کد خبر: ۶۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۹ آذر ۱۳۹۳
در جلسه هماهنگی بزرگداشت ۹ دی چه گذشت؟

ناگفته‌های 9 دی به خوبی روشن شود/ برخی می خواهند این حماسه را به تسویه حساب‌های جناحی نسبت دهند

باید با تمام وجود از دستاورد بزرگ حماسه 9دی محافظت کنیم

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس حماسه 9دی را بی‌نظیر‌ترین حماسه مردمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: آنچه امروز در ارتباط با یوم الله ۹ دی به‌عنوان روز میثاق امت و ولایت و روز بصیرت وظیفه ماست، این است که به تمام معنا در این موضوع ورود کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی در نشست هماهنگی ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی اظهار کرد: حماسه 9دی حتی از تجمعاتی که مردم بعد از پیروزی انقلاب داشتند مقتدر‌تر برگزار شد و در این روز توطئه‌های گوناگونی که به وسیله معاندان داخلی و خارجی صورت گرفت، توسط دلسوزان نظام و مردم خنثی شد.

حجت‌الاسلام رضایی با تأکید بر اینکه باید موضوع حماسه ۹ دی را بازخوانی کنیم، گفت: البته تأکید بر این است که ما نیاز نداریم به صورت میدانی تجمعاتی داشته باشیم لذا باید بیشتر ابعاد مختلف حماسه ۹ دی تبیین شده و ناگفته‌های این قضیه به خوبی روشن شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس از حماسه ۹ دی به عنوان انقلاب سوم که تضمین کننده پیروزی انقلاب در سال ۵۷ بود، یاد و عنوان کرد: در ۹ دی چند موضوع حیاتی خود را نشان داد از جمله اینکه مشخص شد دشمن در عده‌ای نفوذ دارد یعنی برای مردم روشن شد که به عنوان پیاده‌نظام دشمن کار می‌کنند و خیانت بزرگی هم به مردم و انقلاب کردند و برخی‌ هم با تحلیل‌های غلط در میدان دشمن عمل کردند و حرکت جریان فتنه را صراحتاً یا تلویحاً تأیید کردند و عده دیگری هم در صراط مستقیم انقلاب از گفتمان و مواضع رهبری حمایت و در این خط سیر حرکت کردند که باعث شد انقلاب برای همیشه بیمه شود و برخی از نخبگان فکری بودند که با توجه به وابستگی‌های دنیایی که موجود بود در مقابل فتنه سکوت کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقایع روز دانشجو در شیراز تأکید کرد: در جوامع مردمی و دانشگاه‌ها باید این مواضع توجه شود و بعد از ۵ سال از حماسه ۹ دی نباید فردی در دانشگاه بیاید و گستاخی کند و مواضع مقام معظم رهبری را زیرسئوال ببرد.

حجت‌الاسلام رضایی به تبیین موضوعاتی که باید در تبیین حماسه ۹ دی مورد نظر قرار گیرد، پرداخت و افزود: توجه به لایه‌های عمیق و پیوسته حماسه ۹ دی، تبیین ابعاد فتنه و ریشه براندازی نرم توسط دشمن، تحلیل و تبیین ابعاد و پیامدهای داخلی و خارجی ۹ دی، بهره‌مندی از قدرت ملی برای مدیریت آینده کشور، تشریح جایگاه و نقش رهبری در حراست از اصول و خطوط کلی انقلاب اسلامی، تبیین عمق مردمی انقلاب اسلامی که محور تولید قدرت نظام هستند و این حقیقت که نظام ما متکی به قدرت مردم است و عزت آن این است که مردم این نظام را باور کردند نیز باید تبیین شود.

به گفته وی، توجه به ۹ دی به عنوان رویدادی ملی و دربرگیرنده تمام اقشار جامعه اسلامی با مشارکت همه رأی دهندگان انتخابات دهم ریاست جمهوری با رویکرد وحدت و همبستگی از دیگر مواردی است که در تبیین ابعاد حماسه ۹ دی باید بدان توجه شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم در استان فارس ضمن تبیین یوم‌الله ۹ دی توجه به وحدت و تقویت دولت حتماً صورت گیرد، گفت: در اهداف کلی بحث آشکارسازی ابعاد حماسه و بررسی و هماهنگی فعالیت‌های موثر، توجه دادن افکار عمومی و ظرفیت‌های موجود و همچنین توجه به اندیشمندان صاحبنظران، روحانیت و اساتید دانشگاه است در قالب مقاله در ارتباط با این موضوع می‌توانند نقش ایفا کنند.

وی بر لزوم بسترسازی جهت توسعه فعالیت‌های خودجوش مردمی تأکید کرد و گفت: کمک به تدوین تاریخ تحلیلی این روز بزرگ و فعال کردن کانون‌ها و انجمن‌های مردم نهاد بسیار می‌تواند در این بستر مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام رضایی گفت: همچنین دانشگاه‌های ما نباید از حماسه ۹ دی غفلت کنند و جلسات و میزگرد‌ها و تجمعاتی در ارتباط با این موضوع نیز در دانشگاه‌ها برگزار شود ضمن اینکه ما نیز یک همایش کلی در سطح شیراز و شهرستان‌های فارس در روز ۹ دی خواهیم داشت ضمن اینکه شب شعر خاص موضوع ۹ دی نیز باید برگزار شود که برد تبلیغی و رسانه‌ای نیز داشته باشد.

باید با تمام وجود از دستاورد بزرگ حماسه 9دی محافظت کنیم

رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس هم در این جلسه گفت: تلاش‌های زیادی در کار است که حماسه 9 دی به فراموشی سپرده شود و به شکلی مسئله فتنه کنار رود و به این بحث پرداخته نشود.

جت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف با اشاره به وقایع اخیر روز دانشجو در شیراز افزود: اقداماتی که شاهد آن هستیم باید ما را مصمم‌تر کند که گرامیداشت روز 9دی را با قدرت بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر انجام دهیم و نگذاریم یک مسئله به این مهمی به فراموشی سپرده شود.

حجت‌الاسلام رصاف ابراز کرد: در حماسه 9دی مردم در صحنه حاضر شدند و دفاع از ولایت داشتند و با هر نوع فتنه‌جویی مبارزه کردند که باید با تمام وجود از این دستاورد بزرگ محافظت کنیم.

سخنگوی جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با تأکید بر اینکه بر ما فرض است که در برنامه‌ریزی‌ها دخالت داشته باشیم، گفت: این جلسه هماهنگی و ساماندهی برنامه‌های سطح شهر است و قاعدتاً باید جنبه مردمی کار را نگذاریم کم رنگ شود، هرچند هدایتگری و نظارت باید داشته باشیم اما بحث مردمی کار را به‌صورت جدی دنبال کنیم.

عده‌ای می‌خواهند حماسه ۹ دی را به تسویه حساب‌های جناحی نسبت دهند

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد فارس هم با تأکید بر لزوم تبیین ابعاد همه جانبه حماسه 9دی گفت: عده‌ای می‌خواهند حماسه ۹ دی را به تسویه حساب‌های جناحی نسبت دهند در صورتی که این‌گونه نیست لذا ما باید ابعاد مختلف این حماسه را تبیین کنیم که دشمنان اصل نظام را هدف قرار دادند.

حجت‌الاسلام غلامحسین نیازی با بیان اینکه باید فرا‌تر از مباحث داخلی به تبیین ابعاد حماسه ۹ دی بپردازیم، افزود: ریشه فتنه استکبار و هدفشان از بین بردن نظام اسلامی بود لذا باید در رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما این مسئله را به خوبی روشن کنیم.

حجت‌الاسلام نیازی همچنین بر لزوم استفاده از ابزار هنر در این زمینه تأکید کرد و افزود: این مسئله با همکاری بسیج هنرمندان می‌تواند می‌سر شود.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد فارس در ادامه به تبیین برنامه‌های این کانون‌ها پرداخت و گفت: ‌ قطعاً ما به نوبه خود از این برنامه‌ها حمایت می‌کنیم اما بخشی از مساجد نیز هیئت امنا و اوقاف است که باید در این زمینه ما را یاری دهند.

وی اظهار کرد: ‌ در این راستا ائمه جماعات مساجد و مدارس بخشی از سخنرانی بین نمازهای یومیه به تبیین ابعاد حماسه ۹ دی اختصاص خواهند داد.

تبیین هویت و ابعاد مختلف جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) بودن شیراز

فرمانده سپاه ناحیه احمدبن موسی(ع) شیراز هم در این جلسه با اشاره به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) این استان گفت: به نظر می‌رسد هویت شیراز یکی از نکات بسیار مهم است که در رأس آن بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ(ع) قرار دارد و باید برنامه‌ریزی جدی و محوری در خصوص این هویت و تبیین ابعاد مختلف این جایگاه برای شیراز و استان فارس صورت گیرد.

آرش علاءالدینی افزود: جهت مشخص شدن این هویت لازم است که از وقایع تاریخی مهی که رخ می‌دهد شخصیت‌های محوری هر واقعه که در استان نقش داشته‌اند را شناسایی و به آن‌ها بپردازیم.

علاءالدینی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در حماسه 9 دی بحث ما تقلب در انتخابات نیست بلکه استکبارستیزی است زیرا دعوای دشمنان بر سر ولایت مطلقه فقیه بود و این باید در مسائل تبیینی محور قرار گیرد.

فرمانده سپاه ناحیه احمدبن موسی(ع) شیراز با تأکید بر اینکه ستاد 9 دی و دستگاه‌های اجرایی در هفته بصیرت باید به این قضیه ورود پیدا کنند، گفت: اگر در مساجد و پایگاه‌های مقاومت، حرکت‌های خودجوش مردمی بخواهد صورت گیرد، باید امکانات اجرایی نیز پای کار آیند.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در این میان دستگاه‌های دولتی کمرنگ ورود پیدا کردند و انتظار می‌رود که در بحث حماسه 9 دی بسیار جدی وارد شوند زیرا بحث 9 دی کشمکش بین دو گروه نیست بلکه بحث نظام انقلاب و ولایت است لذا باید به سمت تبیین این موضوع پیش رویم.

نظرات بینندگان