نگاه کنیم، آیا می توانیم بگوئیم این زیرگذر مهمتر از آن پارک است؟ نه، پارک را هم مردم نیاز دارند. یا مباحث آموزش شهروندی و .... هم همین‌طور. ما نمی توانیم بگوئیم که در حوزه فرهنگی پروژه ها تعطیل شود تا فلان موارد پیش برود. شهرداری موظف است کل بودجه را بر اساس یرنامه ریزی و درآمدی که کسب می کند به حرکت درآورد.

شهرداری می تواند برخی پروژه ها را جایگزین پروژه های ذکر شده در بودجه بکند؟

بر اساس قانون تا 10 درصد به شهردار اجازه داده شده تا خودش در ردیف‌ها، پروژه‌ها را جابه‌جا کند اما پروژه جدیدی را بخواهد اضافه کند یا پروژه ای را نخواهد شروع کند، حتما باید از شورا مجوز بگیرد.

برخی ردیف های مربوط به پروژه هایی که مصداق مکانی و مشخصی ندارند مانند: پروژه احداث پل های عابر پیاده، احداث پارکینگ در سطح شهر، بهبود محیط شهری در محلات محروم، احداث کتابخانه و احداث سرای محله و ...؛ با توجه به اینکه عنوان این پروژه ها به مصداق خاصی اشاره نمی کند، شهرداری به صلاحدید خود اقدام به هزینه کرد این ردیف ها می نماید. با توجه به وجود ابهاماتی در مصادیق این ردیف ها شورا چگونه بر این ردیف ها نظارت می نماید؟

این موارد هم می تواند جزو 10 درصد باشد. این ها در مجموع یک سری زیر پروژه هایی هم دارد؛ مثلا پل های عابر پیاده این ها یک زیر پروژه هایی دارد که در کمیسیون بررسی شده. آن چه که در این لایحه می آید، ممکن است سر فصل باشد اما در ریز پروژه ها که در دفترچه خود بودجه است، بعضا مکان ها مشخص است: مثلا پل عابر پیاده در این مناطق باید احداث شود. لذا بودجه جزئیات دارد. اما برخی موارد مثل لکه گیری سطح شهر ذکر نشده.

یعنی در بودجه آمده که این تعداد کتابخانه در این نقاط باید ساخته شود؟

بله؛ جا تا جا دارد؛ برخی‌هایش آمده و برخی‌ها هنوز نیامده. بستگی دارد به کمیسیون‌ و شهرداری که چطور بودجه را داده باشند. بله مثلا پل‌های عابر پیاده را من در ذهنم هست که مشخص شده تقریبا کجاها هست. مثلا ممکن است در حوزه کتابخانه‌ها؛ یک عدد را دیده باشیم، بعد شهرداری با کمیسیون فرهنگی هماهنگی لازم را انجام بدهد برای احداث کتابخانه‌ها. اما عمدتا در زیرپروژه‌ها آمده. در مواردی که نیامده، این کمیسیون‌ها هستند که می‌آیند و تکلیف می‌کنند که این پروژه‌ها با نظارت باید جلو بروند.

برخی ردیف ها مربوط به پروژه هایی است که مطالعاتی و طراحی هستند. مثل طرح تفصیلی، نقشه برداری، طرح های موضوعی-موضعی، تخصیص هزینه مربوط به مطالعه ساختمان و تاسیسات و سایر هزینه ها جانبی به چه منظور است؟

در خصوص نقشه برداری در سطح شهر؛ بالاخره شهرداری دارد کار جاری می‌کند، هر زمان ممکن است اتفاقی بیفتد که بخواهد کاری انجام دهد. لذا یک عددی سر جمع دیده می‌شود به عنوان نقشه‌برداری تا دست شهرداری باز باشد که از این سرفصل برود نقشه برداری در سطح شهر انجام دهد. در زندگی روزمره ما هم این طور است که یک مقدار را می‌گذاریم برای موارد خاصی که ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است نقشه برداری اتفاق نیفتد که البته از محالات است و ممکن است اتفاق بیفتد که در هنگام تعیین بودجه نمی‌دانیم کجا را باید نقشه برداری کنیم مثل همان لکه‌گیری آسفالت سطح شهر. لذا دست شهرداری باز است تا این کار را بکند. اما در طرح‌های موضوعی - موضعی؛ در طرح راهبردی - ساختاری که در شهر مصوب شده و رفته جلو و الان دارد طرح تفصیلی انجام می‌شود، یک سری مباحثی را داریم که در طرح جامع دیده شده است که گفته شده این‌ها را مطالعه کنید و به صورت خاص برایش اطلاعات استخراج کنید. مثلا طرح‌های موضعی و موضوعی؛ موضعی یعنی برای این نقطه یعنی مثلا برای این 50 هکتار طراحی خاص انجام بدهید. موضوعی؛ مثلا فرض کنید می‌گویند که یک سری مطالعات انجام بدهید. مثلا در طرح تفصیلی گفتیم که این مناطق باید آموزشی باشد اما آن‌ها محقق نشده و مردم هر جا دل شان خواسته مدرسه ساخته‌اند. به مشاور گفته می‌شود برو یک طرح موضوعی تهیه کن که نقاطی را که مردم بدون در نظر گرفتن مسائل مدیریت شهری رفته‌اند و آن را تبدیل کرده‌اند به اماکن آموزشی، ببین چگونه می‌توانیم این مناطق را با یک سری مکان‌های دیگر جایگزین کنیم ... این‌ها می‌شود طرح‌های موضوعی که روی موضوع بحث می‌کند. خوب! یک تعدادی از طرح‌های این تیپی که باید انجام بشود، در طرح جامع ذکر شده که ما شهردار را موظف کردیم که ظرف یک ماه، موارد این طرح‌ها را در کمیسیون مصوب کند و برود قرارداد انعقاد کند و کار را شروع کند. این همان نظارت کمیسیون‌ها است؛ ممکن است پروژه اوپن باشد اما کمیسیون به شهرداری می‌گوید ظرف یک ماه آن را بررسی کند.

پروژه طراحی و احداث ساختمان شورای شهر با اعتبار یک میلیارد در نظر گرفته شده است که 60 ملیون تومان برای خرید خدمات منظور شده است. هرچند ساختمان بین الحرمین احداث شده و رو به اتمام بوده و ایجاد تغییرات اساسی جهت مناسب سازی آن برای تبدیل به ساختمان شورای شهر هزینه ای بیش از این مبلغ می طلبد، ولی طراحی آن توسط کارشناسان خود شورا انجام شده و تخصیص مبلغ 60 میلیون تومان برای خرید خدمات چه توجیهی دارد؟

باید از کمیسیون مربوطه سوال شود. من دقیقا در جریانش نیستم. کمیسیون عمرانی باید جواب بدهد. اما آن‌چه مهم است حرکت خود شورا است. شما مسائل و مشکلات بافت تاریخی شورا را احتمالا آشنا هستید؛ مشکلاتی که ما در بافت تاریخی داریم این است که زندگی جاری از آن‌جا بیرون آمده و همواره بحث بر این بود که چرا مسئولین خودشان نمی‌روند آن‌جا، چرا فلان اداره نمی‌رود و ... یکی از اساسی‌ترین تصمیماتی که شورای چهارم گرفت به نظرم این بود که بیاید و در پروژه بین‌الحرمین مستقر شود. این چند تا حسن دارد؛ یکی این که بالاخره شورا به عنوان متولی شهر آمده در منطقه تاریخی مستقر شده. بگذریم از این‌که ساختمان شورا در جوار حرم حضرت احمد بن موسی است و عنایات ایشان روی تصمیمات شورا اثر دارد. اما حضور خود شورا در آن‌جا هم باعث می‌شود تا نگاه‌های خود اعضای شورا به آن‌جا بیشتر شود و آرام آرام تاثیرات خودش را بگذارد؛ با رفت و آمدهایی که صورت می‌گیرد به سوی شورا، محیط مجبور است که خودش را وفق بدهد با ترددهایی که تا کنون وجود نداشته، لذا افراد جدید و رفتارهای جدید روی کلاس منطقه تاثیر گذاشته و کمک می‌کند که بافت تاریخی رونق بگیرد.

تناسبی بین بودجه تخصیص یافته به برخی ردیف ها مثل ردیف مربوط به پروژه تالار شهر و برآورد اجرای این نوع پروژه های عظیم وجود ندارد. برای تالار شهر 2 میلیارد تومان اختصاص یافته در حالیکه برای مناسب سازی ساختمان بین الحرمین و تبدیل آن به ساختمان شورا یک میلیارد یا برای تجمیع ساختمان های شهرداری 5/10میلیارد تومان پیش بینی شده!

فرمایش شما متین است و حرف شما را کاملا قبول دارم و انشاء الله اگر عزم جدی بشود که تالار شهر ایجاد شود که همین هم هست، باید مبلغ بیشتری در نظر گرفته شود برای آن چون یکی از نیازهای واقعی شهر شیراز است که تا حالا مغفول مانده. ضمن این‌که همان ساختمان‌های شهرداری هم تجمیع‌اش خیلی مهم است، ساختمان شورا هم همین‌طور.

تناسبی میان این ارقام هست؟

وقتی اعضای شورا و کمیسیون‌های مختلف می‌نشینند کنار هم، در واقع اعدادی که از سرجمع خرد جمعی بیرون می‌آید، این اعداد است. ممکن است من از یک منظر به موضوع نگاه کنم و ... همه این موارد مهم است. اگر تالار شهر بیفتد روی مدارش، ممکن است در متمم بودجه اعدادش هم افزایش پیدا کند تا دل شما هم به‌دست آید!

احداث برخی پروژه های با مخاطبین خاص مانند پارک هنرمندان و شعر و ادب، پیست اتوموبیل رانی و موتور سواری بر اساس کدام شرح وظایف شهرداری یا سیاست های فرهنگی-اجتماعی و یا اقتصادی پیش بینی شده است؟

وقتی که می‌گوئیم شهر، در واقع مجموعه‌ای از عملکردها است که در شهر اتفاق می‌افتد. کم‌وبیش می‌بینیم که برخی جوانان ما چه در بالا و چه در پائین شهر در خیابان‌ها می‌روند و با موتور سیکلت حرکت‌های نمایشی انجام می‌دهند و مردم را دچار دردسر می‌کنند. حتما شورا و شهرداری می‌بایست برای این موارد تصمیم بگیرد. اگر ما مکانی در اختیار جوانان قرار ندهیم که انرژي‌شان را تخلیه کنند، می‌آیند در خیابان‌ها شهر. لذا اگر جایی داشته باشیم که استاندارد هم باشد و همه موارد در آن دیده شود، روی شهر اثر مثبتی خواهد داشت. ما یک پارکی برای مهارت‌های کودکان هم در نظر گرفته‌ایم که دانش آموزان ابتدایی توسط آموزش و پرورش می‌آیند به آن‌جا و انواع و اقسام شغل‌هایی که در آینده می‌توانند داشته باشند را آموزش می‌بینند مثل آتش‌نشانی و ... در دنیا ظاهرا خیلی از این پارک‌ها وجود ندارد. اگر در شیراز این پارک ساخته شود اولین است. همه مسائلی که در شهر می‌گذرد به شورا و شهرداری می‌تواند مرتبط باشد. بعضی وقت‌ها این گلایه مطرح می‌شود از شورا که شما فقط شورای شهرداری هستید در صورتی که برخی از این دست‌ پروژه‌ها از این منظر است که ما می‌‌خواهیم به همه مسائل توجه کنیم. اگرچه نمی‌توانیم ادعا کنیم که به همه مسائل توجه کرده‌ایم. یک نمونه دیگر ساخت مرکز نگهداری آسیب‌دیدگان اجتماعی و معتادین است. اگر از اساس بخواهیم نگاه کنیم در هیچ کجای قانون دیده نشده که شهرداری برود و مکانی برای نگهداری معتادین بسازد. در ماده 16 دیده نشده اما شورا احساس کرد که این مشکل شهر است و ورود کرد به آن. لذا بنا بر این شد که شورا و شهرداری مکان را بسازد، نیروی انتظامی معتادین را جمع‌آوری کند و علوم پزشکی هم درمان کند. این‌ها پول دور ریختن نیست بلکه به‌دست آوردن یک سری مطالب مهم برای شهر است. شهرداری هم در آمدش از مردم شهر است و باید هزینه کند برای مردم همان شهر.

کلیه موارد فوق نشان دهنده این واقعیت است که دقت لازم در تدوین بودجه وجود ندارد. هرچند که تخیمینی بودن بودجه یکی از ویژگی های اجتناب ناپذیر بودجه نویسی است، اما وجود برخی ابهامات کلی، واضح و کاملا محسوس در بودجه نظارت شورا بر شهرداری را دچار اختلال ساخته و عملا راهی برای بی انضباطی مالی به وجود خواهد آورد.

مواردی که آمد را نمی‌توان نامش را ابهام گذاشت. شما به عنوان یک خبرنگار یا شهروند می‌توانید نقطه نظراتی داشته باشید اما این‌که نمایندگان شما در شورای شهر آن را به تصویب می‌رسانند، نتیجه خرد جمعی 21 نفری است که از طرف مردم انتخاب شده‌اند. بله؛ ممکن است مثلا خود من، نظرات متفاوتی داشته باشم اما این‌،‌ نتیجه خرد جمعی است . لذا این‌ها را نمی‌توان گفت عدم انضباط. بلکه این‌ها دیدگاه‌های افراد است. در خصوص ساختمان شورا، ما قبلا یک شورای 11 نفره داشتیم و حالا شده یک شورای 21 نفره. شورای شهر تصمیمی را خردمندانه گرفت که نقل مکان کند و تدبیری در کار بوده که ما به اصل و گذشته خودمان روی بیاوریم یعنی بافت تاریخی شهر و بتوانیم رونقی در آن‌جا ایجاد کنیم. امروز در ساختمان شورا، هر دو نفر در یک اتاق کوچک هستند. اعضای شورا بالاخره نمایندگان مردم‌اند، مراجعین دارند و ... شان یک عضو محترم شورا باید رعایت شود. ساختمان جدید هم مخارجی دارد برای تجهیز. این مبلغ پیش‌بینی شده برای راه‌افتادن آن ساختمان . شما بالاخره اگر یک منزل جدید هم بخرید، تازه می‌گویید بسم‌الله الرحمن الرحیم! آب گرم کن را چه کنم، تخت‌خواب و بخاری و کولر را ... هزار داستان دارد. لذا این عدد در بودجه پیش‌بینی شده برای راه‌اندازی آن‌جا. در کل من امسال بودجه را بودجه بدی نمی‌بینم. در بحث تحقق درآمدها هم ما پتانسیل‌هایی که در شهر شیراز داریم را در حدی می‌دانیم که احساس می‌کنیم این بودجه می‌تواند محقق بشود، اگر شهرداری تلاش بکند. در بودجه‌ای که بسته شده، سعی شده در تمام زمینه‌ها نگاه بشود. ما در بودجه همه تلاش‌مان این است که از زوایای مختلف به مسائل شهر نگاه شود. ما امسال در بحث‌های فرهنگی و بحث‌هایی مثل فرهنگ شهروندی توجه ویژه‌ای کرده‌ایم. یک عدد قابل توجهی برای آموزش فرهنگ ترافیک دیده‌ایم و همین طور کمک به مساجد، تالار شهر،‌مکان‌هایی که برای تفریح مردم و ... در خصوص بحث معابر و زیرگذر و روگذر و ... پروژه جدیدی برای شروع نداریم. همه بودجه‌ها برای اتمام پروژه‌های قبلی در نظر گرفته شده. در بحث پارک‌ها نگاه خوبی داشته‌ایم. احساس کردیم که نیاز مردم ایجاد پارک‌های درشت مقیاس است؛ مثل پارک 10 هکتاری کوزه‌گری، پارک کوشک میدان که 50 هکتار است که حدود 30 هکتارش تملک شده، پارک 50 هکتاری حسینی الهاشمی، در ضلع شمالی بلوار رسول اعظم هم اعتبار خوبی برای ادامه پارک‌سازی در منطقه 7 در نظر گرفته شده و ... در بحث حمل و نقل همگانی هم باید نگاه ویژه داشته باشیم که این را دیده‌ایم. در بحث ترافیک ما عدد قابل توجهی را اختصاص داده‌ایم به خرید اتوبوس. لذا در تمام زمینه‌ها سعی شده بودجه را طوری تنظیم بکنیم که در تمام فصول مدیریت شهری به آن‌ها نگاه شود.

بر اساس آن‌چه ما از بودجه شنیده‌ایم، حقوق و مزایای شهردار در ماه چیزی حدود 4716666 تومان و در سال 56600000 تومان است! که این ارقام بدون احتساب پاداش و اضافه‌کاری است. این ارقام با حقوق کارمندان ثابت، حکمی و قراردادی اختلاف زیادی دارد. حقوق پرسنل شرکتی و ساعتی که مبلغ قابل توجهی هم هست در بودجه نیامده! یعنی شهرداری کاملا در این زمینه مختار عمل می کند و از ردیف های دیگر تامین اعتبار میکند.کمک شهرداری به شورا جهت حق الجلسات و حقوق پرسنل دبیرخانه و هزینه های مصرفی و ... هم در بودجه مشخص نشده! حداقل ما ندیدم. بودجه شورا باید در ردیف اعتباری "تامین اعتبار بودجه شورای شهر" صراحتا پیش بینی شود.

در بحث حقوق و دستمز مطلبی نیست که شورا بتواند ورود کند. این مصوب وزارت کشور است که بر اساس پایه شهرداری که می‌تواند 5، 6 و ... باشد تعیین می‌شود. مزایا هم همین‌طور است که مصوب استانداری و وزارت کشور است. حکم صادر می‌شود و بر اساس حکم صادره مبالغی پرداخت می‌شود. حقوق کارمندان و کارگران زحمت‌کش هم براساس نرخ ابتدای سال که اعلام می‌شود، انجام می‌شود. این موارد ذکر شده است. حقوق کارمندان و کارگران رسمی و حکمی و شهردار و معاونین او چیزی نیست که ما مشخص کنیم. شرکتی‌ها و ساعتی‌ها حقوق‌شان به نحو دیگری است. شرکتی این‌گونه است که شهرداری یک کار را به پیمان کار می‌دهد. نیروهایی که برای پیمان‌کار کار می‌کنند از او حقوق می‌گیرند نه این‌که به صورت مستقیم از شهرداری بگیرند. رقم قرارداد میان شهرداری و پیمان‌کار هم در بودجه نمی‌آید که اگر بیاید، دخالت در جزئیات و مسائل اجرایی شهر است که برای شورا منع شده. این رقم قرارداد بر اساس حجم کار تعیین می‌شود. مثلا می‌گویند که ما می‌خواهیم برای شهرداری، تمام ماشین‌نویسی‌ها را بدهیم به یک شرکت. هر آن‌چه ماشین نویس در این زمینه کار می کند، برای آن شرکت طرف قرارداد شهرداری است و شرکت است که باید نیرو تامین کند و حقوق آن‌ها را هم بدهد.

در خصوص بودجه شورا هم همه چیز مشخص است. بر اساس بخش‌نامه وزارت کشور بودجه شورای شهر بر اساس این فرمول تعیین می‌شود:

[ 11 ÷ 2 ÷(بودجه محقق شده سال 90+ بودجه محقق شده سال 91)] * 21 * 1.3=بودجه شورا در سال 93

حق جلسات هم فرمول خودش را دارد که فکر می‌کنم برابر مصوبه وزارت کشور، یک شصتم حقوق مبنای شهردار، می‌شود حق جلسه اعضای شورای‌ شهر.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Spain
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
6
خدايي به اين شهردار هرچي بدن حقشه..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
2
پاک فطرت دوست داریم
ناشناس
مدیریت بحران یه برف ساده رو دوست داریم! هفت کشته در یک حادثه آتش سوزی ساده را دوست داریم! مدیریت طرح ترافیکت را دوست داریم! بیاینات شامخ و ادبیات فاخرت را دوست داریم!!! توصیه های ایمنی در مورد کفش مناسب در برفت را دوست داریم! المان های غربتی و المان های جانوری و گل بازی هایت را دوست داریم!! .... کلا خیلی دوستت داریم!!!!
حامد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
2
دم شهردار شهرمون گرم

ماهی 100 میلیون هم بگیره حقشه.
چون شیراز رو داره زیرو رو میکنه وپروژه هایی رو اجرا کرده و اجرا میکنه که ما در آرزوی اونها بودیم. خدا خیرش بده و نوش جانش باشه.
آقای پاکفطرت ما جانانه از شما حمایت میکنیم.
ناشناس
کاملا درسته شهر داره زیرورو می شه! اما با تقاطع های غیر همسطح غیر اولویت دار! مداخلات بدون برنامه! بی هدف! سلیقه ای! دقیقا مدیریت باری به هر جهت ایشون رو در حادثه آتش سوزی سایت پس ماند به عینه شاهد بودیم. هر کسی به بیل مکانیکی برداشته بود و از یه جایی شروع به برداشتن زباله ها کرده بود. عملا در شهر هم همین شیوه در حال اجراست. هر کسی یه بیل برداشته و به جون شهر افتاده و داره میکنه. گرد و خاک این پروژه هایی که دوست عزیزمون آرزوشون رو داره هم به چشم مردم داره میره!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
1
شهردارمغرور است.ضعف های زیادی هم دارد ولی متاسفانه اجازه نقد کارشناسانه ایشان داده نمی شود .شیرازه لطف نمایند ازدانشگاهیان(نه دوستان ایشان)جهت نقد ایشان دعوت نماید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
0
بقیه کارکنان چی ؟؟ کارمندان و کارگران کار میکنند افراد دیگر حقوق 5000000 تومانی میگیرند. خدایا شکرت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
2
شهردار که روابط عمومیش قویه باید حقوقش هم از این رقم ها بیشتر باشه
عسکری چاوردی
Finland
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
0
چرا از اساتید مهندسی و ترافیک و معماری و اقتصاد برای نقد عملکرد شهرداری و شورا دعوت نمی کنید؟ تمام روزنامه های شیراز متکلم وحده شده اند و سخنگوی مجموعه شهرداری! جای نقد و نظر مخالف کجاس؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
1
فک می کنید 5 میلیون تومن برای کسی که 2000 میلیارد پول زیر دستشه و اینقدر پرسنل داره؛ رقم بالاییه؟!
با حقوق خودتون مقایسه نکنید.
مدیر شرکت کوچیک ما هم سه چار تومن حقوقشه.
ناشناس
دوست عزیز 2000 میلیارد زیر دستش نیست! درسته که بودجه شهرداری 2200 میایارده ولی بودجه کل شهرداریه. یعنی گردش مالی که مربوط به شخص شهرداره و مجوز دخالت داره، خیلی کمتر از این رقمه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
0
شیرازه ازاینکه همه نظرات رو میزاری ممنون نشون دادی که دنبال اطلاع رسانی شفاف هستی
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
0
جالبه که بیشتر اظهار نظر ها در مورد حقوق شهرداره! انگار خبرنگار همین یه موضوع رو پرسیده. حالا چی شده فقط حقوق شهردار مورد توجه قرار گرفته، الله اعلم! احتمالا همه اظهار نظر ها از یه آی پی ارسال شده!
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
0
جناب طالبان همه سوالات رو پیچونده! به هیچ کدام جواب درست و حسابی نداده. خیلی ساده میتونست بگه بدهی شهرداری چقدره! من اطلاع ندارم یعنی چی! شما به همه وظایف نظارتی اینجوری رسیدگی میکنید؟ یا مثلا خیلی ساده می تونست بگه ردیف اعتباری کمک شهرداری به شورا چقدره! این که دیگه اینقدر صغری کبری چیدن نداره. بابا به زبون ساده بگو شورا از شهرداری چند میگیره! دریافتی هر کدوم از اعضا شورا تو این شش ماه چقدر بوده! هی فرمول قطار کردن که نشد جواب.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
0
راستی بنده یک سوال دارم؟ چرا همه سوالات همیشه از شهرداری ها است؟ چرا کسی از دادگستری سوال نمی پرسد؟ آیا دستگاه قضایی یا جاهای دیگر هیچ ایرادی ندارند؟