کد خبر: ۵۶۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۳

جوان «گراشی» برای اولین بار در جهان داروی گیاهی آنفولانزا ساخت

گفتنی است مقاله علمی پژوهشی مرتبط با این دارو که توسط وی نوشته شده است در مجله(AJEBS) با رتبه علمی ISI به چاپ رسیده است.
به گزارش شیرازه به نقل از گراش نما، مصطفی شادرام  جوان خلاق و نخبه گراشی با تلاش و پشتکار خود و همراهی یکی از دوستانش برای اولین بار در سطح دنیا موفق به ساخت داروی گیاهی آنفلوانزا شد.

این نخبه جوان درباره امتیازات این دارو نسبت به دیگر داروها گفت: این دارو بر روی مقاوم ترین نوع ویروس آنقلوانزا تاثیرگذار است، وی تصریح کرد:سه نوع ویروس آنفلوانزا A،B،C علائم بسیار شدیدی دارند و عامل همه گیری آنفلوانزا در سطح جامعه می باشندو به دلیل اینکه به صورت مداوم در حال تغییرهستند، هر ساله نوع جدیدی از این ویروس ها بوجود می آید و درسطح جهان پخش و باعث ابتلا افراد به این بیماری می شوند که دستگاه ایمنی به خاطر همین تغییر ویروس قادر به شناسایی آن نشده و بدن دوباره به بیماری مبتلا می شود مگر اینکه فرد سالانه واکسن آنفلوانزا که مربوط به گونه های همان سال است تزریق کرده باشد، در حال حاضر داروهای شیمیایی موجود در بازار نیز عوارض گوناگونی بر بدن فرد بیمار دارند اما استفاده از دارو با پایه ی گیاهی علاوه بر اینکه برروی سویه مقاوم این ویروس(نوعA) اثر قطعی دارد، در برابر گونه های جدید ویروس آنفلوانزا مقاومت ایجاد نمی کند.

شادرام در ادامه گفت: ماده موثر این دارو از نوعی خاص از گیاه گل گاو زبان استخراج گردیده  که عمده کارها برای ساخت آن در مرکز تحقیقات آنفلوانزا دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است، وی خاطر نشان کرد؛ ساخت این دارو بیش از سه سال زمان برده و بعد از یک سال ونیم نیز به ثبت ملی رسیده است.

مصطفی شادرام افزود: در حال حاضر کار تهیه فرمولاسیون دارو جهت عرضه انبوه به بازار انجام می شود.

گفتنی است  مقاله علمی پژوهشی مرتبط با این دارو که توسط  وی نوشته شده است در مجله(AJEBS) با رتبه علمی ISI به چاپ رسیده است.

مصطفی شادرام متولد1366، دارای مدرک کارشناسی گیاه پزشکی و دانشجوی کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی است که در حال حاضر در اداره جهاد کشاورزی گراش مشغول به کار می باشد.

لازم به ذکر است مصطفی شادرام فعالیت ها واقدامات علمی و عملی بسیاری را انجام داده که در آینده ای نزدیک پایگاه خبری گراش نما گزارشی ویژه تهیه می کند.

نظرات بینندگان