کد خبر: ۵۷۹۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۸ تير ۱۳۹۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با شیرازه:

نقش دوگانه در تعیین قیمت خودرو زیبنده دولت نیست

دولت باید روشن کند که اگر واقعا مخالف افزایش قیمت است که در شورای رقابت هم از طریق نمایندگان خود نباید اجازه افزایش قیمت را بدهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزایش قیمت خودروها را قابل توجه عنوان و اظهار کرد: از یک طرف دولت اعلام می‌کند که مخالف افزایش قیمت است اما از طرف دیگر قیمت‌ها عملاً افزایش پیدا می‌کند بنابراین شاهد دوگانگی در ادعا و عمل دولت هستیم که این برای دولت مناسب نیست.

دکتر جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار شیرازه، ضمن تصریح اینکه دولت با اهرم ها و ابزارهایی که دارد می‌تواند مانع افزایش قیمت خودرو شود، خاطرنشان کرد: برخی از اعضای شورای رقابت توسط دستگاه‌های دیگر و تعدادی نیز توسط دولت انتخاب می‌شود بنابراین دولت نمی‌تواند بگوید مخالف افزایش قیمت خودرو هستم اما افزایش هم قیمت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: دولت باید روشن کند که اگر واقعا مخالف افزایش قیمت است که در شورای رقابت هم از طریق نمایندگان خود نباید اجازه افزایش قیمت را بدهد و اگر افزایش را معقول و منطقی می‌داند به هرحال نقش دوگانه بازی کردن زیبنده نیست و بهتر است صادقانه با مردم حرف بزند و دلایل افزایش قیمت را توضیح دهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید، مقداری افزایش قیمت را منطقی دانست و در عین حال گفت: برخی مجموعه‌ها مثل خودروسازان قیمت‌ها را بیش از حد بالا بردند و متاسفانه این افزایش قیمت‌ها به قطعه‌سازان منتقل نمی‌شود چراکه در سال های گذشته هم شاهد بودیم که به همان نسبتی که قیمت‌ها افزایش یافته سهم قطعه سازان افزایش پیدا نکرده لذا خودروسازان اجازه ندهند به قطعه‌سازان اجحاف شود.

قادری با بیان اینکه می‌توان تا حدی تعرفه‌ها را به صورت صد درصد نگه داشت، گفت: خودروسازان باید دقت کنند که اگر روند افزایش قیمت را دنبال می‌کنند، کیفیت را هم افزایش دهند و یا تغییری ایجاد کنند چراکه ممکن است کار را به جایی برسانند که مجلس ورود پیدا کند و تعرفه ها را کاهش دهد که در این صورت خودروسازان به مشکل برمی‌خورند.

وی به خودروسازان توصیه کرد که اگر افزایش قیمت دارند به گونه ای عمل کننند که کیفیت تولیدات آن‌ها قابل قبول باشد تا متقاضیان به سمت خودروهای خارجی سوق پیدا نکنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اظهار تاسف از اینکه در بخش طرح و توسعه خودرو کمتر سرمایه‌گذاری می‌شود، از روند کنونی خودروسازی انتقاد و تصریح کرد: اکنون خودروسازان با هم رقابت می‌کنند که هر کدام چند قطعه را وارد و اینجا مونتاژ کنند این که نشد خودروسازی!

قادری با بیان اینکه اگر بنا باشد تعرفه یا معافیت‌هایی را قائل باشیم باید معافیت‌ها به گونه‌ای باشد که خودروسازان به سمت داخلی‌سازی قطعات و تولید داخلی رفته و به کیفیت خودروها اضافه کنند، گفت: این معافیت‌ها نباید به گونه ای باشد که محصولات چینی یا محصولات بی‌کیفیت برخی کشورها را به صرف سرهم بندی در اختیار مردم قرار دهیم و بعد هم انتظار داشته باشیم مردم خودرو داخلی خریداری کنند.

وی همچنین گفت: دولت هم باید بخشی از افزایش درآمد مربوط به عوارض گمرکی خودرو را به بخش توسعه خودرو اختصاص دهد تا با افزایش کیفیت، خودروسازان داخلی هم بتوانند با خودورسازان خارجی رقابت کنند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۳
1
اقای قادری چطور مجلس میتونه توی هر مسله ای فوری ورود کنه ولی نمیتونه جلوی این افزایش بی رویه و غیر منطقی خودرو رو بگیره؟واقعا نمیتونید؟بهتره با گفتن این حرفا مردم رو بازی ندین.برا هر چیزی سریع استیضاح و احضار به مجلسه ولی تو این مورد فقط مصاحبه خیلی جالبه