کد خبر: ۶۵۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۳
نشست خبری یادواره شهدای سادات برگزار شد

انتشار کتاب نسل کوثر ویژه شهدای سادات فارس/ بسیج امکانات صدا و سیمای فارس برای یادواره

نرم‌افزار تخصصی یادواره شهدای سادات نیز به منظور معرفی شهدای سادات استان فارس طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس قطعه شهدای شیرازه، رئیس ستاد یادواره شهدای سادات استان فارس از برگزاری باشکوه این یادواره در چهاردهم اسفندماه سال جاری در حرم مطهر شاهچراغ(ع) خبر داد و گفت: تشکیل ستاد یادواره شهدای سادات استان مقدمه‌ای است برای ورود به مراحل بعدی و اجتماع باشکوهی که در تجلیل از شهدای سادات در سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار خواهد شد.

آیت‌الله سیّد علی‌اصغر دستغیب در نشست خبری با بیان اینکه یادواره شهدای سادات در ادامه فعالیت‌های کنگره سرداران و 14 هزار و 600 شهید استان فارس انجام می‌شود، اظهار کرد: برگزاری یادواره‌ها به طور مستمر از مدتی پیش آغاز شده اما یادواره مربوط به شهدای سادات از ویژگی خاصی برخوردار است که از یک طرف ریشه قرآنی آن سوره مبارکه کوثر بوده و از طرف دیگر نگاهی به تاریخ حدود 14 قرن اسلام و حوادثی که بر آن گذشته دارد.

وی با یادآوری اینکه امت اسلامی همواره نسبت به خاندان پیامبر، سادات و سلاله آن حضرت احترام خاصی قائل هستند، عنوان کرد: این محبت فطری بوده و از طرفی هم ذراره پیامبر(ص) و سادات جلیل‌القدر به اعتبار اتصال و ارتباطی که با خاندان نبوت داشته‌اند همواره در خط مقدم دفاع از اسلام و قرآن که یادگار بزرگ اجدادشان بوده قرار داشته‌اند.

آیت‌الله دستغیب با اشاره به تعداد زیاد دشمنان اسلام و قرآن تصریح کرد: دشمنان اسلام، کفار یا منافقان بودند به‌ویژه حکام ظلم و جور از جمله بنی‌امیه و بنی‌عباس که ائمه و خاندان اهل بیت(ع) را مورد ستم و ظلم قرار دادند.

رئیس ستاد یادواره شهدای سادات استان فارس با بیان اینکه ذریه ائمه بیش از همه امامان معصوم مورد تهاجمات دشمن بودند، گفت: هیچ یک از ائمه اطهار(ع) به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند و همه را به شکل‌های مختلف به شهادت رساندند.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) ضمن یادآوری اینکه سادات همواره در خط مقدم مبارزه علیه ظلم، ستم، انحراف‌ها، تحریف‌ها و انواع کج‌روی‌ها قرار داشته‌اند، خاطرنشان کرد: حضرت احمدبن‌موسی(ع) نیز از چهره‌های برجسته از سلسله سادات، امام‌زادگان و سلاله پیامبر هستند که همواره مدافع حق بودند و به شدت از ولایت حقه الهی دفاع کردند و در دفاع از مقام ولایت امام رضا(ع) نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.

آیت‌الله دستغیب با بیان اینکه کسانی که تحت ولایت طاغوت قرار داشتند تاب و توان این انوار الهی را نداشته و آن‌ها را به شهادت می‌رساندند، ابراز کرد: دیگر امام‌زادگان در شیراز و فارس نیز با خون سرخ خودشان همانند جد بزرگوارشان امام حسین(ع) راه حق و مسیر هدایت سیر الی‌الله را همواره شفاف و روشن کرده و حجت را بر همه تمام کردند.

وی با اشاره به اینکه در عصر ما نیز کسانی که به این بزرگواران اقتدا و تأسی کردند بسیارند، بیان کرد: از جمله این افراد چهره شاخص استان و شهرمان شهید محراب آیت‌الله عبدالحسین دستغیب(ره) و دیگر شهدای سادات هستند.

رئیس ستاد یادواره شهدای سادات استان فارس با بیان اینکه در استان فارس 838 نفر از شهدای سادات شناسایی و ثبت شده‌اند، اظهار کرد: این عزیزان حق بزرگی بر همه آحاد جامعه دارند که از همه خواهران و برادران در این فراخوان بزرگ دعوت می‌شود تا حضور پرشوری به لحاظ کمی و کیفی داشته باشند.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) ضمن تقدیر از این حرکت عظیم، آن را یکی از ابعاد اجر رسالت تقلی و اظهار امیدواری کرد که همه آحاد مسئولین و مردم در ادای حق بزرگ رسالت تلاش کنند.

آیت‌الله دستغیب ضمن تاکید بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تمام عرصه‌ها و صحنه‌ها حضور مؤثر و تابناکی داشته است، از ایفای نقش مهم این نهاد در انقلاب و نظام اسلامی تقدیر کرد.

فارس در جایگاه دوم اعزام رزمنده به جبهه قرار دارد

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه استان فارس هم در این نشست خبری از برگزاری یادواره شهید آیت‌الله ربانی در 30 بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: زنده نگه‌داشتن یاد شهدا در استان با برگزاری کنگره سرداران در سه بخش در دستور کار قرار گرفته است.

سردار مجتبی مینایی‌فرد با اشاره به تقدیم حدود پنج هزار شهید در راه دفاع از کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس از شهر شیراز، اظهار کرد: فارس با اعزام 243هزار رزمنده به جبهه در جایگاه دوم کشور و از نظر تعداد شهید در جایگاه سوم کشور قرار دارد که لازم است در این حوزه بیشتر کار و توجه شود.

وی با بیان اینکه در سطح استان پنج نوع یادواره شهدای قشری، شهدای تخصصی، یادواره شهدای ویژه و شاخص برنامه‌ریزی شده، خاطرنشان کرد: امروز تعداد شهدای هر بخش و قشر به خوبی مشخص و قابل دسترس است که در این راستا در سطح استان فارس حدود 400 شهید روحانی شناسایی شده است.

این یادگار دوران دفاع مقدس هدف از برگزاری یادواره‌های شهدا در محلات را مشارکت و هم‌افزایی مردم عنوان و اعلام کرد: تا پایان امسال در 10 محله شیراز یادواره شهدا برگزار می‌شود.

سردار مینایی‌فرد با بیان اینکه یادواره‌های شهدا در قالب طرح حرم یک در شهر شیراز و حرم دو در مناطق استان فارس اجرا می‌شود، اظهار کرد: واگذاری اجرای این برنامه‌ها به مردم به صورت برنامه‌ریزی شده در شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد و در مرحله بعد برنامه‌های مختلفی در سطح مدارس استان اجرا می‌شود.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه استان فارس با بیان اینکه معرفی شهدا به عنوان بهترین الگو به اقشار مختلف ضرورت دارد، تاکید کرد: باید به صورت عملی به این موضوع پرداخته شود و در موضوعات محتوایی و کارهای ماندگار پس از برگزاری یادواره باید ورود کرد و تاثیرات یادواره‌ها را ارزیابی کنیم.

انتشار کتاب نسل کوثر ویژه شهدای سادات فارس

دبیر ستاد یادواره شهدای سادات استان فارس نیز در این نشست از انتشار دو جلد کتاب با عنوان «نسل کوثر» ویژه وصیت‌نامه و آثار شهدای سادات این استان توسط خانم شفیعی خبر داد و گفت: تاکنون یادواره‌های شهدای اقشار مختلف از جمله دانشجویی، دانش‌آموزی و غیره در سطح استان برگزار شده که در راستای برگزاری یادواره شهدای سادات، دفتر یادواره مرداد ماه امسال در سپاه بقیه‌الله(عج) راه‌اندازی شده است.

پاسدار جواد قناعتی با اعلام اینکه تاکنون 838 شهید سادات شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد 253شهید سادات و 3بانوی شهیده متعلق به شیراز است.

وی اعلام کرد: یادواره شهدای سادات با عنوان «نسل کوثر» و با محوریت شهید محراب آیت‌الله عبدالحسین دستغیب و 24 فرمانده شهید سادات در اسفندماه امسال هم‌زمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود.

دبیر ستاد یادواره شهدای سادات استان فارس با اشاره به تشکیل 14کمیته برای برگزاری یادواره شهدای سادات استان فارس خاطرنشان کرد: فضاسازی شهری با موضوع یادواره شهدای سادات در سطح استان آغاز شده و فضاسازی عمومی برای حضور مردم نیز در حال انجام است.

قناعتی بیان کرد: تاکنون 10 پیش‌یادواره از جمله رزمایش خاتم‌الانبیاء(ص) و پیش‌یادواره شهدای محله سنگ‌سیاه به عنوان پیش یادواره شهدای سادات برگزار شده است.

وی با بیان اینکه سایت تخصصی یادواره شهدا با عنوان www.shohadeyesadat.com راه‌اندازی شده، گفت: نرم‌افزار تخصصی یادواره شهدای سادات نیز به منظور معرفی شهدای سادات استان فارس طراحی شده است.

بسیج تمام امکانات برای برگزاری یادواره

مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان فارس نیز در این نشست برگزاری یادواره شهدای سادات را اقدامی ماندگار و تاثیرگذار دانست و تأکید کرد: تمام ظرفیت‌ها، منابع و امکانات با ذوق و هنر هنرمندان برای خدمت به این یادواره بسیج خواهد شد.

محمدباقر کشفی با بیان اینکه رسانه ملی باید تبیین، تبلیغ، تهییج و فراخوان یادواره شهدای سادات در استان را انجام دهد، گفت: هر کدام از کمیته‌های مختلف برای پوشش برنامه‌ها دو برنامه شاخص خود را به صدا و سیما ارائه دهند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان فارس با اشاره به اینکه از شهدای شاخص عکس و فیلمی در اختیار رسانه قرار گیرد تا برای ارائه الگو به نسل جوان به آنها پرداخته شود، خاطرنشان کرد: اگر یاد شهدا و سبک زندگی آنان در بین اقشار مختلف نسل جوان و دانش‌آموزان ترویج داده شود، مؤثر خواهد بود.

نظرات بینندگان