کد خبر: ۵۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳

استاد انصاریان: شیعه باید کلمه «به من چه» را از زندگیش حذف کند

اگر مردم عشق امام صادق(ع) و دغدغه ایشان را نسبت به خود غنیمت ندانند ، هم دنیای آنان خراب خواهد شد و هم آخرت آنان و این امر سبب نفوذ فرهنگ ابلیس خواهد شد.
شیرازه- استاد انصاریان در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز گفت: امام صادق (ع) از مشاهده انحراف جامعه و شیوع گناه، فاصله گرفتن مردم از خداوند متعال و رفتن به سمت دوزخ نگران بودند و مشاهده می کردند که گناه سبب تیره بختی مردم گردیده و تمامی درهای سعادت را به روی آنان خواهد بست لذا به شدت به دنبال هدایت مردم بودند و این امر را با دلسوزی دنبال می کردند و همیشه دغدغه مردم را داشتند.

به گزارش روابط عمومی جامعه روحانیت شیراز؛ حجت الاسلام و المسلمین انصاریان دیشب در حرم مطهر حضرت سیدعلاء الدین حسین(ع) شیراز گفت: امام صادق (ع) عاشق هدایت و راهنمایی مردم بودند.

وی اظهار داشت؛آن امام این مسئولیت الهی را تا آخرین لحظات عمر مبارکشان ادامه دادند و شرایط سخت و آسان در آن تأثیری نداشت.

استاد حوزه و دانشگاه؛ مسئله مهم را برای ائمه (ع) نجات مردم دانسته و افزود: امام صادق (ع) از مشاهده انحراف جامعه و شیوع گناه، فاصله گرفتن مردم از خداوند متعال و رفتن به سمت دوزخ نگران بودند و مشاهده می کردند که گناه سبب تیره بختی مردم گردیده و تمامی درهای سعادت را به روی آنان خواهد بست لذا به شدت به دنبال هدایت مردم بودند و این امر را با دلسوزی دنبال می کردند و همیشه دغدغه مردم را داشتند.

استاد انصاریان با تصریح بر اینکه امام صادق(ع) فرصت هدایت مردم را از دست نداد، افزود: ساعات پایانی عمر مبارک آن حضرت هم به مجلس علم تبدیل شد و به فرمایش حضرت به دنبال همه اقوام فرستادند و پس از حضور آنان فرمودند: کسی که به نماز اهمیت ندهد و آن را سبک بشمارد؛ به شفاعت ما نخواهد رسید.

وی افزود؛ اگر مردم عشق امام صادق(ع) و دغدغه ایشان را نسبت به خود غنیمت ندانند ، هم دنیای آنان خراب خواهد شد و هم آخرت آنان و این امر سبب نفوذ فرهنگ ابلیس خواهد شد.

وی ادامه دارد؛ ابلیس به خاطر تکبرش قبول کرد که هم دنیا و هم آخرت خود را از دست بدهد و تعجب اینجاست که با وجود قسم خداوند متعال مبنی بر پر کردن جهنم از شیطان و پیروان او و با وجود علم ابلیس به جهنم؛ باز اعتنایی به امر پروردگار نکرد و کسانی که دنیای آنان غرق در آلودگی می شود و آخرت خود را هم دست می دهد در ارزیابی پروردگار از پست ترین پستان عالم است.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان با اشاره به آیات سوره مبارکه بلد افزود: اسفل سافلین به معنای پست ترین پستان عالم است که هم موجودات زنده و هم غیرزنده را شامل می شود و این مرتبه مخصوص کسانی است که به انتخاب خودشان دنیا و آخرت خود را از بین می برند.

وی با اشاره به این که برخی هم می توانند آنچنان به اوج برسند که فقط پروردگار عالم می تواند جایگاه آنان را بشناسد، افزود: در صفحه سوم کتاب محاسن برقی حدیثی ذکر شده از آن امام همام که نشان دهنده دغدغه و دلسوزی بسیار امام صادق (ع) جهت رشد انسانهاست

وی گفت: در آن روایت شخصی به نام عبدالحمید طائی نقل می کند که محضر امام صادق (ع) بودم و امام (ع) با خط مبارکشان نامه ای یک خطی به این مضمون به عبدالله بن معاویه (یکی از شیعیان ساکن در ایران) نوشتند " من اتق الله وقاه و من شکره زاده و من اقرضه جزاه" و به من دادند تا به او برسانم.

وی ادامه داد: این حرکت امام به معنی آن است که اصطلاح ((به من چه؟)) را از زندگیتان حذف کنید و حتی نسبت به دوستانتان که در مسیر دوری از شما هستند، نیز بی تفاوت نباشید.

استاد انصاریان با اشاره به آیات قرآن مجید درخصوص لزوم شرکت در تمامی برنامه های خیر گفت: (( آیه تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان)) نشان دهنده پیغام خداوند متعال است که نباید در برابر انحراف دیگران سکوت کرد و همه باید در کارهای خیر شرکت کنند و از کارهای بد، خود و دیگران را جدا کنند.

وی افزود: امام صادق از 3 هزار کیلومتری مراقب شیعه ای در ایران است و این باید الگوی ما شیعیان باشد.

استاد حوزه و دانشگاه بی تفاوتی را مربوط به حیوانات دانست و گفتند: انسان ها دارای روح هستند و به هم وابستگی ریشه ای از حضرت آدم و حوا دارند و همچنین وابستگی خونی و خلقتی و لذا هیچ انسانی از دیگران جدا نیست؛ و نباید نسبت به دیگران بی تفاوت باشند.

 وی ابراز داشت ؛ نامه امام فقط یک خط بود اما معانی عمیقی دارد که در شبهای آینده درخصوص آن مباحثی را مطرح می کنیم.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) نیز در هنگام حرکت از مدینه به کربلا در یک منطقه شنیدند که دزدی گردن کلفت و شجاع در محلی به راهزنی مشغول است؛ گفت: امام شخصا برای هدایت آن فرد مراجعه کردند و در مقابل هدیه اسبی تندرو از طرف آن فرد فرمودند: من برای هدایت تو و نجاتت از آتش جهنم به سراغت آمده ام و پول و اسب و چیزهایی مانند این برای من ارزشی ندارد
نظرات بینندگان