کد خبر: ۵۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
مدیر جهادکشاورزی لارستان:

زمینه صادرات از فرودگاه لارستان فراهم شد

مدیر جهادکشاورزی لارستان گفت: برای تسهیل صدور خرما در فرودگاه بین‌المللی آیت اللهی(ره) لارستان، پایانه صادرات استاندارد و آزمایشگاه تعیین رطوبت خرما راه‌اندازی شد.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، با بیان اینکه در لارستان 3 هزار هکتار نخل وجود دارد، اظهار کرد: این میزان درخت خرما به تفکیک در بخش‌های مرکزی هزار و 10 هکتار، بخش اوز هزار و 40 هکتار، بخش جویم 420 هکتار، بخش صحرای باغ 300 هکتار، بخش بیرم 150 هکتار و بخش بنارویه 80 هکتار قرار دارد.

وی افزود: سالیانه در لارستان 14 هزار و 830 تن خرما تولید می‌شود که به لحاظ آماری، بخش مرکزی5 هزار تن، بخش جویم 2 هزار و 70 تن، بخش اوز 5 هزار و 140 تن، بخش صحرای باغ هزار و 480 تن، بخش بیرم 740 تن و در بخش بنارویه 400 تن خرما تولید می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی لارستان با اشاره به تعداد انواع ارقام خرمای تولیدی در لارستان، تصریح کرد: در لارستان 46 گونه نخل وجود دارد که عبارتنداز شاهانی، خاصیویی، زاهدی (قصب)، پیارم، مجول، خنیزی، یگشی، گبدر، لشت، زردلار، ال مهتری، گنطار، هلو، نغار، نلسو، مصلی، هلیله، زردهارون، زردغریبی، گم سیری، گیونی، فلکو، خرو (خارو)، جوزقی، انگشت بدری، پیبا،گچ خواه، دوپنگی، پنجه عروس، تورس، سرخو ، چپون، چون، پریزی، رزبان، دم گاوی، زهره‌ای، پدوس، منگ ناس، مزویی، شاه محمدی، شکزی، کلیته، مضافتی، کبکاب، هاشمی است.

وی خاطرنشان کرد: از میان ارقام اشاره شده،  رقم شاهانی بیشترین سطح زیرکشت یعنی پنجاه درصد خرمای لارستان را به خود اختصاص داده است.

هوشمند درباره زمان آغاز و پایان خرماهای تولید شده در لارستان، بیان کرد: برداشت خرما در لارستان از نیمه مرداد ماه به صورت رطب شروع و تا پایان آبان ماه به شکل خرما ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف خرما در لارستان سالانه حدود 7 کیلوگرم است، تصریح کرد: خرما عموماً درلارستان به صورت تازه خوری و تهیه شیرینی‌های مخصوص منطقه لارستان مثل رنگینک، خرما بریز، چنگالو، کنگ کوفته و حلولی خرما مصرف می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی لارستان با ابراز خرسندی از میزان خرمای تولید شده در لارستان، عنوان کرد: مازاد خرمای تولید شده لارستان عمدتاً به شهرهای  تهران، شیراز و جهرم و مقداری نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی عمده مشکلات موجود در گسترش تولید و صادرات خرمای لارستان را، کمبود سردخاته مناسب، کمبود صنایع بسته بندی، کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری خرما، پایین بودن قیمت و بی ثباتی بازار خرید دانست.

هوشمند گرانی نهاده‌ها و افزایش هزینه تولید، غیرتجاری بودن برخی از ارقام خرمای موجود در شهرستان، وجود خشکسالی‌های مستمر، ورود انواع آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای و غیره را از دیگر مشکلات موجود در تولید و صادرات این محصول عنوان کرد.

وی افزود: برای حل این معضلات راهکارهایی همچون تلاش برای تشویق سرمایه‌گذاران به ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و ایجاد سردخانه، تشکیل صنف نخلداران، تخصیص اعتبار بلاعوض، تسهیلات بانکی جهت اجرای پروزه‌های حذف و جایگزینی نخیلات با ارقام تجاری، تشویق باغداران به بیمه کردن باغ‌های خود، بسترسازی جهت صادرات، تقویت پست‌های قرنطینه‌ای و کلینیک‌های گیاه پزشکی در نظر گرفته شده است.

مدیر جهادکشاورزی لارستان علت اصلی عدم‌رغبت به توسعه باغ‌های نخل در لارستان را بالابودن هزینه تولید دانست و خاطر نشان کرد: چنانچه باغداران احساس کنند زیرساخت‌های لازم برای صادرات مهیا شده و هزینه بالای سرمایه‌گذاری را توجیه‌پذیر می‌کند، قطعاً به دنبال توسعه آن هستند.

مدیر جهادکشاورزی لارستان با ابراز تأسف از کاهش اعتبار پروژه حذف و جایگزینی در یکی دو سال اخیر، بیان کرد:  با این وجود جهاد کشاورزی لارستان تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا این درخت نخل، که بومی منطقه لارستان است را از نابودی حفظ کند.

وی با درخواست از سرمایه‌گذاران خصوصی برای تأسیس کارخانه بسته‌بندی و صنایع تبدیلی خرما در لارستان، گفت: به دلیل تولید بالای خرما در لارستان و عدم وجود کارخانه بسته‌بندی و صنایع تبدیلی در این شهرستان، مطمئناً سرمایه گذاران از سرمایه گذاری خود در این بخش پشیمان نمی‌شوند.

هوشمند با اعلام این خبر که اخیراً برای تسهیل صدور خرما از لارستان، در فرودگاه بین‌المللی آیت اللهی(ره) لارستان، پایانه صادرات استاندارد و آزمایشگاه تعیین رطوبت خرما راه‌اندازی شده، تصریح کرد: این مهم می‌تواند خبر خوشی برای کشاورزان و سرمایه‌گذاران در بخش تولید خرما و صنعت تکمیلی آن در لارستان باشد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌های زیادی از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی برای باغداران و مشاوره در مراحل کاشت، داشت و برداشت، تخصیص اعتبار از محل بلاعوض و تسهیلات بانکی جهت اصلاح باغات، ترویج باغ‌های مکانیزه، افزایش ضریب مکانیزاسیون، اجرای مدیریت تلفیقی باغات نخل، ارائه بسته‌های حمایتی به نخلداران درقالب توزیع کودهای نوین رایگان و غیره برای بالابردن کمیت و کیفیت خرما  در لارستان انجام شده است.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان