کد خبر: ۶۶۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرامه:

شیوع آنفلونزای خوکی در خرامه کذب محض است/ در فارس 26 نفر به این بیماری مبتلا شده اند

از آنجا که انتقال این بیماری بیشتر از طریق هوا بوده کسانی که مشکوک به بیماری هستند حتما از ماسک استفاده کنند
به گزارش شیرازه، چند روزیست که شایعه ورود یک نوع آنفلوآنزای خطرناک به شهرستان خرامه، بسیاری از مردم را نگران کرده است؛ رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرامه طی یک مصاحبه، به این ماجرا پایان داد.
دکتر نعمت اله دهقان شیبانی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرامه در گفتگو با صدای خرامه اظهار داشت: 25 نوع آنفلوآنزا در دنیا شایع می شود که همه آنها معمولی بوده و با زدن واکسن از بین می رود.

وی افزود: اما آنفلوآنزای خوکی که از سال 88 در مکزیک به وجود آمد و پس از ورود به آسیا، چین و کشورهای عربی به ایران سرایت کرد با واکسن های معمولی خوب نمی شود؛ این بیماری طی 5 سال گذشته کنترل شده بود اما طی سفر زائرین در سال 93 به کربلا، این بیماری دوباره شایع شده است.

دهقان شیبانی با بیان این جمله که این بیماری در کل کشور شایع شده اما تعداد آن اندک است ادامه داد: آمار مرگ و میر بر اثر این بیماری در کل استان فارس 4 نفر است که تنها یک نفر آن از شهرستان خرامه بود که در بیمارستان شهید فقیهی فوت کرد.

رییس شبکه بهداشت و درمان خرامه اضافه کرد: بیماری «مرحوم فرار» که از خرامه فوت شده H1N1 بوده و بقیه موارد استان فارس H3N2  است؛ در کل استان فارس 26 نفر به این بیماری مبتلا شدند که هم اکنون در حال درمان هستند.

این مقام مسئول بیان داشت: اگر بیماری H1N1  به موقع تشخیص داده شود به هیچ وجه کشنده نیست؛ اگر هم به موقع تشخیص داده نشود تنها یک چهارم آن باعث مرگ می شود که دلایل مختلفی همچون ضعف ایمنی بدن، پیری یا نوزادی، عفونت و سرطان بر این آمار تاثیر گذار است؛ مهمترین نکته در این بیماری، رسیدگی سریع است.

وی گفت: از زمانی که این بیماری وارد بدن می شود بین یک تا سه روز علائم آن پدیدار خواهد شد؛ علائم این بیماری مثل سرماخوردگی بوده و فرد بیمار دچار سردرد، آبریزش بینی، عطسه و سرفه های مکرر و در برخی موارد اسهال و استفراغ می شود.

دهقان شیبانی ضمن ابراز خرسندی از تولید داروی این بیماری در کشور ایران اذعان داشت: کپسول Oseltamivir که در کرمانشاه تولید می شود به اندازه کافی در شهرستان خرامه وجود دارد؛ بیماران با مصرف 10 عدد از این کپسول در 5 روز سلامتی خود را به طور کامل به دست خواهند آورد.

رییس شبکه بهداشت و درمان خرامه در پاسخ به این سوال که حال نزدیکان و اعضای خانواده فرد فوت شده چگونه است تصریح کرد: جواب آزمایش 7 نفر از نزدیکان بیمار فوت شده منفی بوده، از 8 نفر دیگر هم آزمایش گرفیتم که جواب 3 آزمایش، روز شنبه و بقیه طی هفته آینده اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه شهرستان خرامه مخزن بیماری نیست؛ طی بررسی های به عمل آمده، تنها فرد فوت شده، قبل از ابتلاء به مدت یک ماه در شهرستان شیراز برای گذراندن یک دوره مکانیکی زندگی کرده و با زائرین کربلا تماس داشته است.

وی با اشاره به برخی شایعات در بین عموم مردم مبنی بر بستری شدن مبتلایان در بیمارستان خرامه و قرار گرفتن برخی افراد در کما صراحتاً گفت: این حرف ها دروغ محض است؛ بیماری که در حالت کما باشد باید در بخش ICU نگهداری شود که این بخش در بیمارستان خرامه وجود ندارد.

دهقان شیبانی به ارائه توضیحی در مورد سایر موارد فوتی که منتسب به شهرستان خرامه هستند پرداخت و بیان داشت: «مرحومه رنجبر» دانشجوی شیراز بوده و در همان جا مبتلا شده و فوت کرده، «مرحوم ایزدی» هم چند سالیست که در شیراز زندگی می کنند و اصلا در خرامه نبوده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان خرامه اظهار داشت: از آنجا که انتقال این بیماری بیشتر از طریق هوا بوده کسانی که مشکوک به بیماری هستند حتما از ماسک استفاده کنند؛ در صورتی که بیماری فرد قطعی شد، به هیچ عنوان به وسایل شخصی وی دست نزنید.

این مقام مسئول ادامه داد: شست و شوی مداوم دست ها بهترین راه پیشگیری از این بیماری است، البته خاصیت این ویروس به گونه ای است که با پایان فصل سرما و نزدیک شدن به فصل بهار خود به خود از بین می رود.

وی افزود: با توجه به آمار مشکوکی که بین زائرین حج و کربلا وجود داشته است از مردم می خواهیم که ضمن رعایت قرنطینه، پس از ورود به شهرستان خرامه به بیمارستان مراجعه نموده تا کپسول های پیشگیری از این بیماری در اختیار آنان قرار گیرد.

دهقان شیبانی در پایان گفت: از یک ماه و نیم پیش، هفتاد جلسه آموزشی و پیشگیری برای ادارات برگزار شده و خوشبختانه همه مطلع هستند، شایعاتی که در بین مردم رواج پیدا کرده از سوی عوام بوده است و هیچ سندیتی ندارد.
نظرات بینندگان