کد خبر: ۶۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۳
آیا با این رویکرد اقتصاد مقاومتی محقق میشود؟

ذخایر استراتژیک دولت مملو از برنج‌های خارجی!

رئیس انجمن واردکنندگان برنج می گوید سیاست‌های غلط کشاورزی، اجازه فروش برنج ایرانی را نمی‌دهد.

به گزارش شیرازه سید احمد بحق رئیس انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با «نسیم» در خصوص انتقادات وارد شده مبنی بر واردات بیش از نیاز برنج به کشور اظهار کرد: کشور ما قابلیت تولید یک میلیون و ششصد هزار تن برنج سفید را دارد و آماری که در خصوص 2میلیون و 400هزار تن برنج داده می شود، برنج شلتوک را هم شامل شده است.

وی افزود: ما این مسئله را بارها در وزارت جهاد کشاورزی ثابت کردیم و همه این میزان توانایی ما در تولید برنج را پذیرفته اند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از مشکلات فروش برنج ایرانی در کشور بیان کرد: در حالی که قابلیت تولید 50 درصد از نیاز داخل را داریم، این سوال از مسئولین مطرح می شود که ما چرا باید در فروش برنج تولید داخل مشکل داشته باشیم؟

سیاست های غلط اجازه فروش برنج ایرانی را نمی دهد

بحق با بر شمردن مشکلات تولید کنندگان داخلی برنج در ایران ادامه داد: هزینه های کاشت، داشت و برداشت برنج در ایران خیلی سنگین است، دلیل این مسئله هم سیاست گذاری غلط روی تولید برنج است، که هزینه را به مصرف کننده تحمیل می کند.

وی افزود: وقتی وارد کننده، برنج را از سه تا چهار هزار کیلومتر آن طرف تر وارد می کند و 40 درصد هم گمرکی می پردازد، ولی با این حال برنج ایرانی توان رقابت قیمتی با برنج خارجی را ندارد، این مسئله باید ریشه یابی شود.

رئیس انجمن وارد کنندگان برنج ادامه داد: دستگاههای تولید برنج در داخل بسیار فرسوده و قدیمی است و همین مسئله باعث می شود که برنج ایرانی با هر برند یک نوع پخت و طعم را داشته باشد.

بحق خطاب به منتقدین واردات برنج گفت: وقتی مزارع برنج در کشور یکپارچه نمی شود و به شکل خرده مالکی اداره می شود، کشاورزی ایرانی توجیهی ندارد و باید از او حمایت کنیم نه اینکه با عیب گذاشتن بر برنج وارداتی صورت مسئله را پاک کنیم.

ذخایر استراتژیک دولت نباید با برنج های خارجی پر شود

وی با انتقاد از ذخیره برنج خارجی در انبارها به نسیم تصریح کرد: چه اشکالی دارد ذخایر استراتژیک برنج ما در کشور از نوع برنج ایرانی باشد و باید از مسئولان پرسید که چرا در انبارهای خود برنج خارجی ذخیره می کنند.

رئیس انجمن وارد کنندگان برنج گفت: ما به نمایندگان مجلس نامه نوشتیم و از آن ها خواستیم که به وزارت جهاد بگویند که ذخایر احتیاطی برنج را با برنج های داخلی انجام دهند تا از تولید داخلی حمایت شود.

برنج بدون شناسنامه در گمرک ترخیص نمی شود

بحق با رد انتقادات وارده نسبت به نامشخص بودن مشخصات وارد کنندگان برنج خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال قانون ثبت منبع برای برنج های وارداتی اجرا شد، که طبق آن برنج از هر کشوری که وارد شود، روی آن یازده آیتم مانند کد بهداشت، کد رهگیری و سری تولید درج می شود.

وی افزود: هرکس برنج خارجی می خرد شناسنامه آن مشخص است و می تواند نام شرکت وارد کننده و صادر کننده را پیدا کند، در غیر اینصورت نه گمرک اجازه ترخیص بار را به ما می داد و نه اصلا ثبت سفارش ما پذیرفته می شد.

رئیس انجمن وارد کنندگان برنج با بیان این مطلب که " ما مدافع برنج ایرانی هستیم " تصریح کرد: اولویت با برنج ایرانی است و ما مدافع برنج ایرانی هستیم ولی جبهه گیری علیه برنج وارداتی به ضرر برنج ایرانی تمام خواهد شد.

بحق با اشاره به ساز و کار واردات برنج در کشور عنوان کرد: در حال حاضر 80 درصد از وارد کنندگان برنج عضو انجمن ما هستند و ما برای 20 درصد باقی مانده هم اجباری نداریم، زیرا وارد کنندگان تاثیر گذار جز انجمن ما هستند.

واردات برنج از طریق ال سی تا یک سال و نیم قابل تمدید است

وی افزود: در حال حاضر مجوز واردات برنج با حواله نقدی شش ماه است و قابل تمدید نیست، اما واردات برنج در قالب ال سی تا یک سال ونیم قابل تمدید است.

رئیس انجمن وارد کنندگان ادامه داد: اکثر وارد کنندگان برنج را از طریق حواله وارد می کنند و طبق آمار اعلام شده از سوی گمرک تنها 10 درصد از وارد کنندگان برنج به سراغ ال سی می روند.

ممنوعیت ثبت سفارش از سوی وزارت جهاد حرص و ولع وارد کنندگان را افزایش داده است

بحق دستور ممنوعیت ثبت سفارش برای واردات برنج را نادرست را برای جلوگیری را واردات برنج کافی ندانست و تاکید کرد: بسته شدن ثبت سفارش برای واردات برنج حرص و ولع در وارد کنندگان ایجاد می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات امسال برنج بازار سال آینده را هم متشنج می کند یا خیر، تصریح کرد: این مسئله را قبول ندارم زیرا وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت آمار واردات برنج را به طور دقیق دارند، اما نکته اینجاست که با آزاد شدن ثبت سفارش برای واردات برنج از سال 94 ، وارد کنندگان از ترس بسته شدن دوباره ثبت سفارش برای گرفتن مجوز هجوم می آورند.

رئیس انجمن وارد کنندگان برنج با اشاره به لزوم دائمی نبودن واردات برنج بیان کرد: زمانی می توان ثبت سفارش برای واردات برنج را محدود کرد که ما نیاز داخل را به طور کامل برطرف کنیم، اما در حال حاضر که کمبود آب رو به رو هستیم نمی توان به زودی انتظار این مسئله را داشت.

 بحق به وضعیت کشت برنج در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در سال های قبل نیاز مردم اصفهان به برنج از خود استان تامین می شد، اما مشکل کمبود آب باعث شده که بسیاری از مردم استان در تامین آب شرب هم مشکل داشته باشند.

همه جای دنیا به سمت کشت گلخانه ای برنج رفته است

وی با انتقاد از ساز و کار حاکم بر کشاورزی کشور درمقایسه با دیگر کشورها بیان کرد: بررسی هایی که روی کشورهای تولید کننده برنج مانند تایلند انجام شده است، نشان می دهد که بارش های سیل آسا باعث شده تا تمرکز به سمت کشت های گلخانه ای برود، ولی در کشور ما کسی به فکر این مسائل نیست.

رئیس انجمن وارد کنندگان برنج افزود: کشت گلخانه ای تنها 20 درصد نیاز به آب دارد و اگر این کشت در ایران انجام شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

بحق با بیان این مطلب که " واردات تضمین کننده تولید داخل است " خاطرنشان کرد: خودرو و مشکلات این صنعت نمونه خوبی است که می توان در حوزه اهمیت واردت به آن اشاره کردف زیرا اگر خودرو وارد می شد، نمونه های داخلی هم با قرار گرفتن در فضای رقابت کیفیت خود را افزایش می دادند.

وی از از دولت خواست که استفاده از برنج خارجی را در مراکز دولتی اجبار کند و خاطرنشان کرد: با پیشنهاد مشکل حل نمی شود و دولت باید در مراکز دولتی استفاده از برنج داخلی را الزامی کند تا این مسئله تاثیر گذار باشد.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج در خصوص کاهش قیمت جهانی برنج هم گفت: قیمت جهانی برنج کاهش پیدا نکرده، اما قیمت برنج هندی به دلیل وضعیت محصولشان و تولید خوبی که داشتند، کاهش پیدا کرده است.

بحق ادامه داد: ما موظفیم هر 10 روز یکبار قیمت ها را اعلام کنیم و در حال حاضر با کاهش قیمت برنج هندی، به طور مثال برنجی که قبلا کیلویی 5600 تومان بعد از ترخیص برایمان تمام می شد در حال تا 43300 تومان کاهش پیدا کرده است.

هرکسی صلاحیت اظهار نظر در خصوص سلامت برنج وارداتی را ندارد

وی در پایان در واکنش به گفتگوی عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز با نسیم در خصوص واردات 19 نوع برنج آلوده گفت: هرکسی به جز سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد در خصوص سلامت برنج های وارداتی اظهار نظر کند، به هیچ وجه پذیرفته نیست.

نظرات بینندگان