کد خبر: ۶۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳
حداد عادل در گفتگو با شیرازه:

راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در شیراز/ اصولگرا‌یان برای انتخابات آینده به وحدت می‌رسند

همه گویش‌های استان فارس طبق ضوابط علمی بررسی شده و گویش‌های سایر استان‌ها نیز در دست بررسی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به جایگاه و اهمیت زبان‌شناسی گفت: برازنده زبان فارسی و ملت ایران است که صاحب علم زبان‌شناسی قوی و نیرومند باشند.

غلامعلی حدادعادل در نهمین همایش زبان‌شناسی ایران که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با تصریح اینکه زبان راز و رمزهای پیچیده و ناشناخته‌ای دارد، اظهار کرد: در اهمیت زبان همین بس که فلاسفه سخن گفتن را فصل ممیز انسان از سایر جانداران قرار داده‌اند و هر چند که برخی حیوانات مانند طوطی نیز قادر به سخن گفتن می‌باشد اما بین این دو بسیار تفاوت وجود دارد چراکه سخن انسان از روی اندیشه بیان می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه به عنوان دانشجوی فلسفه رابطه ذهن و زبان دائم ذهن مرا به خود مشغول کرده است، گفت: زبان هرگز از دینداری جدا نبوده و چهره نمایی اسلام نیز در قالب یک زبان بوده است که در این راستا زبان عربی برای مسلمانان امری فرا‌تر از یک زبان است.

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به سابقه هزاران ساله علوم طبیعی تصریح کرد: علومی مانند زبان‌شناسی که در آن عالم و معلوم یکی است نیازمند تجربه، بلوغ و بالندگی بیشتری بوده و عینی و علمی کردن آن به زمان بیشتری نیاز داشته است.

حدادعادل با بیان اینکه زبان‌شناسی به صورت دانشگاهی در ایران سابقه‌ای ۵۰ ساله دارد به تاثیرات این علم در گسترش و بهبود عملکرد فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره و خاطرنشان کرد: فرهنگستان سوم نسبت به فرهنگستان اول با کمک علم زبان‌شناسی بسیار متحول و حوزه کاری آن گسترده‌تر شده است.

وی معادل یابی برای دو هزار واژه که اغلب عربی و فرانسه بوده را به عنوان دستاورد فرهنگستان اول عنوان و اظهار کرد: امروزه واژه گزینی یکی از فعالیت‌های فرهنگستان است و طی ۲۰سال اخیر ۵۰هزار معادل برای اصطلاحات و واژگان غیرفارسی وضع کرده‌ایم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از انتشار ۲۰ فرهنگ هزار واژه‌ای تخصصی خبر داد و افزود: در ۲۰سال گذشته موفق به جنبش نرم افزاری و تولید علم شده‌ایم و از مهر ۹۴ نیز دانشجوی کار‌شناسی ارشد در رشته واژه گزینی پذیرش خواهیم کرد.

حدادعادل با تاکید بر ضرورت اهتمام به فرهنگ نویسی و ضمن بیان اینکه زبان فارسی به لغت نامه دهخدای امروزی نیاز دارد، اعلام کرد: با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته فرهنگ لغتی زیر نظر دکتر علی اشرف صادقی در دست تدوین است که جلد اول آن در هزار و ۳۰۰صفحه که شامل حرف الف می‌باشد به چاپ رسیده است.

وی از انتشار پنجمین جلد «دانش نامه زبان و ادب فارسی» خبر داد و افزود: جلد ششم این دانش نامه در سال ۹۴ منتشر خواهد شد که به تعبیری می‌توان گفت مانند کتاب رازی و کلینی «دانش نامه ادیب من لایحضره ادیب» و راهنمای اساتید زبان و ادب فارسی است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی طرح مفصلی برای انتشار اطلس گویش‌های ایرانی دارد، گفت: همه گویش‌های استان فارس طبق ضوابط علمی بررسی شده و گویش‌های سایر استان‌ها نیز در دست بررسی می‌باشد.

حدادعادل با بیان اینکه با پیشرفت دانش زبان‌شناسی افق جدیدی پیش روی پژوهشگران باز شده است، از مسئولین دانشگاه علامه طباطبایی خواستار آن شد که بر روی علوم انسانی تمرکز داشته باشند چراکه منزلت و نقش متخصصین علوم انسانی در حل مشکلات کشور کمتر از نقش سایر متخصصین نیست.

وی با تاکید بر اینکه تمام مسئولین باید باور کنند که به متخصصان علوم انسانی مانند متخصصان پزشکی و مهندسی نیاز واقعی داریم، تصریح کرد: ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی، انسانی است و تا انسان دیگری نسازیم، دنیای دیگری نمی‌توانیم بسازیم و برای آدم نو ساختن باید در دانشگاه‌های علوم انسانی فکر و کار شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حاشیه این همایش در گفتگو با خبرنگار شیرازه درخصوص توسعه مراکز آموزش زبان فارسی تاکید کرد: در مجلس شورای اسلامی، شورای تحول علوم انسانی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در بنیاد سعدی سعی می‌کنیم با مراکز علوم انسانی ارتباط داشته باشیم و آنچه از دست ما برمی آید را برای رفع موانع و تقویت و توسعه موسسات و مراکز آموزش زبان فارسی انجام دهیم.

حدادعادل درخصوص راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شیراز نیز اظهار کرد: خوشحال می‌شویم که مرکز آموزش زبان فارسی در شیراز ایجاد شود و استقبال می‌کنیم که از ظرفیت دانشگاه شیراز در این خصوص بهره‌مند شویم.

وی ضمن بیان اینکه دانش آموخته دانشگاه شیراز هستم و به این دانشگاه که نقش بسیار مهمی دارد علاقه‌مند می‌باشم، اظهار امیدواری کرد که به زودی شاهد آغاز به کار موسسه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شیراز باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری بر ضرورت حفظ وحدت تاکید و عنوان کرد: در انتخابات مجلس ان شاءالله اصولگرایان به وحدت خواهند رسید.

نظرات بینندگان