کد خبر: ۶۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۱۴ دی ۱۳۹۳

«خودیاری مدارس» در خنج اجباری نیست اما باید پرداخت شود!

در برخی مدارس خنج از دانش آموزان مبالغی را تحت عنوان کمک به مدرسه به اجبار دریافت می کنند.
کمک به مدرسه و یا همان خودیاری، موضوعی است که چند سالی است در مدارس باب شده و دانش آموزان می توانند بصورت دلخواه مبالغی را جهت کمک به مدرسه پرداخت نمایند، اما این موضوع چند وقتی است که در برخی از مدارس خنج اجباری شده و به معضلی برای والدین دانش آموزان تبدیل شده است.

به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه به نقل از خنج کهن، طبق اخبار دریافتی از منابع موثق، در برخی از مدارس خنج از دانش آموزان مبالغی را تحت عنوان کمک به مدرسه به صورت اجبار دریافت می کنند و نکته جالب ماجرا اینجاست که این مبالغ را از برخی دانش آموزان بصورت نقدی دریافت کرده و از واریز وجه توسط دانش آموز به حساب مدرسه امتناع می کنند!

وزیر و مدیر کل آموزش و پرورش نیر در مصاحبه های خود با صراحت اعلام می کنند که اعطای هدایای نقدی به مدارس دولتی از جانب اولیای دانش آموزان کاملا اختیاری بوده و هیچ کدام از مدیران مدارس حق دریافت وجه نقدی اجباری با عنوان هدیه به مدرسه را ندارند. ولی بر خلاف این تاکیدها اغلب مدارس پرداخت هدیه به مدرسه را اجباری اعلام کرده و حتی این موضوع در برخی از مدارس تا آنجا پیش رفته که از دانش آموزانی که خودیاری پرداخت نکرده اند، از شرکت در امتحان پایانی ممانعت بعمل آورده و با گرفتن تعهد کتبی از آنها خواسته اند در آینده ای نزدیک مبالغ خود را به مدرسه تحویل دهند.
با یک حساب سرانگشتی اگر تعداد دانش آموزان یک مدرسه را حداقل 200 نفر فرض بگیریم و از هر دانش آموز نیز حداقل مبلغ 200 هزارتومان دریافت شود، در مجموع مبلغ 40 میلیون تومان عاید مدرسه می شود.

این موضوع در حالی رخ می دهد که اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در این باره می گوید:«دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوه متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد»

نظرات بینندگان