کد خبر: ۵۲۷۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۲

تمبر یادبود هنر جهانی «منبت آبـــاده» رونمایی شد

در این همایش از تمبر منبت آباده و همچنین نشان جغرافیایی ملی با حضور دکتر محمدی، معاون مدیرکل سازمان صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری، دکتر زارع فرماندار آباده، رهنما و تنی چند از اعضای شورای شهر و اساتید و پیشکسوتان برجسته منبت کشور از جمله استاد منبتی، و همسر مرحوم استاد طاهر امامی رونمایی شد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، اولین همایش منبت، آباده، ایران در محل سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد شهرستان آباده برگزار شد.

آباده نما نوشت در این همایش از تمبر منبت آباده و همچنین نشان جغرافیایی ملی با حضور دکتر محمدی، معاون مدیرکل سازمان صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری، دکتر زارع فرماندار آباده، رهنما و تنی چند از اعضای شورای شهر و اساتید و پیشکسوتان برجسته منبت کشور از جمله استاد منبتی، و همسر مرحوم استاد طاهر امامی رونمایی شد.

در این همایش مهدی رهنما شهردار آباده نیز ضمن خوش آمد گویی به حاضرین در مجلس گفت: منبت هنری است مشتمل بر حکاکی و کنده کاری بر روی چوب این هنر دستی نماد احساس، ادراک، اندیشه و خلاقیت هنرمندانی است که با ذوق و سلیقه سرشار، اثر هنری را خلق می کنند.

وی به نحوه برگزاری این همایش، اشاره کرد وافزود: این همایش از طراحی میدان امام حسین(ع) کلید خورد و با همکاری کارگروه عمران و معماری شهرداری آباده توانستیم اولین همایش منبت را در شهرستان آباده برگزار نماییم.

شهردار آباده در ادامه افزود: این هنر همگام با خاتم کاری از دوره صفویه مسیر پیشرفت و ترقی را به سرعت پیمود. در کشور ما شهرهای آباده و شیراز از مراکزی هستند که در آن ها هنر منبت رواج بیشتری پیدا کرده است و جا دارد از هنرمندان به نام و معروف، استاد منبتی، استاد احمد و علی و طاهر امامی که از بنیان گذاران کارگاه منبت کاری در هنرستان قدیمیه تهران بوده اند تقدیر و تشکر کنیم.

رهنما در پایان اظهار داشت: امید است بتوانیم با برگزاری این قبیل همایش ها نسبت به رواج هنر منبت گامی برداشته و این دغدغه همیشگی هنرمندان شهرمان را مرتفع سازیم.

وی همچنین روز 17 اسفند ماه را در تقویم کاری شهرداری آباده به عنوان روز بزرگداشت هنر منبت آباده اعلام کرد.

دکتر محمدرضا زارع فرماندار آباده با گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندان و اساتید بزرگ منبت آباده گفت: عشق به زیبایی و زیبا دوستی خمیر مایه خلق آثار هنری است و هنر منبت که از آباده آغاز شده است در دوره اسلامی بیشترین اثر را در ذهن مردم ایران گذاشته است.

زارع تصریح داشت: امروز ما در کنار مقدس ترین هنر یعنی منبت قرار گرفته ایم و این کارماندگار است چون با عشق است و عشقی ماندگار است که با اهلبیت (علیها السلام) اجین شده باشد.

وی در ادامه افزود: برای شهر آباده مایه افتخار است که هنرمندان منبت آباده ای دو اثر فاخر برای نصب در حرم شریف امام هادی و امام حسن عسکری (علیهما السلام) در سامرا در ارسال کرده اند.

فرماندار آباده با اشاره به رویکرد دولت خاطر نشان کرد: تلاش ما برای ایجاد زمینه های اشتغال برای هنرمندان به ویژه منبت کاران است و حمایت از آن ها بصورت ارئه تسهیلات به این عزیزان خواهد بود.

فرماندار آباده در پایان صحبت های خود گفت:  مشکلات تیمچه صرافیان نیز حل شده است و بزودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

معاون مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنانی جایگاه منبت آباده را در کشور بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: از آنجا که منبت آباده  دارای سبک منحصر به فردی و یک برند جهانی و ملی است، تلاش کردیم که نشان جغرافیای ملی این اثر هنری را به نام آباده ثبت کنیم و امروز این مهم اتفاق افتاده است.

وی در ادامه افزود: یکی از ویژگی هایی که یک اثر بعد از ثبت جغرافیایی ملی پیدا می کند، امکان ثبت این اثر توسط هیچ منطقه و شهر دیگری در سطح کشور و حتی دنیا وجود ندارد و خرسندیم که این هنر فاخر به نام شهرستان آباده و جز تاریخ این شهر ثبت شده است.

محمدی از دیگر ویژگی های ثبت جغرافیایی  منبت آباده گفت: خصوصیت دیگر آثاری که ثبت جغرافیای ملی می گیرند این است که، ویژگی های این هنر در منطقه  همیشه به عنوان شاخص برای این رشته تعریف خواهد شد.

وی ادامه داد: حفظ فرهنگ های بومی و منطقه ای و ملی برای هر کشور از مهمترین وظایف سردمداران آن کشور است و در بر همین مبنا امروز مفتخریم تا با ثبت این اثر در فهرست نشان جغرافیایی ملی ایران گامی در راستای حفظ و ارتقای هویت ملی برداریم.

محمدی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی برای هراشتغال به پنج تا پانزده میلیون تومان بودجه احتیاج است، گفت: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید صنایع دستی در خود کشور یافت می شود و صنایع دستی نیز  می تواند به سفیر فرهنگ و هنر در سایر کشورها، تبدیل شود.

وی با بیان انتقاد به عدم تعلق بیمه به برخی هنرمندان این رشته در شهرستان آباده گفت: تامین امنیت شغلی در کارهای صنایع دستی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بیمه، حق همه هنرمندان صنایع دستی شهرستان آباده است.

در ادامه مراسم از تمبر منبت و همچنین نشان جغرافیایی ملی منبت آباده رو نمایی شد و در پایان این مراسم از اساتید و پیشکسوتان این رشته با اهدا لوح یادبود تقدیر به عمل آمد.

این همایش به همت کارگروه معماری شورای شهر آباده، شهرداری آباده و با همکاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، آموزش و پرورش شهرستان آباده برگزار شد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
عباس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
0
بهترین منبت ایران فقط منبت آباده هست