کد خبر: ۵۹۶۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
واکنش «دولتِ تنش‌زدا» چه خواهد بود؟

ردپای یک کشور عربی در ماجرای پهپاد اسرائیلی شکار شده

فارغ از آمادگی نیروهای نظامی ایران که منجر به شکار این پهپاد گردید، به نظر می‌رسد حالا حداقل سه مساله در این خصوص در مقابل ایران است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ یکشنبه شب گذشته، رسانه‌های ایران خبری را منتشر کردند که خیلی زیاد در رسانه‌های جهان انعکاس پیدا کرد. روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعیه‌ای صارد کرده بود که از هدف قرار گرفتن یک پهپاد اسرائیلی در آسمان ایران توسط موشک‌ خبر می‌داد. بر اساس این اطلاعیه هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادارگریز بوده و قصد نفوذ به حریم منطقه هسته‌ای نطنز را داشته که قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار می‌گیرد. ساعاتی پس از این صدور این اطلاعیه یکی از کارشناسان ایرانی در گفتگو با شبکه المیادین به تحلیل این مساله پرداخت. هادی محمدی گفت: «پهپاد اسرائیلی با عبور از آسمان یک کشور عربی وارد آسمان ایران شده است». اما یک روز پس از شکار این پهپاد، سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران جزئیات بیشتری از این مساله را روشن ساخت. وی با بیان این‌که این پهپاد با هر بار سوخت‌گیری 1600 کیلومتر را پرواز می‌کند گفت: «برد عملیات این پهپاد جاسوسی نشان می‌دهد که از سرزمین‌های اشغالی حرکت نکرده بلکه مبدا پرواز آن یکی از کشورهای منطقه بوده است و در این خصوص سرنخ‌هایی به دست آورده‌ایم که در حال بررسی آن هستیم».

فارغ از آمادگی نیروهای نظامی ایران که منجر به شکار این پهپاد گردید، به نظر می‌رسد حالا حداقل سه مساله در این خصوص در مقابل ایران است. اولین مساله را مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران مطرح کرده است. افخم ضمن محکومیت شدید تعرض به حریم هوایی ایران، این اقدام خصمانه را نقض تمامیت سرزمینی و حاکمیت ایران تلقی کرده و تاکید کرد: «ما در مقابل نقض آشکار تمامیت سرزمینی خود، اقدام متناسب و پیگیری موضوع در سطح مراجع حقوقی و بین‌المللی را بر اساس نتایج بررسی‌های لازم و در چارچوب قواعد بین‌المللی حق خود می‌دانیم». آیا دستگاه خارجه ایران با جدیت این مساله را پیگیری می‌کند؟

مساله دوم اما پاسخ نظامی و سیاسی ایران به این اقدام مداخله‌گرایانه رژیم صهیونیستی است. سردار حاجی زده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که پاسخ نیروهای مسلح به این تجاوزگری چه خواهد بود، گفته است: ما تسلیح کرانه باختری را تسریع خواهیم کرد و حق هرگونه پاسخی را برای خود قائل هستیم.

اما مساله سوم کمی پیچیده است؛ امکان پرواز پهپادی که برای هر 1600 کیلومتر نیاز به یک بار سوخت‌گیری دارد، قطعا نمی‌تواند سرزمین‌های اشغالی باشد. با این وجود، مبدا پرواز این پهپاد کجا بوده است؟ آیا یک کشور عربی مبدا بوده است؟ محتمل‌ترین کشور در این خصوص، عربستان سعودی است. در صورت مشخص شدن این مساله، پاسخ ایران چه خواهد بود؟ آیا وزارت خارجه دولت تدبیر و امید در صورت اثبات این مساله در سیاست تنش‌زدایی خود با عربستان تجدیدنظر خواهد کرد؟ امروز اما سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه گفته است که ما از مبدا پرواز این پهپاد به صورت تقریبی مطلعیم اما فعلا قضاوتی نمی‌کنیم. باید منتظر ماند؛ هم منتظر اطلاع دقیق‌تر سپاه از مبدا پرواز و هم منتظر چگونگی رفتار دولت با این مبدا احتمالی!

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
1
درود بر سپاه اسلام
Safa
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
2
كارشناساتونم مثل خودتون الكي ان.كي ميگه كار عرباست؟؟جرات اينكارو ندارن اونا
ناشناس
صفا
از اینها و کارشناساشون الکی تر حرف و افاضات تو هست!!!!!!!
MILAD
United States of America
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
1
دست مریزا به ایران.کشور ما باید جوری قوی شه که حتی اجازه نده هیچ چیز غیر قانونی یک قدم از مرز بیاد داخل