کد خبر: ۶۲۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۳
مدیرجهاد کشاورزی نی ریز:

شرقی‌ترین شهرستان فارس رکورددار تولید انار است

نی ریز در استان و کشور رتبه اول تولید و سطح زیر کشت انار را داراست.

به گزارش شیرازه به نقل از نبض نی ریز،‌ مدیر جهاد کشاورزی نی ریز با اشاره به آغاز برداشت انار از اواسط مهرماه و ادامه برداشت تا پایان آذر ماه گفت: حدودا 6200 هکتار زمین در کل شهرستان به باغات انار اختصاص دارد.

داریوش طهماسبی در گفتگو با خبرنگار نبض نی ریز اظهار داشت: از ارقام انار نی ریز می توان به رباب، آقایی، شیرین شهوار، شیرین بی هسته، عروس و... را نام برد که رقم غالب، رقم رباب است که جزو بهترین ارقام صادراتی این محصول به شمار می رود.

وی در خصوص میزان انار تولیدی امسال گفت: پیش بینی ما در سال جاری تولید 90 هزار تن انار است که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی ندارد و متوسط برداشت 20 تن در هر هکتار است که نسبت به متوسط کشوری بسیار بالاتر است.

وی اعلام کرد: چنانچه رتبه در کشور بر اساس شهر محاسبه شود، نی ریز در استان و کشور رتبه اول تولید و سطح زیر کشت را داراست.

مدیر جهاد کشاورزی نی ریز با اشاره به مشکلات صادرات تشریح کرد: در گذشته انار نی ریز به کشورهای کره، ژاپن، روسیه، حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می شد و در سال جاری با توجه به گشایشی که در عرصه بین الملل برای ایران ایجاد شده است، پیش بینی می گردد صادراتی به روسیه و دیگر کشورها نیز انجام شود.

 وی در خصوص فرآوری این محصول بیان داشت: در نی ریز یک کارخانه به تولید و فرآوری محصولات مختلف انار از جمله رب، آب انار، سس انار، شربت انار و کنستانتره انار مبادرت دارد و صادراتی نیز به کشورهای دیگر دارند که باعث ارزش افزوده در این محصول می گردد. در سال جاری نیز کارخانه فرآوری انار که آب انار و رب انار تولید می کند در قطرویه راه اندازی شده است.

طهماسبی در خصوص راهکار مقابله با مهمترین آفت باغات انار تصریح کرد: مهم ترین آفت انار، کرم گلوگاه می باشد که در این خصوص کارهای متفاوتی انجام گرفته است: مانند رها سازی زنبور تریکوگراماتا، نصب تله های فرمونی، نصب تله های نوری، خالی کردن گلوی انار به وسیله مسواک و ... که با توجه به نسل های متعدد این آفت، باز این آفت هر ساله خسارات زیادی به باغداران وارد می نماید که در حال حاضر پیگیر استفاده از فناوری هسته ای برای نر عقیمی و کاهش جمعیت این آفت می باشیم و امیدواریم این راه اثر بخش باشد.

مدیر جهاد کشاورزی نی ریز با اشاره به غیر قابل جبران بودن خسارت خشکسالی در شهرستان تصریح کرد: این شهرستان در وضعیت بحرانی به سر می برد و اگر تمهیدات لازم در این خصوص دیده نشود با فاجعه ای بزرگ روبه رو خواهیم بود، خشک شدن دریاچه بختگان نیز مزید علت بر خسارات خشکسالی باعث کاهش محصول شده است. به عنوان نمونه چنانچه وضعیت مطلوب بود باید میزان تولید بالاتر بود. بنابراین باید با همفکری و همکاری تمامی اقشار نسبت به رفع این بحران همت کنیم و اعتقاد ما این است که این امر تنها با همکاری مردم و باغداران امکان پذیر است.

 

نظرات بینندگان