کد خبر: ۵۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۳
سرپرست جدید حوزه هنری فارس خبر داد:

جشنواره سورنای وحدت را از مهجوریت و محدودیت مخاطب خارج می‌کنیم

شهید آوینی برای شناخت جوهر انقلاب اسلامی، بسط و گسترش آن از هنر به عنوان ابزاری تاثیرگذار استفاده می‌کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه،، سرپرست حوزه هنری فارس ضمن گرامیداشت هفته «هنر انقلاب» که از 20 فرودین‌ماه همزمان با سالروز شهادت شهید آوینی آغاز می‌شود، گفت: شهید آوینی معمار اندیشه‌های هنر انقلاب اسلامی است چرا که به دنبال زنده نگه داشتن ارزش‌های دفاع مقدس و هنر انقلاب اسلامی بود. 

مهدی نجابت اظهار داشت: شهید آوینی با توجه به فعالیت‌هایی که در زمینه هنر انقلاب اسلامی انجام داده باید فرا‌تر از یک هنرمند و مستند ساز نگریسته شود.

وی شهید آوینی را هنرمندی تربیت شده در دامان انقلاب اسلامی دانست و افزود: آوینی وظیفه خود می‌دانست که با استفاده از تاثیر معنوی انقلاب و دفاع مقدس زمینه به وجود آمدن یک نسل تازه در جامعه ایرانی را فراهم کند.

سرپرست حوزه هنری فارس تاکید کرد: شهید آوینی در زمینه هنر فعالیت‌های مطلوبی در بخش‌های نوشتن، نقد کردن، تدریس در شاخصه سینما و تربیت نسل سینماگر انقلاب اسلامی انجام داده است.

راه شهید آوینی ناتمام مانده است

نجابت با بیان اینکه شهید آوینی برای شناخت جوهر انقلاب اسلامی، بسط و گسترش آن از هنر به عنوان ابزاری تاثیرگذار استفاده می‌کرد، گفت: امروز راه شهید آوینی ناتمام مانده است زیرا با گذشت بیست و یک سال از شهادت او شاهد شکل گیری نسل جدیدی از هنرمندان انقلابی، پویا و جریان سازی اندیشه‌های هنر انقلاب اسلامی در جامعه نیستیم.

سرپرست حوزه هنری فارس اضافه کرد: امروز در جامعه تعداد افرادی که جریان فکری موثر و اندیشه‌هایی که سبک معنوی تاثیرگذاری خلق کنند، کم است که این موضوع یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در بخش فرهنگ است.

نجابت عنوان کرد: بر اساس فرموده مقام معظم رهبری تکیه بر گفتمان انقلاب اسلامی، استقلال فرهنگی و بازآفرینی شاخص‌های فرهنگی اسلام باید در تمام عرصه‌های فرهنگ و هنری تبدیل به مدلی اجرایی شود.

وی با اشاره به اهمیت انقلاب اسلامی و ظرفیت و قابلیت بالای این موضوع برنامه‌های ویژه هفته انقلاب اسلامی را برشمرد و در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مهم‌ترین برنامه را برگزاری همایش تخصصی «نسیم حیات» با موضوع تبیین آراء و اندیشه‌های شهید آوینی عنوان کرد که با حضور کار‌شناسان و هنرمندان حوزه هنری فارس و با همکاری موسسه «صراط» برگزار می‌شود.

نجابت با اعلام اینکه این همایش با سخنرانی حجت‌الاسلام محسنی روز پنجشنبه، 21 فروردین‌ماه جاری برگزار می‌شود، افزود: در طول سال جاری طرح مطالعاتی «نسیم حیات» با هدف آموزش، شناخت و تحقیق در آثار شهید آوینی با محوریت حوزه هنری استان فارس اجرا می‌شود که امیدواریم این اقدام در راستای تربیت هنرمند متعهد که از جمله وظایف حوزه هنری است، تاثیرگذار باشد.

وی آموزش را محور اصلی فعالیت‌های حوزه هنری فارس در سال 93 برشمرد و گفت: حوزه هنری برای تربیت و پرورش نسل جدیدی از هنرمندان انقلابی تلاش می‌کند.

برپایی نمایشگاه‌های تجسمی با موضوع گرافیک انقلاب اسلامی

سرپرست حوزه هنری فارس از برگزاری نشست‌های تخصصی در برنامه زنده «شب چراغ» با محوریت شعر و ادبیات انقلاب و با همکاری رادیو فارس خبر داد و افزود: در این برنامه استاد رحمانیان با موضوع جریان‌شناسی شعر انقلاب اسلامی و استاد سادات‌شریفی با موضوع ادبیات و انقلاب اسلامی مباحث تخصصی را مطرح می‌کنند.

نجابت برگزاری ویژه برنامه سالگرد شهدای حسینیه سیدالشهداء شیراز با همکاری کانون رهپویان وصال در روز جمعه 22فرودین‌ماه جاری را از دیگر برنامه‌های هفته انقلاب برشمرد و گفت: روز شنبه 23 فروردین‌ماه نیز با همکاری مرکز دیجیتال بسیج استان فارس در شهرستان اقلید نشست تخصصی «سینمای اقتباسی برگرفته از ادبیات انقلاب» برگزار می‌شود.

این مقام مسئول برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور؛ نقد و بررسی مستندهای تولیدی از آثار ادبیات انقلاب اسلامی در شهرستان‌های استان و نیز برپایی نمایشگاه‌های تجسمی با موضوع گرافیک انقلاب اسلامی با همکاری جهاد دانشگاهی فارس، دانشگاه شیراز و دانشکده پزشکی شیراز را به عنوان بخشی از برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در فارس نام برد.

وی برگزاری این برنامه‌ها را مقدمه گسترش و شناخت بیشتر مردم با هنر انقلاب اسلامی عنوان کرد.

جشنواره سورنای وحدت را از مهجوریت و محدودیت مخاطب خارج می‌کنیم

سرپرست حوزه هنری فارس در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه، از تداوم برگزاری جشنواره سورنای وحدت خبر داد و گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی از جمله مطالبات فعالان این شاخه هنری است که ما پاسخگوی این مطالبه خواهیم بود اما قطعا با سبک و سیاقی متفاوت این جشنواره را برگزار می‌کنیم به طوری که سعی داریم آن را از مهجوریت و محدودیت مخاطب خارج کنیم.

نجابت با بیان اینکه به هنر کاربردی معتقد هستیم نه هنری که در گوشه و کنار اتاق‌ها و آرشیوها قرار بگیرد، تاکید کرد: نگاه ما به جشنواره سورنای وحدت قطعا نگاه متفاوتی خواهد بود به گونه‌ای که بار محتوایی این جشنواره را بیشتر می‌کنیم و نحوه عرضه و ارائه را به نحوی تغییر می‌دهیم که با بسترسازی مناسب زمینه حضور تعداد بیشتری از علاقمندان به این عرصه را فراهم ‌کنیم.

شایان ذکر است مهدی نجابت طی حکمی از سوی مجید مصلحی، مدیر کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری کشور به سمت سرپرستی حوزه هنری فارس منصوب شد.

نجابت دارای کار‌شناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه شاهد تهران و مدرس دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ است. از سوابق اجرایی وی می‌توان به کار‌شناس مسئول واحد سمعی و بصری روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، مدیر فرهنگی و آموزش، معاونت انجمن سینمایی جوانان کشور، ریاست خانه موزه شهید دکتر چمران، معاونت اجرایی و مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و مدیر اجرایی معاونت پژوهش و آموزش حوزه هنری کشور اشاره کرد.

نظرات بینندگان