کد خبر: ۶۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۳
مرگ تدریجی مادر ورزش‌ها

کسی به داد دونده‌ها می رسید؟

یک جمله تکراری که پس از المپیک و آسیایی همواره از کارشناسان و مسئولان ورزش می‌شنویم، تاکید بر سرمایه‌گذاری و تقویت رشته‌های پایه است؛ اما در عمل شاهد پسرفت آنها هستیم.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، با مرور مدال های کسب شده در المپیک و بازی های آسیایی مشاهده می‌شود که بیشترین مدال در ورزش‌های پایه‌ای مانند شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک توزیع می شود و در رتبه نهایی کشورها در جدول توزیع مدالی، بسیار تاثیرگذار است. در واقع المپیک‌ها محل جولان قهرمانان و ورزشکاران رشته‌هایی چون دوومیدانی، شنا و ژیمناستیک است. رشته هایی که هم تماشاگران را به محل مسابقه می کشاند، هم شاهد رقابت‌های زیبایی در آن هستند و هم مدال های پرشماری در آن توزیع می شود که همه این عوامل، کشورهای مختلف جهان را تشویق و ترغیب می‌کند تا با این واقعیت کنار آمده و برنامه ریزی‌هایی در جهت حمایت از این رشته ها تحت عنوان رشته های پایه و مدال آور به عمل آورند.

در کشور ما چند سالی است مسوولان به اهمیت توجه به رشته‌های پایه پی برده اند و نگاه آنان نسبت به سال های پیش از آن، تغییر محسوسی داشته است اما این تجربه را هم باید همواره مدنظر داشته باشیم که توجه مقطعی به رشته های پایه، شاید به ظهور تک ستاره هایی منجر شود اما نتیجه‌بخش نخواهد بود. برای موفقیت های مستمر، نیاز به فرصت بیشتری برای به بار نشستن تلاش‌ها وجود دارد. 

سهم ایران از این 3 رشته متاسفانه همواره ناچیز بوده است. با وجود تاکید همیشگی مسئولان پس از پایان المپیک و بازی های آسیایی، توجه به این رشته ها فقط در حد حرف می ماند و در عمل پیشرفت قابل ملاحظه ای دیده نمی شود؛ چه بسا در برخی رشته ها پسرفت هم می بینیم. 21 ورزشکار اعزامی ایران به دوومیدانی به عنوان مادر ورزش ها دستاوردی جدی برای کشور و کاروان اعزامی در پی نداشته است.

مشرق در 2 گزارش جداگانه عملکرد 3 رشته دوومیدانی، شنا و ژیمناستیک را در اینچئون بررسی کرده که قسمت دوم آن را که در خصوص دوومیدانی است در زیر می خوانید: (گزارش اول: بررسی عملکرد شنا و ژیمناستیک)

دوومیدانی یکی از رشته هایی است که از سال 1951 در بازی های آسیایی حضور داشته و حاصل کار ایران در این رشته مدال آور 10 طلا، 14 نقره و 10 برنز بوده است. در بازی های آسیایی 2014 نیز در این رشته 47 مدال طلا توزیع شد که بیشترین مدال را در بین رشته های شرکت کننده به خود اختصاص داد. این در حالیست که ایران نتوانسته در این رشته سهم مدال آوری اش را افزایش دهد، اما هند و قزاقستان مهمترین رقیبان ایران در این سال ها مدال های بیشتری را در دوومیدانی داشته‌اند.

* عقبگرد محسوس کاروان 21 نفره دوومیدانی

کاروان 21 نفره دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون با کسب تنها یک مدال طلا و یک نقره به کار خود در این رقابت ها پایان داد و این عملکردی نه چندان خوب برای یکی از رشته های پایه و پرامید محسوب می شود. ایران در حالی به 2 مدال دست پیدا کرد که در دوره گذشته در گوانگژو، ایران با 2 طلا و 3 نقره به کار خود پایان داد و بعد از انقلاب بهترین عملکرد دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی 2010 بود و آن نتیجه با نتیجه فعلی به هیچ قابل مقایسه نبوده و رضایت بخش نیست. سال گذشته نیز دوومیدانی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا نتیجه خوبی را کسب نکرد و بازی‌های آسیایی را هم باید به آن اضافه کنیم.

عملکرد ورزش های پایه

ملی پوشان ایران اردوهای خود را از حدود یک سال پیش و در کشورهای مختلف آمریکایی، اروپایی و آسیایی پیگیری کردند و طبق اعلام داوری، رئیس فدراسیون پیش از اعزام تیم به اینچئون هیچ اردویی لغو نشد و تمام برنامه‌ها به موقع برگزار شد. احسان حدادی و امین نیکفر در روسیه و آلمان اردو زدند که حدادی در چندین مسابقه مختلف شرکت کرد. کاوه موسوی و لیلا رجبی چند ماه در بلاروس بودند و ملی پوشان دوی سرعت هم اردوی ترکیه را پیش رو داشتند. برادران صمیمی هم به مسابقات آلمان رفتند و حدود یک ماه در مجارستان به تمرین پرداختند. در بخش پرش ارتفاع هم محمد ارزنده و کیوان قنبرزاده اردوی یک ماهه‌ای را در قرقیزستان سپری کردند. اینکه فدراسیون عنوان می‌کند، اردوهای ملی پوشان برای بازی‌های آسیایی لغو نشده، نمی‌تواند خود را از این نتایج ضعیف مبرا کند. اردوهایی که در نظر گرفته می‌شود، باید هدفمند بوده و دارای بازدهی باشد؛ نه آن که ورزشکاران باتجربه ما در 3 پرتاب خطا کنند و به راحتی حذف شوند.

* حدادی باز هم طلایی شد و صمیمی نقره را با چهارمی عوض کرد

مدال طلای ایران را طبق پیش بینی احسان حدادی همانند دوره گذشته در پرتاب دیسک کسب کرد و نقره کشورمان را هم لیلا رجبی ملی پوش پرتاب وزنه بانوان به نام خود ثبت کرد. رجبی در دوره قبل ششم شده بود و این نقره یک پیشرفت فوق العاده به شمار می رود.

عملکرد ورزش های پایه

احسان حدادی همانطور که پیش بینی شده بود، توانست از قهرمانی دوره گذشته خود در پرتاب دیسک دفاع کند، اما محمد صمیمی که در گوانگژو نقره گرفته بود، در اینچئون چهارم شد. حدادی با این قهرمانی نشان داد باز هم فراتر از آسیا است و محمد صمیمی هم باید روی نقاط ضعف خود بیشتر کار کند. ملی پوشی که دوره قبل نقره گرفته و در این دوره چهارم شود، قطعا نتیجه خوبی نخواهد بود. البته خود وی نیش زنبور هنگام مسابقه را عامل ناکامی اش می داند.

* عملکرد آماتورگونه برخی باتجربه ها

به گزارش مشرق، برخی ورزشکاران در این رشته که اسامی چند باتجربه نیز در بین آنان دیده می شود، به طرز آماتور گونه ای حذف شدند و حتی موفق به ثبت یک رکورد ولو ضعیف نشدند. کاوه موسوی که در پرتاب چکش در دوره قبل مدال نقره گرفته بود و یکی از شانس‌های کسب مدال به شمار می رفت، همه را نا امید کرد و به همراه رضا مقدم در پرتاب چکش هر کدام با 3 خطا از مسابقات کنار رفتند!

در پرش ارتفاع کیوان قنبرزاده هم یکی از امیدهای مدال بود، اما او هم متاسفانه با انجام سه خطا حذف شد و محمدرضا وظیفه دوست هم در پرش 2 متر و 25 سانتی متر حذف شد.

عملکرد ورزش های پایه

* یک اشتباه بچه گانه مانع رسیدن به خط پایان

مسئولان فدراسیون تاکید زیادی داشتند تیم 4 در 400 متر ایران بسیار آماده است و شانس قطعی مدال محسوب می‌شود، اما در جریان مسابقه با اشتباه بچه گانه‌ای که صورت گرفت، باعث حذف تیم کشورمان شد. تیم ایران در ماده دوی 4 در 400 متر مردان حاضر شد، اما نتوانست به خط پایان برسد. تیم ایران به دلیل اشتباه نفر دوم در تعویض چوپ از دور مسابقه خارج شد و بدون به پایان رساندن مسابقه از رقابت‌ها کنار رفت.
در  این رشته، احسان طهماسبی استارت زد ولی نتوانست چوب را به مهدی زمانی، دیگر هم تیمی خود برساند چون سرعت این دو دونده با هم هماهنگ نبود. این دو ملی پوش بعد از خارج شدن از دور رقابت، بسیار عصبانی شدند و چوبی را که به هم نتوانسته بودند برسانند به زمین کوبیدند. مسئولان فدراسیون نیز ناباورانه این صحنه را تماشا می‌کردند.

عملکرد ورزش های پایه

تیم دوی 4 در 400 متر ایران در این مسابقات یکی از بخت‌های مسلم کسب مدال بود.

*دوی سرعت باز هم با مدال همراه نبود

در دوی سرعت ایران 3 نماینده در بخش مردان یک ورزشکار در بخش بانوان داشت که تلاش هیچ یک از آنها به مدال نرسید. در دوی سرعت رضا قاسمی که برای نخستین بار به جمع 8 نفر نهایی فینال راه یافته بود در نهایت پنجم شد و حسن تفتیان هم به فینال نرسید. در 200 متر هم محمدحسین ابارقی ششم شد و تفتیان هم در فینال در جمع 8 نفر، هشتم شد. در بخش بانوان هم مریم طوسی در 100 متر هفتم شد و در 200 متر با کسب مقام پنجم به کار خود پایان داد. البته در دوی سرعت به دلیل حضور دوندگان آفریقایی الاصل و آمریکایی الاصل قطری کار برای نمایندگان ایران سخت شده است اما این دلیلی بر نتایج ضعیف دوندگان سرعت خصوصا در دوی 200 متر نیست. بر اساس گزارش ها رضا قاسمی اعلام کرد در 200 متر رکورد خوبی نسبت به سایرین داشته، اما مسئولان فدراسیون صلاح دیدند او در این ماده شرکت نکند.

* اصرارهای بی فایده دونده مصدوم برای حضور در اینچئون

سجاد مرادی پس از آنکه فدراسیون اعلام کرد چون ورودی کسب نکرده نمی‌تواند راهی اینچئون شود؛ اما بارها اعلام کرد با وجود مصدومیت می‌تواند بدود، اما در عمل این چنین نبود و پیش از آغاز دوی 800 متر از حضور در رقابت‌ها انصراف خود را به دلیل درد در آشیل پا اعلام کرد.

عملکرد ورزش های پایه

* نتایج قابل قبول بانوان؛ سه شرکت کننده و یک مدال نقره

بانوان دوومیدانی علی رغم کسب تنها یک مدال کار عملکرد خوبی داشتند. لیلا رجبی همانگونه که در بالا نیز گفته شد مقام ششم گوانگژو را تبدیل به مدال نقره کرد. مریم طوسی و سپیده توکلی هم عملکرد خوبی در دوی سرعت و هفتگانه داشتند. اشک های سپیده توکلی که در مجموع ششم شد هنگام اهدای مدال از تصاویر ماندگار این مسابقات بود.

نظرات بینندگان