کد خبر: ۵۷۴۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۳

رئیس شورای شهر شیراز: بعضی شوراهای شهر تنها پول شهرداری را تقسیم می‌کنند

شورا متعلق به شهر است و شورای شهرداری نیست و اگر شوراها در زمینه مشکلات مردم به دستگاه‌ها نامه ارسال کنند اثرگذار‌تر خواهد بود.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، غلام‌مهدی حقدل ظهر امروز در اولین گردهمایی تخصصی انتقال تجارب فرهنگی و اجتماعی کلان شهر شیراز به شهرستان‌های استان فارس اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ابتدای فعالیت دور دوم شوراها پیام ارزشمندی در ارتباط با فرهنگ داشتند و تاکید کردند که فرهنگ روح شهرها را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: تقویت روح شهر با آثار فرهنگی تقویت می‌شود و اگر چه ساختن راه‌های دسترسی، خیابان‌، روگذر، زیرگذر و ... لازم است اما فرهنگ روح شهر است.

حقدل ادامه داد: تا قبل از تشکیل شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها وارد عرصه فرهنگ نمی‌شدند و می‌گفتند وظیفه ما نیست.

رئیس شورای شهر شیراز اضافه کرد: حضور شوراها باعث شد فرهنگ در شهرداری‌ها شکل بگیرد ایجاد خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراها، تقویت قرائت‌خانه‌ها، فعالیت‌های نرم‌افزاری فرهنگی، فعالیت‌های قرآنی و بسیاری ابعاد دیگر، پس از حضور شوراها در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

حقدل خاطرنشان کرد: ممکن است کمبود بودجه مورد سوال باشد اما اگر شوراها خود را باور کنند که به نمایندگی از مرم شهر مسئول فرهنگ هستند، می‌توانند محوریت بسیاری از کارهای فرهنگی را بدون اتکا به اعتبار یا بودجه بر عهده گیرند.

وی تصریح کرد: برای هر برنامه شهر، شورا می‌تواند محور شود مسئولان را دعوت کند و هم‌افزایی امکانات را رقم زند.

حقدل با بیان این که شوراها باید ناهنجاری‌ها را کالبدشکافی و با تقسیم وظایف کم کنند، بیان کرد: کاری که در شیراز در زمینه معتادان و کارتن‌خواب‌ها انجام شد، نمونه‌ای از این هم‌افزایی بود.

رئیس شورای شهر شیراز ابراز داشت: شورا تدبیر کرد و مکان استقرار معتادان را تامین کرد و تجهیز آن و تهیه غذا و لباس را سازمان‌های دیگر انجام دادند و کاری که سال‌ها مانده بود با هم‌افزایی انجام شد.

حقدل در ادامه گفت: بخش گردشگری که در کشور مغفول مانده با فعالیت کمیسیون‌های فرهنگی مرتبط است که اگر مزیت‌های بخش خصوصی شناسایی و بخش خصوصی به یاری طلبیده شود، می‌توان از این صنعت پولساز بهره‌های بسیاری برد.

به گفته وی، شورا باید از سرمایه‌گذار سالمی که نخواهد رانت بگیرد و شهر را غارت کند حمایت به عمل آورد.

حقدل در همین زمینه مثال دیگری ذکر و اضافه کرد: ما دیدیم ارتفاعات اطراف شیراز چشم‌انداز خوبی دارد و برای احداث هتل، تله کابین و گردشگری بسیار مناسب است.

رئیس شورای شیراز ادامه داد: در زمینه ارتفاعات با استاندار فارس هماهنگ کردیم و اکنون در مرحله اجرا است چرا که سرمایه‌گذار از این موضوعات بسیار اقبال می‌کند.

به گفته وی، در برخی شهرها شورا به یک واحد حمایتی تنزل پیدا کرده و تنها پول شهرداری را تقسیم می‌کند.

وی اظهار داشت: این رویه درست نیست بلکه باید کارهای اثرگذار انجام شود و اگر قرار است کمکی صورت بگیرد، باید اعتبار به جایی رود که دیگران نیز بر آن افزوده، سرمایه شهر چند برابر شده و به جای ماهی دادن ماهی‌گیری میسر شود.

حقدل سپس افزود: اگر شهرستان‌ها رشد کنند بر شیراز اثر مثبت می‌گذارد و ما در شورای شیراز در بخش مردم‌یاری و یاوران شورا، تجارب خوبی داریم که هزینه ندارد و خود مردم بسیاری از امور محلات را اداره می‌کنند.

به گفته وی، در بحث کمیته مشکلات، مسائل مرتبط با اشتغال، بهداشت، درمان و ... به شورا منتقل می‌شود و شورا برای حل آن راهکار پیدا می‌کند.

حقدل تصریح کرد: شورا متعلق به شهر است و شورای شهرداری نیست و اگر شوراها در زمینه مشکلات مردم به دستگاه‌ها نامه ارسال کنند اثرگذار‌تر خواهد بود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۳
0
جناب حقدل تجارب شورایی و مشورتی عمومی، احترام به آزادی بیان و بیان عقیده!، توجه به نظرات کارشناسی!، عدم خود رایی و پرهیز از لجبازی! و سایر تجارب حاصل از چند ماهه اخیر را نیز بهتر است به همکاران خود در سایر شهرهای استان منتقل نمایند!!!