کد خبر: ۶۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳

یادواره نخستین روحانی شهید کشور در فارس برگزار می‌شود

یادواره شهید حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن شریف‌قنوتی 24 مهرماه سالجاری در سپیدان برگزار می‌شود.
 به گزارش شیرازه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جامعه روحانیت شیراز، حجت‌الاسلام سیدابوفاضل رضوی‌اردکانی، امام جمعه موقت و عضو جامعه روحانیت شیراز در جلسه هفتگی جامعه روحانیت اظهار کرد: ابعاد شخصیتی و فعالیت‌ها و خدمات شهید حجت‌الاسلام محمد‌حسن شریف‌قنوتی، نخستین روحانی شهید کشور برای گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه باید تبیین شود. 

حجت‌الاسلام رضوی‌اردکانی با اشاره به شخصیت ویژه شهید قنوتی به کتاب شهدای جبهه و جنگ و اینکه ایشان نخستین روحانی شهید کشور است، اشاره و تصریح کرد: پدر بزرگوارآن شهید والا مقام از شیوخ آبادان و خود شهید بزرگ شده بروجرد بود و عموی ایشان مرحوم عبدالستار از علمای به نام آن شهر بودند.

وی افزود: شهید قنوتی در زمان مرحوم نواب صفوی عضو رسمی یا از هواداران فعال فدائیان اسلام بود و به همین علت توسط ساواک دستگیر شد و در یکی از شکنجه ها تمامی ناخن های پای ایشان را کشیدند و تا آخر عمر ناخن ها به همان وضعیت ماند.

عضو جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: شهید قنوتی در زمان طاغوت نیز یک انقلابی متدین بود و در شعر و ادبیات فارسی و عربی بسیار قوی بودند؛ ایشان به انجام مستحبات و ترک مکروهات بسیار مقید بودند و مهم ترین شاخصه ایشان؛ شجاعت و شهامت چه در مقابل منکرات و طاغوت و چه در جبهه و جنگ بود.

وی به اقدام شهید قنوتی جهت پاکسازی چشمه ها و تفرج گاه های سپیدان از حضور اراذل و اوباش و افراد بی قید و بند اشاره و اظهار کرد: آن شهید شریف به متدینان گفتند؛ صبح های جمعه با خانواده در آن محل های مورد نظر حضور یابند و صبحانه آنها را خود به عهده گرفتند تا به واسطه کثرت حضور مردم متدین، رفت و آمد افراد ناباب قطع شد ولی به همین خاطر چندین بار از طرف ژاندارمری احضار و مورد توبیخ قرار گرفتند.

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به تشکیل گروه های مردمی توسط شهید قنوتی جهت حل مشکل مردم از قبل از انقلاب افزود: گروه‌های همکار با آن شیخ شریف که از مریدان و ارادتمندان او بودند، مانند جهاد سازندگی و کمیته امداد فعلی به داد مردم مانده در برف می‌رسیدند، به روستاها سر می زدند، مریض ها را با حیوانات بارکش به درمانگاه می رساندند و کارهای عام المنفعه فراوانی انجام می‌دادند.

وی گفت: یکی از اقدامات بارز شهید قنوتی احیا و بازسازی مساجد بود. ایشان هر مسجد مخروبه ای در سپیدان موجود بود را بازسازی و احیا کرد و مقید بود برای آنها امام جماعتی از طلاب برگزیند.

وی با اشاره به خدمات تبلیغی شهید قنوتی اظهار کرد: با اینکه تمامی وجوهات شرعیه شهر نزد ایشان برده می شد اما از حداقل وجوه - با اینکه اجازه تام از مراجع داشتند -  در حد اکل میته استفاده می کردند و حتی تا آخر عمر در خانه استیجاری زندگی کردند؛ ولی با استفاده از وجوهات در اسکان روحانیون در روستاها، ساخت حمام، پل، راه و سایر احتیاجات مردم چه قبل و چه بعد از انقلاب می‌کوشیدند و به قول خودشان از پشت لودر نشستن تا پشت تانک نشستن برایشان فرقی نمی کرد.

عضو جامعه روحانیت شیراز گفت: شهید قنوتی حدود بیست سال در سپیدان بودند اما در زمان شهادتشان در سال 60 تمامی دارایی ایشان به بیست هزار تومان نمی رسید و از کسانی بودند که بیشترین نقش را در پیروزی انقلاب ایفا کردند و لذا توجه به فعالیت های ایشان و حالات و روش زندگی آن شهید شریف بسیار ضرورت دارد و ایشان تنها شهیدی است که سه مزار دارد( مزار اصلی ایشان در آبادان و دو بنای یادبود در سپیدان و بروجرد) و او براستی مصداق رآیه شریفه ( الذین قالوا ربناالله ثم استقاموا تتنزل علیه الملائکه ) بود.

گفتنی است یادواره شهید حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن شریف‌قنوتی 24 مهرماه سالجاری در سپیدان برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان