کد خبر: ۵۷۶۹۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۳

روایت نماینده شیراز از پراید 20 میلیونی و کارخانه هایی که به لانه گنجشگ تبدیل شده‌اند

بخش اعظمی از پول مردم فارس که در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند سر از تهران درمی‌آورد و یا در سایر نقاط کشور هزینه می‌شود.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، اشتغال و تولید را دردی دانست که همه دولت‌ها و مجلس‌ها داشته‌اند و اکنون هم ملت گرفتار این درد عظمی است.

سید حسین ذوالانوار در یک کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران مانع اصلی مداوای این درد را بخشی از بدنه دولت دانست و افزود: بخش دیگری از موانع رفع این درد به خاطر پایه‌گذاری اقتصادی انگلیس و آلمان و کشورهای اروپایی است که ما فقط خریدار باشیم و بازار مصرف اروپایی ها شویم لذا در مسیر توید و اشتغال این دو مشکل عمده وجود دارد.

رئیس‌جمهور سه قسم جلاله خورده که گذشته‌ها گذشته و می‌خواهیم تولید را راه بیندازیم

وی با یادآوری اینکه رئیس‌جمهور در صحبت اخیر سه قسم جلاله خورده که گذشته‌ها گذشته و می‌خواهیم تولید را راه بیندازیم، تصریح کرد: وزیر صنایع هم برنامه هایش را برای تولید به دولت داده و متصدی تولید هم وزارت دارایی شده که منتظریم لایحه را به مجلس بدهد ولی فقط لایحه مهم نیست مهمتر از آن، اجرای لایحه است.

ذوالانوار تاکید کرد: دولت باید تکلیف خود را با بانک‌ها، گمرک، دارایی و حمل و نقل و تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی روشن کند چراکه این‌ها ارکان اساسی برای پشتوانه تولید هستند.

بانک‌ها اصلاً در خسارت سهیم نیستند

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه اقتصاد مبتني بر واردات و مصرف‌گرايي، ابداع استعمارگران بود كه از زمان رضاخان به ايران تحميل شد، تداوم اين روند را موجب تاسف دانست و از اینکه درحال حاضر بانک‌ها در خسارت‌ها سهمی ندارند بلکه فقط در سود سهیم هستند، انتقاد کرد و گفت: اکنون شعب بانک‌های دولتی و خصوصی رشد قارچ‌گونه دارند؛ از تعداد معدودی از بانک‌های فارس تشکر می‌کنیم اما از بقیه بانک‌ها به علت عملکرد بد آن‌ها گله‌مند هستیم چراکه با این عملکرد بخش اعظمی از پول مردم فارس که در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند سر از تهران درمی‌آورد و یا در سایر نقاط کشور هزینه می‌شود.

به عملکرد بانک سپه انتقاد دارم

ذوالانوار با انتقاد از عملكرد بانك سپه استان فارس گفت: كمپرسورسازي فارس يكسال بعد از راه‌اندازي توسط بانك سپه تعطيل شده و 800 كارگر آن بيكار شده‌اند، هر راهكاري را هم ارائه داده‌ايم، قبول نكرده‌اند؛ در زمان راه‌اندازي بانك 6 يا 7 ميليارد تسهيلات داده است، مي‌گوييم كل كارخانه را بخريد يا اجاره بدهيد يا بفروشيد اما هيچ‌راهي را قبول نمي‌كنند، شايد ضوابط دست و پايشان را بسته است.

چگونه پول دارید از چین بخرید اما پول ندارید از خودی بخرید؟!

عضو كميسيون حمايت از توليد مجلس شوراي اسلامي با بیان اینکه در این شرایط تولید نمی‌تواند پا بگیرد، خاطرنشان کرد: دکل حفاری چاه‌های نفت در 8 سال گذشته در شیراز ساخته شده و از مراجع قانونی گواهی‌نامه گرفته و کارکرد آن بهتر از مشابه چینی و قیمت آن کمتر است؛ در دولت قبل ساخت 14 دکل حفاری نفت را با صنایع فجر شیراز قرارداد کردند اما بخشی از بدنه وزارت نفت مانع کار شد و این قرارداد برای اجرا ابلاغ نشد؛ دولت جدید هم می‌گوید پول نداریم که دکل بخریم؛ حال سوال ما این است که چگونه پول دارید از چین بخرید اما پول ندارید از خودی بخرید؟! همچنین گفتیم اگر پول ندارید، حداقل نفت بدهید؛ گفتند نه پول داریم و نه نفت می‌دهیم! بنابراین ما نام این نوع نگاه به تولید را نگاه شیفتگان خارج می‌گذاریم که تکلیف این‌ها باید در دولت روشن شود.

چطور یک دفعه قیمت پراید تا 22 میلیون تومان افزایش یافته است؟

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه رئیس خودروسازها توسط دولت تعیین می‌شود، دولتي بودن شركت‌هاي خودروسازي بزرگ ايران را یک معضل برشمرد و گفت: پراید که مانند یک قوطی متحرک است بیش از 20 میلیون تومان به فروش می‌رود درحالی که سال 87 قیمت تمام شده آن را که بررسی کردیم 4 و نیم میلیون تومان بود و در بازار حدود 9 میلیون تومان فروش می‌رفت؛ اکنون سؤال ما این است که چطور یک دفعه قیمت پراید تا 22 میلیون تومان افزایش یافته است؟ درست است که قیمت دلار بالا رفت اما با توجه به اینکه ساخت خیلی از اجزاء این خودرو داخلی است؛ مزدهای ما که دلاری بالا نرفته پس معلوم است یک رابطه غیرمعقول و نادرستی وجود دارد که باید اصلاح شود اگر دولت این مشکلات را حل نکند قطعاً نمی‌تواند به سمت تولید برود.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بيان اينكه ايران‌خودروي فارس، به ازاي هر اتومبيل كه مونتاژ مي‌كند، 600 هزار تومان از شركت ايران‌خودرو مي‌گيرد، گفت: زماني كه قيمت خودروي پژو پارس، كمي بيش از 20 ميليون بود، به ازاي هر خودرو 420 هزار تومان پرداخت مي‌كردند، امروز قيمت آن خودرو به بيشتر از 40 ميليون رسيده اما پرداختي دو برابر هم نشده است.

در بحث تولید دولت نگاهش را عوض کند

ذوالانوار ضمن بیان اینکه رئیس‌جمهور در بیانات اخیر خود گفته تولید کنندگان غصه نخورند، ما می‌دانیم چه کنیم، اظهار امیدواری کرد که دولت در بحث تولید نگاهش را عوض کند و گفته رئیس‌جمهور محقق شود؛ مجلس هم آمادگی دارد در این راستا به دولت کمک کند.

وی در پاسخ به خبرنگاران وضعیت تولید در فارس را نامطلوب توصیف کرد و پیشنهاد داد که خبرنگاران از شهرک صنعتی آب‌باریک و کارخانه‌های خالی که گنجشک در آن‌ها لانه کرده و کارگرانش بیکار شده‌اند، بازدید کنند.

وی عامل تعطیلی اکثر کارخانه‌ها را بانک‌ها عنوان و اضافه کرد: برخی بانک ها فقط سود می خواهند و حاضر نیستند با سایر بخش ها تعامل کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشور ما کشور خشکی است، ادامه داد: متوسط باران در ایران 220 میلی متر در یک سال زراعی است در حالی که در دنیا متوسط بارش 500 میلیمتر است. 10 سال در فارس خشکسالی داشتیم البته غیر از سال 92 که 440 میلیمتر بارش داشتیم و متوسط باران شیراز 330 میلیمتر در سال است که غیر از پارسال بقیه سال‌ها متوسط بارش زیر میانگین بوده است.

باید توجه کرد که چه بر سر خزانه آبی ما می‌آید

ذوالانوار با اعلام اینکه طبق آمار 96 درصد آب در فارس صرف زراعت می شود و 4 درصد مابقی در مصارف صنعتی و خانگی و غیره مصرف می‌شود، گفت: باید توجه کرد که چه بر سر خزانه آبی ما می‌آید چراکه 11 میلیارد مترمربع از ذخایر آبی بیشتر از حد مجاز برداشت شده است و مصرف سرانه آب خانگی ما دو برابر دنیاست؛ باید دید وزارت نیرو که مسئول تنظیم آب کشور است چه برنامه ای دارد؟ تاکنون وزارت نیرو به کمیسیون انرژی مجلس برنامه‌ای درخصوص ایجاد توازن آب ارائه نداده است البته کارهای خوبی مانند برداشت آب از چاه‌های برقی انجام داده‌اند اما این ها کافی نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو اکنون به سمت دریا رفته اما باید توجه داشت آبی که از دریا تصفیه کنیم و به سمت فارس، یزد و کرمان سوق دهیم آب گرانی خواهد بود.

وی افزود: در فارس برنامه هایی برای انتقال آب از خط دوم سد درودزن داریم اما حرکت آن لاک‌پشتی است و خط فعلی نیز کمتر از 20 درصد آب شیراز را منتقل می‌کند و بقیه نیاز آب از چاه‌ها تأمین می‌شود؛ حتی پارسال مسئولین مجبور شدند چاه‌های زارعین را اجاره کنند.

ذوالانوار با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آب شیراز را سد درودزن تامین می‌کند، گفت: بالای سد درودزن هم کشت و کشاورزی با سم و کود زیاد است؛ بنابراین آب شیراز گرچه تصفیه می‌شود و قابل خوردن است اما مطلوب نیست.

بحران آب در 15 شهر فارس

نماینده مردم شیراز در مجلس با اعلام اینکه 15 شهر فارس لب مرز بحران آب قرار دارند، گفت: کم‌کم باید به سمت جیره‌بندی برویم مگر اینکه همه صرفه جویی کنند و آب کشاورزی نیز به صورت بهینه مصرف شود.

ذوالانوار همچنين روند احداث خط دوم آبرساني به شيراز را با 40 درصد پيشرفت فيزيكي بسيار كند دانست و گفت: بايد تلاش كنيم تا اين خط هرچه سريع‌تر به بهره‌برداري برسد.

نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه خشك شدن درياچه بختگان بنا به‌ادعاي مردم آن منطقه موجب رشد بروز سرطان بر اثر وقوع گردبادهاي نمك، شده است، گفت: بايد با صرفه‌جويي در آب مصرفي، زمينه كاهش 30 درصدي مصرف آب را فراهم كنيم.

ذوالانوار گفت: امروز مشكل آب در سطح كشور وجود دارد، اين مشكل در اصفهان و تهران هم هست، بخش عمده آب را در فارس كشاورزي و در اصفهان دو صنعت فولاد و ذوب‌آهن مصرف مي‌كنند.

پس از آغاز مذاکرات در موضوع هسته‌ای گردشگری در سال جاری رونق پیدا کرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جنس آمریکا و رفقایش طوری است که 100 میلیارد پول ما را قفل کردند و تنها 4 و نیم میلیارد را دارند آزاد می کنند؛ اکنون هم بحث توان موشکی را پیش کشیده‌اند و می گویند تسلیم شوید و خدمتکاری ما را بکنید.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه پس از آغاز مذاکرات در موضوع هسته‌ای گردشگری در سال جاری رونق پیدا کرد، گفت: معمولاً اسفند تا خرداد و شهریور تا آبان دو فصل خوب گردشگری است که در این دو فصل حجم گردشگران سه برابر می‌شود.

‌ذوالانوار بیان کرد: گردشگران به طور میانگین هفت روز در ایران می مانند که معمولاً سه روز آن سهم فارس است و قاعدتاً باید سه‌هفتم از هزینه های خود را نیز در فارس خرج کنند اما متأسفانه سهم اقتصادي فارس به اين ميزان نيست زيرا گردشگران بيشتر خريدشان را در اصفهان انجام مي‌دهند که باید دید این مشکل چه عواملی دارد یکی از عوامل این امر کمبود اطلاعات است و یک عامل دیگر شرکت‌های توریستی است که پول می‌گیرند تا گردشگر را به سمت و سوی شهر خاصی هدایت کنند.

وی تأکید کرد: مسئولان میراث فرهنگی، صدا و سیما و بازرگانی استان باید این مشکل را رفع کنند علاوه بر آن آثار ثبت شده تاریخی در کشور ما شماره یک است اما چرا درآمدهایش شماره یک نیست که یکی از دلایل آن اطلاع‌رسانی ضعیف است و اطلاع رسانی در این خصوص کار میراث فرهنگی و وزارت خانه است.

گمشده گردشگران خارجی هتل شیک و آسمان خراش نیست

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه کمبود زیرساخت ها هم در کمبود درآمدها مؤثر است، گفت: ایجاد کردن زیرساخت‌هایی مانند ایجاد کارت‌خوان‌هایی با قابليت پذيرش كارت‌هاي اعتباري ارزي و افزایش نیروی انسانی مسلط به زبان و مطلع از پتانسیل‌های گردشگری و همچنین توجه به سرمایه‌های داخلی در این راستا مؤثر است.

ذوالانوار با تصریح اینکه گمشده گردشگران خارجی هتل شیک و آسمان خراش نیست چراکه خودشان نسخه اصل این چیزها را دارند، خاطرنشان کرد: ما باید پتانسیل های تاریخی، مذهبی، عرفانی، فلسفی طبیعی و غیره که در فارس داریم را معرفی کنیم و باید توان انتقال این پتانسیل ها به گردشگر وجود داشته باشد البته تاکنون با میراث فرهنگی در این خصوص جلسه نداشتیم که این از عیوب ما است و پیگیری می کنیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
Safa
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳
1
.....................
بحث قيمت پرايد كردي؛همه يادشونه ك در زمان دولت نهم و دهم قيمت خودرو بطور سرسام آوري افزايش پيدا كرد و پرايد شد ٢٠ ،٢٢ميليون.
مگه قطعات خودرو ها غير از چين توي ايران هم توليد ميشه!!!؟؟؟
اينقد قيافه حق بجانب در مقابل دولت نگيريد لطفا.مسبب تمام اين بدبختيها شما نمايندگان بوديد در زمان احمدي نژاد.الانم بذاريد دولت كارشو بكنه.اگه چيزي داريد براي گفتن،جديد باسه لطفا.
مدیر سایت
مدیر سایت
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳
بخشی از نظر شما به دلیل عدم رعایت مقررات سایت حذف شد.
با صفا
آقای صفا اگر موضع گیری های آقای ذوالانوار را دنبال کرده باشی در خواهی یافت ایشان با عضویت در کمیسیون حمایت از تولید ملی و مواضع انتقادی از سیاست های اقتصادی دولت گذشته نظرات کارشناسی و صائب خود را داشته است.و بیشترین تاکید نامبرده اتکا به توان و ظرفیت ملی است.
ناشناس
آقای قادری در دولت قبل ، در مقابل تعطیلی کارخانه های بزرگی در شیراز مثل صنایع مخابراتی راه دور فقط سکوت کرد
ناشناس
Germany
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳
2
گمشده گردشگران خارجی هتل شیک و آسمان خراش نیست؟! تا همین چند وقت پیش از برج سازی 25 طبقه حمایت میکردید و مصاحبه ترتیب می دادید! حالا مخالف آسمان خراش و آسمون ریسمون بافتن برا توجیه برج های 25 طبقه شدید؟!
احمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳
1
ناشناس عزيز.بحث سرمايه گذاري و گردشگري دو مقوله است.هر كدام مختصات خود را دارند.تشكر از نماينده بي ادعا و دلسو جناب ذوالانوارز
ناشناس تر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳
1
ناشناس سلام
معلوم ذوالانوار را نشناختی.
این بنده خدا می خواد حرفی بزنه که قبولش کنن .باز خدا را شکر یه مصاحبه مطبوعاتی گذاشت تا مشخص بشه ایشون هم هست.
این سه برابر شدن در این فصل ها چرا سالهای گذشته اتفاق نمی افتاد اقای ذوالانوار اشتغال در فارس به خاطر تفکرات امثال حضرتعالی به این روز افتاده است.
اگه نمی تونی کاری بکنی لطفا اقتدا کن به دکتر ضرغام صادقی هر کاری کرد حمایت کن مطمئن باش بسیار سود خواهی کرد.
البته بر کسی پوشیده نیست که شما چقدر در تخریب دکتر ضرغام صادقی در مجلس در روز رای گیری هیأت رئیسه تلاش کردی تا بلکه ایشان رای نیاورد اقا جان سید عزیز برای اینکه جلوی بزرگی کسی را نگیری خودت تلاش کن .به جای لعنت فرستادن به تاریکی یک شمع روشن کن.
ذره بین
ضرغام صادقی انگار خودت میای کامنت می گذاری؟
زیر خبر قادری هم که رفتی نظر دادی!
نکن زشته، خوبیت نداره
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳
1
سید تو که عضو کمسیون صنایع و معادن بودی از کی سوال می کنی قوطی شده 20 میلیون .
دست از پیش میگیری که پس نیفتی ای وای بر من
شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳
1
احسنت بر نماینده با بصیرت سید حسین ذوالانوار
اجرکم عندالله
انتخاب مردم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳
1
برای مهندس ذوالانوار عملکرد مهمه نه انتساب داشتن به فلان دولت .بد نیست بدانیم ایشان وکیل المله هستند نه وکیل الدوله.ضمنا آقای ناشناس تر: مهندس ذوالانوار دنبال به مسولیت گماردن ایل و طایفه نیست که به فکر سود و زیان باشه هر جا حق بود دفاع میکند نه هر جا منافع و سودهای شخصی و طایفه ای
سربازان بی نام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳
0
با سلام
مهندس ذوالانوار نماینده با تقوا ،پرکار و بی ادعا هست. نه دنبال پستهای متعدد و حقوق های چند میلیونی مثل دیگر نمایندگان