کد خبر: ۶۳۶۲۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۳
نمونه‌ای موفق از مهاجرت معکوس

بازگشت یک استاد دانشگاه نورآبادی به روستا برای کشاورزی و دامداری پس از 30 سال+عکس

انصاف نیست دل روستاها را رها کرد و حاشیه ی شهرها را برای زندگی انتخاب کرد. خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی در روستاها کارهای زیادی انجام داده و خدمات مناسبی ارائه کرده است و امکانات اولیه ی زندگی در تمامی روستاها وجود دارد.
به گزارش شیرازه به نقل از نورآنلاین محمد علی میرحاجی از اساتید دانشگاه پیام نور و مرکز آموزشی جهاد کشاورزی شیراز پس سی سال خدمت در دوران بازنشستگی قید زندگی شهری را می زند و به سرزمین پدری خود باز می گردد تا بار دیگر زندگی در روستای "قایقلو" را تجربه کند این روستای کوچک در منطقه عشایری ماهور میلاتی از توابع شهرستان ممسنی قرار گرفته است.

وی که تجربه ی معلمی و دبیری در مقاطع مختلف را دارد معتقد است کم لطفی هایی در دوره های زمانی متفاوت از نظر معیشیتی به معلمان شده اما با تمام این موارد نمی توان معلمی را با هیچ شغل و حرفه  و هنری مقایسه کرد.

محمد علی میرحاجی استاد دانشگاه در ممسنی روستای قایقلو

دوران بازنشستگی فرصتی برای استفاده از زیبایی ها و ظرفیت ها

این فارغ تحصیل دانشگاه مشهد در رشته ی ادبیات فارسی  در خصوص  برگشتش به روستا و از سر گیری زندگی روستایی و عشایری گفت: من که تدریس در تمامی مقاطع از اول ابتدایی تا پایان مقطع کارشناسی را تجربه کرده بودم احساس کردم در دوران بازنشستگی فرصتی پیش آمده که از نظر جسمی تحرک بیشتر و از نظر فکری گرفتاری کمتری داشته باشم و از زیبایی ها و ظرفیت های این دوران به خوبی استفاده کنم.

دوران بازنشستگی دوران زیبایی است و حتی دید و بازدید ها دلچسب تر است و عبادت خالصانه تر و مسئولیت های شغلی و اجتماعی سبک تر است و ده ها جنبه ی مثبت دارد اگر این کارها در یک محیط آرام و سالم و در فضای بی تنشی صورت بگیرد بازدهی آن دو چندان می شود.

شهر با تمام ویژگی هایش پرتگاه های بزرگی دارد

میرحاجی در خصوص تفاوت ها و لذت های زندگی عشایری و شهری گفت: زندگی به طور کلی زیباست و یک فرصت خوب خدادادی است. یک انسان متعهد و معتقد نباید لحظه ای از زندگی خود را پوچ و بی ارزش بداند زمانی اقتضاء می کرد من در شهر باشم آن روز مسئولیت و وظیفه ی دیگری داشتم لازم بود با جدیت و علاقه به کار و زندگیم برسم و آن روز ها سپری شد.

مرحله ی جدیدی فرا رسید، اجازه ی انتخاب جدیدی پیدا کردم اما هیچ‌گاه در صدد مقایسه شهر با روستا نیستم و هیچگاه به خودم اجازه نمی دهم که یکی را بر دیگری ترجیح دهم.

شهر ده ها ویژگی مثبت دارد اما کوه ها و پرتگاه های بزرگ هم دارد مهم آن است که کوهنورد ماهری باشی و پرتگاه را بشناسی و به سلامتی از آن بگذری. روستا هم به نوبه ی خود زیبایی های خاص خود را دارد اما محدودیت هایی نیز دارد که امکان اسکان را از خیلی ها می گیرد البته با خدماتی که در سال های اخیر در روستاهای به عمل آمده فضای ایده آلی برای زندگی کسانی که از قید و بند روزمره ی زندگی بویژه اشتغالات اداری زده و فارغند،  ایجاد کرده است.

بزرگترین فداکاری را همسرم انجام داد

محمد علی در پاسخ به این سوال که آیا تمام اعضای خانواده با نحوه زندگی شما موافق هستند؟ گفت: زندگی در روستا تصمیم آنی و یک جانبه ی من نبود من سالها  با تمامی اعضای خانواده ام در این باره صحبت و تبادل نظر داشتم. من به آن ها به ویژه فرزندانم بارها گفتم که نه توقع دارم و نه عاقلانه است که من بخواهم آنان همپا و همراه من در روستا زندگی کنند.

  جوانی که حداقل هجده سال از بهترین ایام عمر خود را صرف تحصیل کرده و شغل مناسبی  هنوز ندارد. به دنبال زندگی و شغل خود است اما با تصمیم من هیچ مخالفتی نکردند و مرتب به روستا می آیند و در تمامی کارها بدون هیچگونه محدودیتی به من کمک می کنند. اما بزرگترین فداکاری را همسر من انجام داده و از اولین روز پا به پای من، نه تنها ماندگار شده بلکه سخت ترین کار مربوط به زندگی روستایی را با گشاده رویی انجام می دهد.

جوان روستایی فکر پشت میز نشینی نکند

وی افزود: هر کسی نمی تواند به روستا مهاجرت کند و در آنجا زندگی کند اولا باید دید موقعیت جغرافیایی روستا چگونه است عامل مهم فاصله روستا با محل کار است دومین موضوع در آمد زایی روستاست اگر روستایی استعداد ایجاد شغل و در آمد زایی داشته باشد بهتر است جوان روستایی فکر پشت میز نشینی را از مخیله ی خود بیرون کند.

خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی در روستاها کارهای زیادی انجام داده و خدمات مناسبی ارائه کرده است و امکانات اولیه ی زندگی در تمامی روستاها وجود دارد. جاده ، آب، برق، تلفن و بعضاً گاز در بسیاری از روستا ها کاملا ً فراهم است و انصاف نیست دل روستاها را رها کرد و حاشیه ی شهرها را برای زندگی انتخاب کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هرکسی می تواند به شهر مهاجرت کند؟ گفت:زندگی در تمام نقاط ایران برای هیچ کس محدودیتی ندارد اما مهم این است که ببینیم انتخاب چه باشد. از قدیم گفته اند آبروی امامزاده به متولی آن است چرا باید یک روستایی آرامش و آسایش زادگاهش را رها کند و در شهرهای بزرگ با حاشیه نشینی و به شغل های کاذب روی آورد؟!

اقتصاد روستایی بر پایه ی خودکفایی است

باور کنید بدون استثنا روستاهای ما مستعد ترقی و تولید هستند من به مناسبت شغل معلمی با هزاران جوان سرو کار داشته ام بدون آنکه قصد جسارت داشته باشم باید بگویم نیازمند یک تغییر فکر اساسی هستیم. پشت میز نشینی و کارمند دولت شدن باید از ذهن ها پاک شود.

اقتصاد روستایی و عشایری عموماً بر پایه ی خودکفایی استوار است گرچه از تولیدات شهری هم بی نیاز نیست در ضمن اقتصاد کشور همانند در خت پر شاخ و برگی است که ریشه در تمام نقاط و تمامی اصناف دارد و همگی لازم و ملزم همند.

معمان فکرشان مشغول و جسمشان خسته باشد

وی در پایان در توصیه به همکارن خود گفت: اگر زمینه برایشان مناسب است به حرفه ی شریف معلمی ادامه دهند و در غیر این صورت اگر می توانند در باغچه ای کوچک آن هم در روستا به پرورش گل و گیاه و در ختان میوه بپردازند و یا دامداری و پرورش طیور داشته باشند به گونه ای که فکرشان مشغول و جسمشان خسته شود تا از عوارض گوشه نشینی و عزلت و یا خدایی ناکرده تنهایی آسیب نبینند.

دولت اجازه عرضه اندام به روستانشینان بدهد

میرحاجی توقع جالبی نیز از دولتمردان داشت و گفت من به هیچ وجه انتظار ندارم دولت برای من و امثال من کار ویژه ای انجام دهد بلکه توقع دارم بعضی از قید و بندهای اداری را که بنا به موقعیت بعضی روستاها وجود دارد از میان بردارند تا زمینه ی رونق اقتصادی و کارهای تولیدی در روستا ها فراهم شود و به علاقه مندان بازگشت به روستا به ویژه جوانانی که مایل به بازگشت هستند فرصت عرضه اندام داده شود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ولی زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳
0
با سلام و عرض ادب محضر استاد ارجمند جناب آقای میرحاجی.
خیلی خیلی خوشحال شدم که پس از سالها اطلاعی از این معلم فرزانه این استاد اخلاق و ادب و بزرگی را بدست آوردم بنده در دبیرستان شهید مفتح درس می خواندم دبیر ادبیات ما بودند و مدیر دبیرستان.
بی اغراق عرض کنم ایشان از مهربان ترین و با شخصیت ترین و باسوادترین اساتید بنده بوده و همیشه ایشان برایم قابل احترام بوده و هستند.
انسان به واسطه تفکرش و به واسطه قلبش بزرگ می شود و این حرکت زیبا و بزرگ ایشان درسی است برای همه جوانان و شاگردان این استاد فرزانه که بی آلایش تر و صادقانه تر با زندگی برخورد نمایند.
ایشان با پشتکار و زحمت به فرموده امام علی (ع) هر روزش بهتر از دیروز بوده .
با کلاس پنجم ابتدائی از دانشسرای استاد بهمن بیگی معلم شدند و پس از آن به صورت شبانه درس خواندند و دیپلم گرفتند و لیسانس و بعد هم فوق لیسانس.
اکنون با این حرکت عظیم این انسان خودساخته خیلی از جوانان روستا می توانند با افتخار به روستاهایشان برگردند و به چرخه تولید کشور عزیزمان ایران اسلامی کمک کنند تا فرمایش رهبر عزیزمان که باید از درون خود را بسازیم و اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد محقق شود.
از صمیم قلب برای این معلم و استاد فرزانه آرزوی طول عمر با عزت و برای سایت محترم شیرازه موفقیت ارزومندم
منصوری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳
0
احسنت به طبع بلند این معلم بزرگوار و فرهیخته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳
0
چرا قبل از بازنشسمگی نیومدید؟؟؟؟
بعدش که همه بناچار باید برگردن..!!!!
ظاهرپور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳
0
برای حقیر که در دوره دبیرستان شاگرد ایشان بودم افتخار می کنم از صدها مثل میرحاجی باید حداقل در بحث آموزش وپرورش استفاده کرد حتی اگر استاد پروازی باشند وسکونتشان در همان روستا باشدونکته قابل توجه برای عشایر که با چنین اشخاص توانمندی که خوشبختانه در عشایر کم نیستند می توان بهمن بیگی ها ساخت چه بگویم که متاسفانه تا زنده ایم قدر همدیگر را ندانسته و...