کد خبر: ۶۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳

آواز خوانی زنان در ممسنی؛ فعل حرامی که در سایه سنت ترویج داده می شود

این روزها در مراسمات عروسی شاهد ترویج غیرمتعارف این نوع از خوانندگی هستیم
به گزارش سرویس شهرستان‌های شیرازه، سُرو یا سورو خوانی فرهنگ شیرین مردم ترک و لر زبان شهرستان ممسنی است به سرودهای محلی که در مراسمات عروسی و عزاداری خواند می شود سُرو  گفته می شود.

به نوشته نورآنلاین، سرود‌های محلی بخش جذاب و شیرین اد‌بیات شفاهی‌اند‌ که که از گذشته‌های خیلی د‌ور همراه بشر بود‌ه و به طرزی د‌لنشین و رسا، بیانگر عواطف، خواسته‌ها، آرزوها، احساسات، عشق‌ها، د‌رد‌ها، د‌غد‌ه‌ها، ارزش‌ها، سنن، آد‌اب و عقاید‌ مرد‌م هستند‌.

این روزها در مراسمات عروسی شاهد ترویج غیرمتعارف این نوع از خوانندگی هستیم همانگونه که می دانید خوانندگی و تک خوانی زنان طبق احکام شرعی حرام است اما در شهرستان ممسنی متاسفانه در مراسمات عروسی زنان با عنوان سرو خوانی پشت میکروفن و تریبون قرار می گیرند و در جلوی هزارن گوش و چشم نامحرم شروع به خوانندگی می کنند.

این درحالی است که فرهنگ واقعی سرو خوانی زنان تنها مربوط به مجالس زنانه می باشد و در واقع زنان در مجالسی که هیچ نامحرمی وجود ندارد به آواز خوانی می پردازند.

عروسی لری ممسنی

در مورد گوش دادن به صدای خواننده زن برای مردان دو دیدگاه فقهی وجود دارد؛ برخی از مراجع این امر را به خودی خود حرام نمی دانند؛ مثلا  امام خمینی در پاسخ به سؤالی در زمینه تک خوانی زن به صورت آواز سرود، اینگونه فرموده اند: «مجرد صوت زن نامحرم حرام نیست و استماع صدای زن فی نفسه منعی ندارد ولی اگر به ملاحظه وضع خاص خواننده در حال خواندن، یا وضع خاص مجلس و محل خوانندگی، یا به ملاحظه مضامین موضوعی که خوانده می شود، از مصادیق خوانندگی مطرب لهوی به حساب آید و یا مستلزم مفاسدی باشد،‌جایز نیست.»

و یا آیت الله خامنه ای  معتقدند:
اگر صداى زن (چه به صورت تک خوانی و یا همخوانی با زنان و یا با مردان ) به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد. اگر مفسده داشته باشد و یا تحریک شهوت بکند، جایز نیست.

همچنین آیت الله سیستانی نیز در بخشی از پرسش و پاسخ سایت خود آورده اند که:"سؤال: آیا گوش دادن به صداى خوانندگى زن در حالى که محتواى آن اصلا فاسد نیست مثلا اشعار مولوى و یا حافظ ویا ...که کاملا از نظر فساد در امان هستند و فقط خواننده آن زن است چه اشکالى دارد؟ پاسخ: اگر با تلذذ شهوى باشد حرام است و اگر بدون آن و آهنگ همراه آن مناسب مجالس عیاشى و خوشگذرانى باشد باز هم حرام است."

اما برخی مراجع مطلقا حتی بدون لذت و مفسده آن را جایز نمی دانند؛ مثلا به نظر آیت الله بهجت، گوش دادن به آواز زن خواننده بنابر احتیاط واجب جایز نیست، هرچند قصد ریبه و لذت نباشد.

یا  آیت الله فاضل فرموده اند: «گوش فرا دادن به خواننده زن، جایز نیست» .


در هر حال برای زنان طبق نظر همه مراجع اگر صدای خواننده زن بدون مفسده و غنا و شکل لهوی باشد، گوش دادن مانعی ندارد و برای مردان بر فرض مشتمل نبودن صدا بر مفسده و سایر موارد ذکر شده، طبق دیدگاه اول صحیح است.

از سوی دیگر اگر بخواهیم نگاه فقهی به آواز زن بیندازیم باید بگوییم تمامی فقها آواز زن را ـ اگر غنائی باشد ـ حرام دانسته اند. البته بعضی از فقها مانند امام خمینی، مقام معظم رهبری، آیت الله گلپایگانی و.. یک مورد را استثناء کرده اند و آن هم آواز زن است در شب عروسی، ـ نه در مراسم عقد یا مولودی ها ـ آن هم در صورتی که نامحرم صدایش را نشنود. و بعضی دیگر از فقهاء مانند آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی و... هم گفته اند که حتی در شب عروسی هم برای زنان، آوازه خوانی جایز نیست.

مرحوم آیت الله خویی نیز آوازه خوانی زن را با استفاده اسلام روایت ابی بصیر به سه دسته تقسیم نموده است:
1. آوازه خوانی در مجالس مختلط.
2. آوازه خوانی در مجالس عروسی مخصوص زنان.
3. آوازه خوانی در مجالس زنان در غیر عروسی.
بعد ایشان فتوا دادند که غنا و آوازه خوانی زن فقط در مجالس عروسی زنان مجاز است. و قسم اول و سوم حرام می باشد.


نظرات بینندگان