کد خبر: ۵۶۶۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
مدیرکل محیط زیست فارس:

کارخانه روغن نباتی شیراز دمل چرکینی است که باید از شهر برود/ ورودی‌های شیراز مملو از زباله است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت که ظرفیت‌های گردشگری تاریخی فارس، ظرفیت‌های طبیعی را بلعیده است.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه،‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس درخصوص انتقال صنایع آلاینده به خارج از شهر با اعلام اینکه کارخانه سیمان به خرامه منتقل می‌شود، گفت: کارخانه روغن نباتی شیراز هم آلودگی هوا ایجاد می‌کند و دمل چرکینی شده که باید از شهر برود و اگر مشکلاتی از قبیل اوقافی بودن زمین دارد که نباید تاوان آن را مردم شیراز بدهند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در چهل و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شیراز اظهار داشت: اگر مواد سرطان‌زا مانند سموم شیمیایی که در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود را کنترل کنیم به احداث این همه بیمارستان‌ نداریم.

وی با یادآوری اینکه شیراز یکی از هشت کلانشهر آلوده از نظر آلودگی هوا است، گفت: با وجود آتش‌سوزی جنگل‌ها، فرونشست دشت‌ها در داراب و فسا و بیضا باید گفت شاهد قهر، انتقام و عکس‌العمل طبیعت هستیم و فرونشست زمین در شیراز ضررهای مالی فراوانی را به ساخت و سازها وارد می‌کند که باید برای جلوگیری از آن تدبیری اندیشید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تاکید کرد: مهم‌ترین مؤلفه در حوزه تأثیر‌گذاری محیط زیست مشارکت مردمی است چراکه به عنوان مثال در بحث پسماندها امکان ندارد بدون همراهی مردم به اهداف زیست محیطی دست یابیم.
 
ابراهیمی کارنامی گفت: 10 میلیارد متر مکعب آب در کشور مصرف می‌شود که 9.5 میلیارد مترمکعب آن برای کشاورزی صرف و 7.5 میلیارد متر مکعب آن از منابع زیرزمینی استحصال می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: مطالعات ما دو میلیارد متر مکعب کسری مخازن را نشان می‌دهد و هرچند همکاران ما در آبفا ارقام دیگری ذکر کنند در اصل مسئله تفاوت ندارد و باید در حفظ این میراث کوشید.

این مقام مسئول دو میلیارد متر مکعب کسری مخزن در منابع زیرزمینی را به معنای سالانه دو تالاب «طشک» و «بختگان» در زیرزمین دانست.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، تمام 10 تالاب طبیعی استان خشک شده که این امر شور شدن اراضی اطراف، تشکیل کانون‌های ریزگرد و آلودگی هوا را در پی خواهد داشت و در نهایت منجر به مسائل اجتماعی مانند مهاجرت روستاییان، افزایش حاشیه‌نشینی و معضلات شهری فراوان می‌شود.

ابراهیمی کارنامی بیان کرد: تنها 22 میلیون متر مکعب فاضلاب در فارس تصفیه می‌شود درحالی که در استان مجاور ما 400 میلیون مترمکعب و در خراسان 900 میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه می‌شود.

به گفته وی، از بیش از 100 شهر فارس تنها چهار شهر تصفیه‌خانه فاضلاب دارند و برخی نیز شبکه فاضلاب دارند، اما مشخص نیست به کجا می‌رود که گاه به رودخانه‌ها وارد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ضمن اذعان به اینکه نمی‌خواهم از وظایفی که قانونگذار بر عهده من گذاشته است شانه خالی کنم، تصریح کرد: ما به تنهایی از عهده کار برنمی‌آییم و هرچند شورا در زمینه موارد زیست محیطی بسیار کمک می‌کند اما کافی نیست.

وی گفت: از هر ورودی شیراز که وارد شویم آن را مملو از زباله می‌ببینیم که این در خور شیراز نیست.

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه هیئت دولت در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی تسهیلات خوبی ارائه می‌دهد، تصریح کرد: 700 تا 800 دستگاه مینی‌بوس فرسوده درشیراز تردد می‌کند و 50 هزار خودروی فرسوده نیز در این شهر وجود دارد که باید ساماندهی شوند. همچنین در زمینه مترو که اکنون آنقدر فرمول آن پیچیده شده است که من نمی‌دانم در چه مرحله‌ای است، باید گزارش داده شود.

وی با بیان اینکه در بحث آموزش همگانی رسانه‌ها خوب ورود پیدا کردند، خاطرنشان کرد: صدا و سیما هم در زمینه محیط زیست فعالیت خوبی دارد اما با توجه به اینکه بودجه ویژه‌ای در این زمینه نداریم، توقع داریم که صدا و سیما از ظرفیت خود در این مورد بیشتر استفاده کند.

وی با بیان اینکه محیط زیست با توسعه، عمران و جاده کشی در استان مخالف نیست، گفت: برای توسعه طبق قانون‌های متعدد در برنامه توسعه سوم، چهارم و پنجم باید پیوست زیست‌محیطی در مرحله امکان‌سنجی هر پروژه تهیه و در طول اجرای پروژه موارد آن لحاظ شود تا توسعه پایدار رخ دهد و با این توصیف توسعه امروز فارس پایدار نیست به‌گونه‌ای که در این استان بین دو شهر پنج جاده احداث شده است.

ابراهیمی کارنامی خشکسالی را پدیده‌ای طبیعی توصیف کرد که در اثر دخالت‌های بشر به یک مخاطره و تهدید زیست‌محیطی تبدیل شده است و گفت: جنگل‌های استان فارس 2/2 میلیون هکتار است که از مجموع جنگل‌های سه استان شمالی کشور بیشتر است اما دچار آتش‌سوزی می‌شود یا به سبب احداث جاده و شکار حیواناتی که سوسک چوب را کنترل می‌کردند در معرض نابودی قرار دارد.

ابراهیمی کارنامی ابراز کرد: ظرفیت‌های گردشگری تاریخی فارس، ظرفیت‌های طبیعی را بلعیده و به دلیل آماده نبودن زیر ساخت‌ها، این ظرفیت‌ها را از دست می‌دهیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در پایان از اعضای شورای شهر شیراز برای حضور در جشنواره شعر پریشان که بیست و دوم خردادماه جاری در تالار حافظ برگزار می‌شود، دعوت کرد.

 
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
0
بیست سال هست که قراره کارخانه روغن نباتی از شهر خارج بشود
ولی همش در حد حرف هست.
بوی بد آن واقعا کلافه کننده هست.صبح که از خاب بیدار میشویم میبینیم که لایه خاک روی ماشین ها و حیاط نشسته
شبها فیلتر های هوا را بر میدارند و هوا واقعا کثیف میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
0
اگر روغن نباتی دمل هست پس پشم شیشه احدآباد چیه؟؟؟؟ والله اعلم