کد خبر: ۶۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۳
اعتراض جنتی به مانور «قصه‌ها»

موج سینمای افسرده صدای جنتی را هم درآورد

علی جنتی بر لزوم برخورد با فیلمسازانی که تصویری سیاه از داخل در محافل جهانی ارائه می‌کنند تاکید کرده است.
این روزها کار ساخت آثار افسرده و یاس‌آور اجتماعی و حضور آن‌ها در جشنواره‌های خارجی که در روزهای اخیر پس از نمایش فیلم تلخ و سیاه «قصه‌ها» در جشنواره فیلم ونیز دوباره به بحث اصلی رسانه‌ها و محافل سینمایی تبدیل شده است به جایی رسیده است که بالاخره صدای علی جنتی، وزیر ارشاد دولت اعتدال را هم، درآورد و  او را به واکنش داشت.

«پیمان معادی»، «رخشان بنی‌اعتماد» و «حبیب رضایی» در جشنواره فیلم ونیز
 
به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، علی جنتی که پیش از این و در گفت‌و‌گوی ویژه خبری نیز اعتراض خود را به ساخت و حضور فیلم‌های سیاه و تلخ ایرانی در مجامع جهانی ابراز کرده بود، روز گذشته در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اوردن اسم از چند فیلم پرحاشیه‌ی این روزها اعتراضات جدی‌تری را روانه آثار تلخ شب‌روشنفکران وطنی کرد.
 
علی جنتی در این گفت‌و‌گو بر لزوم برخورد با فیلمسازانی که تصویری سیاه از داخل در محافل جهانی ارائه می‌کنند گفته است: «به هر حال همیشه عده‌ای علاقه‌مند به پرداختن به ضعف‌ها و ناهنجاریهای جامعه هستند و به نارسایی و مشکلات می‌پردازند. اینکه در فیلمها به آسیبها و معضلات جامعه پرداخته شود خوب است و معضلی مثل طلاق باید ریشه‌یابی شود و راه‌های جلوگیری و کاهش آن پیدا و توجه‌ها جلب این موضوع شود.  اما گاهی فیلمساز با پرداختن به مشکلات و نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های درون جامعه، آن را به خارج از مرزهای کشور و جامعه منتقل و منعکس می‌کند که این برخورد بسیار جدی را می‌طلبد.  باید با فیلمسازی که عالمانه و عامدانه دست روی نقاط ضعف جامعه می‌گذارد و به خارج از کشور منتقل می‌کند برخورد قطعی شود. در جامعه ما سوژه‌های قوی و مثبت بسیار زیادی وجود دارد که باید به آنها پرداخت.»
 
 
جنتی درباره‌ی نمایش فیلم «قصه‌ها» در جشنواره‌های جهانی نیز گفته است: «فیلم‌ خانم "بنی‌اعتماد" را ما برای جشنواره‌ها ارسال نکرده‌ایم. برخی اوقات وزارت ارشاد برای ارسال فیلم‌ها به جشنواره‌های خارجی مجوز صادر می‌کند، اما برخی مواقع کارگردان‌ها فیلم خود را برای نمایش و کسب جایزه و برای جشنواره‌ها شرکت می‌دهند. » 
و در ادامه حتی در انتقاد به اعطای مجوز ساخت به آثاری مانند «قصه‌ها» نیز به این نکته اشاره کرده است که: «سوال من این است که اصلا چرا این "قصه‌ها" ساخته شد و چرا مجوز گرفت؟ اگر نظارت بر مراحل ساخت نباشد این اوضاع پیش می‌آید.  به نظر من باید از گلوگاه اولیه با متخصصان آشنا و ماهر به مسائل دینی و ملی بر کار نظارت کرد و مراحل ساخت را دنبال کرد.»
 
جنتی حتی در اعتراض به اعطای مجوز ساخت به فیلم «عصبانی نیستم» نیز گفته است: «من سوالم این است که چرا به این فیلم مجوز ساخت داده شده است، این فیلم در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد قبلی مجوز ساخت گرفته است، و البته اگر قرار باشد این فیلم اکران شود باید تمام ضوابط و جوانب در نظر گرفته شود.»
 
این صحبت‌های جنتی و اولین انتقادات جدی او از جریان فیلمسازی جشنواره‌ای شبه‌روشنفکران اما ظاهرا به مذاق رسانه‌های جریان شبه‌روشنفکر نیز چندان خوش نیامده است و در همین زمینه روزنامه شرق امروز در مطلبی با عنوان «دوسیمای جنتی در جام‌جم» نوشته است:
 
«یک حضور، دو روایت. علی‌جنتی به ساختمان‌ شیشه‌ای «جام‌جم» رفته بود تا گزارش یک‌ساله وزارتخانه خود را در گفت‌وگوی خبری ارایه دهد. اما سوال‌های جهت‌دار و یک‌جانبه مجری این برنامه آن را به جلسه استیضاح شبیه کرد. اما به‌ظاهر ساعتی بعد از این گفت‌وگو بود که جنتی در صحبت با باشگاه خبرنگاران جوان در چرخشی عجیب، از دو فیلمی که هفته پیش، از سازمان سینمایی همین وزارتخانه مجوز گرفته‌اند، انتقاد کرد و گفت که اصلا چرا به دو فیلم «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» مجوز داده شده است؟
جنتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با انتقاد از صدور مجوز ساخت و تولید به فیلم‌های اینچنینی، گفت:
سوال من این است که اصلا چرا «قصه‌ها» ساخته شد و چرا مجوز گرفت؟ اگر نظارت بر مراحل ساخت نباشد، این اوضاع پیش می‌آید. به‌نظر من باید از گلوگاه اولیه با متخصصان آشنا و ماهر به مسایل بومی و ملی، بر کار نظارت و مراحل ساخت را دنبال کرد.»
جنتی در خصوص فیلم «عصبانی نیستم» و ماجراهای اکران آن گفت: من سوالم این است که چرا به این فیلم مجوز ساخت داده شده، این فیلم در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد قبلی مجوز ساخت گرفته است و البته اگر قرار باشد این فیلم اکران شود، باید تمام ضوابط و جوانب درنظر‌گرفته شود، با اصلاحاتی که در آن ایجاد شده، تبدیل به یک فیلم اجتماعی شده است که مشکلات سیاسی‌ای که وجود داشته را ندارد. ما براساس اصول و مبانی و معیارهای خاصی به نظارت می‌پردازیم و در این مورد هم اگر فیلم «عصبانی نیستم» مطابق با موازین و اصول باشد، اکران می‌شود و اگر نباشد جلو اکران آن گرفته خواهد شد.»  این اظهارات، نقطه‌مقابل صحبت‌هایی است که او در مقابل دوربین زنده تلویزیون داشت و به حمله‌هایی که از سوی مجری این برنامه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌بود، پاسخ داد.»
 
با این اوصاف باید گفت ظاهرا شبه‌روشنفکران غرب‌زده‌ی ایرانی به حدی از افراط در سیاه‌نمایی از ایران برای بردن دل جشنواره‌های غربی رسیده‌اند که صدای وزیر ارشاد دولت اعتدال را هم درآورده است. البته جنتی پیش از این نیز بارها ثابت کرده است که تفاوت معنارداری بین حرف و عملش وجود دارد اما صحبت‌های اخیر او پیرامون آثار تلخ و سیاه‌نما و لزوم برخورد با حضور جهانی این آثار و بازنگری در اعطای مجوز ساخت و نمایش به اثاری مانند دو فیلم «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» امیدواری را به روزهای آینده تقویت خواهد کرد.
نظرات بینندگان