کد خبر: ۶۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۳
پلیس اولتیماتوم داد

آیا پراید به تاریخ می پیوندد؟

عدم شماره گذاری پراید با شرط رسیدن به استانداردهای لازم در حالی مطرح است که این خودرو با استانداردهای ۵۵ گانه فاصله قابل توجهی دارند.
تولید خودرو پیکان، پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، در سال 84، با تلاش های سازمان محیط زیست وقت متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد. با این حال خروج پیکان از صنعت خودرو پایان بخش حیات معنوی آن نبود به‌گونه‌ای که همچنان تولید وانت پیکان که از زیرمجموعه های این خودرو است ادامه دارد.

به گزارش شیرازه به نقل از فردا؛ پس از خانه نشینی پیکان، پراید توانست با توجه به قیمت پایین آن به جایگزین پیکان برای قشر اصلی مصرف‌کنندگان ایرانی تبدیل شود. این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف پایین سوخت، به عنوان خودرو مورد علاقه طبقه متوسط در ایران قرار گرفت و در حال حاضر در جایگاه پرفروشترین خودرو در ایران قرار دارد. اما این خودرو، اتومبیل استانداردی نبوده و اخبار مربوط به حوادث آن همیشه نقل مجالس بوده است با این حال به دلیل بالا بودن تقاضای آن یکی از پرفروش ترین محصولات سایپا می باشد. 

حالا زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که پلیس راهور ناجا از پلاک خودرو پراید در ماه‌های آینده خودداری می کند. پلیس این اولتیماتوم را به وانت نیسان، و وانت پیکان هم داده است.

ارتقای استاندارد تولید خودرو در ایران، در ۸ سال گذشته با چالش هایی مواجه بوده است. چندباری هیات وزیران خودروسازان را موظف کرده بود که تا استاندارد یورو ۴ را رعایت کنند. اما با فشار خودروسازان، اجرای این مصوبات در همان هیات دولت، با تبصره ای،‌ به شش یا یک سال بعد موکول می شد. این اتفاق چندباری تکرار شد و خودروسازان عملا از زیر بار یورو ۴ فرار کردند.

اکنون هیات دولت نیروی انتظامی را موظف کرده که با مجوز همزمان سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست خودروها را شماره گذاری کند؛ یعنی مجوز کیفیت و آلایندگی. عدم شماره گذاری پراید در حالی مطرح است که تیغ انتقادات پلیس و مردم به محصولات برخی خودروسازان ایرانی این روز‌ها تیز‌تر شده است و رئیس پلیس راهور ناجا از مردم خواسته است که این خودرو را برای سال 94 پیش خرید نکنند به این دلیل که پراید به همراه وانت نیسان و وانت پیکان شماره گذاری نخواهد شد. این درحالیست که پراید در بازار در انواع و مدل های گوناگون به فروش می رسد و در صحبت های سردار مومنی صحبتی از مدل خاصی نشده است.

سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور ناجا روز شنبه در نشستی در همین رابطه اعلام کرد: « امسال خودرو وانت پیکان آخرین سالی است که تولید و شماره گذاری می‌شود و مردم این خودرو را برای آینده نخرند.»

از سوی دیگر مومنی درباره وانت نیسان و پراید گفته است: « به اعتقاد ما پراید و وانت نیسان با هیچ استاندارد موجودی نباید شماره گذاری شود و این دو خودرو به دنبال رفع نواقص خود باشند؛ در غیر این صورت شماره گذاری نخواهند شد.»

 عدم شماره گذاری پراید با شرط رسیدن به استانداردهای لازم در حالی مطرح است که این خودرو با استانداردهای ۵۵ گانه فاصله قابل توجهی دارند و هر ساله بخش اعظم آمار کشته‌شدگان در تصادفات جاده ای مربوط به این خودرو است؛ ضمن اینکه از عمر تولید آنها در کشور بیش از استاندارد معمول می‌گذرد.

گفته می شود معمولا هفت تا ۱۰ سال عمر یک خودرو در چرخه تولید است؛ بنابراین از زمان شروع تولید ، خودروساز باید به فکر مدل‌های جدید و درنهایت کنار گذاشتن آن و جایگزین نمودن خودرویی که مانند پراید برای مردم مقرون به صرفه باشد و هم استانداردهای لازم را داشته باشد می بود.

با این حال هنوز خودرویی نتوانسته به عنوان جایگزین پراید به طور رسمی اعلام شود و همچنین طراحی و تولید پلت‌فرم جدیدی در این مورد عملیاتی نشده است.  هر چند گفته می شود که دو محصول ساینا و همچنین تیبا 2 به تدریج جایگزین پراید خواهند شد اما تفاوت قیمت این خودروها با پراید حداکثر 30 تا 40 درصد خواهد بود و قطعا به پای پرفروش پراید نخواهند رسید.

با وجود همه این مباحث اما هنوز در خصوص خارج کردن پراید از صحنه رقابت در بازار خودرو این سوال مطرح است که تولیداتی چون وانت پراید و یا مدل های گوناگون پراید نیز در لیست حذف قرار دارند یا خیر؟
نظرات بینندگان