کد خبر: ۵۵۸۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
بر اساس نتایج یک نظرسنجی مشخص شد؛

الگوی مصرف مطبوعات در شیراز چگونه است؟

بر اساس نتایج یک نظرسنجی، میانگین میزان مطالعه روزنامه طی شبانه‌روز در بین شیرازی‌ها معادل 36.5 دقیقه و میانگین میزان هزینه‌های پرداختی برای خرید روزنامه هم معادل 9814 تومان در ماه است.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، در این پژوهش که مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی آن را به سفارش معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد انجام داده، در خصوص الگوی مصرف روزنامه‌ها در شیراز، میانگین میزان مطالعه روزنامه طی شبانه‌روز معادل 36.5 دقیقه و میانگین میزان هزینه‌های پرداختی برای خرید روزنامه در بین این گروه از پاسخگویان هم معادل 9 هزار و 814 تومان در ماه است.

بر اساس نتایج گزارش حاضر حاصل نظرسنجی از 585 نفر شهروند شیرازی درباره میزان و الگوی مصرف مطبوعات که در اسفند ماه سال 1392 از 54.7 درصد از زنان و 45.3 درصد از مردان ساکن در شهر شیراز انجام شده، میزان استفاده از مطبوعات بعد از صدا و سیما و اینترنت، سومین منبع مورد استفاده بوده اما در مورد اعتماد پاسخگویان نسبت به موارد فوق، مطبوعات بعد از صدا و سیما و اعضای خانواده و اطرافیان، در مقام سوم قرار دارد که مهمترین شیوه دسترسی آنها به مطبوعات هم از طریق کیوسک‌های روزنامه فروشی است.

میزان مطالعه روزنامه در میان خوانندگان آنها 36.5 دقیقه در شبانه‌روز و در رابطه با مجلات هم این رقم به 39.2 دقیقه می‌رسد. مهمترین معیار پاسخگویان در مطالعه روزنامه بیان اخبار و اطلاعات روز و در رابطه با مجلات هم وجود مطالب سرگرم کننده در آن است. مهم‌ترین پیشنهاد پاسخگویان جهت تشویق مردم به مطالعه مطبوعات نیز کاهش قیمت مطبوعات و اطلاع رسانی در مورد مطبوعات عنوان شده است.  

بیشترین میزان اعتماد

نتایج این پژوهش در خصوص الگوی مصرف مطبوعات هم نشان می‌دهد که در بین هفت شیوه کسب خبر از طریق صدا و سیما، روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی، مطبوعات خارجی، شبکه‌های ماهواره‌ای، رادیوهای خارجی فارسی زبان، اینترنت و اعضای خانواده و اطرافیان، بیشترین میزان استفاده جهت کسب اخبار و اطلاعات گوناگون با میانگین رتبه‌ای 2.49 از 4 به صدا و سیما و بعد از آن به کسب اطلاعات از طریق اعضای خانواده، دوستان و اطرافیان با میانگین 1.56 از 4 مربوط است.

همچنین بالاترین میزان اعتماد پاسخگویان متعلق به صدا و سیما با میانگین 3.06 از 5 و روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی با میانگین 2.52 از 5 اختصاص دارد. البته کمترین میزان اعتماد آنها هم مربوط به رادیوهای خارجی فارسی زبان است.

نشریات مورد علاقه

در خصوص الگوی مصرف روزنامه‌ها هم میانگین میزان مطالعه روزنامه طی شبانه‌روز در بین خوانندگان آن معادل 36.5 دقیقه و میانگین میزان هزینه‌های پرداختی برای خرید روزنامه در بین این گروه از پاسخگویان هم معادل 9 هزار و 814 تومان در ماه است.

علاوه بر این در میان روزنامه‌هایی هم که مورد مطالعه پاسخگویان قرار می‌گیرد، بیشترین روزنامه‌های مشخص شده شامل سه روزنامه خبر جنوب با 59 درصد، همشهری با 12.8 درصد و نیم نگاه با 10.5 درصد است. البته گفتنی است که 55.3 درصد از پاسخگویان هم هرگز از سایت‌های متعلق به روزنامه‌ها جهت کسب اطلاعات استفاده نکرده و تنها 0.5 درصد همیشه و 6.3 درصد بیشتر اوقات از این سایت‌ها استفاده می‌کنند. در

خصوص انتشار روزنامه‌های استانی هم 68.3 درصد پاسخگویان از انتشار آنها در استان خود اطلاع داشته و 26.6 درصد در این زمینه اطلاعی نداشته‌اند، که البته 23.5 درصد به میزان زیاد و بسیار زیاد و 27.5 درصد هم تا حدی ترجیح می‌دهند تا از روزنامه‌های استانی خود استاده کنند.

در بخش مربوط به الگوی مصرف مجلات توسط پاسخگویان هم می‌توان گفت که بجز 55.8 درصدی که اصلاً خواننده مجله نیستند، 36.7 درصد گاهی و 7.5 درصد همیشه مجله یا مجلات مختلف منتشره در کشور را خوانده و در رابطه با مجلاتی که بیشتر مورد مطالعه خوانندگان قرار دارد، می‌توان به ترتیب از سه مجله خانواده سبز با 26.6 درصد فراوانی، خانواده با 17 درصد و روزهای زندگی با 13.3 درصد فراوانی اشاره داشت.

وضعیت اعتماد شیرازی‌ها به اینترنت و ماهواره

میزان اعتماد پاسخگویان به هفت شیوه کسب اخبار و اطلاعات است، نشان می‌دهد که در مورد ماهواره‌ها و شبکه‌های متعلق به آنها هم بجز 15.2 درصد از پاسخگویانی که اصلاً به این رسانه اعتماد ندارند، میزان اعتماد 11.4 درصد بسیار زیاد و زیاد، 21.9 درصد تاحدی و 29.5 درصد کم و بسیارکم است.

اینترنت هم به عنوان رسانه دیگری که جهت کسب اخبار و اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای 13.1 درصد به میزان بسیار زیاد و زیادی قابل اعتماد بوده، این میزان اعتماد برای 23.6 درصد تاحدی، برای 22.1 درصد کم و بسیارکم و برای 12.9 درصد اصلاً قابل اعتماد نیست.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
شیراز من
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
اطراف حرم احمد بن موسی فقط معتاد یافت شود دکه ها به جای اوردن روزنامه ساعت 11 صبح تازه شروع به فروش چیپس شیشه می کنند بررسی کنید از حرم تا سه را نمازی باید رفت تا یک دکه و یک روزنامه پیدا کرد انهم .......