کد خبر: ۵۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۳

مدیر حوزه‌های علمیه کشور: دوستدار اهل بیت (ع) باید از شعارهای توخالی پرهیز کند

باید قدردان نعمت ولایت بود چرا که ولایت اهل بیت (ع) نعمت بزرگی است که نباید از آنها غافل شویم.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، آیت‌الله سید هاشم ‌حسینی بوشهری بعد از ظهر امروز در آیین سوگواری امام صادق (ع) که در مدرسه خان برگزار شد،‌ این مدرسه را ادامه دهنده راه دانشگاه بزرگ امام صادق (ع) معرفی و اظهار کرد: باید قدردان علما، طلاب، مراجع و نیز مقام معظم رهبری بود و نسل جوان و آینده سازان کشور بدانند که اگر بر غیر از سنت و اهل بیت (ع) راهی برگزینند، روزی در جرگه دین‌داران و روزی در جرگه بی‌دینان قرار می‌گیرند.

وی افزود: اگر دین‌داری بر مبنای فارغ‌التحصیلان حوزه جعفری که بر مبنای دین و سنت است، صورت پذیرد و نه بر اساس مکاتب و ایسم‌های دیگر می‌توان مصداق آن سخن شد که اگر انسانی تربیت شد حتی اگر کوه‌ها متلاشی شوند، انسان تربیت شده بر اساس کتاب، سنت و مکتب جعفری جابجا نمی‌شود و نمی‌لرزد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر اهمیت شناخت امام و ضروری بودن آن برای هر مسلمان، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دغده نبی اکرم (ص) پس از رحلتش بر اساس حدیث ثقلین حول توجه جامعه اسلامی به قرآن و توجه به اهل بیت (ع) و عترت بوده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با معرفی حب اهل بیت (ع) به عنوان اساس دین و دوری از اصل دین با دور افتادن از دوستی اهل بیت (ع)، گفت: محبت اهل بیت (ع) زمینه گناه انسان‌هایی را که در دامن گناه افتاده‌اند، از بین می‌برد و کاری می‌کند که حسناتشان مضاعف شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری نخستین و مهم‌ترین اثر محبت به اهل بیت (ع) را پایبندی به دستورات آنها عنوان و تصریح کرد: کسی که دوستدار اهل بیت (ع) است باید از شعارهای توخالی پرهیز کند و پیرو اهل بیت (ع) باشد تا بتواند رسم محبت و دوستی را رعایت کند.

وی با اشاره به شرایط زمانی و نیز عملکرد امام صادق (ع)، دعوای بنی عباس و بنی امیه و بحران سیاسی را فراهم کننده زمینه مساعد برای فعالیت تبلیغی آن امام عنوان و اظهار کرد: وجود مکاتب فقهی مختلف، جریان انحرافی و مظاهر عیاشی در دستگاه خلافت آن روز سبب مواجهه امام صادق (ع) با فضایی سنگین شده بود و در نتیجه اما صادق (ع) اقدام به تشکیل کلاس درس و تربیت شاگرد کرد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تقسیم عملکرد امام صادق (ع) به دو سطح عوام و خواص، خاطرنشان کرد:امام صادق (ع) در سطح عموم جامعه به شایسته‌سازی و تأثیرگذاری روی افکار عمومی و در دسته خواص نیز به نخبه پروری و تربیت شخصیت‌های متخصص در عرصه‌های علمی پرداخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رونق مباحث علمی در زمان امام صادق (ع) و شاگردی مستقیم یا باواسطه رهبران چهار مذهب در اسلام در محضر این امام همام، ‌ گفت: امام صادق (ع) با ایستادگی توانست اقدامی مهم در در دینی کردن فضای جامعه به انجام برساند و هم‌اکنون نیز که در گوشه و کنار جهان شبهاتی علیه اسلام مطرح می‌شود این وظیفه علماست که همانند امام صادق (ع) وارد شوند و شبهات را پاسخ گویند.

آیت‌الله حسینی بوشهری به حساسیت امام صادق (ع) به وضعیت شیعیان در جامعه اشاره کرد و با بیان اینکه شیعیان باید زینت بخش اهل بیت (ع) باشند، از ایجاد دستگاه مستقل قضا از دولت طاغوتی و نیز احیای فریضه خمس که پیش از آن فراموش شده بود به عنوان دیگر فعالیت‌های مهم امام در عصر خود یاد کرد.

وی با اشاره به کینه‌ورزی و فشار عباسیان به امام صادق (ع)، شخصیت‌سازی در مقابل امام صادق را از جمله مهم‌ترین توطئه‌های عباسیان علیه امام صادق (ع) عنوان و اظهار کرد: از جمله این توطئه‌های برگزاری مجلسی با حضور منصور در محضر علما برای بدنام کردن امام صادق (ع) با طرح سؤالات مشکل فقهی بود که ناموفق ماند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به بایدهای مورد انتظار امام صادق از جامعه کنونی،‌ تصریح کرد: باید خود را مورد محاسبه قرار دهیم و نیز باید قدردان نعمت ولایت بود چرا که ولایت اهل بیت (ع) نعمت بزرگی است و نباید از عرضه ارادت به اهل بیت (ع) غافل شویم.


نظرات بینندگان