کد خبر: ۶۵۱۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۳
مدیرعامل سایت آلمینیوم لامرد تشریح کرد؛

تحول اقتصادی در جنوب فارس با سرمایه گذاری 40,000,000,000,000 ریالی

شرایطی ایجاد شد تا زمینه برای اجرای یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های خارجی در داخل کشور بعد از پیروزی انقلاب فراهم بیاید و در آستانه عملیاتی شدن قرار بگیرد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، پایگاه تحلیلی - خبری لامرود نوشت: به دنبال انتشار خبر گشایش خط اعتباری طرح بزرگ آلومینیوم لامرد، به سراغ مدیر سایت آلومینیوم رفتیم، هرچند طی ماه های گذشته و با توجه به پیگیری ها و سفرهای متعدد مقام های رده بالای کشوری در این خصوص به شهرستان، چند بار دیگر هم ما و هم خبرنگاران و خبرگزاری های دیگری نیز برای تهیه گزارش به وی مراجعه کرده بودند که با پاسخ «فعلاً زود است، بگذارید کار به نتیجه برسد، بعد گزارش می دهم» مواجه شدیم.  آنچه در ادامه می خوانید ماحصل گفتگوی دوساعته لامرود با محمد جعفری مدیر سایت آلومینیوم لامرد و مشاور مدیر عامل شرکت آلومینیوم جنوب است که طی سال های 84 تا 90 تصدی فرمانداری لامرد نیز بر عهده داشته و بعد از بازنشستگی و پذیرفتن مسئولیت جدید هیچ گونه مصاحبه ای انجام نداده بود، صرفاً با این این دلیل که « گزارش می دهم، اهل تبلیغ کردن نیستم».

 

از خام فروشی به ارزش افزوده

یکی از مسایل استراتژیک در کشور ما، به عنوان یک کشور نفتی و گازی در سطح جهان مطرح است، بحث استفاده بهینه و درست از این منابع است. چیزی که تاکنون رخ داده، بحث خام فروشی نفت و گاز کشور است، نظام قریب به 2 دهه است که به سراغ تبدیل منابع نفت و گاز به ارزش افزوده و فرآورده های مختلف رفته تا از این طریق بتواند منابع مالی بیشتری را بدست آورد.

 

فوائد کار

انجام روند تبدیل نفت و گاز از خام فروشی به ارزش افزوده چند حسن و مزایا در پی خواهد داشت؛ اول اینکه از ارزان فروشی مواد خام جلوگیری می کند، دوم اینکه ایجاد اشتغال بیشتر می کند و جوانان جویای کار مشغول می شوند و سوم اینکه باعث عمران و آبادانی می شود چون عمدتاً طرح هایی که نفت و گاز را به کالاهای با ارزش افزوده تبدیل می کنند، صنایع بزرگی هستند و زیرساخت ها نیاز دارند و تامین زیرساخت ها باعث توسعه و عمران هر منطقه ای خواهد شد و بعد از راه اندازی نیز موجب توسعه بیشتر خواهند بود.

 

آلومینیوم نقش اصلی در اقتصاد ملی

به عنوان مثال همین آلومینیوم؛ به زیرساخت های متعددی از جمله آب، برق، گاز و توسعه راه ها نیازمند است. در برنامه چهارم ما یک سری تکالیف داریم، تکالیفی که باید انجام می شد، یکی از تکالیف مهم، همین مسئله فاصله گرفتن از خام فروشی نفت و گاز بود، برای انجام و اجرای طرح های تبدیل نفت و گاز، نیاز به یک سری مطالعات برای یافتن مکان های مناسب بود که این در قالب طرح آمایش سرزمین صورت گرفت، در چه اقلیم و سرزمینی باید انجام گیرد، بدین صورت نیست که بصورت دیمی، مقطعی و آزمون و خطا صورت پذیرد. چند فاکتور برای این مقوله مورد توجه است؛ اول اینکه چون این طرح ها، انرژی بر هستند به گاز فراوان، برق فراوان نیاز دارند، همین آلومینیوم به تنهایی خودش، 500 مگاوات برق لازم دارد، تامین این مقدار برق خودش به یک نیروگاه نیاز دارد، نیروگاه یا بصورت آبی یا سیکل ترکیبی، اقلیم به ما می گوید این نیروگاه را جایی احداث کن که به گاز نزدیک باشد. قطب گازی کشور کجا وجود دارد، در عسلویه، جم و منطقه ما. یا مثلاً گاز؛ روزی قریب به 5 تا 7 میلیون متر مکعب گاز نیاز دارند، خود آلومینیوم و نیروگاهش. این یعنی که به حوزه های گازی و ایستگاه های فشار و خط لوله نزدیک باشد، فاکتور بعدی بحث زیست محیطی است، یعنی باید جایی احداث شود که کمترین آسیب به محیط زیست و محیط انسانی بزند، هرچند که در طراحی های امروزی با استفاده از تکنولوژی مضرات آن را کاهش می دهند. فاکتور بعدی آب مورد نیاز برای آلومینیوم است. منطقه ما با خلیج فارس فاصله چندانی ندارد و با کمترین هزینه می توان این انتقال را صورت داد و همچنین برای انتقال محصولات آن. دشت لامرد دارای این چند فاکتور است و شرکت های مشاوره ای و مطالعاتی همچون رهشهر که عسلویه را طراحی کرده، کار مطالعاتی را انجام داده و این نتیجه رسیدند که دشت لامرد ظرفیت و پتانسیل اجرای طرح های این چنینی را دارد.

مدیریتی با قدمت 10 ساله

همه این فاکتورها و زیرساخت ها به عامل انسانی به نام مدیریت نیاز دارد. مدیریتی که بتواند هم این منطقه با ظرفیت را به مقامات بلند پایه معرفی کند و هم پیگیر انجام مراحل مختلف کار بشود. این مدیریت از 10 سال قبل شروع شد، خود من یکی از مدیران بودم که نقش داشته از سال 83 و اوایل 84 که از انتهای سال 84 به عنوان فرماندار لامرد در این صحنه حضور داشتم. برای تحقق این چنین طرحی مدیریت عالمانه در صحنه پیگیری لازم دارد که قدرت هدایت و ایجاد زیرساخت ها را داشته باشد، زیرساخت هایی که برای دوران راه اندازی لازم است. به همین منظور پست 400 کیلولت راه اندازی شد، راه ها  توسعه یافتند، بحث انتقال آب از دریا و همچنین سد هایقر که از مصوبات دولت بود، دنبال شد. اگر زیرساخت ها مهیا نمی شد زمینه برای اجرای این چنین طرح بزرگی آماده نبود.

 

پیام راه اندازی آلومینیوم برای مردم

همه این عوامل دست به دست هم داد تا مسئولین رده بالای کشوری قانع شوند که طرح بزرگ آلومینیوم را می توان در دشت لامرد اجرایی کرد. عملیاتی شدن و راه اندازی این طرح عظیم صنعتی در این منطقه یک پیام روشن و واضح برای مردم ما دارد؛ « الحمدالله از محرومیت داریم فاصله می گیریم». این به مزایایی برمی گردد که صنعت آلومینیوم برای مردم این منطقه در پی خواهد داشت.

طرح آلومینیوم جنوب چیست؟

این طرح عظیم صنعتی با ظرفیت قریب به یک میلیون تن طراحی شده که در سه فاز و در فاز اول قریب به 300 هزار تن شمش تولید خواهد کرد و این رقم با تولید کل کشور اعم از مجتمع بزرگ اراک و بندرعباس و ... برابری می کند. حجم سرمایه گذاری این طرح، رقم بسیار بالایی است، رقم قریب به 4 هزار میلیارد تومان متشکل از سرمایه گذاری خارجی 1.2 میلیارد دلاری و حدود 320 میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی .

 

نجات بخش اشتغال نیروی جویای کار

طرحی است که در دوران ساخت قریب به 1000 نفر بصورت مستقیم مشغول به کار می کند، قرارداد طرح با پیمانکار خارجی، شرکت ان.اف.سی از کشور چین است که از شرکت های بسیار قدرتمند در طراحی و اجرای کارخانجات آلومینیوم است که در چندین کشور اروپایی نیز این کار را انجام داده است. قرارداد بصورت کلید تحویل است و ایران متعهد شده که زمین و زیرساخت های لازم را مهیا سازد و طرف خارجی نیز متعهد شده کارخانه را از صفر تا 100 بسازد. میزان اشتغال در دوران ساخت از آنجایی که قرارداد در تعهد طرف خارجی است، این شرکت چینی است که به جذب نیرو می پردازد که مطمئناً از نیروهای متخصص خود براساس نوع نیاز و یک سری نیروهای دیگر استفاده خواهد کرد،


تحول اشتغال در جنوب کشور

در زمان بهره برداری 1000 نفر مستقیم و 4 هزار نفر نیز بصورت غیر مستقیم مشغول خواهند شد که تماماً نیروهای داخلی و عمدتاً نیروی بومی متشکل از تحصیل کرده های رشته های مرتبط همراه با گذراندن دوره های تخصصی خواهد بود. هم برای دوران راه اندازی و هم دوران بهره برداری، کمیته ای به نام کمیته جذب ایجاد می شود و با توجه به نیاز بصورت سیستماتیک به جذب نیرو می پردازد.

 

زمان طولانی اجرای طرح

طرح هایی که حجم سرمایه گذاری بالایی دارند و عمدتاً خارجی هستند نیازمند بسترهای لازم در سطح بین المللی است، چنانچه به هر دلیلی به این بستر خدشه ای وارد بشود به کل پروسه لطمه وارد می کند و چنانچه طرف داخلی نتوانند آورده خودشان را بیاورد، طبیعی است سرمایه گذار خارجی هم ورود نمی کند. از آنجایی که سرمایه گذاری خارجی رقم بالایی است، طرف خارجی به ضمانت بالایی نیز نیاز دارد. بانک عامل این پروژه بانک صادرات است اما این بانک به تنهایی نمی تواند چنین ضمانتی را انجام دهد، اگر هم بتواند طرف چینی نمی پذیرد که یک بانک این ضمانت را انجام بدهد، به همین دلیل باید بانک های دیگری باید بانک صادرات را همراهی کنند، همراه کردن بانک های دیگر به پروسه زمانی بسیار طولانی نیاز دارد و این کار ساده ای نیست. برای این کار کنسرسیومی از بانک ها از جمله بانک صادرات، ملت، تجارت، صنعت و معدن و با ضمانت بانک مرکزی تشکیل شد تا طرف خارجی ضمانت را پذیرفت. بخشی از این راه در زمان نمایندگی مرحوم دکتر حیاتی انجام گرفت و مسیری که مسیر سختی بود در آن زمان طی شد، منتها یک سری مشکلات و گرفتاری ها در این راه پیش آمد و آن بحث تحریم ها بود که اوج آن از سال 88 صورت گرفت. این تحریم ها هم باعث نیامدن طرف خارجی و هم عقب نشستن طرف داخلی شد. اما بصورت کامل و مستمر این قضیه پیگیری شد و این شعله خاموش نشد. در زمان دولت های سابق و دولت فعلی این شعله خاموش نشد و با توجه به زمان و فرصت بسیار مناسبی که اکنون پیش آمده، این شعله دوباره اوج گرفت و کار سرمایه گذاری آن انجام شده و خط اعتباری باز شده است. طبیعی است که فراهم کردن مدارک لازم زمان زیادی می برد و همه این مدارک باید به روز باشد و این تغییر پروسه بر تمام استعلام ها تاثیر می گذارد. خوشبختانه عزم دولت برای انجام این کارها با توجه به فضای جدیدی که ایجاد شده، خیلی راسخ تر و با پیگیری های دکتر موسوی، همراهی دکتر قادری، مسئولین شرکت آلومینیوم جنوب مخصوصاً مهندس مستقیمی مدیر عامل شرکت نگذاشتند این شعله خاموش شود و با پیگیری های مستمر و بسیار زیاد، الحمدالله شرایطی ایجاد شد تا زمینه برای اجرای یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های خارجی در داخل کشور بعد از پیروزی انقلاب فراهم بیاید و در آستانه عملیاتی شدن قرار بگیرد.

کار بزرگ، حوصله بزرگ می خواهد

کار بزرگ انجام دادن، نیازمند سعه صدر بالا است، نیازمند مدیریت هوشمندانه است، نیازمند ثبات قدم است و اگر جایی مشکلی پیش آمد، نباید پا عقب بگذارد. ما با توجه به زمینه ها و مزیت های مختلفی که در منطقه وجود دارد، بخشی از نیاز شغلی، تامین شده که به حوزه های کشاورزی، خدماتی، تجارت، بازار و ... برمی گردد که دیگر این حوزه ها و بخش ها پاسخگوی ایجاد اشتغال و فرصت های جدید برای جوانان جویای کار نیست و بهترین راه برای این موضوع، به سراغ صنعت رفتن است، صنعتی که بتواند تامین کننده نیاز اشتغال جوانان ما باشد.

 

گفتنی است چند  روز گذشته معاون وزیر نیرو طی مصاحبه ای به گشایش خط اعتباری پروژه عظیم آلومینیوم لامرد پرداخته بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرای طرح آلومینیوم جنوب می تواند تحول اساسی در حوزه اقتصادی و اجتماعی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد به دنبال داشته باشد.

 

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، گفت: گشایش اعتبار (ال سی) طرح آلومینیوم جنوب که ظرفیت تولید آن سالانه ۳۰۰ هزار تن است، پس از هشت سال انتظار سرانجام هفته گذشته از سوی بانک خارجی به بانک عامل در ایران ابلاغ شد.

 

مهدی کرباسیان افزود: طرح آلومینیوم جنوب واقع در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد استان فارس به مدت هشت سال در انتظار گشایش اعتبار برای دریافت تسهیلات خارجی بود.

 

به گفته رئیس هیئت عامل ایمیدرو، فعال سازی طرح آلومینیوم جنوب برای تزریق منابع مالی، یکی از اولویت های اصلی ایمیدرو محسوب می شود و طی سال گذشته تلاش مستمری به منظور تحقق آن صورت گرفت.

 

به اعتقاد کرباسیان، بزرگ مقیاسی و فعالیت های اجرایی در این طرح می تواند تحول اساسی در حوزه اقتصادی و اجتماعی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد استان فارس را به دنبال داشته باشد.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: طرح مزبور در یکی از نقاط کم برخوردار کشور واقع شده و از نظر جغرافیایی در نقطه جنوبی استان فارس قرار دارد که هم مرز با پایتخت گازی ایرانعسلویه است که میزبان تولید محصولات صنایع معدنی، پتروشیمی و نیروگاه های جدید تولید برق خواهد شد.

 

ترکیب سهامداران شرکت آلومینیوم جنوب (SALCO) شامل ۵۱ درصد شرکت سرمایه گذاری غدیر و ۴۹ درصد سازمان ایمیدرو است.

 

براساس برنامه ریزی به عمل آمده، برای تولید در این طرح از بالاترین فناوری موجود در جهان استفاده شده، به طوری که خط احیای این طرح با سیستم ۴۰۰ کیلوآمپر محصول تولید خواهد کرد که پیشتر در خطوط تولید شمش آلومینیوم درایران وجود نداشت.

 

فناوری مزبور موجب کاهش مصرف انرژی و هزینه تولید در هر تن شمش آلومینیوم می شود.

کارخانه آلومینیوم جنوب شامل خط احیا، آند سازی، ریخته گری و تاسیسات بندری و ساحلی است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳
0
صنایع آلمینیوم را به دلیل آلایندگی زیست محیطی از اروپا جمع می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳
0
ممنون از لامرد که داوطلبانه فضای شهر خودرا آلوده می کند تاشهرهای دیگر علاوه بر استفاده از فواید آن رنج آلودگی هوایشان را نکشند!