کد خبر: ۶۲۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳
معاون توسعه روستایی کشور در شیراز:

دخل و خرج روستائیان 22 استان همخوانی ندارد!/حاشیه‌نشینی حاصل ندیدن روستاهاست

باید کاری کرد که اقتصاد روستا فعال شده و روستایی برای آینده خود قرض و بدهکاری باقی نگذارد.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به تعاریف متفاوت توسعه گفت: در توسعه مشارکت، تحول‌آفرینی و خودباوری اهمیت بسیاری دارد.

سید ابوالفضل رضوی در گردهمایی فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان فارس خاطرنشان کرد: توسعه را فرآیندی مستمر، موزون، متوازن و پویا می‌دانند اما نباید از بحث مشارکت، خودباوری و تحول‌آفرینی در فرآیند توسعه غفلت کرد.

وی با اشاره به اینکه در قانون فعلی روستا را به عنوان سکونت‌گاه تعریف کرده که نداشتن تعریف صحیح و جامعی از روستا موجب ایجاد مشکلاتی شده است، گفت: امروز تعداد روستا‌ها بر اساس قانونی اعلام می‌شود که می‌گوید روستا جایی است که ۲۰ خانوار یا ۱۰۰ نفر تا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در آن سکونت دارند اما باید روستا را واحدی تولیدی، ارزشی، سکونتی، میراثی یا فرهنگی بدانیم تا در برنامه‌ریزی ما برای روستا تحول ایجاد شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار کرد: این تعریف قانونی، غفلت از تولید و رشد ناموزون را رقم زده و به همین دلیل توسعه صحیح در کشور رخ نمی‌دهد.

وی با یادآوری اینکه رئیس‌جمهور در همایش ملی روز روستا گفتند توسعه پایدار کشور به توسعه روستا‌ها وابسته است، بیان کرد: تا کنون نظام جمهوری اسلامی برای روستا‌ها سخاوتمندانه هزینه کرده اما مدبرانه برداشت نکرده است چراکه به کارهای عمرانی و خدماتی روستا‌ها توجه کردیم؛ جاده ساختیم، برق‌کشی انجام دادیم و در حال حاضر ۹۹٫ ۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور برق‌کشی و ۳۹٫ ۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار گازکشی شده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در گذشته چهار آیتم برق، آب‌لوله‌کشی، بهداشت و فضاهای آموزشی مهم بود، تصریح کرد: امروز بیشتر روستا‌ها جاده و برق دارند و‌گاه حتی فضای آموزشی خالی دارند و دانش‌آموز ندارند که این سوال مطرح می‌شود چرا روستاهایی که خدمات برای آن‌ها انجام‌ شده ساکنین آن کاهش پیدا کرده و آنان که روستا را خالی کرده‌اند از چه قشری بوده‌اند؛ آیا مرفهین روستا بوده‌اند یا کسانی را شامل می‌شوند که مشکل درآمدی دارند.

رضوی با تصریح اینکه اقتصاد روستاها مشکلات جدی دارد و حاصل بی‌توجهی به اقتصاد روستاها حاشیه‌نشینی شهر‌ها است، اعلام کرد: سال ۱۳۸۹ از کل استان‌ها، روستاهای ۱۶ استان کشور هزینه خانوار روستایی بیش از درآمد خانوار بود. همچنین در سال ۹۲ در ۲۲ استان هزینه خانوارهای روستایی از درآمد خانوار بیشتر بوده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ضمن طرح این انتقاد که چرا در سفر هیات دولت به خراسان رضوی یک دستور کار حل مشکل حاشیه‌نشینی است اما مشکلات روستائیان مدنظر قرار نمی‌گیرد، گفت: باید با یک تغییر نگرش، نسبت به عامل اصلی ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها توجه کرد و حل مشکل روستائیان مدنظر قرار ‌گیرد تا حاشیه‌نشینی نیز حل شود.

به گفته وی مشکلات روستائیان در سه سرفصل اقتصاد و اشتغال، تبعیض در خدمت‌رسانی بین شهرنشین و روستانشین و عدم‌حمایت‌های فرهنگی از روستائیان و عشایر خلاصه می‌شود.

رضوی با بیان اینکه باید از مسئولان بنیاد مسکن سوال کنیم چند درصد روستائیان دارای ملک سنددار هستند و در مقابل چند درصد شهرنشینان سند ملکی و مسکونی ندارند، خاطرنشان کرد: یک مصداق از تبعیض که باعث می‌شود روستائیان علاقه پیدا کنند روستا تبدیل به شهر شود این است که اگر روستا شهر شود در عرض یک سال املاک آن‌ها سنددار خواهد شد که بنابر تحقیقات یکی از ارزش‌های افزوده ملک سنددار شدن املاک است.

وی به یکی دیگر از تبعیض‌های خدمات‌رسانی به شهرنشینان و روستانشینان اشاره و اظهار کرد: اینترنت پرسرعت که یکی از راه‌های معرفی محصولات روستا است یک مصداق دیگر از این بی‌توجهی محسوب می‌شود چنانکه شهرنشینان دارای اینترنت پر سرعت هستند اما روستانشینان این امکان را ندارند.

رضوی ضمن اظهار تاسف از وجود تبعیض‌ها در مسائل و خدمات شهر و روستا گفت: دولت تدبیر و امید توانمندسازی روستائیان و عشایر را در دستور کار دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تاکید کرد: باید کاری کرد که اقتصاد روستا فعال شده و روستایی برای آینده خود قرض و بدهکاری باقی نگذارد.

رضوی با تصریح اینکه رهنمود دادن در کشور منحصر به چند نفر است و مابقی مسئولان باید از رهنمود دادن بپرهیزند و راهکار اجرایی ارائه کنند، گفت: بسته توسعه روستایی باید ارائه می‌شد که در دولت‌های قبل اجرا نشد و اکنون دولت تدبیر و امید این بسته را رونمایی کرد که بر اساس آن هر استانی طبق آیین‌نامه مصوب باید برای خود بسته توسعه روستایی داشته باشد.

وی اعلام کرد: بنابر آیین‌نامه مصوب ماده ۱۹۴ دولت موظف است خدماتی به روستا‌ها ارائه دهد که اعطای کمک‌های فنی رایگان و تسهیلات با کارمزد پایین از آن جمله است.

رضوی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه قوای کشور برای مشارکت مردم در امور برنامه‌ریزی انجام دهند، گفت: هر سه قوه باید در این زمینه اقدام و اگر قوه مجریه راهکار داد قوای دیگر باید اصلاح یا حمایت کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که فرمود مستضعفان در امور اقتصادی شرکت داده شوند، گفت: مردم شهرستان نائین را توجیه کردیم که به میدان بیایند و در توسعه شهرستان مشارکت کنند که از ۳۰ هزار نفر جمعیت نائین و انارک ۷ هزار نفر در شرکت توسعه و عمران نائین سهامدار شدند.

رضوی ادامه داد: در نائین افراد نخبه شناسایی شدند و با همکاری آنان و سرمایه‌های تجمیع شده مردم، طرح ساخت میل بادامک خودرو مطالعه و آغاز شد که موجب شد ۲۰ میلیون دلار ارز کشور صرفه‌جویی و شرکتی با ۷ هزار سهامدار فعال شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیاین اینکه واحدهای صنعتی تولیدی نائین با سرمایه‌گذاری مردمی راه‌اندازی شده و یک واحد تولیدی با سرمایه دولت نیست، گفت: در یک روستای نائین با ۲۰ خانوار که مهاجر پرشماری به اصفهان و تهران زیاد داشت، سرمایه‌های مردم جمع شد و اکنون بوش و سایر قطعات خودرو، کیک و بیسکوئیت و شتر مرغ با پول مردم در روستا تولید می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: طرحی را ارائه کرده‌ایم که با تجمیع سرمایه‌های مردم روستا شرکتی ایجاد شود که می‌توانند پول را یک جا بدهند یا تقسیطی کنند، اگر متوسط پول هر خانواده دو میلیون تومان باشد با ۵۰۰ خانوار، جمع آن به یک میلیارد تومان می‌رسد و دولت نیز سه میلیارد وام بدهد تا شرکت راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه در این طرح به افراد تحصیلکرده که سرمایه‌های انسانی هستند نیز توجه شده است، افزود: باید نخبگان و تحصیلکردگان بومی، طرح مناسب روستا را ارائه دهند و یا استانداری خود با توجه به ظرفیت‌ها طرح تعریف کند سپس یک تا دو سال تنفس برای طرح در نظر گرفته شود و با کارمزد چهار درصد تسهیلات بدهند که وثیقه وام نیز باید کارت یارانه یا سند ملکی باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: این طرح با بررسی ۲۰ کشور و سوابق قبل و بعد از انقلاب تدوین شده و علاوه بر آن اگر افرادی خواستار سرمایه‌گذاری در روستا باشند به آن‌ها وام ۱۲ درصد اعطا خواهد شد.

رضوی همچنین این نکته را متذکر شد که باید طرح‌های تولیدی که برای روستا تعریف شد، شورای برنامه‌ریزی استان بازار آن تولید و موارد دیگر را بررسی و تائید کند تا وام به حساب شرکت مردم روستا واریز شود.

این مقام مسئول در پایان از استاندار فارس و معاون عمرانی وی به سبب حضور پر رنگ در همایش ملی روستا قدردانی کرد.

نظرات بینندگان