کد خبر: ۶۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۳
مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس:

آقایان دانشگاهی اجازه تصرف اراضی بیمارستان نمازی را از خود سلب کنند

حجت الاسلام حسینی گفت که مدیران فارس باید برای ادای حقوق دو هزار رقبه‌ای که در اختیار دارند، چاره‌اندیشی کنند

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس وقف را بادوام‌ترین انفاق و احسان دانست و گفت: وقف یکی از مظاهر خاص توسعه و پیشرفت جامعه محسوب می‌شود و ثروت جامعه را از طبقه‌ای به طبقات دیگر منتقل کرده و از حالت اختصاصی به نوع عام‌المنفعه و ثروت عمومی تغییر می‌دهد.

حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی‌مقدم در جلسه شورای اداری استان فارس با موضوع وقف جمعی یکی از عوامل مهم توسعه تمدن عظیم اسلامی را بهره‌گیری مستمر از منابع درآمدی پایدار موقوفات دانشگاه‌ها، دارالعلم‌ها، بیمارستان‌ها و دانشکده‌های اسلامی عنوان و اظهار کرد: اگر مدرسه و مسجد و بیمارستان نماد توجه نخبگان به سلامت و روح بدن انسان است، همواره کهن‌ترین مدارس، مساجد، کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها در کنار بازارچه‌ها توسط واقفان خیراندیش احداث و وقف می‌شده است.

وی با اشاره به تعطیلی برخی موقوفات تصریح کرد: هرگاه مدرسه، مؤسسه، دانشگاه و بیمارستان موقوفه‌ای تعطیل شده است علت تعطیلی آن پایمال شدن حقوق موقوفات آن مرکز توسط موقوفه‌خواران و متصرفینی بوده که به فتاوای فقها و دانشمندان جامعه اسلامی توجهی نداشته و احکام نجات‌بخش اسلام را نادیده می‌گرفتند.

مدیرکل اوقاف فارس اظهار کرد با اشاره به خنثی کردن ضربات مهلک رژیم ستم‌شاهی بر پیکر نحیف موقوفات توسط امام خمینی(ره) که فرمود موقوفات باید به حال وقف باقی و به وقف عمل شود، اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب بر وجوب پرداخت عوض عین موقوفه به هنگام تصرفات در حکم تلف توسط ادارات فتوا داده و ضرورت کسب اجازه متولی و پرداخت حقوق موقوفه را حتی در طرح‌های بزرگ لازم می‌دانند که لازم است مدیران استان نسبت به ضرورت در اولویت قرار دادن پرداخت حقوق موقوفات آگاه گردند.

وی با تأکید بر اینکه مدیران استان باید برای ادای حقوق دو هزار رقبه‌ای که در اختیار دارند، چاره‌اندیشی کنند، گفت: در سال جاری در پرداخت حقوق بیش از 10 میلیون متر مربع از عرصه‌های وقفی برنامه‌ریزی کرده و باید آقایان دانشگاهی اجازه تصرف صدها هکتار از اراضی بیمارستان نمازی را از خود سلب کنند.

حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم بر لزوم تشکیل کمیته‌ای به ریاست یکی از معاونان استانداری و با حضور نماینده‌ای از دستگاه‌ قضایی و اوقاف جهت تعیین تکلیف مطالبات موقوفات از ادارات تأکید و اظهار کرد: از مسئولان استان تقاضا می‌شود تا با مشارکت جدی، فراگیر و اثرگذار در مقوله مبارک وقف جمعی، زمینه توسعه فرهنگ وقف را در بین کارکنان ادارات و دستگاه‌های اجرایی فراهم کنند تا بیمارستان تخصصی سرطان جنوب از محل کمک‌های مردم سرافراز و خیراندیش استان فارس احداث شده و در خدمت بیماران سرطانی قرار گیرد.

مدیرکل اوقاف فارس در ادامه با اعلام اینکه 101 مورد وقف جدید به ارزش 12 میلیارد تومان به ثبت رسیده است به تبیین اهم فعالیت‌های انجام شده این اداره اشاره و عنوان کرد: در بخش حقوقی و اوقاف 718 پرونده قضائی تعیین تکلیف و 165 رأی نیز اجرا شده و 377 هزار هکتار از اراضی اختلاقی با منابع طبیعی رفع اختلاف شده است. همچنین اسناد مالکیت 95 میلیون متر مربع از موقوفات توسط اداره‌کل ثبت اسناد صادر شده که چند برابر سال گذشته است.

حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم با بیان اینکه در بخش فرهنگی سه هزار و 300 مبلّغ اعزام و 159 هزار نفر در مسابقات قرآن کریم شرکت کرده و 20 هزار نفر هم در طرح تربیت حافظان در حال فراگیری هستند، گفت: در بقاع متبرکه 300 پروژه عمرانی با زیربنای 200 هزار متر مربع در حال انجام است و 50 پروژه عمرانی نیز در موقوفات راه‌اندازی شده است.

وی در پایان از تجدید و تنظیم 12 هزار سند اجاره و شناسایی 5 هزار رقبه از طریق جی.آی.اس جهت تکمیل و تجهیز بیش از صد باب مسجد خبر داد.

نظرات بینندگان