کد خبر: ۵۹۵۷۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۸ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز:

به‌دنبال گسترش عدالت فرهنگی هستیم/ برنامه‌های دولت قائم به شخص نیست/ تغییر وزیر علوم برنامه‌ دانشگاه‌ها را تغییر نمی‌دهد

دانشگاهیان به رای مجلس تمکین می کنند و آن را می پذیرند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز به تشریح فعالیت‌های انجام شده این دانشگاه در یک سال گذشته پرداخت و گفت: معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز دارای دو مدیریت فرهنگی و امور علمی است که هر کدام فعالیت‌های خاص مربوط به خود را دارد.

مجید موحد در نشست خبری از فعالیت هشت تشکل سیاسی، 18 کانون، 4 مرکز علمی ـ فرهنگی، 64 انجمن علمی، 6 شورای اسلامی خوابگاه‌ها، 110 نشریه در دانشگاه شیراز خبر داد و گفت:‌ در سال گذشته معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز رتبه دوم را در عملکردهای خود در وزارت علوم کسب کرده است.

معاون دانشگاه شیراز ابراز کرد: برگزاری 97 اردوی فرهنگی ـ علمی شامل راهیان نور، مشهد، قم، بازدید علمی از مراکز علمی، تشکیلاتی و تفریحی، برگزاری 20 برنامه فرهنگی و مناظره‌های سیاسی، کارگاه‌های آموزشی جشن پیروزی انقلاب 20 پروژه تحقیقاتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی مانند پروژه دعاشناسی در آثار سینمایی و غیره از جمله فعالیت‌های این معاونت محسوب می‌شود.

به گفته وی، راه‌اندازی پایگاه اینترنتی معاونت فرهنگی، 9 برنامه فرهنگی درباره جنگ نرم، 10 برنامه حجاب و عفاف، 4 برنامه خانواده شامل ازدواج موفق، تربیت فرزندان و غیره از دیگر فعالیت‌های این معاونت است.

اجرای 26 برنامه فرهنگی برای دانشجویان جدید‌الورود شامل همایش‌های الگوی ماندگار، فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی و غیره، برگزاری 39 برنامه فرهنگی در حوزه دفاع مقدس، انجام 38 فعالیت قرآنی شامل 2 همایش قرآنی، نمایشگاه قرآنی و کارگاه‌های آموزشی، برگزاری 14 کرسی آزاد‌اندیشی با موضوعات انرژی هسته‌ای، رابطه با آمریکا و توافق‌نامه ژنو، اجرای 739 برنامه فرهنگی، آموزشی و علمی در حوزه‌های هنر، ادبیات، سینما، علمی، اجتماعی از دیگر فعالیت‌هایی بود که موحد از آن‌ها نام برد.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز اظهار کرد: همچنین در حوزه فعالیت‌های علمی، هرساله همایش علوم بین‌رشته‌ای را برگزار می‌کنیم که یک همایش ملی است، همایش مهارت‌های ازدواج، جشن عصای سفید، همایش پیشگیری از جرایم فضای مجازی و امثال اینها، جشنواره رویش و جشنواره غذاهای سنتی در خوابگاه‌ها از دیگر برنامه‌های این معاونت بود که اجرا شده است.

وی برگزاری 17 برنامه هنری در حوزه‌های مختلف موسیقی، تئاتر و غیره، انتشار 144 نشریه دانشجویی، برپایی 49 نمایشگاه با موضوعات مهدویت و آخرالزمان، کتاب، حریم ریحانه، صنایع دستی و غیره، اجرای 9 برنامه فرهنگی در روز دانشجو، اجرای 99 برنامه فرهنگی در مناسبت‌های مختلف مذهبی شامل جشن حافظ، میلاد حضرت زهرا(س)، گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای، روز خلیج فارس، جشن خوابگاه‌ها، جشن میلاد حضرت علی(ع) و برگزاری 19 برنامه فرهنگی در مناسبت‌های دهه محرم را از دیگر فعالیت‌های این معاونت برشمرد.

اجرای 129 برنامه فرهنگی و مذهبی با محوریت دعا و توسل به اهل بیت(ع)، 12 شب جشن دانش‌آموختگی برای دانشکده‌های مختلف، تولید 60 محصول فرهنگی و علمی در حوزه نرم‌افزار و لوح فشرده، برگزاری مراسم شب‌های قدر در مسجد دانشگاه، چهارمین جشنواره دانشگاهی حرکت ویژه انجمن‌های علمی دانشگاه شیراز، برگزاری پنجمین نمایشگاه دستاوردهای انجمن‌های علمی دانشگاه شیراز، دومین همایش مدرسه بهاری از دیگر مواردی بود که موحد از آن‌ها یاد کرد.

وی همچنین از برگزاری همایش ملی چهارمین مدرسه تابستانی علوم بین‌ رشته‌ای از 26 تا 28 شهریور جاری در این دانشگاه خبر داد و گفت: در این همایش رشته‌های مهندسی پزشکی، چالش‌های زیست محیطی، رباتیک در صنعت و پزشکی، جامعه و سلامت و علوم شناختی بررسی می‌شود و دانشجویان با این رشته‌ها آشنا می‌شوند.

موحد تأکید کرد: تفاوتی که در حوزه فعالیت‌های معاونت فرهنگی دانشگاه رخ می‌دهد این است که ما به‌دنبال گسترش عدالت فرهنگی هستیم و این مسئله به‌عنوان یک ایده اساسی و بنیادی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی مدنظر قرار می‌گیرد یعنی ما فعالیت‌های فرهنگی که خیلی اوقات تعداد کمی را در بر می‌گرفته است، گسترش داده‌ایم.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز گفت: برنامه های دولت تدبیر و امید قائم به شخص نیست و از این رو، رای آوردن استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی برنامه های دانشگاه‌ها را تغییر نخواهد داد.

موحد ادامه داد: صرف نظر از درست یا نادرست بودن رفتارهایی که در موضوع استیضاح دیده شد، اصل قانونی استیضاح را نمی توان منکر شد و همانگونه که رئیس جمهور تاکید کرد، دانشگاهیان به رای مجلس تمکین می کنند و آن را می پذیرند.

وی افزود: برنامه محوری به جای فرد محوری از ویژگی های دولت تدبیر و امید است و برنامه های حوزه دانشگاه بر اساس برنامه های کلان دولت یازدهم پیش می رود.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تلاش می‌کنیم تا ارتباط با سازمان‌های متولی فعالیت‌های قرآنی مانند اوقاف، تبلیغات اسلامی و غیره را گسترش دهیم تا بتوانیم برنامه‌های ثابت قرآنی را در این دانشگاه اجرا کنیم.

وی افزود: سال گذشته یکی از جلسات مسابقات سراسری قرآن اوقاف در دانشگاه شیراز برگزار شد که تلاش می‌کنیم این‌گونه فعالیت‌ها را در دانشگاه شیراز تداوم بخشیم.

موحد در پاسخ به این پرسش که چرا برنامه معرفی دانشگاه شیراز موسوم به open day به دانش آموزان در آستانه ورود به دانشگاه به دانش آموزان با رتبه علمی کمتر از دو هزار در کنکور سراسری محدود شد، گفت: جایگاه علمی دانشگاه شیراز که برای همگان مشخص است و هنر ما در جذب دانش آموزان نخبه و ترغیب آن‌ها به انتخاب دانشگاه شیراز به جای دیگر دانشگاه های معتبر کشور است و از این رو، در این راستا برنامهˈزنگ تفریح در دانشگاهˈ امسال در زمان انتخاب رشته با حضور دانش آموزان ممتاز برگزار شد.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز در پاسخ به سوال دیگری نیز اظهار کرد که خود را موظف به پاسخگویی به 20 هزار دانشجو در کنار استادان و کارمندان دانشگاه می دانیم و از این رو به سمت پاسخ به همه سلایق دانشگاهیان در حوزه فرهنگ حرکت می کنیم.

موحد با بیان اینکه سعی می‌کنیم تا در حوزه فعالیت‌های قرآنی، اقدامات خود را بیشتر کنیم، گفت: کلاس‌های آموزشی قرآنی از سوی معاونت فرهنگی برای دانشجویان، کارکنان و فرزندان آنان در تمامی فصول سال برگزار می‌شود.

معاون دانشگاه شیراز اضافه کرد: در تابستان سال جاری نیز کلاس‌های آموزشی قرآنی برای فرزندان کارکنان و اساتید از کودکان زیر پنج سال به بالا برگزار کردیم که اساتید آنها مورد تأیید سازمان تبلیغات اسلامی و اوقاف هستند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳
2
آقاي موحد شما متناقض سخن مي‌گوييد از يک طرف تظاهر به تمکين به رآي مجلس در باب استيضاح مي‌کنيد اما از طرف ديگر به تلويح ادعا ميکنيد که همان نگرش و راه غلط اصحاب فتنه در وزارت علوم را دنبال ميکنيد. چرا تلاش داريد سر خود و سر دانشگاهيان فرهيخته کلاه بگذاريد.
ناشناس
قدر آقای دکتر موحد را بدانید
دانشجویان شیراز
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳
1
ما دانشجویان بسیار از ایشان ناراضی هستیم .
حسين
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳
1
ما دانشجويان بسيار از ايشان گله مند هستيم ايشان و .... فكر ميكنند دانشگاه ....است كه با دانشجويان اينجور برخورد مي كنند ما كه ناراضي هستيم.