کد خبر: ۶۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با شیرازه:

دولت کسری بالایی در بودجه خواهد داشت

بودجه‌ریزی به روش سنتی گذشته جوابگو نیست بلکه باید بودجه عملکردی باشد

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، نماینده مردم آباده، بوانات و خرم‌بید در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا با پرداخت یارانه به همه دهک‌های درآمدی، هدفمندی یارانه‌ها با کسری مواجه نخواهد شد، گفت: با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی که به طور میانگین بیش از 25 درصد افزایش یافت حدود 18 هزار میلیارد تومان کسری که در پرداخت یارانه‌ها وجود داشت، جبران شد و اکنون به نقطه سربه سر رسیده‌ایم؛ همچنین با توجه به ثابت ماندن مبلغ پرداختی یارانه، در بودجه هدفمندی کسری نخواهیم داشت.

دکتر رحیم زارع در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف پرداخت نقدی یارانه به مردم می‌شود، اعلام کرد: دولت سهم بهداشت را به نوعی با اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت کرد؛ در نیمه دوم سال هم برای بیماران خاص به ویژه بیماران سرطانی و نیازمند پیوند از لحاظ کاهش هزینه‌ها و افزایش رسیدگی‌ها خبرهای بهتری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه دولت در حوزه سلامت به قول خود عمل نمود از اینکه سهم تولید پرداخت نشده است، اظهار تاسف کرد و افزود: در حوزه تولید هنوز مبلغی پرداخت نشده چون اعتباری وجود نداشته است چراکه همه اعتبارات صرف پرداخت نقدی به مردم می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه کل 207 هزار میلیارد تومان بودجه امسال قطعا محقق نخواهد شد، خاطرنشان کرد: آنچه که دولت در بودجه پیش‌بینی و مجلس تصویب کرد، اختصاص نمی‌یابد چراکه درآمدهای نفتی و مالیاتی آنطور که پیش‌بینی شده محقق نشده و از60 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی که در بودجه پیش‌بینی شده بود، شاید حدود 56 هزار میلیارد محقق شود بنابراین دولت کسری بالایی در بودجه خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بودجه امسال بر اساس اقتصاد مقاومتی بسته شده بود، تصریح کرد: بودجه امسال بر اساس اقتصاد مقاومتی به‌گونه‌ای که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، بسته نشد زیرا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اسفندماه توسط حضرت آقا ابلاغ شد و چون بودجه در آذرماه تحویل مجلس داده شده بود، خیلی از بندها را دولت در نظر نگرفته و بالطبع مجلس هم نمی‌توانست تغییرات زیادی در بودجه ایجاد کند.

زارع با تاکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده هم دولت و هم مجلس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را مدنظر قرار می‌دهند، اظهار کرد: نقشه راه مجلس و تنها راه نجات ما سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که کامل و جامع می‌باشد و سه قوه باید با اتحاد و همت بیشتر به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم چراکه تنها راه نجات کشور است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عملیاتی بودن بودجه و توزیع آن براساس عملکرد را از ویژگی‌های اصلی بودجه سال آینده برشمرد و افزود: بودجه‌ریزی به روش سنتی گذشته جوابگو نیست بلکه باید بودجه عملکردی باشد و مانند آموزش و پرورش و بهزیستی بر مبنای عملکردها بودجه اختصاص یابد.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم‌بید در مجلس با بیان اینکه دولت و مجلس لایحه خروج از رکود و حمایت از تولید را در بودجه سال آینده در نظر می‌گیرند، درخصوص این لایحه توضیح داد: این لایحه در کمیسیون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در راستای سیاست‌های دولت تغییراتی داشته و به صورت سه شیفت کاری در روز کارشناسی‌های بیشتری روی آن انجام شده که این هفته در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

زارع با بیان اینکه در لایحه خروج از رکود برای پیمانکاران و تولیدکنندگان که در ارزش افزوده کشور و تولید ناخالص داخلی سهم دارند، موارد خوبی دیده شده است، گفت: در این لایحه برای منابع حاصل از صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در میان مدت جوابگو خواهد بود.

نظرات بینندگان