کد خبر: ۶۷۱۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳

کنسرت موسیقی یا مراسم روز مهندس!

برگزاری چنین کنسرت هایی که به محل عرضه اندام برخی افراد لاابالی که صرف داشتن مدرک تحصیلی و دانش آموختگی از دانشگاه هایی که قارچ گونه یکی پس از دیگری از گوشه ای سر بر می آورند چه سنخیتی با بسترهای فرهنگی گذشته و مهندسی فرهنگی دارد؟
به گزارش شیرازه، یادداشت زیر را یکی از خوانندگان ارسال کرده است که در ادامه می خوانید:

مراسم بزرگداشت روز مهندس بنا به سنت همه ساله در روز ششم اسفند ماه برگزار شد. این مراسم که با حضور استاندار فارس، مدیر کل راه و شهرسازی و رئیس و اعضا هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان و سایر مدیران برگزار گردید، طبق شیوه مرسوم با سخنرانی پی در پی ایشان ادامه یافت و در پایان از پیشکسوتان سازمان و خانواده درگذشتگان سال جاری تقدیر و مراسم به اجرای کنسرت موسیقی با اجرای آقای مازیار فلاحی ختم شد. کنسرتی که ظاهرا قرار بود حسن ختام این مراسم باشد.

در سال های گذشته مراسم بزرگداشت روز مهندس طبق روال معمول و به همراه تجلیل از نفرات برگزیده و مهندسین نمونه برگزار می شد. اما رئیس و اعضا هیئت مدیره نظام مهندسی استان برای عقب نماندن از سریال کنسرت های یکی دو سال اخیر، اجرای کنسرت موسیقی را نیز یک روز قبل و بعد از این تاریخ و به صورت سه روز متوالی، به مراسم امسال افزودند. بدین ترتیب مراسمی که می بایست موجب ارج نهادن به مهندسین و ارتقا شإن و منزلت ایشان باشد، تبدیل به شوی نازل همراه با کف و سوت و جیغ و فریادهای هیستریک و کشف حجاب برخی بانوان حاضر در مراسم گردید.

نگارنده یقین دارد که قاطبه مهندسان از آلودگی به این ابتذالات بری هستند، اما برگزاری چنین کنسرت هایی که به محل عرضه اندام برخی افراد لاابالی که صرف داشتن مدرک تحصیلی و دانش آموختگی از دانشگاه هایی که قارچ گونه یکی پس از دیگری از گوشه ای سر بر می آورند و عنوان مهندس را یدک می کشند؛ چه سنخیتی با بسترهای فرهنگی گذشته و مهندسی فرهنگی که به گفته استاندار محترم از مهندسی ساختمان جدایی ناپذیر است، دارد؟ افراد بی قید و لاابالی ممکن است "فرمانده معتمد دنیای مدرن" مورد اشارۀ مدیر کل راه و شهرسازی استان باشند اما در مختصات فرهنگی ایران چه جایگاهی دارند که اینگونه و غیر مستقیم مورد حمایت واقع می گردند؟

از جانب دیگر سازمان نظام مهندسی در راستای تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش های اسلامی و تنسیق امور حرفۀ مهندسی و ارتقای دانش فنی تشکیل و موظف به برنامه ریزی و جلب مشارکت مهندسان در راستای تحقق این اهداف گردید. مبتنی بر قانون نظام مهندسی، هیئت مدیره نظام مهندسی استان موظف به برنامه ریزی در جهت تقویت ارزش های اسلامی و اعتلای حرفه و دانش مهندسی هستند. تقویت ارزش های دینی بماند!، به جای هزینه کردن از جیب اعضا و زمینه سازی بی اخلاقی و بی عفتی عده ای قلیل، دست کم قدری به وظایف خود در حوزه ارتقا دانش اعضا سازمان بپردازند تا آمار قبول شدگان آزمون حرفه ای مهندسی استان فارس، کمتر از شش درصد نباشد! هزینه برگزاری چنین مراسم هایی از محل حق عضویت و درصدی از حق الزحمه اعضا تامین می شود. چنانچه بنیه مالی سازمان چنان قوی گشته که هزینه چند صد ملیونی برگزاری این مراسم را به راحتی تامین می کند، پس چگونه است که به گونه ای ظالمانه از زحمات اعضاء سازمان ارتزاق می کند و هر ساله حق عضویت را افزایش داده و با افزایش کاذب حق الزحمه، دریافتی خود را از محل حق الزحمۀ اعضا افزایش می دهد؟! بگذریم از اینکه این سازمان قرار بود حافظ شئون و حقوق و حیثیت حرفه ای اعضا و مدافع آنان باشد و هم اکنون تبدیل به بنگاه اشتغال زایی بستگان و وابستگان برخی شده است!

بازگشت به سنت های گذشته و احیای مکتب معماری شیرازِ مورد اشاره در سخنان استاندار محترم آرزویی دست یافتنی است. اما نباید از این نکته غافل شد که اعتلای هنر و دانش مهندسی و استحقاق تبدیل آن به مکاتب معماری از جمله مکتب شیراز و ظهور مفاخر عرصه علم و دانش از جمله حکیم شیعه خواجه نصیر الدین طوسی، در بستری از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی شکل گرفته بود و فرهنگی که ریشه در حکمت باستانی ایرانی و معارف بلند شیعی داشت، خاستگاه بزرگانی همچون خواجه نصیر گردید.

تقارن روز مهندس و روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی، دلالت بر اقتدا به روش و منش ایشان دارد. آن حکیم بزرگوار علاوه بر تسلط بر ریاضی و نجوم و مثلثات، فقیه و متکلم و در دوره زوال حیات عقلی و نابسامانی های سده هفتمِ پس از حمله مغول، احیا کننده دیدگاه های کلامی شیعه و مواریث اخلاقی بود. شایسته نیست که در تقارن با بزرگداشت صاحب "اخلاق ناصری"، شاهد چنین بی اخلاقی و بی بندوباری هایی باشیم. ترویج چنین فضایی اگر فضیلتی را پرورش می داد، دنیای مدرن غربی هم اکنون مهد همچون فضلایی بود! چنانچه برخی اعضا هیئت مدیره نظام مهندسی استان علاقه مند به این گونه مراسم و این قبیل امور مبتذل هستند، می توانند با هزینه شخصی و در مسافرت های خارجی سالانه خود به غایت از این قبیل کنسرت ها مستفیض گردند! و بیش از این از جیب اعضا هزینه نکنند.
نویسنده :
محسن باقری
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
0
احسنت! نظام مهندسی فارس اگر تشریف ببرید می بینید بیشتر کارمندان وابسته به یکی از زعمای قبلی یا فعلی نظام مهندسی هستند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
0
کدوم مهنئس نمونه؟!
یه نفر بررسی کنه اینایی که شدن مهندس نمونه چه کاری انجام داند؟ چه برتری نسبت به بقیه داشتن؟
یادم نیست پارسال یا دو سال پیش یکی از اعضا شورای شهر که هنوز پروانه اشتغال هم نداره به عنوان مهندس نمونه انتخاب شد!