کد خبر: ۵۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
رئیس مؤسسه واکسن سازی رازی شیراز مطرح کرد

تولید انحصاری واکسن" آگالاکسی" در مؤسسه رازی شیراز

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شیراز گفت: مؤسسه تحققات واکسن و سرم‌سازی رازی شیراز برخی واکسن‌ها از جمله "آگالاکسی" را به صورت انحصاری در کشور تولید می‌کند.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، روز داروساز در ایران برابر با 5 شهریور و مصادف با زادروز دانشمند بزرگ ایرانی محمد زکریای رازی است به همین مناسبت به سراغ مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شیراز رفته و با رئیس این موسسه گفت و گویی داشتیم.

محمدجواد مهربان‌پور، مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شیراز در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار کرد: مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی زیرمجموعه‌ای از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه این مؤسسه در سال 1303 و با تصویب مجلس شورای ملی وقت و با عنوان مؤسسه دفع آفات حیوانی و سرم‌سازی راه‌اندازی شد، افزود: تعدادی از محققان و متخصصان کشور با هدف جلوگیری از وابستگی و خروج ارز از کشور برای ساخت واکسن طاعون گاوی تلاش کردند.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شیراز با اشاره به اینکه متخصصان این مؤسسه موفق به ساخت واکسن طاعون گاوی شدند، خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد زیادی از عوامل بیماری‌زای بیماری‌های دام و طیور کشور با تلاش دانشمندان این مؤسسه شناسایی شده، به ثبت رسیده و واکسن‌های مؤثر علیه آنها ساخته شده است.

مهربان‌پور با بیان اینکه از ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌هایی که بومی کشور ماست خبر داد و تصریح کرد: طاعون گاوی، طاعون اسبی، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه‌سرفه، سرخک، سرخجه و اوریون از جمله این بیماری‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 90 فرآورده شامل واکسن‌های انسانی، دام و طیور، سرم‌های درمانی، ضد مارگزیدگی، ضد عقرب‌گزیدگی و آنتی‌ژن‌های مختلف در مؤسسه رازی تولید می‌شود، اظهار کرد: این مؤسسه با بسیاری از مؤسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی در داخل و خارج از کشور از جمله WHO، OIE، FAO و بانک توسعه اسلامی ارتباط بسیار خوبی دارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شیراز افزود: این مؤسسه از سوی دفتر مبارزه با بیماری‌های دامی به عنوان آزمایشگاه مرجع برای تشخیص بیماری‌های آبله گوسفند و بز معرفی شده است.

مهربان‌پور با اشاره به لزوم استفاده از کتب مرجع مناسب در راستای تکمیل تحقیقات، خاطرنشان کرد: وجود بیش از 18 هزار جلد کتاب، مجله علمی و مرجع در کتابخانه مؤسسه رازی آن را به یکی از غنی‌ترین منابع علمی کشور تبدیل کرده است.

وی از فعالیت چهره‌های ماندگار و مفاخر علمی کشور در مؤسسه رازی خبر داد و گفت: وجود این محققان و دانشمندان نشان از جایگاه و اعتبار علمی این مؤسسه داشته و بسیاری از دانشمندان فعال در این مؤسسه جوایز ارزنده‌ای در راستای تحقیقات در سطح دنیا به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شیراز با بیان اینکه تولید فرآورده‌های بیولوژیک انسان، دام، طیور و آبزیان از مهم‌ترین فعالیت‌های این مؤسسه است، تصریح کرد: مؤسسه رازی با شش شعبه در کشور در زمینه تولید آنتی‌ژن‌ها و کیت‌های تشخیصی، تحقیق در زمینه بیماری‌های دام، طیور، زنبورعسل و بیماری‌های مشترک و تشخیص مرجع این بیماری‌ها تلاش دارد.

مهربان‌پور با اشاره به راه‌اندازی شعبه مؤسسه رازی در شیراز در سال 1374 با تعداد 65 نفر نیروی انسانی، اظهار کرد: مساحت زیربنای فضای تولیدی، آزمایشگاهی و اداری حدود 10 هزار و 260 متر مربع در زمینی به مساحت 3 و 6 دهم هکتار بوده و نخستین محصول این مؤسسه در سال 1375 به بازار ارائه شد.

وی با بیان اینکه تولید نخستین محصول انحصاری مؤسسه رازی شیراز که واکسن آگالاکسی است با 300 هزار دوز در سال آغاز شد، افزود: تولید این محصول به 20 میلیون دوز در سال رسیده و برای جلوگیری از مرگ و میر گوسفندان در اثر نوعی بیماری باکتریایی استفاده می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شیراز با بیان اینکه این مؤسسه علاوه بر استان فارس، موارد مورد نیاز استان‌های بوشهر، هرمزگان، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد را نیز تأمین می‌کند، گفت: در مؤسسه رازی واکسن‌های آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی، لاکتوکوکوزیس ماهی و واکسن دوگانه نیوکاسل – آنفولانزا نیز تولید شده و تولید برخی محصولات نسبت به بدو تولید بیش از 20 برابر شده است.

مهربان‌پور با اشاره به اینکه هرکدام از این باکتری‌ها سبب مرگ و میر و تلفات بسیاری در دام و طیور و آبزیان می‌شده، خاطرنشان کرد: تمام مراحل تولید و تست و انبوه‌سازی تمام واکسن‌ها در این مؤسسه انجام شده و واکسن‌ها و سار محصولات بر اساس استاندارهای جهانی تهیه و تولید‌ می‌شود.

وی از نیاز شدید صنعت دام و طیور کشور به واکسن‌های کشته شده خبر داد و تصریح کرد: این واکسن‌ها با استفاده از دستگاه‌های منحصر به فردی که در مؤسسه رازی شیراز موجود است تولید می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شیراز تحریم‌های اقتصادی را مانع تلاش دانشمندان این مؤسسه ندانست و گفت: یکی از دستگاه‌های مورد استفاده در این مؤسسه دستگاه تزریق به تخم‌مرغ است که در اثر تحریم‌ها تهیه برخی قطعات این دستگاه با مشکل روبه‌رو شد اما کارشناسان مؤسسه رازی با همت خود سوزن‌های جایگزین را با هزینه بسیار کمتر ساختند به طوری‌که پس از هر بار استفاده از سوزن‌ دیگر آن را استریل نکرده و سوزن جدید با هزینه کم را استفاده می‌کنند.

مهربان‌پور با اشاره به اینکه دستگاه تزریق به تخم‌مرغ قابلیت تزریق به 27 هزار تخم‌مرغ در یک ساعت را دارد، اظهار کرد: این مؤسسه با همکاری اداره کل دام‌پزشکی استان پروژه‌های مشترک درباره بیماری‌های دام و طیور و آبزیان را انجام می‌دهد.

وی از نوعی بیماری در گاوها خبر داد که باکتری این بیماری منجر به سقط جنین گاو می‌شود و افزود: واکسن این بیماری تنها در مؤسسه شیراز و مرند تولید شده و نیاز تمام کشور را تأمین می‌کند.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شیراز با بیان اینکه مؤسسه رازی شیراز از مؤسسات فعال در کشور است، خاطرنشان کرد: برخی تولیدات مازاد بر نیاز کشور به دیگر کشورها صادر شده و کشورهای حوزه خلیج فارس بازار سرم‌های ضد مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی مؤسسه رازی هستند زیرا که این محصولات با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه تولید می‌شود.

مهربان‌پور تصریح کرد: محصولات این مؤسسه به کشورهای سوریه، پاکستان، افغانستان و برخی کشورهای آفریقایی صادر شده و مؤسسات رازی در کشور از بیش از 110 نفر عضو هیئت علمی، 400 نفر کارشناس و کارشناس ارشد و 750 نفر نیروی کاردان و مجرب بهره‌مند است.

وی با بیان اینکه این مؤسسه محصولات بسیاری را در دست تهیه دارد، عنوان کرد: باید این محصولات که در زمینه طیور هستند تمام مراحل تست و آزمایشگاهی را بگذراند تا به مرحله تولید انبوه برسد که به زودی این محصولات رونمایی می شوند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان