کد خبر: ۵۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

آمار دانش آموزان استثنایی فارس 1.5 درصد افزایش یافت

مدیر آموزش و پرورش استثنائی فارس با اشاره به آغاز اجرای طرح سنجش سلامت کودکان بدو ورود به مدرسه گفت: با توجه به آگاهی بیشتر واهمیت دادن این موضوع از سوی خانواده ها آمار دانش آموزان استثنایی فارس 1.5 تا دو درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، معصومه کرمی افزود: امسال طرح سنجش کودکان بدورود به مدرسه از 24 خرداد ماه تا 10 شهریور ماه سال جاری در 68 مرکز با همکاری دو نهاد دولتی آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی در استان بصورت همزمان اجرا می شود.

وی بابیان اینکه در سال گذشته بیش از 76 هزار نفر دانش آموز در پایه اول طرح سنجش شرکت داده شدند، گفت: امسال پیش بینی می شود که امسال بیش از 78 هزار نفر در طرح سنجش در استان شرکت کنند.

کرمی اضافه کرد: بر همین اساس در سال گذشته ازتعداد 328 نفر بیماری ذهنی که شناسایی شدند 238 نفر تحت درمان قرار گرفته و در مدارس عادی ادامه تحصیل دارند.

مدیر آموزش و پرورش استثنائی فارس  یاد آور شد: متاسفانه بدلیل برخی مشکلات وکمبود نیرو،هرساله بیش از 6 درصد کودکان برو ورد به مدرسه از این طرح جا می مانند ودر سنجش شرکت داده وبعنوان جامانده ها معرفی می شوند که بدلیل نداشتن بخشنامه از وزارتخانه قادر نخواهیم بود بصورت سیار و همچنین ویژه برای کودکان جامعه عشایری طرح سنجش را اجرا کنیم.

برخی خانواده های کودکان استثنایی رغبتی برای تحصل فرزندانشان ندارند

کرمی با اشاره به اینکه  اجرای طرح سنجش ،تحصیل کودکان در مدارس عادی یا استثنایی مشخص می‌شود، گفت: متاسفانه دربرخی از شهرستان ها  همانند لار، لامرد، کوار و ... خانواده های دارای کودکان استثنایی بدلیل فرهنگ  منطقه وعوامل متعدد تمایلی بر ادامه تحصیل کودکان خود در مدارس استثنایی ندارند که این امر بعنوان یک معضل قلمداد می شود.

وی تعداد دانش آموزان استثنایی استان را بیش از هشت هزار و 672 نفر دانست وتاکید کرد: از این تعداد دو هزار و 353 نفر بصورت تلفیقی در مدارس عادی تحصیل می کنند.

مدیر آموزش و پرورش استثنائی فارس بابیان اینکه بیشتر این دانش آموزان پسر هستند، گفت: متاسفانه امروزه تنها مشکلی که در امر آموزش این افراد در استان وجود دارد با کمبود فضای آموزشی مواجعه هستیم که در شیراز نیز در نواحی 3 و4 بیشتر این موضوع به چشم می خورد.

کرمی عمده ترین  مشکل دانش آموزان را در زمینه سرویس مدارس دانست و یادآور شد: باتوجه به اینکه اغلب خانواده های این دانش آموزان از اقشار کم درآمد جامعه هستند به ناچار مجبور هستند بیش از75 درصد مبلغ سرویس مدارس فرزندانشان را خودشان پرداخت کنند.

در طرح سنجش کودکان بدو ورود، کودکان در زمینه‌های بینایی، شنوایی، قد و وزن، دهان و دندان، آمادگی تحصیلی، اختلال رفتاری، گفتاری و اوتیسم مورد سنجش قرار می‌گیرند. 

نظرات بینندگان