کد خبر: ۵۸۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۱۸ تير ۱۳۹۳
مدیرکل تامین اجتماعی فارس:

44 درصد جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی است/ حدود 9هزار نفر در فارس بیمه بیکاری می‌گیرند

مطالبات تامین اجتماعی فارس 210 میلیارد تومان است که کارخانه آی‌تي‌آی و آزمايش دارای بيشترين بدهي به تامين اجتماعی هستند.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرکل تامین اجتماعی فارس با اشاره به هفته تامین اجتماعی که از پنجشنبه 19 تيرماه آغاز خواهد شد و تا 25 تيرماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در کشور هفته تامین اجتماعی به نام‌های مختلف نامگذاری شده که بر این اساس تامین اجتماعی فارس، برنامه‌های مختلفی ازجمله عطرافشانی گلزار شهدا، بازدید از کارخانجات، سخنرانی مدیران تامین اجتماعی قبل از نماز جمعه، عیادت از بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی، بازدید از یکی از روزنامه‌های استان و رونمایی از نخستین نمایشنامه‌ رادیویی تامین اجتماعی را در دستور کار دارد.

عبدالکریم نباتی در نشست خبری که در آستانه هفته تامین اجتماعی برگزار شد، گفت: ایام این هفته به نام‌های عدالت و امنیت اجتماعی، فرهنگ و اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی نظام سلامت، تعامل با شرکای اجتماعی، برنامه‌محوری و قانونمداری، کارآمدی با نهضت و رسانه و پاسخگویی نامگذاری شده است.

مدير كل تامين اجتماعي استان فارس تعداد بيمه‌شدگان اصلي در استان فارس تا پایان اسفندماه92 را 679هزار نفر اعلام کرد و افزود: از كل جمعيت 4 ميليون و 597 هزار نفري فارس، 2 ميليون و 30 هزار نفر یعنی حدود 44درصد جمعیت فارس تحت پوشش بیمه تامين اجتماعي قرار دارند.

بیش از 100هزار خانوار در فارس مستمری‌بگیر هستند

نباتی با بيان اينكه 101 هزار پروند خانوار مستمري‌بگیر در فارس تشكيل شده است، گفت: مبلغ پرداختی به مستمری‌بگیران در دوماهه فروردین و اردیبهشت سال جاری 190 میلیارد تومان بوده است. همچنین برای اولین بار مابه‌التفاوت مستمری‌بگیران در فروردین‌ماه پرداخت شد.

این مقام مسئول ضمن اعلام اینکه تا پایان اسفند92 تعداد 9 هزار و 200 بيمه شده اصلي، مقرري بگير بيمه بيكاري بودند، از کاهش 500نفری این تعداد در 4ماهه اول امسال خبر داد.

نباتی سابقه پرداخت حق بیمه و وضعیت تاهل افراد را در میزان پرداخت بیمه بیکاری موثر عنوان و اظهار کرد: با توجه به مهاجرپذیر بودن فارس و همچنین این موضوع که تعدادی از بیمه‌شدگان در استان‌های همجوار مشغول به کار هستند و پس از بیکاری به فارس برمی‌گردند، تعداد بیشتری مستمری‌بگیر بیمه بیکاری در فارس وجود دارد.

مدير كل تامين اجتماعي فارس اعلام کرد: مبلغ پرداختي بابت تعهدات كوتاه مدت در سال 92 بالغ بر 87 ميليارد تومان بوده است.

دریافت لیست حق بیمه کارفرمایان به صورت اینترنتی

نباتی ضمن اعلام اینکه تاكنون 84 هزار و 500 كارگاه فعال در استان فارس تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارد از اجرای طرح دریافت لیست حق بیمه کارفرمایان به صورت اینترنتی خبر داد و گفت: این طرح در 21 شعبه از 34 شعبه استان عملیاتی شده و تاکنون به 19 هزار کارگاه رمز عبور اینترنتی اختصاص یافته است که سایر کارگاه‌ها هم می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان رمز عبور دریافت کنند.

تا پایان سال کارت الکترونیکی جایگزین دفترچه می‌شود

وی از صدور کارت الکترونیکی درمان تامین اجتماعی به جای دفترچه تا پایان سال جاری خبر داد و عدم نیاز به تعویض دفترچه و جلوگیری از بسیاری سوءاستفاده‌ها را از جمله مزایای این کارت‌ها عنوان کرد.

نباتی افزود: اعتبار این کارت به صورت الکترونیکی شارژ می‌شود و پزشکان طرف قرارداد می‌توانند با اتصال به شبکه سازمان تامین اجتماعی به صورت آنلاین اعتبار کارت را مشاهده کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی فارس از افزایش ریالی تعهدات کوتاه مدت این سازمان نیز خبر داد و افزود: این طرح شامل افزایش 152 قلم از اقلام وسایل کمک پزشکی است که در برخی موارد تا 500 درصد رشد تعرفه داشته و شامل اقلامی چون عینک طبی، سمعک، ویلچر، چشم، دست و پای مصنوعی و غیره می‌شود.

وی طرح صدور گواهی تمدید و صدور کارت بازرگانی را از دیگر طرح‌های جدید بیمه‌ای دانست و افزود: این موارد نیاز به استعلام دارد و از یک روز تا 5 روز طول می‌کشد و به تمامی شعب نیز اعلام شده است.

نباتی از تقسیط حق بیمه‌های سربازی و ساختمانی خبر داد و تصریح کرد: براساس این طرح حق بیمه سربازان به صورت اقساط 12 ماهه دریافت می‌شود و با توجه به اینکه در بودجه 93 معافیت حق بیمه ساختمانی تنفیذ نشد امسال می‌توانند این حق بیمه‌ها را به صورت اقساطی تا 6 قسط پرداخت کنند.

37 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

مدير كل تامين اجتماعي استان فارس گفت: از ابتداي تصويب و اجراي طرح بيمه كارگران ساختماني از سال 88 تا پايان سال 92 در استان فارس بالغ بر 37 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد كارگران ساختماني شناسايي شده در سطح كشور حدود 800 هزار نفر و از اين تعداد سهم فارس 37 هزار نفر بوده و هر چند براي سال 93 سهميه جديد هنوز اعلام نشده است اما پیش‌بینی می‌کنیم طی چند ماه آینده این تعداد به 40 هزار نفر می‌رسد.

نباتي از صدور بیش از 130 هزار کارت تاکنون خبر داد و افزود: ملاك بيمه كارگران ساختماني داشتن كارت مهارت از سازمان فني و حرفه‌اي است. همچنین وضعيت اشتغال كارگران بيمه‌شده در پوشش بيمه ساختماني بررسی می‌شود اما با توجه به اينكه محل كار اين افراد به‌شكل دائم و ثابت نيست، پايش آن بسيار دشوار است و نمي‌توان فرآيندي براي نظارت بر آن تعريف كرد.

مطالبات تامین اجتماعی فارس 210 میلیارد تومان است

مدیرکل تامین اجتماعی فارس در پاسخ به سوالی درخصوص مطالبات تامین اجتماعی فارس نیز گفت: مطالبات سازمان در سطح استان با توجه به افزایش 20 درصدی دستمزد در سال 92، در حال حاضر 210 میلیارد تومان است که 70 میلیارد تومان هم بدهی‌های برآورد شده و قابل اعتراض است.

وی با بیان اینکه کارخانه آي‌تي‌آي با 20 میلیارد تومان و آزمايش با 10 میلیارد تومان بدهی دارای بيشترين بدهي به تامين اجتماعی هستند، گفت: اين بدهي مربوط به سال‌هاي گذشته است و حكم نيز براي استمحال آن صادر شده اما با توجه به سياست حمايتي ما از توليد كنندگان، علي‌رغم آنكه مي‌توانيم براي دريافت مطالباتمان اقدام كنيم، تاكنون هيچ اقدامي انجام نشده است.

نباتی در پاسخ به سوالی درخصوص حوزه‌هایی که تامین اجتماعی فارس سرمایه‌گذاری کرده است، تصریح کرد: متولی سرمایه‌گذاری مرکز است و سرمایه‌گذاری به صورت متمرکز از طریق اداره کل تامین اجتماعی انجام می‌شود.

نظرات بینندگان