کد خبر: ۵۵۷۱۷
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
نگاه سبدکالایی دولت به فرهنگ

آیا فرزندان رئیس جمهور هم ماهواره می بینند!؟

رهبری از شوخی بردار نبودن عرصه فرهنگ می‌گوید و روحانی از آسان بودن توبه، رهبری از رخنه‌های فرهنگی می‌گوید و روحانی از اثرات مقطعی ساعتی و ماهی ماهواره و شبکه‌های اجتماعی.

به گزارش سرویس فرهنگی شیـــرازه؛ اگرچه رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه نگرانی خود را نسبت به فرهنگ ابراز داشته‌ و حتی قبل‌ترها این نگرانی را با جمله «فرهنگ مظلوم است» بیان کرده بودند، اما در دولت روحانی، به نظر می‌رسد اختلاف نظر رهبر انقلاب با سیاست‌های فرهنگی دولت بیشتر از قبل شده است. نمونه‌های بارزی طی ماه‌های اخیر در این خصوص قابل ذکر است؛ از حمایت از جناح مومن و انقلابی در عرصه فرهنگ گرفته تا موارد ماجرای نمایشگاه کتاب و ...

اما اظهارات رئیس جمهور در همایش دو روز قبل در همایش «ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات» در خصوص مواردی چون؛ ماهواره، اینترنت، ویدئو و شبکه‌های اجتماعی و از همه مهم‌تر سهل دیدن بازگشت و توبه خطاکاران در حوزه‌های فرهنگی و اعتقادی، یک نمونه دیگر از اختلاف نظر فرهنگی رهبر انقلاب با روحانی را هویدا کرد.

رخنه‌های فرهنگی با سبد کالا حل نمی‌شود!

مقام معظم رهبری در 15 اسفند 92 در جمع اعضای مجلس خبرگان با اشاره به این‌که ایشان نیز در نگرانی در حوزه فرهنگ با اعضای این مجلس سهیم است، فرمودند: «با مسائل فرهنگى شوخى نميشود كرد، بى‌ملاحظگى نميشود كرد؛ اگر چنانچه يك رخنه‌ى فرهنگى به‌وجود آمد، مثل رخنه‌هاى اقتصادى نيست كه بشود [آن را] جمع كرد، پول جمع كرد يا سبد كالا داد يا يارانه‌ى نقدى داد؛ اين‌جورى نيست، به اين آسانى ديگر قابل ترميم نخواهد بود، مشكلات زيادى دارد».

کسی دچار خطا نمی‌شود، اگر شد توبه می‌کند!

روحانی در همایش «ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات» در حالی که مدعی بود ماهواره خللی در ایمان مردم ایجاد نکرده و هویت آن‌ها را هم از میان نبرده است، گفت: «من به همه دوستان عرض می‌کنم به جوانانمان اعتماد کنیم، به نسل جوانمان اعتماد کنیم. جوانان ما دارای فطرت‌های پاکی هستند ایرانشان را تمام وجود دوست دارند. به اسلام و خاندان ائمه اطهار عشق می‌ورزند و فطرت‌شان پاک است حالا در گوشه‌ای، روزی روزگاری، ساعت یا ماهی خطا شود می‌توان آن را برگرداند و قابل بازگشت است چرا که انسان توبه کننده و خداوند نیز بخشنده و رحیم است».

شوخی روحانی با عرصه فرهنگ

مقایسه دو اظهار نظر فوق به خوبی نشان می‌دهد که احساس نگرانی رهبری و روحانی در حوزه فرهنگ چقدر متفاوت است. در حالی که رهبری معتقد است یک امر فرهنگی مثبت که به دلیل بی‌ملاحظگی، شوخی و ایجاد رخنه‌های فرهنگی دچار خلل شده، به سختی بازیابی می‌شود و نمی‌توان برای آن هم‌چون مسائل اقتصادی راهکار ترمیمی اندیشید، روحانی بر این باور است که اگر در گوشه‌ای، روزی روزگاری! ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اثر تخریبی بر حوزه فرهنگی و اعتقادی داشته باشد و کسی به مدت ساعت یا ماهی دچار خطا شود، می‌توان آن‌ها را به مسیر اعتقادات صحیح بازگرداند چرا که انسان توبه‌کننده است! رهبری از سختی ترمیم اعتقادات فاسد شده می‌گوید و روحانی از سهل بودن این مسیر. رهبری از شوخی بردار نبودن عرصه فرهنگ می‌گوید و روحانی از آسان بودن توبه، رهبری از رخنه‌های فرهنگی می‌گوید و روحانی از اثرات مقطعی ساعتی و ماهی ماهواره و شبکه‌های اجتماعی.

کدام نگاه عمیق است؟ کدام نگاه اصولی است؟ کسانی که به ابتدائیات کار فرهنگی آشنا باشند، به خوبی می‌دانند که زاویه یافتن مسیر اعتقادات یک شخص از مسیر صحیح و اسلامی به خصوص که در سنین جوانی رخ دهد و با جاذبه‌های مورد نهی دین صورت گرفته باشد، امری نیست که به راحتی و با تدابیر مقطعی قابل بازیابی باشد. روحانی از آسان بودن توبه می‌گوید اما گویا به این نیاندیشیده است که فضایی که باید فراهم باشد و شخص به توبه تمایل پیدا کند، با زمینه‌سازی دسترسی سریع به امور آلوده امکان‌پذیر نیست. کسی که در باتلاق افتاده، راه‌نجاتش خروج او از باتلاق است نه این‌که بگوئیم چون او فطرتش پاک است پس غرق نمی‌شود! البته دولت ظاهرا معتقد است کسی به باتلاق نمی‌افتد! یا اصولا باتلاقی وجود ندارد؟!

در این شرایط باید پرسید که آیا اصولا رئیس جمهور محترم که به این سادگی نفوذ فرهنگی را تحلیل و تفسیر می کند حاضر است برای خانواده و فرزندانش در خانه دسترسی به شبکه های ماهواره ای را فراهم نماید؟! آیا رئیس دولت نیز بنا به همان اعتمادی که در سخنرانی اخیر به آن اشاره کرده است و صرفا بر اساس "فطرت پاک" وسایل ارتباط با فضاهای آلوده و فسادآور را برای دختر و پسر جوان خودش ایجاد کند؟!

امام خامنه ای در همان سال های ابتدای گسترش ماهواره که جنجال روشن فکرنمایان دولت اصلاحات بالا گرفته بود صراحتا فرمودند: این منطق درست نیست که ما بگوییم چون چند سال دیگر مردم بدون بشقاب (دیش) هم می توانند ماهواره بگیرند پس از حالا جلویش را باز کنیم... باید فکر کنید چه کارهایی انجام دهید تا از نفوذ ماهواره جلوگیری کنید... قانون ممنوعیت ماهواره یک قانون کاملا درست و بجاست... ماهواره گنداب فسادی است که تیرهای زهرآگین را به سمت ملت ها هدفگیری می کند...

دیدار با جمعی از ناشران 28/2/78

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
جنیفر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
دختر رئیس جمهور که اتریش هست؛ اونجا هم که ماهواره نیست؟!
ناشناس
درست میگه
این چه تحلیلیه آخه گذاشتید؟
ناشناس
در کل منظور شیرازه خانواده رئیس جمهورست نه شخص خاصی
ناشناس
United States of America
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
آقا من خودم از اونایی بودم که در اوایل به ویدیو گیر میدادم ولی سرانجامش چی شد؟؟؟
این همه ما کاست آهنگ شکوندیم چی شد؟؟
بابا جون با تهاجم فرهنگی باید با فرهنگ مبارزه کرد نه با تانک
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
3
شیرازه باز هم مقایسه بی خود کردی
شما با شمار این کامنت هایتان باید متئجه بشید که ول معطلید
من هم از روی دلسوزی به سایت شما سر می زنم
به رود خروشان رای اکثریت که در 24 خرداد 92 و 2 خرداد 76 بنیان های تحجر را از هم پاشاند همراه شوید
ناشناس
الله اکبر خامنه ای رهبر.مهدی جان به همین خیال باش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
هشدار سرلشگر فیروز آبادی به رسانه های وابسته به نیروهای مسلح
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
3
درود بر شیرازه با این گزارش های خوب و جهادیش و بدا به حال کسانی که غرب گرا هستند و بدا به حال مسئولانی که نسنجیده حرف می زنند و یا حرف های خوبی می زنند ولی عمل نمی کنند
بازمانده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
3
متاسفم برای خودم و ناراحتم برای رهبری که چقدر دلسوزانه تلاش می کنن ولی مسولین انگار نه انگار
نسل سوخته
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
ماهواره مخصوص کشورهای مثل ماست که فاصله حکومت ومردم زیاداست وهیچ کدام هم علاقه ای به فهمیدن همدیگر ندارند وهر روز هم این فاصله بیشتر می شود سردمداران در تلاش اینکه با هرصورت وقیمت خودشان را حفظ کنند ومردم در تلاش که این همه بدبختی که حکومت باندانم کاری های عمد وضعف شدید مدیریتی که سالاهست کشور از ان رنج می برد وبه اینجا رسیده چگونه روزگار بگذرانند ومثلا زندگی کنند یا درواقع فقط زنده باشند درسته/. ؟
علمدار مهدی
خوب همه چی رو با هم قاطی می کنی
یعنی اگه فشار اقتصادی زیاد شد ما با نگاه کردن به ماهواره به خودمون ظلم کنیم تا روحانی متنبه بشه!!!! اون که موافق ماهوارس!!!!!!!
منصور
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
ماهواره خللی در هویت مردم ایجادنمیکند؟ آخر این چه ادعائیه. خدارا شاهد میگیرم زن متاهلی که نمازخوان هم هست این اواخر همجنس بازی را یک حق و آزادی فردی بیان میکرد و این فقط تحت تاثیر القائات ماهواره بود. خیانت و داشتن رابطه با مرد دیگر را بقدری در فیلم های ماهواره ای میبینیم که رفته رفته در نظر بسیاری اززنان ایرانی بصورت امری عادی درخواهد آمد. پدیده همجنس بازی و ازدواج های بین همجنس ها کم کم در نظر نوجوانان و جوانان ایرانی راحت ترین راه برای ارضای جنسی آنها خواهد شد.
صدیقه
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
یعنی شما حقیقت آسیب فرهنگی را در وجود ابزاری مثل ماهواره می دونید ؟ از شما یه خواهش عاجزانه دارم اگر واقعا خواهان حقیقت هستید یه نگاهی به مدافعان فرهنگ بندازید ببینید خدایی کی بیشتر از این حضرات به فرهنگ لطمه زدند؟ اگر نه مثل خیلی دیگه از افرادی که مثل شما حرف می زنند جیره بگیرید تا این مطالب و بنویسید بازم خودتون بهتر می دونید که خیانت کارترین افراد به فرهنگ ملی و دینی خودتون بودید بس .
واقع بین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
دلبندم اخه زن متاهلی که به قول جنابعالی نماز خوان هم هست حالا همجنس باز شده واین را یک حق برای خودش می داند مثل هزاران نفری که همین وضعیت رادارن ولی می ترسند نشان دهند واین ایرادات درتمام زمینه ها است اما چون سالها تلاش می شود که ایرانی چند چهره داشته باشد وریا کاری ودروغ سر لوحه تمام امور باشد وهمه در حال سخنرانی نصیحت برنامه دادن وعده های رویایی دادن وهمش انتظار که این بدرد نمی خورد فلانی بیاید درست می شود به همین منوال گذشت وتازه امروز شما یک مورد از هزاران مورد انهم در مقایسه با بعقیه مسایل جامعه یک مورد پیش پاافتاده را دیده یا فهمیده اید که اینهم جای سوال دارد چطوری ؟